Forfatter |
|
rune-nielsen Forum Bruger

Bruger siden: 08 Juli 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1013
|
Sendt: 26 Juni 2005 kl. 10:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er begyndt at gå med overvejelser ang. en HTPC til mit system. Den skulle i så fald kunne fungere som tuner til min projektor, til afspilning af netradio samt til at optage TV-programmer med.
Spørgsmålet er så, hvad kræves der som minimum af hardware for at det kommer til at glide nogenlunde tilfredsstillende? Jeg kan nemlig nok få fat i et par lidt ældre "aflagte" PC'ere til formålet, men gider ikke gå i gang hvis de alligevel er for langsomme.
Håber nogen ved lidt om emnet  __________________ Audiovector M3 Avantgarde
Densen
Kimber kabler
Mit Hifi
|
Til top |
|
|
Bluesky Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1141
|
Sendt: 26 Juni 2005 kl. 12:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der skal så men ikke så meget til. Det der koster CPU er hvis du vil bruge diverse programmer til at opskalere og forbedre billedet. Til optagelse kan du købe et kort der selv klarer det meste uden at trække på CPU’en. Der skal dog noget disk plads til da optaget programmer fylder en del.
Jeg ved ikke hvad det mindste er du kan klare dig med er. Det er måske nemmere, hvis du nævner hvad du har, for en at bedømme om det er nok.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 27 Juni 2005 kl. 20:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er tale om en computer med AMD Duron 850 Mhz og 256+128 mb ram. Det med at opskalere ved jeg ikke om er aktuelt. Jeg har en Panasonic PT-AE 300 projektor (opløsning 960 x 540)?
Den har pt. 2 x 20 GB harddisk, men det kan self. supleres. Vil det være nok til at starte på?
Vil et kort som dette kunne opfylde mine krav?: http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=70868
På forhånd tak for hjælpen! __________________ Audiovector M3 Avantgarde
Densen
Kimber kabler
Mit Hifi
|
Til top |
|
|
Madman Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 374
|
Sendt: 27 Juni 2005 kl. 20:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 27 Juni 2005 kl. 20:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Uha, de er nu lige lidt dyre de tunere. Jeg skal lige sige at kravene er små.
Jeg regner med at den bare skal stå i et skab, og så "styrer" jeg den med fjernsupport fra min bærbare (trådløst netværk). På den måde vil den bare kunne stå i et lukket skab. Hvad kan i så anbefale mig af programmer til at køre og optage med? Ved ikke om Media Center 2005 er anvendeligt når jeg vil gøre det således?
Hvis du gerne vil sælge et tunerkort til mig, kan du lige sende en PB. __________________ Audiovector M3 Avantgarde
Densen
Kimber kabler
Mit Hifi
|
Til top |
|
|
Binnerup Forum Bruger

Status: Offline Indlæg: 1008
|
Sendt: 27 Juni 2005 kl. 20:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
Bluesky Forum Bruger

|
Sendt: 27 Juni 2005 kl. 21:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg gør ikke selv noget for at optimere billedet. Jeg ser optaget udsendeler på mit fjernsyn eller projektor (Sanyo Z3) og kvalitet af optaget udsendeler er bedre end fra en Video. Oftes har jeg kvaliteten sat til 1 GB per time. Den bedste kvalitet fyller 2GB per time. Så din diske kan hurtigt blive fyldt op.
DVD film se jeg fra min DVD afpiller.
Af software bruger jeg til at optage det der fuglte med mit Hauppage TV kort. Til afspilning kan du bruge f.eks. WinDVD, Power DVD, zoom player eller DScaler.
Jeg bruger WinDVD der fuglte med min DVD brænder. Windows media Player kan da også bruges hvis du ikke har en af de andre, og ikke vil bruge penge på noget. Zoom player kan fås i en gratis version uden understøttelse af DVD. Dscaler koster heller ikke noget men virker ikke med ATI kort.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 27 Juni 2005 kl. 21:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
OK. Tak for hjælpen. Med 1 GB i timen har jeg alligevel til en god start. Mener i computeren er kraftig nok ellers?
Jeg skal heller ikke bruge den til at afspille DVD. Vil der være nogen fordel for mig i at bruge MCE fremfor f.eks. WinDVD eller Power DVD? __________________ Audiovector M3 Avantgarde
Densen
Kimber kabler
Mit Hifi
|
Til top |
|
|
Madman Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 374
|
Sendt: 27 Juni 2005 kl. 21:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis jeg var dig, ville jeg bruge de penge det koster for et godt kort.
|
Til top |
|
|
Bluesky Forum Bruger

|
Sendt: 27 Juni 2005 kl. 22:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er ikke så meget inde i det gamle AMD betegnelser men vil tror det er nok til at afspille med. Som nævt hvis du køber et Hauppage TV kort eller det der Club det blev linkede til er der hardware MPEG encoding. Så optagelser vil ikke belaste så som hvis det var software encoding.
Med WinDVD eller Power DVD får du en afspiller men du får ikke en samlede bruger grænse flade til din medie filer. De virker lidt som WMP du åbner en fil eller laver en spille liste.
En rettelse til det jeg sage før om Dscaler. Det virker fint med ATI. Det virker ikke med Hauppage. Dvs. det kan afspille filer optaget med Hauppage men kan ikke visse live TV fra et hauppage kort.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 27 Juni 2005 kl. 22:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg takker igen for hjælpen. Jeg har besluttet mig til ikke at benytte MCE. Det bliver helt almindelig opsætning med Win XP og noget afspiller program af en slags. Vil også gerne bruge computeren som DVD-brænder da min bærbare ikke har brænder.
Madman: Hvad vil jeg få ud af at købe et dyrere kort frem for de billige?
Jeg takker endnu engang for hjælpen. Det er alletiders. __________________ Audiovector M3 Avantgarde
Densen
Kimber kabler
Mit Hifi
|
Til top |
|
|
Bluesky Forum Bruger

|
Sendt: 27 Juni 2005 kl. 22:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg svarer lige på det ASUS kort du har linket til.
Så vidt jeg kan se på specifikationerne så har det ikke MPEG encoding. Dvs. Den vil belaste din CPU noget mere, da det så er den der skal lave MPEG encoding når du optager udsendelser.
|
Til top |
|
|
Binnerup Forum Bruger

Status: Offline Indlæg: 1008
|
Sendt: 27 Juni 2005 kl. 22:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
peewee© Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 502
|
Sendt: 13 Januar 2006 kl. 12:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bluesky skrev:
Jeg er ikke så meget inde i det gamle AMD betegnelser men vil tror det er nok til at afspille med. Som nævt hvis du køber et Hauppage TV kort eller det der Club det blev linkede til er der hardware MPEG encoding. Så optagelser vil ikke belaste så som hvis det var software encoding.
Med WinDVD eller Power DVD får du en afspiller men du får ikke en samlede bruger grænse flade til din medie filer. De virker lidt som WMP du åbner en fil eller laver en spille liste.
En rettelse til det jeg sage før om Dscaler. Det virker fint med ATI. Det virker ikke med Hauppage. Dvs. det kan afspille filer optaget med Hauppage men kan ikke visse live TV fra et hauppage kort.
|
|
|
du ævner at hvis man køber et Hauppage tvtuner kort så trækker ikke så meget på cpu'en. vil du så mene at et nye celeron kan gøre jobbet. Når jeg kun skal høre musik og optage fra tv på den __________________ Rotel RSP-1068
2 * eAR202, anden ICE
Avance Signature 8 MK. II
NO SolaWing/
Min hjemmebio
|
Til top |
|
|
Bluesky Forum Bruger

|