Tilbage til HIFI4ALL.DK 20. juni 2026 | 21:35   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Projektor: Sort niveau og kontrast (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Goose Fraba
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Maj 2005
Status: Offline
Sendt: 11 Juni 2005 kl. 12:39 | IP-adresse registreret  

Nu har jeg siddet og leget lidt med indstillingerne på min første projektor (Z3), hvor jeg bl.a. også var inde og kigge på både brightness og iris. Umiddelbart så det ud til at give det samme resultat, dvs. bedre sort niveau men dårligere kontrast, uanset hvilken af de to man satte ned. Men er der en egentlig forskel på hvilken man bruger?

Desuden har jeg undret mig over, hvad forskellen er kontra eksempelvis et gråt lærred på gain 0.8 og et hvidt lærred på gain 1.0, hvor man justerer brightness og/eller iris selv? Er det ikke ligemeget om det bedre sort niveau og den dårligere kontrast opnåes gennem lærredet eller projektor indstillinger? Men en forskel må der vel være, når grå lærreder generelt koster en halv gang mere end andre lærreder.

Claus_DK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 11 Juni 2005 kl. 14:14 | IP-adresse registreret  

Jeg kan godt forstå din forvirring, jeg har den selv efter at have læst side op og side ned på diverse sites.

Min forklaring på det med grå lærred mv er, at hvis du skruer ned for Z3 via brightness og iris mv. så ender den med at blande de mørke farver til EEN og skyggerne i det mørke område forsvinder. Bruger du derimod et grå lærred kan du bevare iris og brightness, gamma og alt det der :) i en højere setting og dermed bevare skyggedetajler, for ikke at glemme at sort bliver sortere.

Ved ikke om jeg er helt ude i skoven, men det er min umiddelbare idé omkring det.

Jeg har selv lige købt en Z3 og bruger en del tid på at finde ud af hvordan alle indstillingerne hænger sammen. Der er jo meget man kan stille på :)

Mht grå lærreder, så er jeg selv på udkig efter et, da det kan forbedre sortniveau. Jeg er dog på udkig efter de lærreder med gain i foruden at de er grå. Såvidt jeg kan læse mig frem til, er visse grå lærreder vævet i en glas dug som giver gain på 1.0+ frem for de "normale" 0.8. Jeg har selv set en Z3 på et steward firehawk, og det var virkelig et godt billede der kom der. Nu synes jeg dog at 12k+ ? for et lærred er en del taget prisen på Z3 i betragtning.

Jeg har kigget på et projecta lærred, som er i den billige ende, men det har en gain på 1.0.

Der er en tråd om det, men ikke mange der ved noget om det lader det til.

her: http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=6372& PN=1

mvh

claus
Til top Vis Claus_DK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Claus_DK

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 30 November 2003
Sendt: 11 Juni 2005 kl. 16:15 | IP-adresse registreret  

Goose Fraba skrev:
Umiddelbart så det ud til at give det samme resultat, dvs. bedre sort niveau men dårligere kontrast, uanset hvilken af de to man satte ned. Men er der en egentlig forskel på hvilken man bruger?

Forskellen er, i teorien i hvert fald, at lukker du for iris'en, så sænker du sortniveau _og_ hvid-niveau, fordi du lukker af for lyset inden panelet. Men sænker du brightness, så sænker du sortniveauet i billed-signalet, men påvirker ikke hvid-niveauet. Faktisk kan man sige at hvis du med en sænkning af brightness får bedre sort-niveau, så er din brightness indstillet for højt - brightness skal netop indstilles så helt sort lige præcist er det mørkeste som panelet kan lave.

Når det er sagt, så kan du godt opleve at en sænkning af brightness sænker lysstyrken i næsten-hvide områder, fordi du jo "strækker" lysstyrken over hele skalaen nedad. Men ser du på et rent sort-hvidt billede, så bør en justering af brightness ikke påvirke det hvide.

Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted

Goose Fraba
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Maj 2005
Sendt: 11 Juni 2005 kl. 16:55 | IP-adresse registreret  

Aha, det var jo interessant Otto. Så nøjes jeg i hvertfald med at sænke brightness fremfor iris, hvis der skal pilles ved noget.

Tak for linket Claus. Tror jeg skal have mig et gråt eller hvidt 16x9 lissau ramme lærred i 90" eller et Projecta lærred, men det sidstnævnte fås vist desværre ikke som ramme lærreder. Sådan et Firehawk lærred på 12k+ er også lige et stykke over mit budget.

Webmonkey
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Juni 2003
Lokalitet: København
Sendt: 11 Juni 2005 kl. 22:54 | IP-adresse registreret  

Da-Lite har også deres HCCV (High Contrast Cinema Vision) grå lærreder med gain på 1.3.

Claus_DK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2005
Sendt: 12 Juni 2005 kl. 13:02 | IP-adresse registreret  

Fra da-lites info omkring fabrics:

High Contrast Cinema Vision

A smooth, gray, vinyl finish surface for moderate output DLP projectors. This surface improves the perceived contrast by lowering black levels while offering moderate gain. It is a flexible unsupported vinyl fabric and may be folded or rolled. Available on all models offered with the Cinema Vision surface. Screen surface can be cleaned with mild soap and water. Flame retardant and mildew resistant.

Viewing Angle: 45°
Gain: 1.1

Hvorom alting er, så tror jeg at jeg prøver projecta's nye home cinema lærred af.

Hvorvidt deres gain 1.0 betyder noget vil tiden vise!

mvh

Claus

Til top Vis Claus_DK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Claus_DK

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes