| Forfatter |
|
kentp Forum Bruger

Bruger siden: 08 Juli 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 241
|
| Sendt: 21 Juni 2005 kl. 22:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Alle bånd nørder.
Jeg har tænkt på hvor bredt man kan lave et bånd, det skulle gerne køre så full range som muligt.
jeg har købt nogle neo magneter 10x10x150 mm
40 - 50 - 60 mm eller endnu mere ?
Et andet spørgsmål jeg også har tænkt på længe er : skal et bånd være 150 cm langt, før at det er ægte line source ? eller kan jeg også bruge et der er 135 cm langt ? hvor meget giver de sidste 15 cm ?
Grunden til at det skulle være 135 cm er at jeg endnu ikke har fundet noget japan papir det er over 150 cm langt, og jeg har ikke fundet et andet brugbar matr. i den ønskede længde.
håber i kan hjælpe mig 
|
| Til top |
|
| |
André Jensen Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 01 September 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2153
|
| Sendt: 24 Juni 2005 kl. 11:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kentp du kun godt lave et bånd på 60 mm.Der er bare en hage ved det, og det er spredningen.Den bliver elendig.Personligt har jeg valgt et smalt bånd på 18 mm, da jeg finder spredning i diskanten vigtigere end at båndet kan gå under 300 hz.Fysikens love er kedelige .
MVH
|
| Til top |
|
| |
Boye Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2019
|
| Sendt: 24 Juni 2005 kl. 11:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du desuden har tænkt dig at lave det som et bånd, der blot er hængt op mellem to rækker magneter, vil den større afstand mellem magneterne give et enormt tab i feltstyrke og dermed meget lavere effektivitet (følsomhed).
|
| Til top |
|
| |

Lukket efter eget ønske!
|
| Sendt: 24 Juni 2005 kl. 11:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Men tilgengæld vinder han følsomhed på det forøget arealet.Så alt i alt bliver tabet vel ikke så stort.Men båndet skal være meget let for ikke at miste den øverste diskant.Mener apogee brugte 50 mm mellemtone bånd, med feritmagneter
MVH
|
| Til top |
|
| |
Boye Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2019
|
| Sendt: 24 Juni 2005 kl. 12:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er til en vis grad sandt nok, men magnetfeltet taber styrke efter en eller anden eksponentiel kurve. Så der kan nok ikke reddes ret meget ved det forøgede areal. Apogee var vist også helt usædvanligt tunge at trække, også pga. deres lave impedans. Måske kan neodymerne redde en del af det, men jeg nævner det blot, for at Kentp kan tage det med i betragtning.
Problemet med spredingen har du jo nævnt, og jeg kan da supplere med mit eget forsøg, hvor jeg prøvede at lade min LaFolia-lignende basmembran (ca. 30 cm bred) spille fullrange. Det resulterede i en frekvensgang der var helt i skoven: On-axis var der alt for meget diskant, eftersom basssen og den dybe mellemtone blev "fortyndet" med afstanden, mens diskanten fortsatte ligeud uden tilsvarende dæmpning. Omvendt var det off-axis, hvor diskanten simpelthen var forsvundet - fuldstændigt ubrugeligt til hifi, men uovertruffent rent pædagogisk.
|
| Til top |
|
| |
kentp Forum Bruger

Bruger siden: 08 Juli 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 241
|
| Sendt: 25 Juni 2005 kl. 10:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Andre og Boye.
Ja spredning i diskanten skal man jo også tænke på, så jeg ikke skal montere en skruestik til hovedet på min lytte stol 
jeg kan jo starte med at lave båndet på 30 - 35 mm og høre hvor langt det går ned, og høre om spredningen er ok.
Jeg havde håbet på nogle svar på mit bånd længde spørgsmål, men det kan i jo nå endnu !
hilsen Kent
|
| Til top |
|
| |

Lukket efter eget ønske!
|
| Sendt: 25 Juni 2005 kl. 13:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej kent, i denne svenske tråd er der på side 4 og 5, vist visuelt hvad der sker med lyden, ved forskellige båndlængder og frekvenser.Faktisk viser det også, at spredningen bliver dårliger ved øget båndbrede.Tag båndet på 30 cm og det viser visuelt det boye beskriver.
http://www2.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=31330& whichpage=4
MVH
|
| Til top |
|
| |