Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 09:33   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Step-Up (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
keyvan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Maj 2003
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Sendt: 25 Juni 2005 kl. 16:31 | IP-adresse registreret  

Kan I anbefale en Step-Up?

Den skal bruges sammen med en Riaa fra Aaron (Phono II) og en Ortofon MC-3000 MKII installeret på en Nima arm på en Roksan Radius 5.

Jeg har set en Rothwell og en Ortofon MCA-76, hvad synes I om de to?

Til top Vis keyvan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af keyvan

becker
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Oktober 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 25 Juni 2005 kl. 16:38 | IP-adresse registreret  

Jeg mener Graham Slee har en model der hedder Elevator, som du formentlig kan finde på www.gspaudio.co.uk. Jeg har ikke hørt den selv, men den har fået meget positiv omtale.

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: København
Sendt: 26 Juni 2005 kl. 00:15 | IP-adresse registreret  

keyvan skrev:

Kan I anbefale en Step-Up?

Den skal bruges sammen med en Riaa fra Aaron (Phono II) og en Ortofon MC-3000 MKII installeret på en Nima arm på en Roksan Radius 5.

Jeg har set en Rothwell og en Ortofon MCA-76, hvad synes I om de to?

Hej...

En Ortofon T-2000 ville passe perfekt.

Mvh. Niels L.

____________________________________________________________ _______

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

Highmass
Lukket konto
Lukket konto

Eget valg!

Bruger siden: 28 August 2004
Sendt: 27 Juni 2005 kl. 13:53 | IP-adresse registreret  

Hej Keyvan.

Ortofon MCA 76 er en aktiv konstruktion som kom på markedet i 1976 (Deraf navnet). Målt med dagens standart er den direkte ringe. Din pickup er derimod efter min mening stadigvæk rigtig god. Pickuppen fortjener derfor noget som er på nogenlunde samme kvalitetsniveau, hvis du vil have det optimale ud af den.

Jeg kender ikke Rothwell, men jeg har set een på ebay. De data som opgives der tyder på at den ikke er det rigtige valg til din PU. Em Mc3000/II har et meget lavt output, hvilket Rothwell tilsyneladende ikke er beregnet til. Din pu har et output på 0,125mv, og Rothwell angiver selv et output på 0,3mv-0,6mv som det korrekte. Den har også kun et gain på 24db, hvilket er ret lidt i sammenligning med T3000 som har et gain på 30db. Selv mener jeg at et gain på mellem 28db og 36db er det som fungerer bedst med MC3000/II.

Hvis det skal være billigt så vil jeg anbafale en Electrocompaniet MC2A. På trods af at den er aktiv så er den ganske støjsvag, jeg har selv anvendt en MC2A med en MC 2000 (Ca. halvt så meget output som MC 3000/300II) uden nogen problemer. MC2A (A´et er vigtigt i denne sammenhæng) er også ekstremt fleksibel, både med henblik på gain og impedans, så den kan tilpasses til langt det meste. En Thorhauge er også et glimrende valg. Der er een til salg for tiden, men jeg synes dog at prisen er i overkanten.

Hvis du er mere til passive stepups, så kunne en Audio Note eller en gammel Audio Innovations (Helst S1000) være en god mulighed som ikke behøver at koste en formue.  En Ortofon T20/II kunne også være interessant. Hold dig fra den oprindelige T20 og T30, de er ikke gode nok til din PU.

Hvis det godt må koste noget så vil jeg anbefale en Oftofon T3000. Den er efter min mening langt bedre end T2000 både til MC 2000 og MC3000. (Den kendsgerning at T3000 ofte er billigere end T2000 brugt gør det jo ikke værre). Jeg har dog ikke prøvet T2000 til MC3000/II, men jeg har ingen grund til at forvente at den skulle være lige så god som T3000 til denne model. Jeg bruger selv T3000/MC3000/II på min ene pladespiller, og det er en kombination som jeg er meget glad for.

Andre interessante muligheder i den lidt dyre klasse er Fidelity research XF1L og evt XF1M (Som dog er for spids itoppen med 3000/II efter min mening). Fidelity Research AGT 5X ville utvivlsom også være et godt valg, men den er svær at finde og oftest temmelig dyr. En Cotter Mk. 2 L ville bestemt også være interessant i denne sammenhæng.

Mvh. Lars.

Til top Vis Highmass's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Highmass

keyvan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Maj 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 28 Juni 2005 kl. 20:57 | IP-adresse registreret  

Hej Lars.

Oplysende og uddybende besvarelse til mit spørgsmål, tak  

Hvad er cirka prisen for en brugt Ortofon T-3000 og T-2000?

Til top Vis keyvan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af keyvan

Highmass
Lukket konto
Lukket konto

Eget valg!

Bruger siden: 28 August 2004
Sendt: 29 Juni 2005 kl. 10:32 | IP-adresse registreret  

Hej Keyvan.

Det er efterhånden blevet ret svært at finde begge modeller her i landet. På ebay går T2000 tilsyneladende for omkring 1000$, og T3000 i nærheden af 800$. Dengang de stadig var relativt lette at finde i danmark var priserne ca. halvdelen. Jeg vil tro at de fleste af den som var i overskud er blevet eksporteret. Jeg vil sige at hvis du kan finde een i ok stand til under 4000Kr så er det et fint køb, set i forhold til markedsprisen. Jeg synes dog ikke at T2000 er god nok til at betale den slags penge for.

Mvh. Lars.

Til top Vis Highmass's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Highmass

Mashuro
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Maj 2005
Lokalitet: København
Sendt: 18 August 2005 kl. 07:31 | IP-adresse registreret  

kan nogen forklare hvad man bruger et step-up til?
Er det til at forstærke PU signalet til riaa.eller?

L.B.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 18 August 2005 kl. 08:10 | IP-adresse registreret  

Mig bekendt: step-up = RIAA
Til top Vis L.B.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af L.B.

Pihl
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Fyn Øst
Sendt: 18 August 2005 kl. 08:56 | IP-adresse registreret  

en step up forstærker signalet, inden RIIA´en, og er ikke aktiv forstærkende, bliver ikke tilsluttet strøm, men stepper signalet op via trafo.

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Sendt: 18 August 2005 kl. 11:46 | IP-adresse registreret  

Hvis du er til (meget nemt) selvbyg har engelske Stevens & Billington deres TX-103, som løbende får meget positiv omtale. Du skal blot indbygge i en passende kasse og montere ind- og udgangsstik.

http://www.stevens-billington.co.uk/page103.htm

Den har 4 primærviklingern som kan kombineres efter impedansbehov (pick-up valg) og frekvensområde til et pænt styke over 100 kHz.

Et billigere alternativ er svenske Lundahl, eller hvis det skal være rigtigt godt de amerikanske Jensen trafoer, som anvendes i meget af det dyre "high-end" grej.

http://www.jensen-transformers.com/mc.html

Jensen har 8 forskellige typer at vælge imellem med alle data og koblingsskemaer til download på deres hjemmeside. Priserne kan du også se der.

L.B.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 November 2004
Sendt: 18 August 2005 kl. 12:57 | IP-adresse registreret  

Pihl skrev:
en step up forstærker signalet, inden RIIA´en, og er ikke aktiv forstærkende, bliver ikke tilsluttet strøm, men stepper signalet op via trafo.

Ja det var så, så meget jeg vidste om det

Til top Vis L.B.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af L.B.

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 18 August 2005 kl. 13:33 | IP-adresse registreret  

Pihl skrev:

Det er rigtigt, at en step-up trafo er passiv, men man kan altså godt få aktive step-ups, som består af forstærkerkredsløb, der bruger strøm som al anden elektronik.

Der findes altså 2 typer.

Transformeren har den fordel, at den er enkel i sin opbygning. Den støjer heller ikke aktivt.
Ulemperne ligger i en transformers induktive optræden.
Kigger man på en MC Pick-up, så er fordelene ved princippet en meget lav generator impedans, hvilket gør den strømstærk. Man kan derved også nemt tilføre elektrisk dæmpning til systemet, og derved få højfrekvens resonansen under kontrol. Sætter man en trafo på, så er fidusen røget igen. Systemets samlede udgangsimpedans stiger dramatisk.

Det sker ikke i aktive step - ups, som i øvrigt virker mere universelle. En trafo bygges typisk til en bestemt PU. Den aktive step-up kan bruges over alt. Den kan have en meget lav udgangsimpedans, og den kan tilføre dæmpning af varierende størrelse til PU systemet. Prisen er støj fra elektronikken. Men det lader sig nu altså realisere ganske støjsvagt.
Kravene til en aktiv step-up er ret ekstreme, fordi diskanten er hævet betragteligt på det indkommende signal. Det er med andre ord vigtigt, at den har gode egenskaber i højfrekvensen.
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

Pihl
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Fyn Øst
Sendt: 19 August 2005 kl. 08:24 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:
Pihl skrev:
Det er rigtigt, at en step-up trafo er passiv, men man kan altså godt få aktive step-ups, som består af forstærkerkredsløb, der bruger strøm som al anden elektronik.Der findes altså 2 typer.Transformeren har den fordel, at den er enkel i sin opbygning. Den støjer heller ikke aktivt.Ulemperne ligger i en transformers induktive optræden.Kigger man på en MC Pick-up, så er fordelene ved princippet en meget lav generator impedans, hvilket gør den strømstærk. Man kan derved også nemt tilføre elektrisk dæmpning til systemet, og derved få højfrekvens resonansen under kontrol. Sætter man en trafo på, så er fidusen røget igen. Systemets samlede udgangsimpedans stiger dramatisk.Det sker ikke i aktive step - ups, som i øvrigt virker mere universelle. En trafo bygges typisk til en bestemt PU. Den aktive step-up kan bruges over alt. Den kan have en meget lav udgangsimpedans, og den kan tilføre dæmpning af varierende størrelse til PU systemet. Prisen er støj fra elektronikken. Men det lader sig nu altså realisere ganske støjsvagt.Kravene til en aktiv step-up er ret ekstreme, fordi diskanten er hævet betragteligt på det indkommende signal. Det er med andre ord vigtigt, at den har gode egenskaber i højfrekvensen.

helt rigtigt, jeg har selv et par stykker, Vitreus og Holfi, jeg plejer bare ikke at kalde en aktiv forstærkning for step up, men man skal jo lære indtil man dør

rørgrej
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 December 2005
Sendt: 12 Februar 2008 kl. 19:33 | IP-adresse registreret  

Hej Allesammen!

Jeg er netop "vågnet op" efter mere end 20 år offline. Jeg var faktisk stået af dengang en pick-up var keramisk eller moving magnet - som krævede en såkaldt Riaa, for at kunne tilsluttes en forstærker. Nu er jeg så blevet interesseret i at genoplive min pladesamling på rundt regnet 1000 eks. helt tilbage fra min ungdom.

Så har jeg kigget lidt på dette nymodens spændende fænomen moving coil, som for alvor sætter Riaa eller før riaa på en prøve. Jeg har prøvet at få hold på begreber som MC-Riaa og MC step-up.
Det er tilsyneladende et lidt svævende begreb, idet flere forskellige benævnelser bruges i flæng.

Er der nogen der kan forklare mig, hvordan jeg får en Ortofon MC2000 til at spille gennem et komplet rørforstæker anlæg - hvor også Riaa´en er rørbaceret?

mvh

Rørgrej

Til top Vis rørgrej's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rørgrej

diamondduck
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Januar 2006
Sendt: 12 Februar 2008 kl. 20:13 | IP-adresse registreret  

Du skal bare bruge en høj kvalitets step-up ala ORTOFON's T2000/T3000 eller AUDIO NOTE's AN-2/eller 3
Til top Vis diamondduck's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af diamondduck

diamondduck
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Januar 2006
Sendt: 12 Februar 2008 kl. 20:17 | IP-adresse registreret  

Det minder mig om at Ortofon er lige kommet med en trafo der hedder VERTO til ca.4000.- (€500)

Godt gået Ortofon's talsmand
Til top Vis diamondduck's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af diamondduck

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes