| Forfatter |
|
Miagi Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 203
|
| Sendt: 23 Juni 2005 kl. 10:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg modtog for knap en måned siden min nye Sony HS-50 projektor. - Projektoren er aldeles fremragende, men jeg har dog et issue..
Har koblet min HTPC (sat til 1280x720 (720p)) til projektoren via HDMI. Billedet ser da også rasende godt ud ved afspilning af HD materiale, men projektoren "klipper" billedet i kanterne (3-4% billedtab)! -For mig at se må det betyde, at den ikke kører 1:1 pixelering, men istedet scaler billedet.....frustrerende & absolut ikke optimalt!
Jeg har læst, at Sony skulle have lavet en software fix der løser problemet, men kan ikke rigtig finde konkret info omkring dette. - Nogen der ved noget ???
Skal jeg virkelig til at benytte VGA istedet, for at opnå 1:1 ved 720p ?? - Lidt nedtur, når man nu har ofret 3500,- på et ordentlig HDMI kabel.
/Miagi
|
| Til top |
|
| |
BjarkeNR Lukket konto

Bruger siden: 28 Juli 2004 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 2671
|
| Sendt: 23 Juni 2005 kl. 10:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lidt OT, hvilket HDMI kabel til 3500,- er der tale om?
- BR
|
| Til top |
|
| |
Miagi Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Juni 2005 kl. 10:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
AudioQuest HDMI-X (12mtr) + DVI->HDMI Converter.
/Miagi
|
| Til top |
|
| |
NriK Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1780
|
| Sendt: 23 Juni 2005 kl. 10:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Miagi skrev:
| ...men projektoren "klipper" billedet i kanterne (3-4% billedtab)! -For mig at se må det betyde, at den ikke kører 1:1 pixelering, men istedet scaler billedet.....frustrerende & absolut ikke optimalt! |
|
|
Fænomenet hedder overscan. Jeg tror ikke der er et eneste TV eller projektor der kan køre køre 1:1 pixel visning. Men det kan Otto fra Tapeconnection sikkert fortælle mere om. Han har profil her på forummet, så hvis han ikke selv opdager tråden, så send ham en pb.
|
| Til top |
|
| |
Miagi Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Juni 2005 kl. 10:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har læst mig frem til, at SONY´en skule kunne håndtere 1:1 via VGA......det er da IMHO sygt at "scale" på et signal der passer til native opløsningen.
Nogen der har prøvet via VGA på SONY´en ?
|
| Til top |
|
| |
nesdam Forum Bruger

Bruger siden: 11 Juni 2005 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 869
|
| Sendt: 23 Juni 2005 kl. 12:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du kan læse mere om problemet på www.cine4home.de (Sony VPL-HS50 test update 2). I en nyere firmware er problemet med overscan løst i 720p, til gengæld skalerer den så billedet.
|
| Til top |
|
| |
Miagi Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Juni 2005 kl. 13:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sikke da noget crap! - Positivt er det dog at læse (hvis mit skoletysk ellers holder vand ;), at den kan kører 1:1 ved brug af VGA
Citat:
Wer eine Skalierungsfreie Darstellung ohne Overscan wünscht, kommt nach wie vor an einer analogen HTPC-Ansteuerung nicht vorbei.
frit oversat:
Den der ønsker en skaleringsfri fremstilling uden overskan, kommer som før ikke forbi en analog HTPC-styring
Nogen der vil købe et 4 dage gammelt HDMI kabel (AudioQuest HDMI-X (12mtr) + DVI->HDMI Converter) :o(
/Miagi
|
| Til top |
|
| |
TapeConnection Lukket konto

Lukket efter brugers ønske!
Bruger siden: 30 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4163
|
| Sendt: 23 Juni 2005 kl. 13:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Miagi skrev:
| Sikke da noget crap! - Positivt er det dog at læse (hvis mit skoletysk ellers holder vand ;), at den kan kører 1:1 ved brug af VGA |
|
|
Den er god nok, for at køre 1:1 skal man bruge VGA. Af uransagelige årsager _vil_ Sony have overscan på den ene eller den anden måde på HDMI indgangen, og der er formentligt en grund til det. 1:1 via VGA er bedre end et skaleret billede via HDMI, så gå efter VGA-løsningen. Og du skal ikke græde mere snot over det end at du ville få et endnu dårligere billede, hvis du købte en anden projektor til samme pris, MED 1:1 via HDMI... Vi kan ærge os til døde over at det ikke kan lade sig gøre, men det ER altså ikke et dårligt billede man får via VGA... __________________ Mvh. TC
www.tapeconnection.dk
Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
|
| Til top |
|
| |
Miagi Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Juni 2005 kl. 14:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Otto, TC skrev:
| ... Vi kan ærge os til døde over at det ikke kan lade sig gøre, men det ER altså ikke et dårligt billede man får via VGA... |
|
|
Tak for svar...rart at få en bekræftigelse på at 1:1 rent faktisk kan lade sig gøre!
Hvordan er det lige det er med VGA og kabelstræk ? - I mit tilfælde skal jeg bruge ca 12Mtr.......kan det ikke blive et issue (uldne billeder etc) ? - Var faktisk grunden til at jeg gik efter det betydelig dyrere HDMI kabel..
Har i VGA kabler i TC ell. skal jeg til den lokale pc snedker ??
/Miagi
|
| Til top |
|
| |
bird Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005
Status: Offline Indlæg: 106
|
| Sendt: 23 Juni 2005 kl. 14:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Otto - Jeg vil købe en HS-50 hos TC til efteråret, efter den præsention jeg fik hos TC af dette vidunder.
Men - betyder ovennævnte, at det ikke anbefales at anvende HDMI til
HS-50. Jeg skal ikke bruge en HTPC, men blot en DVD-afspiller med HDMI.
Hvor stor er forskellen ved at anvende component og HDMI på denne projector?
|
| Til top |
|
| |
tranum1 Forum Bruger

Bruger siden: 05 Oktober 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 449
|
| Sendt: 23 Juni 2005 kl. 17:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg synes at have læst at VGA kun fungerer ved 60Hz. Er det rigtigt?
|
| Til top |
|
| |
kvestergaard Forum Bruger

Bruger siden: 24 Januar 2004 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 339
|
| Sendt: 23 Juni 2005 kl. 22:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
tranum1 skrev:
| Jeg synes at have læst at VGA kun fungerer ved 60Hz. Er det rigtigt? |
|
|
Er der nogen der kan svare på dette?
Jeg havde indtryk af at en af fordelene ved en HTPC netop er at den kan sende signalet ved 48Hz og at problemer med "stutter" osv. pga. 2-3 pulldown kan undgås.
I manualen til HS50/HS51 står der ved "Acceptable computer signals", fV: 48 to 92 Hz. Hvis det er korrekt burde den vel kunne acceptere et 48 Hz signal.
|
| Til top |
|
| |
tranum1 Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Juni 2005 kl. 09:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu skal man jo passe på ikke at starte nogle rygter som der måske ikke er noget hold i. Så jeg vil sige at det er noget jeg har læst et par steder efter at have søgt på google. Det er jo ikke altid den mest pålidelige kilde sådan at læse i diverse forums, så derfor ville jeg lige stille spørgsmålet her. Hifi4all's forum plejer jo at være en super pålidelig kilde . Eller så har vi jo Otto der helt sikkert kan svare for Sony'en.
Jeg overvejer selv kraftigt denne projektor, og har på nuværende tidspunkt en Denon DVD 3910 + parabol modtager m. RGB udgang via scart.
Er det noget med at Sony'en modtager RGB via VGA indgangen?
Hvordan vil jeg bedst forbinde Denon'en til Sony'en? Nu gik jeg jo og troede at jeg var helgarderet hvis jeg valgte HDMI og lod Denon'en opskalere og deinterlace billedet.
|
| Til top |
|
| |
Miagi Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Juni 2005 kl. 09:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
tranum1 skrev:
|
Er det noget med at Sony'en modtager RGB via VGA indgangen?
|
|
|
I min manual står der ihvertfald at analog RGB foregår via D-Sub (altså VGA stikket)
manualen kan btw. downloades i .pdf her:
http://www.sonystyle.com/intershoproot/eCS/Store/en/document s/specifications/VPLHS51.pdf
Jeg rettede igår henvendelse til SONY danmark for at få dem til at af-/bekræfte problematikken omkring HDMI & muligheden for at kører 1:1 pixel (720p).
Jeg fik at vide, at det var et interessant spørgsmål, som de ikke umiddelbart kunne svare på, men at de ville vidergive forespørgslen & vende tilbage.
/Miagi
|
| Til top |
|
| |
tranum1 Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Juni 2005 kl. 09:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for det
Miagi skrev:
|
Jeg rettede igår henvendelse til SONY danmark for at få dem til at af-/bekræfte problematikken omkring HDMI & muligheden for at kører 1:1 pixel (720p).
Jeg fik at vide, at det var et interessant spørgsmål, som de ikke umiddelbart kunne svare på, men at de ville vidergive forespørgslen & vende tilbage.
|
|
|
Det lyder spændende.
|
| Til top |
|
| |
Knudsen Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 265
|
| Sendt: 24 Juni 2005 kl. 11:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det kunne også være interessent om man kunne køre component fra computeren og stadig bdenytte 1:1 pixel samt 720p - Det vil som jeg ser det give mulighed for langt bedre kabler - det er jo begrænset hvad man kan proppe ind i et VGA SubD15 stik... Og kan man benytte APA (Automatic Pixel Adjust) via component, eller er det kun RGB (via VGA stikket)...?
|
| Til top |
|
| |
Miagi Forum Bruger

|
| Sendt: 27 Juni 2005 kl. 15:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
kvestergaard Forum Bruger

Bruger siden: 24 Januar 2004 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 339
|
| Sendt: 27 Juni 2005 kl. 18:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Man kan så spørge sig selv om ikke Sony burde have spurgt sig selv i det mindste hvad de regner med at HS 50 først og fremmest vil blive brugt til:
1) TV
eller
2) DVD
De kunne i det mindste have gjort det muligt at vælge at, via HDMI, køre enten 1:1 eller med nogle % overscan hvis man har tænkt sig at køre TV på projektoren.
|
| Til top |
|
| |
Knudsen Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 265
|
| Sendt: 27 Juni 2005 kl. 19:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
kvestergaard skrev:
|
Man kan så spørge sig selv om ikke Sony burde have spurgt sig selv i det mindste hvad de regner med at HS 50 først og fremmest vil blive brugt til:
1) TV eller 2) DVD
De kunne i det mindste have gjort det muligt at vælge at, via HDMI, køre enten 1:1 eller med nogle % overscan hvis man har tænkt sig at køre TV på projektoren.
|
|
|
Fulstendig rigtigt - og god pointe... Jeg er total enig med dig kvestergaard
Jeg er også selv en MEGET glad indehaver af en HS50, og jeg vil prøve at foreslå sony, om det ikke kan blive en valgbar feature i fremtiden... Så må vi se hvad den store gigant gør ved dette issue fremover. Det er dog ikke et issue for mig lige pt. da jeg kører min HTPC via VGA stikket, men det ville da være rart at have mulighed for at gå over til rent digital med tiden...
|
| Til top |
|
| |
Lukman Forum Bruger

Bruger siden: 10 Marts 2005
Status: Offline Indlæg: 144
|
| Sendt: 11 Oktober 2005 kl. 21:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Bare et lille spørgsmål som måske lyder dumt, vil det sige at en BBK Dvd med upskaler (upskaler dvd til 720p) via DVI / HDMI samt den nye Xbox 360 også vil støde på problematikken omkring skalering eller hvordan vil det se ud ? jeg er nemlig rigtig tæt på at købe dyret. og sidst men ikke mindst hvor kan jeg se den in action, Otto nævnte en forretning i rødovre men den figurerer ikke blandt deres produkter
|
| Til top |
|
| |