Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2025 | 02:15   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: tabsfrit format - Monkeys Audio etc. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Peter21
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 13 Juni 2005 kl. 09:53 | IP-adresse registreret  

Hej,

Jeg vil gerne ligge alt mit musik på min computer. Jeg har valgt ikke at bruge MP3, da jeg ønsker et tabsfrit format.

I denne forbindelse vil jeg gerne høre, om der er nogen, der har erfaring med følgende tabsfrie formater, og i givet fald hvad man bør vælge:

- Monkeys Audio http://www.monkeysaudio.com/

- FLAC  http://flac.sourceforge.net/

- LPAC  http://www.nue.tu-berlin.de/wer/liebchen/lpac.html

- wavpak http://www.wavpack.com

- WMA   http://www.microsoft.com/windows/windowsmedia/9series/codecs /audio.aspx

- MPG-4 http://www.nue.tu-berlin.de/forschung/projekte/lossless/mp4a ls.html

Mvh Peter

Til top Vis Peter21's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peter21

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 30 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 13 Juni 2005 kl. 10:19 | IP-adresse registreret  

Peter21 skrev:

I denne forbindelse vil jeg gerne høre, om der er nogen, der har erfaring med følgende tabsfrie formater, og i givet fald hvad man bør vælge:

Jeg bruger APE, primært fordi det var det eneste jeg kunne få til at fungere med tags dengang jeg gik i gang, men FLAC skulle vist være fuldt ud lige så godt. Hvis du skal bruge det med en bærbar afspiller er FLAC vist nok en smule mere udbredt.

Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted

soka
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 19 Maj 2003
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 13 Juni 2005 kl. 10:26 | IP-adresse registreret  

Hej Peter21

Udover mediaplayer, som ikke er 100% tabsfri, kender jeg ingen af ovenstående, og har ikke haft tid til at tjekke dine links.

Men derimod kender jeg EAC - Exact Audio Copy, og kan varmt anbefale.

Et fint stykke freewareværktøj, der ripper tabsfrit og samtidig, til en vis grad, kan "reparere" skadede cd'er. Lidt omfattende at sætte sig ind i, men der er en del udmærkede hjælpesider på nettet.

Til top Vis soka's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af soka

cj10
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Oktober 2004
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 13 Juni 2005 kl. 10:29 | IP-adresse registreret  

Audiograbber - freeware - skulle kunne klare dine bebov.

Hilsen C

Til top Vis cj10's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af cj10

Peter21
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Juni 2005 kl. 10:34 | IP-adresse registreret  

Ja EAC (evt. Plextools) er super. Men hvilken tabsfri koder skal man vælge?

Peter

tranum1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Oktober 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 13 Juni 2005 kl. 10:49 | IP-adresse registreret  

Nu skal vi ikke rode begreberne sammen. Der er afspillerne, ripperne også selve formatet.

Jeg har selv benyttet Monkey's audio (ape). Det er et kanont format, som jeg lyttede til via et RME HDSP 9632 lydkort. Det lød fantastisk. Så hvis du gerne vil have et rigtigt godt lossless format, så kan jeg anbefale ape.

Jeg har ikke selv prøvet at encode til andre formater, men har fået et par flac filer. De lød nu også godt, men der burde vel heller ikke være nogen forskel i lydkvaliteten, hvis det er et lossless format. Så det er måske som Otto siger, at du skal kigge på hvilke features der er indeholdt i formatet. Ape havde alt hvad jeg skulle bruge.

Jeg rippede mine plader med EAC, direkte til Ape. Der er nok her du skal være påpasselig med hvilket program du benytter til at rippe, for det er vel her at et eventuelt tab opstår.

Ellers kan jeg anbefale JRivers Media Center som afspiller. Det er klart det bedste afspilningssoftware jeg har haft i hænderne. Med covers og masser af fede muligheder. Feks kan du hente plugins til en PDA, og styre softwaren herfra, og dermed have covers og afspilnings tid osv. på PDA'en. 

Til top Vis tranum1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tranum1 Besøg tranum1's Websted

Splax
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Marts 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 13 Juni 2005 kl. 10:49 | IP-adresse registreret  

Hej Peter21

Nu kan jeg kun udtale mig omkring FLAC.

Som du selv kan læse dig frem til er FLAC designet til at håndtere musik tabsfrit. Den måde den komprimeres på, sker på musikkens premisser(Så godt det kan lade sig gøre). FLAC er et udbredt fil format blandt EDB nørder, som ønsker musik gemt, men ikke vil nøjes med MP3.

FLAC er besværligt at bruge, hvis man ikke er heldig med at finde et ripper program som understøtter det.

En anden bruger herinde har lavet hele sin pladesamling om til WMA i tabsfrit(Windows Media Player 9.0 og opefter), og han er yderst tilfreds med det. FLAC slår WMA til hver en tid på størrelse af filerne og ydelse omkring komprimeringen, og forbruget af CPU kraft ved afspilning.

Det som vandt for den anden bruger, var det brugervenlig i WMP, både med når han skulle komprimere sit musik, og når han skulle afspille det. Hvis du er lidt hjemme i computer, og forskellige type programmer, vil jeg hel klart mene at du skal prøve på at jagte FLAC som fil format til din samling.
Til top Vis Splax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Splax

roundsound
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Marts 2004
Lokalitet: København
Sendt: 13 Juni 2005 kl. 10:50 | IP-adresse registreret  

Både FLAC og Monkey's Audio (APE) har fungeret fint for mig...

Hvis det hele er tabsfrit gælder det jo bare om at vælge det format der er understøttet til de ting du skal bruge det til, eller det format der fylder mindst...

Til top Vis roundsound's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af roundsound

tranum1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Oktober 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 13 Juni 2005 kl. 10:53 | IP-adresse registreret  

Iøvrigt fylder ape ca 50-60% af ukomprimeret.
Til top Vis tranum1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tranum1 Besøg tranum1's Websted

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 13 Juni 2005 kl. 11:17 | IP-adresse registreret  

Her er en flok hjemmesider med sammenligninger af de forskellige formater:

http://www.google.dk/search?hl=da&q=lossless+audio+compa rison&meta=

Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted

Peter21
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Juni 2005 kl. 12:32 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg kan kun tilslutte mig, at bruge JRivers Media Center ( har ASIO support) og så et godt USB lydkort der understøtter ASIO – så slipper vi for, at Windows laver ged i den. Mht koderne MÅ og SKAL lydkvalitet være ens.

Men hvordan er koderne så  bruge mht stabiliteten (går programmet ofte ned), data fejl (ens harddisk/cd kan gå i stykker/fejle), processorkraft, komprimering, konvertering til mp3 (afspilleren i bilen) etc ?

Peter

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 13 Juni 2005 kl. 13:15 | IP-adresse registreret  

Peter21 skrev:

Men hvordan er koderne så  bruge mht stabiliteten (går programmet ofte ned), data fejl (ens harddisk/cd kan gå i stykker/fejle), processorkraft, komprimering, konvertering til mp3 (afspilleren i bilen) etc ?

Jeg oplever APE som helt problemfrit at bruge, men jeg har så ikke praktisk erfaring med andet. Rent programmæssigt, så bruger jeg bare selve encoder'en sammen med EAC til ripning og Winamp til afspilning. Det kører i olie.

Klan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Maj 2003
Lokalitet: Fyn Syd
Sendt: 13 Juni 2005 kl. 13:39 | IP-adresse registreret  

Hvor meget fylder disse forskellige formater?

Jeg har hele min musiksamling rippet til mp3, og til mit dagligdags brug på arbejdet er det udenmærket. Men hjemme ville jeg gerne eksperimentere en smule med HTPC, og der er lydkvaliteten og størrelsen på filerne 2 væsentlige parametre i mine overvejelser.

Kenneth

Til top Vis Klan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Klan

StudioSound
Branchemedlem
Branchemedlem
StudioSound

Bruger siden: 07 Marts 2004
Lokalitet: Øerne
Sendt: 13 Juni 2005 kl. 13:39 | IP-adresse registreret  

Det ser ud til at de forskellige tabsfrie formater ligger meget tæt i kompressionsratio, så det er åbenbart ikke det der skal afgøre valget.

Jeg bruger selv tabsfri WMA og er meget tilfreds. Faktisk er der indikationer på at der lydmæssigt er fordele ved afspillning fra hard disk. Her er bassen klart bedre defineret med mindre tendens til mudring etc. i forhold til afspilning direkte fra CD. Hvis der er andre områder der er forringet, så er det ikke noget jeg har bemærket endnu.

Jeg har så begrænset PC'ens rolle til det digitale og kører SPDIF ind i en ekstern DAC.

Det er desuden en befrielse ikke at skulle fedte med CD'ere og hele samlingen er ved hånden.

At man så bliver betragtet lidt som en hedning der vandhelliger ædle hifimæssige normer og begreber er vel til at leve med

Mvh,

Karsten

napsi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 December 2003
Sendt: 13 Juni 2005 kl. 13:42 | IP-adresse registreret  

Otto, TC skrev:
Peter21 skrev:

Jeg oplever APE som helt problemfrit at bruge, men jeg har så ikke praktisk erfaring med andet. Rent programmæssigt, så bruger jeg bare selve encoder'en sammen med EAC til ripning og Winamp til afspilning. Det kører i olie.

Kører efter samme opskrift med FLAC encoder i stedet, kører også som smurt. :) Til irriterende copy-controlled skiver kan CloneCD, et virtuelt drev og derefter den normale opskrift gøre underværker.

Til top Vis napsi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af napsi

StudioSound
Branchemedlem
Branchemedlem
StudioSound

Bruger siden: 07 Marts 2004
Lokalitet: Øerne
Sendt: 13 Juni 2005 kl. 13:48 | IP-adresse registreret  

napsi skrev:
Til irriterende copy-controlled skiver kan CloneCD, et virtuelt drev og derefter den normale opskrift gøre underværker.

Mediaplayer æder tilsyneladende copy-controlled skiver råt, jeg har ikke haft problemer med de par stykker som jeg ved en fejl har fået købt.

Mvh,

Karsten

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 13 Juni 2005 kl. 13:50 | IP-adresse registreret  

napsi skrev:

Kører efter samme opskrift med FLAC encoder i stedet, kører også som smurt. :) Til irriterende copy-controlled skiver kan CloneCD, et virtuelt drev og derefter den normale opskrift gøre underværker.

Det kan godt være jeg køber for lidt nye CD'er, jeg har ikke ramt nogen EAC ikke kunne spille endnu. Men jeg har så heller ikke lagt de seneste indkøb ind på PC'en endnu...

napsi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 December 2003
Sendt: 13 Juni 2005 kl. 14:06 | IP-adresse registreret  

De CC skiver jeg har prøvet resulterer i EAC i første omgang i at kun få af numrene genkendes som lyd. Det kan så fixes med EACs find-TOC-funktion (eller hvad den nu lige hedder, sidder ikke ved min egen maskine pt. :)) Men ved rip herefter får jeg en af to fejl: Fejl ved 10. sekund på alle numre og ikke andet, eller periodiske fejl.

Men såvidt jeg ved afhænger det af hvilket drev man arbejder med, desværre ingen af mine, der kan fange det med normale afspillere eller EAC, mens min maskine på arbejde æder dem, som var de almene CD'er.

Til top Vis napsi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af napsi

Splax
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Marts 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 13 Juni 2005 kl. 15:56 | IP-adresse registreret  

Klan > Af 2 parameter du siger der er de vigtigste, kan vi undlade den ene: kvaliteten. Her snakker vi alle om lossless formater, af forskellige arter. Med det argument, kan vi så komme videre til det næste: fil størrelse.

Omkring størrelsen af musik filer, ved de forskellige formater, er der ikke meget som skiller de forskellige formater fra hinanden.

Jeg tror vi at som ofte før, bevæger os på noget med religion, og første hånds oplevelser. Ingen kan bevise med kolde facts at APE er alle andre overlegen, og ingen kan bevise at FLAC er det bedste frem for de andre nævnte.

I dagens Danmark hvor vi kan få 120GB diske til under 1.000 kr, vil det ikke betyde meget for dig om du vælge APE/FLAC/etc. Den eneste som fylder lidt mere end de andre, er faktisk lossless WMA.

Du skal prøve at gøre dig erfarringer med programmer som kan rippe til det ene og det andet. Udfra det skal du så vælge det som giver dig de muligheder du har brug for.

FLAC er et format som spreder sig hurtigt, og som flere og flere håndholdte musik afspiller kan håndtere, dette er et argument man skal tage alvorligt.
Til top Vis Splax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Splax

Peter21
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Juni 2005 kl. 16:45 | IP-adresse registreret  

Hej

Tusind tak for alle svarene. Jeg har besluttet mig for at prøve APE og FLAC .

Er der i øvrigt nogen, der har erfaring med MiniDac konverteren fra Apogee?

- den ser ret cool ud  ( www.apogeedigital.com/products/minidac.php )

Peter

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum