Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 06:41   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: B&W N803 eller bedre alternativer?? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Tristan...
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 September 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 17 September 2003 kl. 23:56 | IP-adresse registreret  

Hej Alle musikelskere!

Jeg står overfor at ville købe et sæt B&W Nautilus 803'ere. Efter at have tjekket forumet her, kan jeg forstå, at mange er lidt kritiske overfor B&W.

Jeg er pt. meget begejstret: jeg elsker den fuldstændig åbne, klare detaljerede lyd og følelsen af at lyden ikke kommer fra en kasse, men opstår i luften. Jeg hører klassisk og rytmisk musik ca. fifty/fifty og 803'erne har en fantastisk klang til begge efter min smag.

Her kommer mit spørgsmål:

Er der nogen, der kan anbefale mig at lytte på andre højtalere i 30-40.000-klassen før jeg går ud og køber B&W. (Har lyttet på Dali euphonia og Mark Levinson uden samme begejstring). Evt. forslag modtages meget gerne og gerne fra musik-elskere, der sætter pris på nogen af de samme egenskaber, som jeg har prøvet at forklare ovenfor.

Indlæg fra B&W-kritikerne vil også blive læst med interesse ;)

Og til sidst: Er der nogen, der har lyttet på 805 sign.? Og hvordan er de til sammenligning?

Bedste hilsner til et godt forum

Søren Hagensten

Til top Vis Tristan...'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tristan... Besøg Tristan...'s Websted

Finn29
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 18 September 2003 kl. 05:38 | IP-adresse registreret  

Hvis du først er faldet for den luftige gengivelse fra nautilus, så får du svært ved at finde noget du bedre kan lide,

803 vs 805 alt efter rummets størrelse vil du nok komme til at savne noget bas og fylde i lyden, kan muligvis løses med en lille sub

<a href="http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=50141 ">
Til top Vis Finn29's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Finn29 Besøg Finn29's Websted

Jonas bojer
Branchemedlem
Branchemedlem

BIIR

Lokalitet: Århus
Sendt: 18 September 2003 kl. 07:17 | IP-adresse registreret  

Prøv de nye fra Linn Akurat jeg har lige mødt en som havde bestilt B&W802N men efter han havde hørt Akurrat har han købt et sæt af dem. Det arkustiske centrum og de 3 diskanter har en opløsning jeg ikke har hørt andet steds på de nye Linn akkurart, men hvis du er så glad for de B&W så forstår jeg ikke du tvivler fordi en som mig ikke er så glad for B&W betyder jo ikke noget, det er jo dig der skal lytte på dem 
Til top Vis Jonas bojer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonas bojer Besøg Jonas bojer's Websted

Buddy
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 10 Maj 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 18 September 2003 kl. 08:24 | IP-adresse registreret  

Hvis du går efter luft og åbenhed i lydbilledet og ikke kan leve med "kasselyd" prøv da Martin Logan.
Til top Vis Buddy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Buddy

Søren
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 August 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 18 September 2003 kl. 09:38 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg var lige ved at købe et par N803 men faldt fra da jeg simpelthen ikke kunne holde diskanten ud. Den var simpelthen at for påtrængende. Jeg tror at diskanten er fremhævet for at man kan høre mange detaljer i lyden, hvilket umiddelbart er en god ting. Men det er vel ikke godt hvis højttaleren så samtidigt bliver ulidelig at høre på - det må jo være den gode musikoplevelse man går efter....

Det jeg endte med at købe var et par Martin Logan Aeon (fra ny) kontra et par brugte N803. Jeg er ganske vist ved at skifte til Martin Logan Ascent men har ellers været rigtig tilfreds med lyden.

Mit råd køb et par brugte Martin Logan Ascent. De koster ca. det samme som et par brugte N803.

Til top Vis Søren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Søren

SES.
Forum Bruger
Forum Bruger

Lokalitet: Fyn
Sendt: 18 September 2003 kl. 09:55 | IP-adresse registreret  

Hej Søren!

Har selv brugt lidt tid i årets løb på nye højttalere, de er forbavsende enslydende nu om dage. Manglede dog at høre Euforien og B&W.

Endte op med Shahinian Obelisk som daglig vækker stor begejstring her. Er meget neutrale og afdækker hvad elektronik og kabler laver. Var faktisk nervøs for om ML forstærkerne skulle fyres - det gik og de bestod, men kablerne røg af.

Spiller samme musik som dig. 

Til top Vis SES.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af SES.

roskam
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Juli 2003
Sendt: 18 September 2003 kl. 10:04 | IP-adresse registreret  

Hej Søren.

For at starte med det sidste indlæg, er jeg meget til Martin Logan. Dem har jeg selv i et flerkanals-system. Mine erfaringer med Linn's højttalere (Ninka) er også meget fine og jeg har såmænd også været glad for et sæt af de gamle 805'ere.

Grunden til at jeg blander mig i denne sag er, at jeg finder 803'eren meget lidt interessant i.f.t. prisen. Af en eller anden grund har 803-modellen aldrig rigtig tændt mig. Hverken i den gamle elle nye (Nautilus) serie.

Hvis du er til B&W vil jeg forslå dig at "gå hele vejen" og vælge en Nautilus 802. Kan vel fås brugt for samme pris! Den udklasserer fuldstændig 803'eren og er på mange måder en fremragende højttaler.

Men udgangsbønnen må være, at du skal stole på dige egne ører. De er altid de bedste - uanset hvad jeg eller andre måtte mene.

Mvh.

Lars

Til top Vis roskam's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af roskam

carisma6216
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 18 September 2003 kl. 10:46 | IP-adresse registreret  

Signature 805 kan ikke sammenlignes med den normale Nautilus serie, den er bedre på alle punkter- hænger meget bedre sammen, ingen problemer i diskanten, mere dynamisk, flere detaljer, alt i alt en meget mere musikalsk højttaler!
Til top Vis carisma6216's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af carisma6216

Finn29
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 September 2003 kl. 11:55 | IP-adresse registreret  

roskam skrev:

Hej Søren.

For at starte med det sidste indlæg, er jeg meget til Martin Logan. Dem har jeg selv i et flerkanals-system. Mine erfaringer med Linn's højttalere (Ninka) er også meget fine og jeg har såmænd også været glad for et sæt af de gamle 805'ere.

Grunden til at jeg blander mig i denne sag er, at jeg finder 803'eren meget lidt interessant i.f.t. prisen. Af en eller anden grund har 803-modellen aldrig rigtig tændt mig. Hverken i den gamle elle nye (Nautilus) serie.

Hvis du er til B&W vil jeg forslå dig at "gå hele vejen" og vælge en Nautilus 802. Kan vel fås brugt for samme pris! Den udklasserer fuldstændig 803'eren og er på mange måder en fremragende højttaler.

Men udgangsbønnen må være, at du skal stole på dige egne ører. De er altid de bedste - uanset hvad jeg eller andre måtte mene.

Mvh.

Lars

Ideen er sådan set meget god, dog skal du være opmærksom på at en 802n kræver et svin af en forst. samt minimum 30-35m2 lytterum.  

Til top Vis Finn29's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Finn29 Besøg Finn29's Websted

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 18 September 2003 kl. 12:52 | IP-adresse registreret  

Du bør også tage en lytter på piega. I den prisklasse findes der nogle med både mellemtone og diskant bånd.
Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

Tristan...
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 September 2003 kl. 15:08 | IP-adresse registreret  

Tak foreløbig til alle indlæggene!! Det er imponerende så hurtigt, der er svar. Super forum!!

Svarene er bestemt brugbare og jeg vil prøve at lytte på de foreslåede højttalere. Vender tilbage med et resultat på et tidspunkt..

Men kom endelig med flere forslag og kommentarer

hilsner fra Søren

Til top Vis Tristan...'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tristan... Besøg Tristan...'s Websted

frederik
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 April 2003
Sendt: 18 September 2003 kl. 15:15 | IP-adresse registreret  

Tristan... skrev:

Jeg er pt. meget begejstret: jeg elsker den fuldstændig åbne, klare detaljerede lyd og følelsen af at lyden ikke kommer fra en kasse, men opstår i luften.

Ditto her.

Men hvad vil du så med B&W ......

Mvh.

Frederik

Til top Vis frederik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af frederik

Tristan...
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 September 2003 kl. 15:23 | IP-adresse registreret  

frederik skrev:
Tristan... skrev:

Jeg er pt. meget begejstret: jeg elsker den fuldstændig åbne, klare detaljerede lyd og følelsen af at lyden ikke kommer fra en kasse, men opstår i luften.

Ditto her.

Men hvad vil du så med B&W ......

Mvh.

Frederik

Dvs. du ikke er enig, men foreslår????

Ikke Slipsefyr
Forum Bruger
Forum Bruger

Lokalitet: Sjælland
Sendt: 18 September 2003 kl. 15:42 | IP-adresse registreret  

Finn29 skrev:
roskam skrev:

Hej Søren.

Mvh.

Lars

Ideen er sådan set meget god, dog skal du være opmærksom på at en 802n kræver et svin af en forst. samt minimum 30-35m2 lytterum.  

Tror nok lige at alle B&W modeller kræver strøm som een i sat...så det skal man bestemt have med i sine overvejelser inden man bruger en masse af sine hårdt opsparet danske kroner på dem , har man ikke klasse udstyr skal man vidst holde sig fra at købe B&W,alt under 300 Watt i 8 ohm kan man glemme her, ellers falder simpelmhen i søvn til dem. 

Finn29
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 September 2003 kl. 15:53 | IP-adresse registreret  

Ikke Slipsefyr skrev:

Tror nok lige at alle B&W modeller kræver strøm som een i sat...så det skal man bestemt have med i sine overvejelser inden man bruger en masse af sine hårdt opsparet danske kroner på dem , har man ikke klasse udstyr skal man vidst holde sig fra at købe B&W,alt under 300 Watt i 8 ohm kan man glemme her, ellers falder simpelmhen i søvn til dem. 

Hej slips det er ikke helt rigtigt med alle de watt, men den skal kunne give masser af strøm/amp og så skal dæmpningsfaktoren være meget høj, og helst en varm en af slagsen så ikke diskanten jager katten ud af stuen 

Ikke Slipsefyr
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 September 2003 kl. 16:03 | IP-adresse registreret  

Finn29 skrev:
Ikke Slipsefyr skrev:

Hej slips det er ikke helt rigtigt med alle de watt, men den skal kunne give masser af strøm/amp og så skal dæmpningsfaktoren være meget høj, og helst en varm en af slagsen så ikke diskanten jager katten ud af stuen 

Jojo, men som du ved overdrivelse fremmer forståelsen. Jeg har da selv en 100 Watt Mark Levison med en dæmpningsfaktor på 800 pr.kanal og jeg turde da godt smide et par B&W på den, hvis jeg da  ellers kunne li lyden fra B&W og det kan jeg ikke. Men de skal alt andet lige have klasse watt og jeg kan se at spørgeren har en Nad forstærker og ikke et ondt ord om Nad, men jeg mener ikke den har klassen til B&W.  

Tristan...
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 September 2003 kl. 16:30 | IP-adresse registreret  

Ikke Slipsefyr skrev:
Finn29 skrev:
Ikke Slipsefyr skrev:

Jojo, men som du ved overdrivelse fremmer forståelsen. Jeg har da selv en 100 Watt Mark Levison med en dæmpningsfaktor på 800 pr.kanal og jeg turde da godt smide et par B&W på den, hvis jeg da  ellers kunne li lyden fra B&W og det kan jeg ikke. Men de skal alt andet lige have klasse watt og jeg kan se at spørgeren har en Nad forstærker og ikke et ondt ord om Nad, men jeg mener ikke den har klassen til B&W.  

Ok, ja jeg bliver jo klogere og klogere, men det gør det ikke nemmere

Jeg overvejer at drive hvad jeg end køber på en Yamaha DSP-AZ1. Den har følgende specs:

DIN Udgangseffekt 4 ohm,1kHz, 0,7% THD)

6x210 W + 2x65 W (forreste surroundkanaler)

FTC Udgangseffekt (8 ohm, 20-20.000 Hz, 0,04% THD)

6x130 W + 2x45 W (forreste surroundkanaler)

Lineær Dæmpning

Dæmpningsfaktor (8ohm, 20-20.000 Hz)

200

Frekvensområde

10 Hz-100.000Hz, +0dB, -3dB

Signal/støjforhold (CD)

100 dB (250 mV)

Total harmonisk forvrængning

0,005%

Effektforbrug

650 W

Hvordan mon 803'erne vil have det med den? (Og lad os nu ikke komme ind surround-diskussionen, så bliver vi aldrig færdige )

Og hvad med 805 sign.?

Hilsner fra Søren

Jesper Juul
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 September 2003 kl. 16:42 | IP-adresse registreret  

Ikke ret godt, der er ikke nogle surround recievere som rigtigt kan trække de større modeller af B&W' og mange andre mærker, der skal man have separat effekt blok på.

Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Bruger siden: 25 Januar 2003
Status: Online
Sendt: 18 September 2003 kl. 16:56 | IP-adresse registreret  

Til Tristan;

Har du lyttet til Sonus Faber? Du skriver du gerne vil have luft og gennemsigtighed, m.v.

DET kan SF. K.T. Radio har dem i Kbh.

Mvh

Jagge

Til top Vis Guests's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guests

Ikke Slipsefyr
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 September 2003 kl. 18:21 | IP-adresse registreret  

Tristan... skrev:
Ikke Slipsefyr skrev:
Finn29 skrev:
Ikke Slipsefyr skrev:

Ok, ja jeg bliver jo klogere og klogere, men det gør det ikke nemmere

Jeg overvejer at drive hvad jeg end køber på en Yamaha DSP-AZ1. Den har følgende specs:

DIN Udgangseffekt 4 ohm,1kHz, 0,7% THD)

6x210 W + 2x65 W (forreste surroundkanaler)

FTC Udgangseffekt (8 ohm, 20-20.000 Hz, 0,04% THD)

6x130 W + 2x45 W (forreste surroundkanaler)

Lineær Dæmpning

Dæmpningsfaktor (8ohm, 20-20.000 Hz)

200

Frekvensområde

10 Hz-100.000Hz, +0dB, -3dB

Signal/støjforhold (CD)

100 dB (250 mV)

Total harmonisk forvrængning

0,005%

Effektforbrug

650 W

Hvordan mon 803'erne vil have det med den? (Og lad os nu ikke komme ind surround-diskussionen, så bliver vi aldrig færdige )

Og hvad med 805 sign.?

Hilsner fra Søren

Uanset om jeg ka lide B&W eller ej, så tror jeg du skal være klar over at de modeller du går efter er seriøse high-end højtalere. Sådanne kræver altså udstyr derefer, så hvis ikke du vil ofre på en god high-end forstærker eller endnu bedre to monoblokke, så vil jeg mene at du står dig meget bedre ved at købe nogen helt andre højtallere der svare til det udstyr du vil sætte dem sammen med.

Her taler jeg om højt i 10-20.000 kroners klassen sættet, der findes massere af gode modeller i det prisleje og som ydelsesmæssigt vil gøre det langt bedre i selvskab med dit øvrige udstyr end en N802-803 som kræver bedre udstyr end det du har for at blive udnyttet optimalt.

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes