Tilbage til HIFI4ALL.DK 4. juni 2026 | 16:44   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Bedste receiver til ca. 4.000? (rx-v657) (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
dude
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juni 2005
Status: Offline
Sendt: 15 Juni 2005 kl. 20:25 | IP-adresse registreret  

Hvad er den bedste receiver (specs - "på papiret") til ca. 4.000,- i øjeblikket med hensyntagen til nedenstående krav? Er det Yamaha RX-V657?

Krav: 7.1 og audio-delay samt video-konvertering til component.

Til top Vis dude's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dude

Clapton
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 November 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 16 Juni 2005 kl. 08:44 | IP-adresse registreret  

Med Yamaha RXV657 går du ikke helt forkert i byen. Jeg kender ikke lige priserne, men hvis du kan få RXV650'eren til billigere penge så køb dem i stedet, da forskellen er minimal.

Men igen, drejer det sig om et par hundrede kroner, så køb de nyeste.

Hot air for a cool breeze
Cold comfort for change
And did you exchange
A walk on part in the war
For a lead role in a cage
Til top Vis Clapton's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Clapton

wigant
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Februar 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 16 Juni 2005 kl. 11:58 | IP-adresse registreret  

650'eren kan erhverves i Tyskland til den nette sum af €298. Den koster dog kun 2944,-hos Tapeconnection, så de extra penge er helt sikkert givet godt ud der i tilfælde af at der skulle ske noget

http://www.preissuchmaschine.de/psm_frontend/main.asp?produk t=324873

657'eren til €363:

http://www.preissuchmaschine.de/psm_frontend/main.asp?produk t=358300

TC har iøvrigt en Marantz SR4500 til kun 2799 som også er værd at overveje.

Til top Vis wigant's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af wigant

dude
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Juni 2005 kl. 12:55 | IP-adresse registreret  

Tak for svarene.
650'eren opfylder vist ikke kravet vedr. audio-delay/lip-sync.
Jeg kender overhovedet ikke til Marantz, men SR4500/SR5500-specs ser dog vældig interessante ud - minder en del om 657'eren.
Har Marantz'en også "auto-opsætning" af højtalerne (med hjælp af microfon) ?
Jeg synes også, at jeg har læst (her på dette forum), at Marantz-lyd er "mørk" - noget med, at Marantz lyder som om, at der ligger en dyne hen over højtalerne.
Fup eller fakta?

hald
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Oktober 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 16 Juni 2005 kl. 13:09 | IP-adresse registreret  

dude skrev:
Tak for svarene.
650'eren opfylder vist ikke kravet vedr. audio-delay/lip-sync.
Jeg kender overhovedet ikke til Marantz, men SR4500/SR5500-specs ser dog vældig interessante ud - minder en del om 657'eren.
Har Marantz'en også "auto-opsætning" af højtalerne (med hjælp af microfon) ?
Jeg synes også, at jeg har læst (her på dette forum), at Marantz-lyd er "mørk" - noget med, at Marantz lyder som om, at der ligger en dyne hen over højtalerne.
Fup eller fakta?

Nej, Marantz har ikke opsætning via mikrofon.
Nej, Marantz giver faktisk et meget detaljeret og klart lydbillede. Især i stereo. Så ingen dyner
Ja, jeg har selv en SR5500, og lige nu er både SR4500 og SR5500 på vildt tilbud ved TapeConnection.

Mit Dali, Marantz, DIY setup!
Til top Vis hald's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hald Besøg hald's Websted

Clapton
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 November 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 16 Juni 2005 kl. 17:55 | IP-adresse registreret  

650'eren opfylder kravet om audio-delay/lic-sync til fulde!

Hot air for a cool breeze
Cold comfort for change
And did you exchange
A walk on part in the war
For a lead role in a cage
Til top Vis Clapton's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Clapton

NitroBlast
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Januar 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 16 Juni 2005 kl. 20:28 | IP-adresse registreret  

Du har kun brug for opsætning med microfon 1 gang, og så er det bare en funktion man alligevel ikke bruger mere... Det er ligeså let selv at sætte sin receiver op... Min receiver har også medfølgende mic' men den ligger stadig i den originale indpakning, og har aldrig været brugt

Hvis du er vandt til "lys" lyd så som Yamaha, Sony, Pioneer, Onkyo, Denon etc., så vil Marantz virke meget mørk og bas-agtig i lyden, og dette kan godt være et kultur-chock, som man skal vænne sig til... Jeg kunne ikke vænne mig til det, og den med dynen har jeg vist skrevet

WATT er et udtryk for kvantitet - ikke kvalitet ;o)
Til top Vis NitroBlast's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NitroBlast Besøg NitroBlast's Websted

dude
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Juni 2005 kl. 00:39 | IP-adresse registreret  

Igen tak for svarene.

Clapton: Du har fuldstændig ret: 650'eren understøtter også audio-delay - jeg ved ikke, hvor jeg fik det fra (jeg er åbenbart blevet forvirret af, at se på alle de forskellige mærker og modeller; som fulstændig nybegynder indenfor dette felt, så er der meget at sætte sig ind i (og forstå)).

NitroBlast: "Det er ligeså let selv at sætte sin receiver op" - tjae... du har muligvis ret, men som nybegynder i "denne surround-verden", så er det dejligt med al den hjælp man kan få . Jeg er desuden vant til "lys" stereo-lyd fra Sony - det er også derfor, at jeg har "bidt" mig mærke i din bemærkning vedr. at Marantz skulle ha' en "mørk" lyd. Umiddelbart virker "mørk" lyd skræmmende for mig - men det kan selvfølgelig godt være noget pjat, da jeg ikke har hørt Marantz i "real-life"; og den "mørke" lyd kan jo selvfølgelig også godt være specielt for dit setup. Er det en generel opfattelse, at man kan opdele div. receivere i "mørk" eller "lys" lyd? Og er det en generel opfattelse, at Marantz har en "mørk" lyd?

Kvalitet koster penge - det ved enhver; Nye funktioner koster normalt også penge - om de så er brugbare er en anden historie. Jeg synes, at det er meget svært, som en nybegynder, at vælge det rette udstyr. Man kan læse alverdens anmeldelser/reviews og stadig være i tvivl . Det bedste er selvfølgelig at låne div. udstyr med hjem og afprøve det i sit eget setup - men problemet er "begrænsningens kunst" - hvad udstyr skal man låne hjem og hvor meget skal man overskride sit budget. F.eks. er det umagen værd, at låne en Onkyo TX-SR603E hjem (med alle de omkostninger og besvær det medfører) selvom man ved, at man sprænger sit budget. Specs'ene på en Yamaha RX-V657 er meget lig en Onkyo TX-SR603E, men er Onkyo'en mer-prisen værd? Hvis 9 ud af 10 (kompetente personer - d.v.s. personer, der har erfaring med begge (eller lign. modeller)) siger, at Yamaha'en er bedst, så er det efter min meningen nyttesløst, at bruge en masse ressourcer på at låne Onkyo'en med hjem. Det er altid nemmere at spørge end at bruge en masse ressourcer på at finde ud af det selv - derfor er dette forum alletiders  Jeg ævler... Tilbage til det oprindelige...

Jeg har læst et par steder, at Yamaha'en ikke har de "kræfter", som de påstår de har i spec'en. I sammenligning med ovennævnte Onkyo - er Onkyo'en så de flere kroner værd? Er der slet ikke noget negativt at sige om Onkyo?

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 17 Juni 2005 kl. 00:44 | IP-adresse registreret  

Du kan roligt overveje Marantz - de er ligeså gode som konkurrenterne, og lad dig ikke skræmme af ordet "mørk". Så slemt er det ikke - Marantz spiller normalt rimeligt musikalsk og ikke som sterilt som en del andre kan gøre. SR-7500 er f.eks. et godt bud, og så ser den heller ikke tosset ud!

Wagner-elev
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Oktober 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 17 Juni 2005 kl. 08:13 | IP-adresse registreret  

Nu kommer det jo også an på hvordan dine højtalere spiller. Jeg tænker på om de er lyse eller mørke i lyden. Er de mere til den lyse lyd, så ville jeg da klart vælge marantz sr7500.

Har selv lige købt nye kabler så lyden bliver lidt lysere, og nu lyder det simpelthen super!!

Men jeg synes i hvert fald du skal tage ud at høre den!

Hvis budgetet skal holdes på de ca. 4.000kr så synes jeg du skal overveje marantz sr5500. Jeg fik du min SR7500 for 6.900 i januar, så måske kan du finde en billigt. Sr7500, synes jeg, har en del mere kraft og punch end Sr5500'eren.

men men men ud og lyt

NitroBlast
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Juni 2005 kl. 11:36 | IP-adresse registreret  

De fleste producenter puster deres watt angivelser op (inkl. onkyo), så det lyder af mere end det egentligt er. Desuden er watt ikke det vigtigste, når man vælger udstyr. Har man "tunge" højtalere, så kan lidt ekstra watt/strøm være en fordel, men ikke en absolut nødvendighed. Yamaha har (som regel) en kraftig transformator, der gør at den kan trække en del. Desuden kan man ikke spille dobbelt så højt med 100watt som man kan med 50watt

Jeg vil altid mene, at onkyo er at foretrække fremfor andet - men det er der ikke noget nyt i  Eftersom du er nybegynder, så er yamaha nok ligeså godt for dig som onkyo, og derfor vil jeg mene, at det ikke umiddelbart kan betale sig at bruge penge på at låne onkyo hjem. Hvis du har en lokal forhandler, som har noget onkyo udstyr stående, så er det en rigtig god idé at tage ind og prøvelytte! Desuden bør du ikke droppe marantz med det samme. Måske du skulle prøvelytte til noget marantz, inden du dropper det pga. udtalelser i dette forum.

Det med opsætningen af receiveren, er "bare" et spørgsmål om at angive hvor langt højtalerne er placeret fra lyttepositionen, og hvilken størrelse højtalerne har (store eller små).. Dette kan man gøre på 2 min uden mic. I min receiver er der desuden mulighed for at indstille equalizer, og det kan man så eksperimentere med hen ad vejen.

Til sidst vil jeg råde dig til, at købe en receiver med indbygget equalizer, som kan indstilles manuelt. Equalizeren giver dig mulighed for at fin-indstille lyden, så den passer 100% til dine højtalere og ører, og det er efter min mening en klar fordel til surround-receivere.

Til top Vis NitroBlast's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NitroBlast Besøg NitroBlast's Websted

dude
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Juni 2005 kl. 12:54 | IP-adresse registreret  

Jeg takker for svarene - det er yderst interessant læsning.

Så en Marantz SR5500 fra TC er et godt bud til budget'et. Jeg vil tage ind til byen og høre den.

@Wagner-elev: Hvilke kabler har du fået? Jeg har endnu ikke købt højtalere - da jeg pusler med tanken om at "genbruge" mine "gamle" stereo-højtalere i et surround-setup. Jeg ved ikke om højtalerne er "mørke" eller "lyse" - det er nogle gamle Kira.

@NitroBlast: Equalizeren -  hjælper den med til at justere lydstyrken (og bas/diskant) på individuelle højtalere? F.eks.  i tilfælde af, at man har nogle meget kraftige fronthøjtalere og nogle knap så kraftige baghøjtalere.
btw: er det bedst med kraftige baghøjtalere eller kraftige fronthøjtalere?

NitroBlast
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Juni 2005 kl. 13:17 | IP-adresse registreret  

dude skrev:
Equalizeren -  hjælper den med til at justere lydstyrken (og bas/diskant) på individuelle højtalere? F.eks.  i tilfælde af, at man har nogle meget kraftige fronthøjtalere og nogle knap så kraftige baghøjtalere.
btw: er det bedst med kraftige baghøjtalere eller kraftige fronthøjtalere?

Equalizeren bruges til at indstille forholdet mellem diskant og bas over 5 bånd - 80H (bas), 250Hz (mellembas), 800Hz (mellemtone), 2,5Khz (mellemdiskant) og 8Khz (diskant). Groft sagt kan man sammenligne equalizeren med et delefilter, som man kan indstille manuelt. Det er en fordel, hvis man har flere forskellige højtalertyper, for så kan man få dem til at lyde ens. Forestil dig en scene, hvor en bil kommer kørende bagfra og overhaler.. I baghøjtalerne lyder det som en knallert og i fronterne lyder det som en brølende ferarri - duer ikke rigtigt. Jeg ved at marantz ikke har equalizer i deres topmodeller (7500 & 8500), men kender ikke meget til de mindre modeller.

Min receiver har en såkaldt "niveau kalibrering", hvor jeg kan indstille lydstyrken for hver enkelt højtaler. En form for avanceret balance-funktion, der gør at alle højtalere giver lige meget lyd fra sig - en rigtig god ting.

Jeg vil påstå, at det er en klar fordel at have nogle store fronter og nogle små bag/surround højtalere. Hvis man så vil spille højt musik, kan man altid skifte over til stereo og kun bruge de store fronter.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes