Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2026 | 11:32   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Forklaring på "classe" forstærkere, AA/AB (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Nimda
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 December 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 14 Juni 2005 kl. 11:36 | IP-adresse registreret  

Hej, ja det kan godt være jeg spørger lidt dumt, men jeg har lagt mærke til herinde folk nogen gange nævner et par forskellige "classe" former for forstærkere. er der en der gidder forklare mig de forskellige + hvad de betyder.
jeg har f.eks lagt mærke til ming fars gamle techniecs forstærker er en class AA.

og er denne angivelses form kun på stereo forstærkere eller er det også f.eks på recivere?

mvh
/Nimda
Til top Vis Nimda's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nimda Besøg Nimda's Websted

MichaelJDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 November 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 14 Juni 2005 kl. 11:43 | IP-adresse registreret  

Jeg lytter lige med og lægger lidt til tråden: hvordan skal man forholde sig til det ene (frem) for det andet?
Til top Vis MichaelJDK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MichaelJDK Besøg MichaelJDK's Websted

Gumle
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 14 Juni 2005 kl. 11:58 | IP-adresse registreret  

Hej Nimda og MichaelJDK

Der er en udmærket tråd om det her.

Jeg mener Technics "Class AA" var en forstærker kobling, der skulle være næsten p højde med ren klasse A, men som med så meget andet, var der vist mest tale om markedsføring.

Klasse A er normalt bedst (og dyrest), de fleste forstærker er klasse A/B, hvor de kører klasse A op til gansk få watt, og kører i klaase B "resten af vejen" op til deres maksimale udgangseffekt, og de digitale forstærkere klasse D og klasse T fungerer efter helt andre principper.

M.V.H.
Søren
Til top Vis Gumle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gumle

Guldkysten
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter bruges ønske!

Bruger siden: 06 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 14 Juni 2005 kl. 12:06 | IP-adresse registreret  

hmm - på min gamle technichs forstærker står der MOS class AA - der er vist mange varianter 
Til top Vis Guldkysten's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guldkysten

Nimda
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Juni 2005 kl. 12:32 | IP-adresse registreret  

Gumle skrev:
Hej Nimda og MichaelJDK

Jeg mener Technics "Class AA" var en forstærker kobling, der skulle være næsten p højde med ren klasse A, men som med så meget andet, var der vist mest tale om markedsføring.

Klasse A er normalt bedst (og dyrest), de fleste forstærker er klasse A/B, hvor de kører klasse A op til gansk få watt, og kører i klaase B "resten af vejen" op til deres maksimale udgangseffekt, og de digitale forstærkere klasse D og klasse T fungerer efter helt andre principper.

M.V.H.
Søren

mange tak for linket, forstår det nu
Til top Vis Nimda's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nimda Besøg Nimda's Websted

MichaelJDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Juni 2005 kl. 13:50 | IP-adresse registreret  

Gumle skrev:
Hej Nimda og MichaelJDK

M.V.H.
Søren

Ok. Min aldrende forstærker (årgang 2000) er en Technics klasse AA, men med en vægt på knap 9 kg og pris på 5000, så kan den vel ikke være helt skudt i vingen :)

For lige at dreje den lidt: hvis man så skruer helt op for forstærkeren (så der er åbnet helt op, og der køres med maksimalt udgangseffekt - kører forstærkeren så ikke (rent teoretisk set) klasse A? Jeg forventer lidt et "nej" på det spørgsmål.

Det gør den ikke (kører A - teoretisk set), fordi... (??? fordi fordi??)

Til top Vis MichaelJDK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MichaelJDK Besøg MichaelJDK's Websted

Gumle
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Juni 2005 kl. 15:58 | IP-adresse registreret  

Hej MichaelJDK

Nu er jeg ikke så godt inde i forstærkerteknologier og teorierne omkring emnet, men jeg prøver lige at forklare det med min begrænsede viden.

Din Technics class AA forstærker er næppe vingeskudt, men ægte klasse A forstærkere fås meget sjældent fra ny til 5000 kr. - Der skal ofte 4-5 gange så mange kroner på bordet, før det bliver klasse A. Det var nu heller ikke negativt ment overfor produkterne, når jeg skrev, at der mest var tale om markedsføring - Det var mest lidt brok over de mange smarte (og som regel) intetsigende betegnelser markedsføringsafdelingerne kan finde på.

Det er ofte lidt svært med gode analogier, men jeg prøver alligevel:
Hvis en forstærker var en bil, ville en klasse A bil køre med speederen i bund hele tiden lige fra man startede den, og også selvom bilen ikke rykkede sig ud af flækken, da man i denne situation ville skulle regulere farten med koblingen!! Dette giver (groft sagt) den fordel at alle hestekræfter er til rådighed meget hurtigere end i en almindelig bil (der så kan sammenlignes med en klaase B forstærker).

I en klasse A forstærker gennemløbes udgangstransistorerne af den samme strøm hele tiden, så længe den er tændt, og kun når der spilles musik ledes denne strøm ud gennem højttalerne, hvorimod strømmen bliver til varme, når der ikke spilles musik.
I en klasse B forstærker begrænses strømmen gennem udgangstransistorerne, når der ikke spilles musik, hvorved udgangstransistorerne ikke skal af med så meget varme, da den strøm de gennemløbes af er væsentligt mindre end ved klasse A.
De fleste forstærkere er klasse A/B, hvilket, som tidligere nævnt, betyder at de altid gennemløbes af en lille strøm, og derfor kan de yde nogle ganske få watt som klasse A, men så snart der skal ydes en større effekt, bliver det som klasse B, fordi der nu skal "skrues op" for strømmen.

Derfor er der tale om den egentlige konstruktion, når man taler om klasse A, klasse B o.s.v., og af samme grund kan du heller ikke få din klasse A/B forstærker til at blive klasse A ved at skrue op - Ganske som du forventede
Mere præcist så skruer du op i forforstærkerdelen i din integrerede Technics forstærker, men effektforstærkerdelen er stadig "kun" klasse A/B, da den vil variere strømmen gennem udgangstransistorerne i takt med inputsignalet (musikken).

Hmmmm.....Det var nok ikke den bedste forklaring, men med lidt held kan du alligevel bruge det til noget

M.V.H.
Søren

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004
Sendt: 14 Juni 2005 kl. 16:13 | IP-adresse registreret  

Av min kobling! Men forklaringen holder fint vand.

Det er vigtigt at huske på, at klasse betegnelsen, intet har med lydkvaliteten at gøre, men den elektriske opbygning. Her skal de elektriske komponenter ofte være bedre i en klasse A forstærker, for at kunne holde til fuld drift hele tiden, men det har stadig ikke nødvendigvis noget med lydkvaliteten at gøre.

En klasse A forstærker lyder ikke nødvendigvis bedre end en klasse A/B eller klasse D etc.

@Guldkysten
"MOS class AA" referere til at der er brugt Mosfet transistorer. Igen blot en elektrisk oplysning, ikke en lydkvalitetsoplysning.

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Juni 2005 kl. 16:16 | IP-adresse registreret  

@MichaelJDK
Nej, det er ikke klasse A. For selvom volumen er klar til fuld styrke, så er transistorer og de indre elektriske komponenter stadig ikke på fuld drift. Ikke før signalet kommer ind. Først med signal på, "accelerere" alle komponenterne til fuld styrke. I en klasse A ville alle komponenterne allerede være på fuld styrke - uanset om du skruede op eller ej.
Tænk på det @Gumle skrev om bilen med speederen i bund hele tiden, og man så filer på koblingen hele tiden for at køre.

Malbjerg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Juni 2005
Sendt: 14 Juni 2005 kl. 16:21 | IP-adresse registreret  

Og så er der lige at selv de fleste klasse A forstærkere de ryger over i A/B...

Når man presser dem ned i 2 eller 1 ohm, skal de have 4 doblet eller 8 doblet effekten for 8 ohm.... Så det er lidt relativt....

En fordel er at man kan gøre forstærkeren termisk stabil, men det kan man lige så godt gøre, ved at have en høj tomgangsstrøm. En klasse A bliver i teorien koldere når den skal yde noget...Det vigtigste er at man har en rimelig konstant temp i forstærkeren, for at det opfører sig som man ønsker det....

Malbjerg

Til top Vis Malbjerg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Malbjerg

Nimda
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Juni 2005 kl. 17:28 | IP-adresse registreret  

okey, nu vil jeg så dreje emnet lidt hvis det er i orden, har lige lidt mere :)
jeg er lidt nysgerrig om nogen så kan forklare de andre "klasser" henholdsvis D og hvad de ellers hedder alle sammen.

og hvad ville typisk være i en reciver man kan gå ud pg købe i dag? f.eks min yamaha reciver?

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 14 Juni 2005 kl. 17:35 | IP-adresse registreret  

Guldkysten skrev:
hmm - på min gamle technichs forstærker står der MOS class AA - der er vist mange varianter 

Det fortæller bare at der sidder MOSFET-transistorer i forstærkeren. Class AA er stadig en fællesnævner for Technics´ produkter fra de årgange - klasse A er det dog ikke! Det er nærmere en betegnelse for "kvalitetsklassen" fra Technics - går man lidt ned i hierakiet, hedder det "New class A" - marketingsgejl!

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Juni 2005 kl. 17:40 | IP-adresse registreret  

Klasse D kan give nogen diskussion, for modsat hvad mange tror, så står "D" IKKE for digital.

Jeg vil helst ikke forklare den tekniske side, for det er gjort på ret mange andre sider. Prøv at søg herinde, så vil du opdage der er ret mange typer, der går under betegnelsen "klasse D".

Hvilken reciever du "bør" købe, kan være svært at svare på. Der er så mange ting der spiller ind her.

Personligt anbefaler jeg altid seperat processor og effektdel, men det koster jo en del mere end gennemsnitskøberen til give.

Antallet af Watt mener jeg er ligegyldigt, ligeledes antallet af kanaler, for de færreste har plads (eller lyst) til flere højttalere end det 5.1 giver.

Et hit mener jeg dog vil være en reciever med mikrofon, så det er nemmere at justere anlægget til ens lytterum. Langt de fleste problemer med en hjemmebio opstår pga. lytterummet.

MichaelJDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Juni 2005 kl. 11:28 | IP-adresse registreret  

Gumle skrev:
Hej MichaelJDK

Nu er jeg ikke så godt inde i forstærkerteknologier og teorierne omkring emnet, men jeg prøver lige at forklare det med min begrænsede viden.

Din Technics class AA forstærker er næppe vingeskudt, men ægte klasse A forstærkere fås meget sjældent fra ny til 5000 kr. - Der skal ofte 4-5 gange så mange kroner på bordet, før det bliver klasse A. Det var nu heller ikke negativt ment overfor produkterne, når jeg skrev, at der mest var tale om markedsføring - Det var mest lidt brok over de mange smarte (og som regel) intetsigende betegnelser markedsføringsafdelingerne kan finde på.

Det er ofte lidt svært med gode analogier, men jeg prøver alligevel:
Hvis en forstærker var en bil, ville en klasse A bil køre med speederen i bund hele tiden lige fra man startede den, og også selvom bilen ikke rykkede sig ud af flækken, da man i denne situation ville skulle regulere farten med koblingen!! Dette giver (groft sagt) den fordel at alle hestekræfter er til rådighed meget hurtigere end i en almindelig bil (der så kan sammenlignes med en klaase B forstærker).

I en klasse A forstærker gennemløbes udgangstransistorerne af den samme strøm hele tiden, så længe den er tændt, og kun når der spilles musik ledes denne strøm ud gennem højttalerne, hvorimod strømmen bliver til varme, når der ikke spilles musik.
I en klasse B forstærker begrænses strømmen gennem udgangstransistorerne, når der ikke spilles musik, hvorved udgangstransistorerne ikke skal af med så meget varme, da den strøm de gennemløbes af er væsentligt mindre end ved klasse A.
De fleste forstærkere er klasse A/B, hvilket, som tidligere nævnt, betyder at de altid gennemløbes af en lille strøm, og derfor kan de yde nogle ganske få watt som klasse A, men så snart der skal ydes en større effekt, bliver det som klasse B, fordi der nu skal "skrues op" for strømmen.

Derfor er der tale om den egentlige konstruktion, når man taler om klasse A, klasse B o.s.v., og af samme grund kan du heller ikke få din klasse A/B forstærker til at blive klasse A ved at skrue op - Ganske som du forventede
Mere præcist så skruer du op i forforstærkerdelen i din integrerede Technics forstærker, men effektforstærkerdelen er stadig "kun" klasse A/B, da den vil variere strømmen gennem udgangstransistorerne i takt med inputsignalet (musikken).

Hmmmm.....Det var nok ikke den bedste forklaring, men med lidt held kan du alligevel bruge det til noget

M.V.H.
Søren

Du burde udgive det!

Takker for hjælpen - er helt med nu

------

Michael

Gumle
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Juni 2005 kl. 12:31 | IP-adresse registreret  

Jamen det var da så lidt, og tak for roserne.
Udgivelsen er vist begrænset til dette forum, og det er sikkert meget godt

M.V.H.
Søren

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes