Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2026 | 01:16   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Retro-agtige netkabler (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Marts 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 18 Juni 2005 kl. 23:21 | IP-adresse registreret  

Hej hifi-gutter

Som om der ikke var nok tråde om netkabler, så starter jeg også lige én

Jeg vil høre om der er nogen, der ved hvor man kan købe sort (2-leder) stofledning samt sorte bakelit netstik.
Stofledningen skal helst være med silicone isolering indvendig, da jeg på et tidspunkt har haft et lille stykke af en sådan ledning og den virkede bare for lækker på sin egen specielle måde. Det er/var beregnet til strygejern mv. der udvikler meget varme, men nu søger jeg efter lign. kabel pga. den fede retro"feel" det gav.
Derudover, vil jeg blive glad hvis nogen kunne guide mig til et sted der sælger sorte evt. brune bakelit netstik.
Alm. stofledninger m. alm. plast isolering indvendigt er dog nemme at finde hos byggemarkeder og isenkræmmere. Og hvide bakelit netstik er tilsyneladende heller ikke et problem at skaffe.

Andre forslag til retro-agtige netkabler/stik er selvfølgelig også velkomne.

Jeg er nemlig praktisk talt færdig med serviceringen af mine Bofa V15 rørmonoblokke. Normalt er de jo beregnet til at sidde i et rack, men de har fået en overdækning m. mat fint perforeret rustfrit stål - og så lige et blæsergitter over udgangsrørene så de nemt kommer af med varmen. Jeg synes de er blevet rigtigt flotte, på én gang ser de både meget moderne og alligevel retro-agtige ud, men desværre er den hvide netledning/stik en gevaldig øjebæ, der i den grad sænker helhedsindtrykket.
Prikken over i'et ville være sorte evt. sortmønstret stofledninger samt sorte, evt. brune bakelit netstik næsten som gengang i slutningen af 50'erne.

Til top Vis McAllan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af McAllan

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Sendt: 19 Juni 2005 kl. 13:43 | IP-adresse registreret  

McAllan skrev:
Hej hifi-gutter

Som om der ikke var nok tråde om netkabler, så starter jeg også lige én

Jeg vil høre om der er nogen, der ved hvor man kan købe sort (2-leder) stofledning samt sorte bakelit netstik.
Stofledningen skal helst være med silicone isolering indvendig, da jeg på et tidspunkt har haft et lille stykke af en sådan ledning og den virkede bare for lækker på sin egen specielle måde. Det er/var beregnet til strygejern mv. der udvikler meget varme, men nu søger jeg efter lign. kabel pga. den fede retro"feel" det gav.
Derudover, vil jeg blive glad hvis nogen kunne guide mig til et sted der sælger sorte evt. brune bakelit netstik.
Alm. stofledninger m. alm. plast isolering indvendigt er dog nemme at finde hos byggemarkeder og isenkræmmere. Og hvide bakelit netstik er tilsyneladende heller ikke et problem at skaffe.

Andre forslag til retro-agtige netkabler/stik er selvfølgelig også velkomne.

Jeg er nemlig praktisk talt færdig med serviceringen af mine Bofa V15 rørmonoblokke. Normalt er de jo beregnet til at sidde i et rack, men de har fået en overdækning m. mat fint perforeret rustfrit stål - og så lige et blæsergitter over udgangsrørene så de nemt kommer af med varmen. Jeg synes de er blevet rigtigt flotte, på én gang ser de både meget moderne og alligevel retro-agtige ud, men desværre er den hvide netledning/stik en gevaldig øjebæ, der i den grad sænker helhedsindtrykket.
Prikken over i'et ville være sorte evt. sortmønstret stofledninger samt sorte, evt. brune bakelit netstik næsten som gengang i slutningen af 50'erne.

Du kan stadig købe varmebestandig netledning i sort stof/gummi som inderisolering. Aflastningstrådene og yderkappen er dog et nylonagtigt kunstprodukt. De slangemønstrede typer må du slagte fra gamle brødristere, strygejern m.v. Loppemarkeder er en god kilde til stikpropper og kontakter i bakelit. Ikke alle de mønstrede er af stof/bomuld. Jeg sidder her med en "hugormeledning" med gråt bakelitstik fra et 70'er strygejern, men det er også af kunststof/gummi. De gamle stof/bomulds ledninger er sjældent i en stand så de bør bruges. Undtagelsen skulle være fundet af en ubrugt rulle der har været opbevaret fornuftigt. 

Den sidste kasse aparatstik/brønde i bakelit blev desværre (for dig) klunset hos Brink for et par år siden. Nymodens stik/brønde beregnet til høje temp. (175*) er dog gangbare som nødløsning.

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn

McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Juni 2005 kl. 21:28 | IP-adresse registreret  

Det var da ærgeligt Brinck ikke har flere stik og dåser 

Den ledning jeg engang havde et lille stykke af var nu heller ikke helt i stof. Det yderste lag var stof, der var sort m. hvid mønstring. Inderste isolering var silicone, så det var et udemærket og forsvarligt kabel. Jeg vil nu heller ikke bruge dem, der er helt i stof, det er lige farligt nok uanset stand - og det ser man jo heller ikke når musikken spiller

Må se hvad jeg kan finde, evt. på loppemarkedet. Havde dog håbet på nogen havde et link til en netbutik med kabler og stik.
Det er så dejligt nemt og det er sjældent jeg har tid til at rende hele Kbh rundt efter alle mulige dimser, så jeg har det fint med bare at hive DK-kortet frem og bestille.
Umiddelbart kender jeg kun greenline.dk og kan ikke se de har varmefast stofkabel (de har noget stofkabel, men skriver ikke om det er varmefast eller ej) og stik der er bare den mindste smule retro-agtige har de overhovedet ikke.

Dvdshopperen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 April 2005
Lokalitet: København
Sendt: 20 Juni 2005 kl. 07:46 | IP-adresse registreret  

Til top Vis Dvdshopperen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dvdshopperen

McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Juni 2005 kl. 09:46 | IP-adresse registreret  

@ Dvdshopperen

Jo tak for linkene... Men jeg kan ikke se de har stikkene i sort. Som jeg skrev var hvide nemme nok at finde
Jeg ved godt at sort er imod trenden i dag, hvor ingen ledninger må kunne ses eller i det mindste skal være af diskret farve, men den hvide er altså bare minus retro og passer slet ikke til sådanne gamle rariteter.
De vil helt sikkert passe fint til en ny (evt. rør)forstærker, hvis man af den ene eller anden årsag ikke bryder sig om alm. plastic-netstik.

McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Juni 2005 kl. 21:58 | IP-adresse registreret  

Dvdshopperen skrev:
camping forretninger er stedet at købe bakelit

http://www.acfshop.dk/pages/shop_liste.asp?Groupguid=236

Hmmm...
Nok er de ikke retro-agtige, men jeg tænkte hva' faen... Skulle jo alligevel have lavet et ordenligt powerkabel til min surround receiver samt et par andre ting. De kloge siger jo bakelit skulle give god lyd (er nu alligevel skeptisk, det er jo kun strømforsyningen det her drejer sig om) og bestilte så et par stykker...

Sikke da en skuffelse! Det eneste de stik har med bakelit at gøre er teksten på klistermærket på æsken. Ikke at de ser mekanisk ringe ud, men bakelit bliver det altså aldrig - og det bliver heller ikke mahogni med tiden. Det er jo ikke andet end alm. plastic

Nå, det ser vist ud til Elfa "også" har nogle bakelit (desværre også hvide og ikke spor retro-agtige)... De plejer i det mindste at levere det man bestiller - ikke bare hver gang, men hver eneste gang.

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 27 Juni 2005 kl. 22:30 | IP-adresse registreret  

Måske man skulle afpresse lidt. Der findes en netbutik med sagerne

(PS: med lidt snilde kan du hurtigt finde lokationen fra ovenstående)

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Juni 2005 kl. 08:21 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen skrev:

Tusind tak!

Nok er de schuko, men da helt perfekt til min anden rørforstærker, Quad II'erne, surround mv
Ærgeligt de ikke har en nem netshop hvor man bare betaler med visa... Må se hvornår jeg kommer til Malmö.

Bofa'erne synes jeg dog skal have danske stik, da de er danske og skulle få nogen ind ad brevsprækken her i løbet af de nærmeste dage.

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 28 Juni 2005 kl. 10:38 | IP-adresse registreret  

Jeps, de gamle danske udgaver har klart mere klasse over sig. Det ser dog ud til at være umuligt at finde fra nyt.
Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Juni 2005 kl. 12:07 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen skrev:
Det ser dog ud til at være umuligt at finde fra nyt.

De er vel højest sandsynligt, som langt fra eneste tilfælde herhjemme, bare blevet forbudte at sælge fra nye af officielt grundet den hellige ko kaldet forbrugernes sikkerhed.
Faktum er nok at snarere at LK er rigtig gode til lobbyarbejde og synes de på trods monopol-tilstand tjener for lidt. Ellers havde vi jo indført schuko herhjemme for længst.

Men som sagt, skulle snart få et par brugte danske ind ad brevsprækken her i løbet af ugen. Fandt dog også nogle i mine gemmer, et sort og et hvidt. Det hvide er ikke rigtig retro og det dutter ikke med kun ét sort Til Bofa'erne skal de være ens.

Forresten nogen der ved om danske stikdåser (forlængerledninger) nogensinde har været lavet i bakelit?
Ellers må jeg jo på jagt efter sådan et par stykker også Danske stik har nemlig lidt svært ved at gå i de schuko-dåser de sælger i Malmö... Nå, men ellers er det vel bare frem med en Dremel og slibe "inderkanterne" lidt væk...

Basil
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Maj 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 28 Juni 2005 kl. 16:11 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen skrev:

(PS: med lidt snilde kan du hurtigt finde lokationen fra ovenstående)

Hej, det kan godt være, at jeg er fatsvag eller ikke kan læse indenad, men er det ikke muligt at få et link eller en PM på, hvor jeg kan finde disse interessante afbillede brune schuko netstik(Elfa har dem ikke)?

Jeg er altid på jagt efter noget i bakelit, tidligere købte jeg nogle ubrugte af de gamle brune bakelit netstik hos Sven Palvig, men om DCA også sælger dem nu ved jeg ikke.  
Netbrønde og apparatstik hertil, samt stikdåser i bakelit er meget svære at finde, men måske skulle man sætte en købannonce i den blå-avis for at se om, der skulle være nogle, der lå inde med noget sådant "brunt guld"...

Mvh Basil.

Til top Vis Basil's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Basil

Live21
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 December 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 28 Juni 2005 kl. 16:16 | IP-adresse registreret  

højreklik og properties/egenskaber eller hvad det nu kan hedde, på billedet så er den der 
Til top Vis Live21's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Live21

Basil
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Maj 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 28 Juni 2005 kl. 16:28 | IP-adresse registreret  

Takker, ja det burde jeg nok selv havde fundet ud af...
Basil.
Til top Vis Basil's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Basil

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes