| Forfatter |
|
Groove Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Marts 2004 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1787
|
| Sendt: 29 Juni 2005 kl. 15:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har et par højttalere der har stået i solen og folien er bulet lidt.
Spørgsmålet er om denne folie kan fjernes helt (men godt resultat), så kabinetterne kan males?
Evt. med en varmekanon og en spartel/skalpel? Nogle erfaringer? __________________ "Gentlemen! You can't fight in here, this is the war room!"
|
| Til top |
|
| |
McAllan Forum Bruger

Bruger siden: 25 Marts 2004 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 1279
|
| Sendt: 29 Juni 2005 kl. 15:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, slib godt, spartl efter behov. Hvorfor skulle det ikke kunne lade sig gøre?
Ellers, så mener jeg det er muligt at få løs "træ"folie og sikkert også
et hav af andre mønstre. Prøv at spørge hos din farvehandler, hvis ikke
han har det kan han sikkert skaffe det hjem.
__________________ (\_/) Mvh Morten
(O.o) Se mit HiFi & Snurre her! (ej opdateret)
(> < ) PPAv2 - DIY bøf-forst.
|
| Til top |
|
| |
Groove Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Marts 2004 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1787
|
| Sendt: 29 Juni 2005 kl. 16:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Alt kan jo lade sig gøre. Jeg ville bare vide om der var en let metode at fjerne folien på uden store vanskeligheder....og uden at ødelægge for meget...  __________________ "Gentlemen! You can't fight in here, this is the war room!"
|
| Til top |
|
| |
Capslock Forum Bruger

Bruger siden: 07 September 2003 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 416
|
| Sendt: 29 Juni 2005 kl. 22:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg ville prøve med en varmepistol og en spartel som du selv er inde på. Det dur ihvertfald fint med klistermærker på biler (uden spartel selvfølgelig)
__________________ I reject your reality and substitute my own
|
| Til top |
|
| |
GuessWho Branchemedlem

Frits, System Audio
Bruger siden: 25 August 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 14
|
| Sendt: 30 Juni 2005 kl. 00:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Stop omgående!
Hvis man kender lidt til højttalerproduktion ved man, at de fleste kabinetter er fremstillet som såkaldte "foldekabinetter". Det betyder, at kabinettes top, side, bund og side er foldet rundt om for- og bag-side. Det eneste som holder de 4 sider sammen er fineren / folien som virker som "hængsler". Fjerner du folien risikerer du at højttaleren falder fuldstendig fra hinanden.
|
| Til top |
|
| |
skruerselv Udelukket fra forum

heltny/cujo
Bruger siden: 05 Juni 2005 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 522
|
| Sendt: 30 Juni 2005 kl. 01:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
GuessWho skrev:
|
Stop omgående!
Hvis man kender lidt til højttalerproduktion ved man, at de fleste kabinetter er fremstillet som såkaldte "foldekabinetter". Det betyder, at kabinettes top, side, bund og side er foldet rundt om for- og bag-side. Det eneste som holder de 4 sider sammen er fineren / folien som virker som "hængsler". Fjerner du folien risikerer du at højttaleren falder fuldstendig fra hinanden.
|
|
|
STOP IGEN - NU !!!!!!!!!!!!!
Det er en gang humbuk - de fleste kabinetter (90-95%) er limet i den 45 grader kant (smigen) og mange af dem med 2-komponent lim - jeg kender INGEN ht hvor det kun er folien der holder på det og holder ht sammen (jeg blir nød til at grine) - jo måske nogle der er samlet på et værelse en sen aften hvor man ikke må larme 
Jeg har ALDRIG hørt noget lignende     
Er det så også kun ledningerne der holder enhederne på plads ? 
|
| Til top |
|
| |
thomand3 Forum Bruger

Bruger siden: 07 Marts 2005 Lokalitet: Norge
Status: Offline Indlæg: 94
|
| Sendt: 30 Juni 2005 kl. 01:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hadde det bare vært folien som holdt kabinettene sammen, så hadde jeg aldri tørt å løfte de ihvertfall
|
| Til top |
|
| |
GuessWho Branchemedlem

Frits, System Audio
Bruger siden: 25 August 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 14
|
| Sendt: 30 Juni 2005 kl. 01:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Skruerselv.
Jeg må gå ud fra, at du med det dæknavn er selvbygger? Det plejer også at gøre folk temmelig kloge på højttalere (?).
Nu var det således, at jeg gerne ville redde en ejer af et par "almindelige" højttalere fra at ødelægge dem.
Jeg har ikke set hvordan alle kabinetter er blevet bygget, Men jeg har dog i min tid besøgt en del kabinetssnedkerier. Mange højttalere i "den billige ende" - og det kan man måske tænke sig at disse højttalere tilhører, når nu de er med folie, bliver KUN linet i den samling hvor foldningens slutning møder begyndelsen.
Men hvis du er så sikker (95%) kan du jo give en garanti til Groove.
|
| Til top |
|
| |
skruerselv Udelukket fra forum

heltny/cujo
Bruger siden: 05 Juni 2005 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 522
|
| Sendt: 30 Juni 2005 kl. 01:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg må kun ha besøgt de seriøse så ??
Ja hvem ved, men så er der jo ikk meget at gøre ved de ht - man kan jo ikk engang slibe dem ned, så ryger de også fra hinanden ?
Jae, men lad os endelig høre når du er færdig med at ordne dem.
Jamen jeg kan sagtens gi 95% sikkerhed - forretninger gir gerne 99% og benytter sig af den sidste % når det brænder på 
|
| Til top |
|
| |
Capslock Forum Bruger

Bruger siden: 07 September 2003 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 416
|
| Sendt: 30 Juni 2005 kl. 20:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
For og bag plade er vel også limet fast på en eller anden måde. Men om der så kun er lim på en kant eller på alle 4 sider ved jeg ikke __________________ I reject your reality and substitute my own
|
| Til top |
|
| |
Sund Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1635
|
| Sendt: 30 Juni 2005 kl. 21:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Uden at procentuere andelen af foldekabinetter på markedet og hvorvidt de er limede i foldekanterne eller ej, er det min erfaring at foliekabinetterne er samlet som foldekabinetter rundt om for og bagplade med folien som medbærende i kabinettets konstruktion.
Mange af dem er limet i alle samlingerne, men det betyder ikke at folien ikke er en integreret del af kabinettets struktur.
For og bagplade ligger i en rille der er fræset ind i indersiden på de andre plader inden de foldes omkring for og bagplade, på den måde kan det faktisk lade sig gøre at lave højttalere med meget lidt lim i kun den ene fold/samling hvor folien ikke går med rundt om hjørnet. Og det er der faktisk nogen der gør.
Jeg støtter derfor GuessWho's advarsel om ikke at forsøge at fjerne folien fra kabinettet, dels kan det gøre kabinettet ustabilt og utæt og dels kan det med rimelig sikkerhed forventes at være en meget vanskelig opgave at begive sig igang med. Folien er monteret på de plader højttalerne er lavet af før de er skåret og fræsede, og for at kunne holde til at blive bearbejdet er det nødvendigt at folien sidder meget godt fast, så det vil være nemmere ar bygge to identiske kasser og male dem. __________________ mvh sund,
Kun de der har noget at skjule ønsker begrænsninger.
De, der siger det er umuligt, skal ikke forstyrre dem der er igang med det.
|
| |