Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 08:06   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: VA Haydn + Velodyne sub; Good or bad ? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Jesper Andersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 19 Juni 2005 kl. 15:13 | IP-adresse registreret  

Jeg havde egentlig for-sværget det........end sige aldrig troet at jeg blot ville overveje det......men leder efter afløseren til mine JBL'er ( 240TI ).

'Er IKKE på nogen måde træt af lyden fra dem - men må tilstå at de ikke ligefrem pynter på stuemiljøet  - de ER store. Og efter at have fået udskiftet mit gamle, store CRT TV med et elegant 42" plasma, ser JBL'erne endnu større ud...........

HVIS jeg skal finde andre højtalere, skal det være (relativt - ) små stander/reol højtalere - MEN jeg VIL altså ikke give afkald på "trykket" fra Bassen - jeg elsker at der er vægt bag et basattack ( og det er der i JBL'erne ) -men kan det i det hele taget lade sig gøre i en reol-højtaler ?

"leger" lidt med tanken om et par VA Haydn suppleret med en sub; velodyne SPL 1000 mk II( som jo er til at købe til en fornuftig pris lige nu ).

Men tror I at dette sæt vil kunne give mig ;

1/ en god og sammenhængende lyd ?

2/ vil bassen være - tilnærmelses - lige så god som på JBL ?

3/ Har I andre gode forslag til en reol-højtaler / sub ?. ( subben er primært

tiltænkt at skulle spille MUSIK ) Prisrammen ligger ikke helt

fast - men helst ikke over kr. 20.000 ialt

- Har selv også overvejet et brugt sæt SA 3070 - men kan de spille godt/højt/afgive tilfredsstillende bas uden brug af sub ?...og er lyden i det hele taget på højde med VA ?

'Skal også lige siges at min stue (- den, hvor anlægget står i) er ca. 16-18 kvm, hvilket ikke er nogen stor stue - men jeg "kræver" til gengæld også at højtalerne kan fylde rummet med vellyd, selv når der bliver skruet meget op. Mine eff.forstærkere er forøvrigt et sæt Ear 1001 . Stuens øvrige indretning nødvendiggør desværre også at højtalerne TOTAL set ikke kan/må rage mere end højst 50 cm ud fra væggen ( men skal lige siges at jeg ikke er spor "bas-forskrækket" ) 

- på forhånd tak

mvh

Jesper/Oldhifinut 

PS. har også i et kort øjeblik tænkt på DALI Helicon 300 - men med en subwoofer er jeg sikker på at sprænge min prisramme - men de har måske ikke samme behov for en sub., som andre standerhøjtalere ?.

Til top Vis Jesper Andersen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jesper Andersen

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 19 Juni 2005 kl. 17:24 | IP-adresse registreret  

Det tryk du får fra JBL'erne får du aldrig med en traditionel sub/sat kombination.

Trykket ligger ikke i det egentlige subwoofer område, men i mellembassen over 80 Hz og til omkring 200 Hz. Derfor skal delingen til sub (eller rettere bassektion) ske omkring eller over 200 Hz. Alternativt skal sat'en kunne spille realistisk i dette område (det kan de ikke med den sædvalige 6½ tommer).

To subs samt høj deling til satteliter må derfor være et krav. En hjørneplacering vil kræve delay mellem sub og sat. Dette kan dog gøres for rimelige penge.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

Jesper Andersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Juni 2005 kl. 17:39 | IP-adresse registreret  

OK..........er egentlig lidt "ked af" at læse hvad du skriver....men nu er velodyne jo heller ikke en 10"...og - hvis der gør nogen stor forskel - kan jeg jo købe en 12". Vil dog ikke have TO sub-kasser stående - så går det "diskrete" lidt fløjten.

Men fortæl mig lige HVAD som gør at du vil anbefale TO subs ? - for det flytter jo ikke "trykket" fra området ml. 80 og 200 hz alligevel...???...

mvh

Jesper

Til top Vis Jesper Andersen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jesper Andersen

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Juni 2005 kl. 18:45 | IP-adresse registreret  

Nope, men der er meget stereoinformation i dette område, derfor to subs i umiddelbar nærhed af fronterne.

Det kan være der findes en heldig kombination af en sub og 2 mindre fronter. Jeg har dog eksperimenteret meget og det bliver aldrig rigtig godt. Det kan blive udemærket, men når du kender det rigtige bastryk (og især når det stammer fra JBL) vil jeg tro du bliver skuffet.

Et kompromis kunne være deling omkring 100 Hz til fronterne. En Kraftig elektronisk deling til fronter er et krav, da de skal beskyttes for egentlig bas. Placering af sub er lidt kritisk og skal være et sted mellem de to fronter. Alternative i et hjørne, men aldrig på side/bagvæg.

Af subtype foretrækker jeg personligt stor membran med kort vandring, end lille membran med lang vandring.

Flageborg
Branchemedlem
Branchemedlem
kringlyd.no

Bruger siden: 18 Juni 2005
Lokalitet: Norge
Sendt: 19 Juni 2005 kl. 22:55 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen skrev:

Placering af sub er lidt kritisk og skal være et sted mellem de to fronter. Alternative i et hjørne, men aldrig på side/bagvæg.

Dette er bare tull og tøys. Det er tydelig at du mangler erfaring med både plassering/kalibrering/ og valg av SUB.

Ellers vil jeg anbefale deg å sjekke ut en SUB fra www.svsubwoofers.com

Selv den minste PB10 spiller bedre enn Velodyne............

Til top Vis Flageborg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Flageborg Besøg Flageborg's Websted

tub61
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 November 2003
Lokalitet: Ikke angivet
Sendt: 20 Juni 2005 kl. 03:34 | IP-adresse registreret  

Hej

Har godt set tilbudet hos Jensen , er selv på udkik efter et sæt stander højttalere så er der nogle der ved hvordan de lyder , må de meget gerne sige frem.

Til top Vis tub61's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tub61

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Juni 2005 kl. 08:01 | IP-adresse registreret  

Flageborg skrev:
Kjeldsen skrev:

Placering af sub er lidt kritisk og skal være et sted mellem de to fronter. Alternative i et hjørne, men aldrig på side/bagvæg.

Dette er bare tull og tøys. Det er tydelig at du mangler erfaring med både plassering/kalibrering/ og valg av SUB.

Ellers vil jeg anbefale deg å sjekke ut en SUB fra www.svsubwoofers.com

Selv den minste PB10 spiller bedre enn Velodyne............

Jeg er absolut ikke uerfaren. Der er stor forskel på placering af decideret subs (surround, deling under ca. 60 Hz) og så en høj deling som jeg her snakker om. Er det deling over 100 eller sågar 300 Hz til sub gælder helt andre regler.

Jeg vil anbefale du foreslår en opstilling så vi har et grundlag for diskussion. 

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 21 Juni 2005 kl. 13:34 | IP-adresse registreret  

For at vende tilbage til højttalerne.

Du kunne prøve at lytte til nogle standerhøjttalere med mere end én bas/mellemtone. Prøv f.eks. Raidho - Emile Centric. Dehar ry for at kunne spille forbløffende højt i forhold til størrelsen, uden at gå på kompromis med lydkvaliteten. Men en subwoofer kan du nok ikke undvære, hvis du bare tilnærmelsesvis skal nå JBL'erne.

Placering af subwoffere kan du se der er flere meninger om. Men tror jeg er mest enig i @Kjeldsen's betragtninger.

Har selv to DIY standerhøjttalere, og tilhørende DIY subwoofer (lavet til musik som udgangspunkt), og placeringen af den subwoofer kan blive svær. Jeg bruger aktiv 24dB deling ved 75Hz, og kan alligevel svagt spore hvor subwooferen står. Så deler du ved 100Hz eller derover, så bliver det tydeligt hvor den er placeret, og du kan næsten kun placere den midt mellem de to standerhøjttalere.

Men jeg har gode erfaringer med en standerhøjttaler med to 6,5" bas/mellemtoner i. Her er der masser af kraft i den nedre mellemtone, hvor JBL'en har meget af sin energi. Prøv at kigge/lytte efter sådan en standerhøjttaler.

Men subwoofer bliver nødvendig.

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Juni 2005 kl. 13:50 | IP-adresse registreret  

Enig med Daniels. Hvis du kan få lov til en stander HT med to 6½" så begynder en løsning at tegne sig.

Prøv at giv et hint, om dette kunne være en løsning.

Flageborg
Branchemedlem
Branchemedlem
kringlyd.no

Bruger siden: 18 Juni 2005
Lokalitet: Norge
Sendt: 21 Juni 2005 kl. 13:55 | IP-adresse registreret  

Livet er for kort til å bruke mindre enn dobble 8" til mellomtone/bass. Man må ha store høytalere for å oppnå "stor" lyd. Da blir 6,5" for små. Ellers er det viktig å ha mye membranflate også.
Til top Vis Flageborg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Flageborg Besøg Flageborg's Websted

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 21 Juni 2005 kl. 13:56 | IP-adresse registreret  

Jeg hadde for noen år siden et par Cerwin Vega DC12. Man kan si hva man vil om gamle CV, men de spiller fysisk og engasjerende, og har nå mange år senere vist seg å være vanskelig å erstatte.

Jeg har i løpet av de 3 siste årene hatt utallige høytaler/sub kombinasjoner hvor ønsket har vært at det skulle spille på den samme fysiske måten uten at høytalerene skulle bli for brede. Det har ikke lyktes så langt. Jeg har i dag kommet i nærheten av lyden jeg er på jakt etter (Dali Evidence 470 & SVS PB10), men det mangler fremdeles trykk i midbassen. Jeg skal nå bytte ut min Yamaha RX-V1500 med en Pioneer 2014, også håper jeg at biamping og en noe høyere effekt vil få meg ennå et skritt nærmere.

Dette er bare ment som en advarsel om at hvis du bestemmer deg for å selge dine JBL kan det føre til en lang og dyr jakt på den lyden du allerede har i dag :)

Til top Vis ManicMiner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ManicMiner

Jesper Andersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Juni 2005 kl. 14:12 | IP-adresse registreret  

'Siger foreløbig tak for alle d'herres input ( men hører fortsat MEGET gerne om andres meninger/erfaringer ).

Men hvis jeg skal summere op, så forstår jeg at det bliver MEGET svært at finde en lyd som tilnærmelsvis kommer i nærheden af JBL når det gælder "slagkraftighed"  - også selvom jeg bruger en (to) subwoofere......

Jeg må indrømme at det kommer lidt bag på mig at det er den nedre mellemtone/øvre bas som i peger på en det der giver "bastrykket" - og hvis jeg skal læser svarene rigtigt, så skal en sub "skæres" ved ca. 100 hz ( el. mindre ), for ikke at kunne "placere"/pinpointe den i lydebilledet. Og det vil koolidere med ønsket om "bastrykket" i netop nedre ml. tone/øvre bas.....

Kan man sammenfattende sige at subwoofere til MUSIK en er "svær" ting ?.....især hvis man ønsker at kombinere det med "små" højtalere.

Eller skal der i virkeligheden TO subber til, for at det bliver godt ?......men så forsvinder gevinsten i mine øjne jo lidt, da eet af ønskerne er at få et mere diskret anlæg.......eller er der noget jeg har overset/misforstået ?..........

mange venlige hilsner

Jesper/Oldhifinut - som ellers er / (var ) MEGET tæt på at købe ( VA )standerhøjtalere + sub - men som elsker JBL-lyd

Jesper Andersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Juni 2005 kl. 14:17 | IP-adresse registreret  

- glemte lige; er min "alternative" løsning med et par SA 3070 noget som er værd "at gå efter" ?

De er om end ikke "små", så dog ganske smalle, og ville derfor gå mere diskret ind i mit stuemiljø - men har de mon tilnærmelsesvis VA's - efter sigenede - bløde lyd?...og JBL'ernes tunge bas ?

mvh

Jesper/Oldhifinut 

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Juni 2005 kl. 14:39 | IP-adresse registreret  

Det ER svært at tilpasse en subwoofer til musik, men ikke umuligt. Og ja; to subwoofere ER at foretrække frem for én.

Men som du starter med, handler dette jo ikke om det 100% optimale, men "kun" noget så tæt på dit eksisterende som muligt.

Jeg ville stadig anbefale at gå efter nogle standerhøjttalere med evt. to bas/mellemtoner. Måske kan de alene gøre det godt nok (? - men tvivler dog) Ellers er muligheden absolut en SA 3070 løsning, når fylde betyder noget. Ved dog ikke om de dækker dit basbehov (i forhold til JBL'erne)

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 21 Juni 2005 kl. 14:43 | IP-adresse registreret  

daniels skrev:
Det ER svært at tilpasse en subwoofer til musik, men ikke umuligt. Og ja; to subwoofere ER at foretrække frem for én.

Men som du starter med, handler dette jo ikke om det 100% optimale, men "kun" noget så tæt på dit eksisterende som muligt.

Jeg ville stadig anbefale at gå efter nogle standerhøjttalere med evt. to bas/mellemtoner. Måske kan de alene gøre det godt nok (? - men tvivler dog) Ellers er muligheden absolut en SA 3070 løsning, når fylde betyder noget. Ved dog ikke om de dækker dit basbehov (i forhold til JBL'erne)

Cerwin Vega mener jeg er fejlplaceret i denne tråd. De fylder jo det samme, og pynter absolut ikke - mener heller ikke lyden kan sammenlignes.

Jeg sier da vel heller ikke på noe tidspunkt at mannen skal ut å kjøpe Cerwin Vega ?

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Juni 2005 kl. 14:50 | IP-adresse registreret  

@ManicMiner
Nej. Omvendt jeg skriver jo heller ikke at du har skrevet at han skal gå ud og købe Cerwin Vega.
Pointere blot at jeg ikke mener, der er et sammenligningsgrundlag i denne tråd.
Beklager hvis det blev opfattet provokerende - ikke min mening.

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 21 Juni 2005 kl. 15:29 | IP-adresse registreret  

Da forstår jeg ennå mindre. Jeg forteller om min opplevelse ved å gå i fra et par store høytalere, med store elementer til mindre høytalere+sub. Du mener så at det ikke har relevans fordi:

"De fylder jo det samme, og pynter absolut ikke - mener heller ikke lyden kan sammenlignes."

?

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Juni 2005 kl. 15:40 | IP-adresse registreret  

@ManicMiner
Det var ikke det jeg refererede til, det var mere lyden kontra JBL'erne.

Kan godt se det kom forkert ud. Har rettet i mit indlæg, så det nu gerne skulle afspejle det jeg mente.

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 21 Juni 2005 kl. 15:58 | IP-adresse registreret  

Nå handler denne tråden mye om opplevelsen av midbass fra et par store høytalere, og der vil nå jeg mene at Cerwin Vega og JBL kan sammenlignes selv om JBL er mere forfinet og meget dyrere.

Det blir litt som å si at man ikke kan sammenligne en Suzuki Grand Vitara og en BMW X5 (og den sammenligningen er satt på sp***en) som firehulstrekkere bare fordi den ene er mere ekslusiv, og koster mange ganger mere.

Og når jeg så i tillegg ikke sammenligner Cerwin Vega og JBL, men kun forteller om min opplevelse som en advarsel, er din reaksjon ikke til å forstå.

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Juni 2005 kl. 16:06 | IP-adresse registreret  

Jeg har tydeligvis ikke forklaret mig godt nok.

Det der skabte misforståelsen er nu helt slettet.

Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes