Tilbage til HIFI4ALL.DK 3. maj 2024 | 15:30   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Super Audio CD ? hvordan ? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
mrflashbag
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 21 Maj 2005
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 26
Sendt: 18 Juni 2005 kl. 10:15 | IP-adresse registreret  

 sidder med mit nye anlæg ( endelig kom det ) Smile

og vil derfor gerne afprøve super audio cd... nogle som kan fortælle mig hvordan jeg brænder det og hvor jeg muligvis kan hente Test numre til det?

 

vil lige sige jeg ikke er den største lydgeek :)

Sony Dav-sc8



__________________
lad se mine systemer...
SYS1: 3200+ amd 64, 512 mb ocz, DFI UT NF4 Ultra D DVD REC...
SYS2: 2,6 ghz P4, 512 mb HyperX, Asus S-presso Barebone,DVD-Rec
SYS3: 3,0 ghz P4, 1 gb ram, Fujitsu barebone,DV
Til top Vis mrflashbag's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mrflashbag
 
Vanderlay
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 11 November 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 1597
Sendt: 18 Juni 2005 kl. 10:26 | IP-adresse registreret  

Du kan ikke brænde sacder selv. Der er ingen computere, jeg kender til, der har hverken software eller hardware til det.

Så det er ret enkelt: køb en sacd

Til top Vis Vanderlay's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vanderlay
 
mrflashbag
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 21 Maj 2005
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 26
Sendt: 18 Juni 2005 kl. 10:29 | IP-adresse registreret  

okay det var da lige en smule kedeligt at hører...

men okay... men hvorfor kan du så brænde dvd'er det er jo samme lydcodec er det ikke ?

har jo dvdbrænder i forvejen så logisk ville det da kunne være muligt ?


__________________
lad se mine systemer...
SYS1: 3200+ amd 64, 512 mb ocz, DFI UT NF4 Ultra D DVD REC...
SYS2: 2,6 ghz P4, 512 mb HyperX, Asus S-presso Barebone,DVD-Rec
SYS3: 3,0 ghz P4, 1 gb ram, Fujitsu barebone,DV
Til top Vis mrflashbag's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mrflashbag
 
NitroBlast
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 13 Januar 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1036
Sendt: 18 Juni 2005 kl. 10:43 | IP-adresse registreret  

mrflashbag skrev:
okay det var da lige en smule kedeligt at hører...

men okay... men hvorfor kan du så brænde dvd'er det er jo samme lydcodec er det ikke ?

har jo dvdbrænder i forvejen så logisk ville det da kunne være muligt ?

Det er ikke muligt.. SACD bruger ikke et FAT/CDFS (File Allocation Table / Compact Disk File System) der kan læses af en computer. Derfor er det umuligt, at kopiere lydspor fra SACD til PC/HD. Sætter man en SACD i et DVD-/CD- drev, vil man opleve at disken ikke kan læses - disk read error.

For at bruge SACD kræves en SACD-afspiller og en SACD disk. I fremtiden vil SACD sansynligvis gå op i røg, og blive overtaget af DVD-Audio, der er langt mere fleksibelt. DVD-Audio giver bedre mulighed for hjemme-brænderier, da DVD-Audio bruger stort set samme FAT-system som almindelige CD'er, og derfor kan læses i alm. DVD-drev.



__________________
Mit grej!

WATT er et udtryk for kvantitet - ikke kvalitet ;o)
Til top Vis NitroBlast's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NitroBlast Besøg NitroBlast's Websted
 
mrflashbag
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 21 Maj 2005
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 26
Sendt: 18 Juni 2005 kl. 11:12 | IP-adresse registreret  

altså nu ved jeg rimelig meget om computere...

:)

så nu tænker jeg... hvorfor skulle det være umuligt selv at lave SACD bare fordi windows ikke kan genkende flere partitioner... sidder fx. med Suse som måske kunne klarer sådan en opgave, men hvad er forskellen egentlig på DVD-audio ?

kræver det dvd medier ? for så kan man jo bare bruge det istedet ?


__________________
lad se mine systemer...
SYS1: 3200+ amd 64, 512 mb ocz, DFI UT NF4 Ultra D DVD REC...
SYS2: 2,6 ghz P4, 512 mb HyperX, Asus S-presso Barebone,DVD-Rec
SYS3: 3,0 ghz P4, 1 gb ram, Fujitsu barebone,DV
Til top Vis mrflashbag's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mrflashbag
 
NitroBlast
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 13 Januar 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1036
Sendt: 18 Juni 2005 kl. 11:46 | IP-adresse registreret  

Jeg ved også en smule om computere - jeg har programmeret dem i over 17 år ;o)

En computer kan ikke forstå SACD - drevet er ude af stand til at læse dette, da mediet ikke er indelt som andre medier (sector/cluster)... Man kan sige at, SACD virker som kinesisk for en computer, der kun kan forstå engelsk... På nuværende tidspunkt eksisterer ingen SACD kompatible drev/drivere til PC - og der kommer sikkert heller aldrig nogen der kan.

DVD-Audio kan sammenlignes med almindelige audio-cd'er - med den forskel at DVD-A ligger på en DVD (logiskt nok ;o) og at DVD-Audio giver mulighed for surround/multikanal-lyd i høj kvalitet (Dolby Digital). Jeg ved at Ulead tilbyder et rimeligt godt DVDA brændeprogram, og Ahead/Nero er på vej med noget lignende.



__________________
Mit grej!

WATT er et udtryk for kvantitet - ikke kvalitet ;o)
Til top Vis NitroBlast's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NitroBlast Besøg NitroBlast's Websted
 
kongsumsar
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 Marts 2005
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 78
Sendt: 18 Juni 2005 kl. 12:04 | IP-adresse registreret  

Tag en tur på musikbiblioteket og lån et på sacder, det gjorde jeg da jeg lige havde fået en sacd afspiller.

 

Til top Vis kongsumsar's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kongsumsar
 
mrflashbag
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 21 Maj 2005
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 26
Sendt: 18 Juni 2005 kl. 12:23 | IP-adresse registreret  

hvor får jeg så fat i en DVD-audio test cd ? et eller adnet man lige kan downloade..



__________________
lad se mine systemer...
SYS1: 3200+ amd 64, 512 mb ocz, DFI UT NF4 Ultra D DVD REC...
SYS2: 2,6 ghz P4, 512 mb HyperX, Asus S-presso Barebone,DVD-Rec
SYS3: 3,0 ghz P4, 1 gb ram, Fujitsu barebone,DV
Til top Vis mrflashbag's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mrflashbag
 
Vanderlay
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 11 November 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 1597
Sendt: 18 Juni 2005 kl. 12:39 | IP-adresse registreret  

Jeg har ikke selv DVD-audio-afspiller, så jeg har ingen erfaring med det, men fra hvad jeg har læst om og set rundt omkring på forskellige suspekte fildelingsfora på nettet, så florerer der ganske meget under navnet DVD-audio, som mig bekendt er titler, der aldrig har været udgivet på dvd-audio.

Ud over det ulovlige i det, så ville jeg nok udøve en vis kildekritik over for de ting, man kan downloade.

I øvrigt kan dit Sony-system ikke spille DVD-audio, men kun SACD og DVD-video.

Et billigt sted at købe begge slags:

www.axelmusic.dk

Ligesom Nitroblast vil jeg sige, at du er ret dygtig, hvis du kan få en PC til at læse og skrive et format, som det ikke fysisk er bygget til (SACDer er ikke lagret på DVD-medier)

Har hørt, at Sony skulle være på vej med nogle Vaio-pcere, der skulle kunne læse SACD-skiver, men ellers har de indtil videre sikret en meget konsekvent antikopieringspolitik ved slet ikke at sælge brændere eller tomme medier til SACD.

Til top Vis Vanderlay's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vanderlay
 
micma18
Branchemedlem
Branchemedlem

HM Elektronik

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 2118
Sendt: 18 Juni 2005 kl. 12:41 | IP-adresse registreret  

mrflashbag skrev:
okay det var da lige en smule kedeligt at hører...

men okay... men hvorfor kan du så brænde dvd'er det er jo samme lydcodec er det ikke ?

har jo dvdbrænder i forvejen så logisk ville det da kunne være muligt ?

Det er langt fra det samme "lydcodec", DVD er faktisk ikke bedre egnet til audio end en gammeldags cd!!! Det kan godt være DVD'en tilbyder en opløsning på 24bit, men så er det jo også mpeg komprimeret, hvor en cd, og en SACD for den sags skyld har lyden liggende som PCM, altså ukomprimeret!

(DVD-A er dog en lidt anden sag )

Se evt. http://www.burn-it.dk/index.php?type=post&id=1350

 

Til top Vis micma18's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af micma18
 
Frede1977
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1916
Sendt: 18 Juni 2005 kl. 13:21 | IP-adresse registreret  

Jeg spørger måske dumt, men hvad skulle ideen være med at brænde en DVD-Audio selv?

Formatet er vel lavet for at give lytteren øget informationsniveau på mediet. Det musik man har på computere er derimod "amputeret" for de informationer mindre krævende lyttere alligevel ikke bruger!


__________________
AVi ADM9.1 m. subwoofer/Sony MDR F1/Sony X303ES
Panasonic PX71, PS3, ReadyNAS Duo
Til top Vis Frede1977's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Frede1977 Besøg Frede1977's Websted
 
Vanderlay
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 11 November 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 1597
Sendt: 18 Juni 2005 kl. 13:30 | IP-adresse registreret  

Frede1977 skrev:
Jeg spørger måske dumt, men hvad skulle ideen være med at brænde en DVD-Audio selv?

Jeg tror pointen må være, at folk så kan kopiere DVD-audio-skiver.

Desuden er det nok også en mulighed for folk, der selv laver musik, som derved kan lave deres egen DVD-audio.

Men nej, det er næppe noget man får enormt meget brug for, og som jeg også skrev kan man ikke bruge downloads til ret meget (ud over at bryde loven), da alle folk, der har en dvd med lyd på eller DTS-hvad ved jeg plejer at mene, at det så er en DVD-audio.

Til top Vis Vanderlay's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vanderlay
 
NitroBlast
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 13 Januar 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1036
Sendt: 18 Juni 2005 kl. 20:13 | IP-adresse registreret  

DVD-Audio er endnu ikke udbredt nok til, at man kan finde noget, der kan downloades på nettet. Desuden er data-mængden i DVD-Audio "filer" meget højt, og der er vel næppe nogen der vil downloade 200-500MB for at få et enkelt musik-nummer på 5 min.... Specielt ikke når man kan hente samme nummer i en 3,5MB MP3-fil  .

Generelt om download vil jeg tilføje, at MP1-2-3, WMA og lignende formater er af en generelt lavere kvalitet end de ukomprimerede formater der ligge på originale disks. Og bare tanken om at man tager et ukomprimeret musiknummer, og komprimerer dette (med det kvalitets-tab dette nødvendigvis må medføre), for derefter at dekomprimere det igen virker mig komplet idiotisk - man mister jo en del af oplevelsen. Ikke mindst hvis komprimeringen er ringe. I mine øjne er fildeling og lignende adgang til piratkopieret materiale et butiksvindue, hvor man kan prøvelytte til forskellige numre, inden man tager ned og køber originalerne, der er pakket ind i plastikfolie, som man så kan bokse med at få pakket op - det er rigtig glæde ! Dermed ikke sagt at jeg ikke har et par UPS-CD'er liggende .......

Man kan måske sige, at det er ærgeligt for musikbrancen, at sony's sacd sikkert ikke overlever længe, da sacd for tiden er det eneste kopi-sikrede medie, der findes. Men det er relativt dyrt at få fremstillet og masseproduceret sacd'er i forhold til andre medier, og derfor vil sacd nok blive overhalet af andre medier, der er mere fleksible, og med tiden tror jeg helt sikkert, at sacd vil blive en saga-blot. Men lad os genoptage denne diskution igen om et par år, og se hvordan tingene har udviklet sig

Og så tilbage til temaet;;;; SACD kan IKKE kopieres - uanset hvor meget man ved om computere .



__________________
Mit grej!

WATT er et udtryk for kvantitet - ikke kvalitet ;o)
Til top Vis NitroBlast's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NitroBlast Besøg NitroBlast's Websted
 
Sir Round
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 Januar 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 349
Sendt: 19 Juni 2005 kl. 15:49 | IP-adresse registreret  

micma18 skrev:

Det er langt fra det samme "lydcodec", DVD er faktisk ikke bedre egnet til audio end en gammeldags cd!!! Det kan godt være DVD'en tilbyder en opløsning på 24bit, men så er det jo også mpeg komprimeret, hvor en cd, og en SACD for den sags skyld har lyden liggende som PCM, altså ukomprimeret!



Nej. Det er fuldstændig forkert. På en DVD video kan der være op til 24 bit 96kHz PCM på et lydsport og på en SACD ligger det som DSD (ikke PCM).
Til top Vis Sir Round's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sir Round
 
micma18
Branchemedlem
Branchemedlem

HM Elektronik

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 2118
Sendt: 19 Juni 2005 kl. 22:11 | IP-adresse registreret  

Sir Round skrev:
micma18 skrev:

Det er langt fra det samme "lydcodec", DVD er faktisk ikke bedre egnet til audio end en gammeldags cd!!! Det kan godt være DVD'en tilbyder en opløsning på 24bit, men så er det jo også mpeg komprimeret, hvor en cd, og en SACD for den sags skyld har lyden liggende som PCM, altså ukomprimeret!



Nej. Det er fuldstændig forkert. På en DVD video kan der være op til 24 bit 96kHz PCM på et lydsport og på en SACD ligger det som DSD (ikke PCM).

Det er også rigtig at det på en SACD ligger som DSD, men i de fleste afspillere bliver det konverteret til PCM, før konverteringen! Af forskellige grunde, men såvidt jeg ved, så er det pga. at man undgår noget støj osv.
Men lyden på en DVD ligger stadig komprimeret med mpeg! Det signal der kommer ud af afspilleren er jo ofte PCM... men det ændre jo ikke på at audio sporet, ér "skadet".

Til top Vis micma18's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af micma18
 
Vanderlay
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 11 November 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 1597
Sendt: 20 Juni 2005 kl. 07:58 | IP-adresse registreret  

micma18 skrev:
[QUOTE=Sir Round] [QUOTE=micma18]

Det er også rigtig at det på en SACD ligger som DSD, men i de fleste afspillere bliver det konverteret til PCM, før konverteringen!

Hvor har du fra, at det er de 'fleste' afspillere? De fleste af hvilke? Dem til 1.000 kr?

Der en række afspillere, der kun kan lave 'bass management', hvis signalet konverteres til PCM, men det er langt fra alle, og hvis man ikke bruger afspilleren til bass management, synes jeg kun at have hørt om, at fx de billige Pioneer-multimaskiner laver PCM.

Til top Vis Vanderlay's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vanderlay
 
Sir Round
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 Januar 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 349
Sendt: 20 Juni 2005 kl. 10:15 | IP-adresse registreret  

micma18 skrev:
Men lyden på en DVD ligger stadig komprimeret med mpeg!

Nej. Du er stadig fuldstændig forkert på den. Der er yders sjældent at lyden er komprimeret med mpeg. Jeg er kun støt på en enkelt. Derimod har jeg omkring 20 med et PCM spor.
Til top Vis Sir Round's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sir Round
 
KimHRasmussen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 14 April 2005
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 756
Sendt: 20 Juni 2005 kl. 10:44 | IP-adresse registreret  

Jeg vil da mene, at medmindre sportætheden på SACD er anderledes en DVD/CD, vil man kunne kopiere en sådan på en eller anden måde.

Her mener jeg en bit-bit-kopiering. Hvis DVD-drevet læser 011011101, skal brænden således også bare skrive et 011011101.

Jeg er nok ikke helt inde i sagen, da mange spil tilsyneladende ikke bare kan kopieres direkte. Brænderen må have en CRC-funktion der teoretisk set burde kunne slås fra med en ændring i Firmware/Driver/Software/OS.

Jeg tager sikkert fejl... ellers var der nok nogen der havde fundet på det.

Til top Vis KimHRasmussen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KimHRasmussen Besøg KimHRasmussen's Websted
 
Harritz3257
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar
Tidl. gichael3257

Bruger siden: 11 Juni 2003
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 1595
Sendt: 20 Juni 2005 kl. 11:04 | IP-adresse registreret  

Jeg har lige købt Dire Straits SACD.

Jeg har smidt den i den bærbare, og vupti åbner Windows Mediaplayer og fortæller at det er en SACD, og at om jeg ønsker at afspille den.

Så SACD kan aflæses på en PC. Jeg har læst rundomkring på nettet at det kun er nogen CD/DVD dreve der kan læse dem, men det virker godt nok.

Mht til kopiering, kan det ikke lade sig gøre. En SACD er opbygget anderledes end en CD/DVD, så ingen PC brændere kan brænde dem.

Til top Vis Harritz3257's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Harritz3257
 
NitroBlast
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 13 Januar 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1036
Sendt: 20 Juni 2005 kl. 11:11 | IP-adresse registreret  

KimHRasmussen skrev:
Jeg vil da mene, at medmindre sportætheden på SACD er anderledes en DVD/CD, vil man kunne kopiere en sådan på en eller anden måde.

Her mener jeg en bit-bit-kopiering. Hvis DVD-drevet læser 011011101, skal brænden således også bare skrive et 011011101.

Jeg er nok ikke helt inde i sagen, da mange spil tilsyneladende ikke bare kan kopieres direkte. Brænderen må have en CRC-funktion der teoretisk set burde kunne slås fra med en ændring i Firmware/Driver/Software/OS.

Jeg tager sikkert fejl... ellers var der nok nogen der havde fundet på det.

SACD er jo netop ikke partitioneret/formateret som andre medier, og derfor kan de ikke læses af gængse læsere. Desuden kan brændere ikke brænde et format, de ikke fysisk er bygget til. Sony har sikkert et patent på SACD, der gør, at det kun er sony der fuldt ud ved hvordan og hvorledes. Og dette holder sony sikkert med hård hånd...

Den eneste måde man (så vidt jeg kan se) kan kopiere SACD på er, hvis man kopierer lyden fra hver enkelt kanal i analog format, og derefter fletter dem sammen på en DVD-Audio. Men så er det jo igen ikke en SACD, man får ud af det ;o)



__________________
Mit grej!

WATT er et udtryk for kvantitet - ikke kvalitet ;o)
Til top Vis NitroBlast's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NitroBlast Besøg NitroBlast's Websted
 

Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes