Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 01:23   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Fjernsyn på en Projector (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Steffen Vorre
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Marts 2005
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Sendt: 22 Juni 2005 kl. 10:54 | IP-adresse registreret  

Hej Alle

Jeg er interesseret i at vide om en projector kan vise video - og i så fald i hvilken kvalitet den gør det...

Mvh

Steffen

Til top Vis Steffen Vorre's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Steffen Vorre Besøg Steffen Vorre's Websted

Steffen Vorre
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Juni 2005 kl. 10:57 | IP-adresse registreret  

altså ikke bare fra en dvd - men fra ganske almindeligt fjersyn....
Til top Vis Steffen Vorre's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Steffen Vorre Besøg Steffen Vorre's Websted

hans123
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 22 Juni 2005 kl. 16:14 | IP-adresse registreret  

Steffen Vorre skrev:

En projektor kan sagtens vise TV avisen , men det kræver en tuner,

Tuneren kan være en gammel video, dvd optager, sat modtager eller måske en selector hvis du har TDC kabel tv

Selv bruger jeg en selector som jeg finder den bedste løsning for mig.

Mvh Hans

Til top Vis hans123's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hans123

Guldkysten
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter bruges ønske!

Bruger siden: 06 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 22 Juni 2005 kl. 16:32 | IP-adresse registreret  

hans123 skrev:

Steffen Vorre skrev:

En projektor kan sagtens vise TV avisen , men det kræver en tuner,

Tuneren kan være en gammel video, dvd optager, sat modtager eller måske en selector hvis du har TDC kabel tv

Selv bruger jeg en selector som jeg finder den bedste løsning for mig.

Mvh Hans

I indlæg 1 spørger han til video, og så fjernsyn i indlæg 2, dvs. så må han have en video.

Det lyder skræmmende med TV avisen i stort format - sover man så bedre til nyhederne
Til top Vis Guldkysten's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guldkysten

Dvdshopperen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 April 2005
Lokalitet: København
Sendt: 22 Juni 2005 kl. 16:40 | IP-adresse registreret  

Amerikansk Fodbold - med Cheerleaders - er skam ikke værst i 100"

Troels

Til top Vis Dvdshopperen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dvdshopperen

Guldkysten
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter bruges ønske!

Bruger siden: 06 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 22 Juni 2005 kl. 16:50 | IP-adresse registreret  

hmm - ja - det kunne jeg forestille mig - er dog mest til cheerleaders 
Til top Vis Guldkysten's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guldkysten

thomic
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 August 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 22 Juni 2005 kl. 17:15 | IP-adresse registreret  

Du kan skam også bare bruge tuneren i dit fjernsyn. Det gjorde jeg før jeg fik min DVD-optager. Jeg brugte et kabel hvor der i den ende er scart og i den anden er komposit.

Kvaliteten var udmærket, men blev en del bedre da jeg fik DVD-optageren, hvor jeg kunne koble den til min projektor med et component kabel.

Til top Vis thomic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af thomic Besøg thomic's Websted

perejvind
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 22 Juni 2005 kl. 19:20 | IP-adresse registreret  

Jeg bruger en projektor som TV, og det har jeg gjort i et års tid nu. Her er mine erfaringer: 

Det er meget vigtigt at billedet ikke bliver for stort. Ikke alle TV-udsendelser er i lige god kvalitet, så lærredet skal ikke være ligeså stort, som hvis projektoren kun bruges til at vise DVD-film med. En betragtningsafstand på omkring 2 til 2,5 gange billedets bredde er passende.

Det er meget vigtigt at fodre projektoren med et godt signal. Kabel-TV er alt for ringe. En god digital satellit receiver, med tilhørende parabol, skal der til. Udover dette en almindelig antenne for at modtage TV-2. Jeg bruger en S-VHS video som tuner, til at modtage TV-2. Satellit receiveren kan selvfølgeligt tilsluttes direkte til projektoren. Selv med godt modtage udstyr, er der udsendelser, som ser meget ringe ud på en projektor. For eksempel er alle TV-3 egenproduktioner helt forfærdelige   Disse udsendelser ville helt sikkert se bedre ud på et TV. Omvendt er mange andre udsendelser, i særdeleshed film, af en rigtig god kvalitet, som nærmer sig DVD-niveau når det går godt.

Det er nødvendigt at kunne mørklægge sin stue, så man kan bruge projektoren i dagtimerne. Selv har jeg monteret Tupplur rullegardiner fra Ikea, og dem kan jeg anbefale. De er billige, lette at montere, og virker efter hensigten.

Min projektor er iøvrigt en Infocus X1. En medvirkende årsag til at jeg valgte denne projektor er, at den indbyggede de-interlacer fra Faroudja er rigtig god. Det er vigtigt når projektoren skal vise almindelige interlaced signaler fra en digital SAT-receiver eller en VHS-video. 

Hvorvidt man kan bruge sin projektor som TV, afhænger nok lidt af hvem man er, og af ens TV-vaner. Man skal huske på, at det er mere bøvlet at skulle mærklægge rummet hver gang man vil se TV. Selve opsætningen og den daglige brug er også mere besværlig. Og nogle enkelte udsendelser ser meget ringe ud, når de bliver blæst op i stor størrelse. Jeg ser mest film, dokumentarprogrammer og formel-1 m.v.  og på disse udsendelser er kvaliteten for det meste OK.

Alt i alt synes jeg synes det er super at bruge projektoren som TV, og jeg vender aldrig tilbage til et almindeligt lille 32" TV igen. Jeg glæder mig iøvrigt til Anal Digital begynder at sende HDTV her til efteråret.

Steffen Vorre
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Juni 2005 kl. 08:21 | IP-adresse registreret  

Tak for svaret perejvind

Du sagde du brugte en InfocusX1 - Hvad koster pæren til sådan en og hvor lang tid holder den? jeg har fundet projectoren til 5500kr i Tyskland, men hvis den holder 2000 timer og så koster 3000 kr så er det jo en dyr handel ;o)

Projectoren skal bruges til at se alt på - dvs den i sagens natur vil blive brugt meget... Værelset er ikke stort (det er min kæreste som skal læse langt herfra og har så lejet en lille lejlighed til at bruge i løbet af ugen, da det er for langt at køre) så måske et andet valg - fx TFT - ville være bedre? Jeg har bare ikke fundet et eneste fjersyn (TFT) der kan vise en ordentlig kvalitet (ud over et sony til 80000) - hvis der er nogen der kender et - max 26" - må de gerne lige skrive :o) Prisen max 10.000...

Såfremt valget falder på en projector, er der så nogen der kan anbefale en? Pris max 15000...

Tak for hjælpen

Steffen

perejvind
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 23 Juni 2005 kl. 11:29 | IP-adresse registreret  

Steffen Vorre skrev:

Tak for svaret perejvind

Du sagde du brugte en InfocusX1 - Hvad koster pæren til sådan en og hvor lang tid holder den? jeg har fundet projectoren til 5500kr i Tyskland, men hvis den holder 2000 timer og så koster 3000 kr så er det jo en dyr handel ;o)

Projectoren skal bruges til at se alt på - dvs den i sagens natur vil blive brugt meget... Værelset er ikke stort (det er min kæreste som skal læse langt herfra og har så lejet en lille lejlighed til at bruge i løbet af ugen, da det er for langt at køre) så måske et andet valg - fx TFT - ville være bedre? Jeg har bare ikke fundet et eneste fjersyn (TFT) der kan vise en ordentlig kvalitet (ud over et sony til 80000) - hvis der er nogen der kender et - max 26" - må de gerne lige skrive :o) Prisen max 10.000...

Såfremt valget falder på en projector, er der så nogen der kan anbefale en? Pris max 15000...

Tak for hjælpen

Steffen

Pærer til projektorer er vanvittigt dyre. Til min X1 koster en ny pære Kr. 2050,- inkl. fragt fra Tyskland. Den er opgivet til at holde 4000 timer, men man skal vistnok være heldig hvis den holder så længe. . .

Ja, TFT fladskærme er jeg heller ikke vild med. Jeg synes stadig de er alt for dyre, i forhold til den billedkvalitet man kan opnå fra dem. Og så er der det med størrelsen. Jeg er blevet afhængigt af det store billede fra min projektor, og vender som sagt aldrig tilbage til et "almindeligt" TV. Hver gang jeg ser fjernsyn er det som at være i biografen, og det synes jeg simpelthen er kanon.

Hvis du bruger søgefunktionen vil du finde masser af tråde, der omhandler forslag til køb af en projektor i 15000 Kroners klassen.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes