Anlægget som der ser ud nu:
Og før:
Og i starten:
------------------------------------------------------------ ------------------------------------------------------
Da jeg har en stor lidenskab for vinyl og ældre musik, er mit anlæg bygget op derefter. Jeg har prøvet at genskabe den super fede 70ér lyd mine plader indeholder, for at få så høj troværdighed så muligt. (hi-fi).
Front: Jealvox Sound Monitor.
Driftseffekt: 0,22W ( 96dB i 1m. afstand, målt med bredbåndet pink noise 20Hz-20kHz)
Vedvarende belastning: 40W ( svare til beregnet vedvarende lydtryk på 118,5dB )
Systemresonans: 45Hz
Kabinettype: 3-Vejs frontladet hornsystem med bruttovolume på ca. 552 liter.
Kasserne er bygget omkring 1976 og vejer omkring 120kg. stykket.
Delefilter:
De gamle delefilter var ikke længere i god stand, så jeg byggede nogle nye, med bedre komponenter.
Jeg har brugt Jantzen luftspoler, og Mundorf kondensatore. Til diskanten brugte jeg en Mundorf Supreme. For at få en fornemelse på størelsen at delefilteret, kan jeg sige at den sorte Mundorf Supreme kondensator er 12,5cm lang.
Sub: JBL.
Min sub er 2 stk. 18" JBL i et kabinet på ca. 587 liter. Det er en PA-Subkasse, og den kan virkelig gå dybt.
Sub-Amplifier:
Til at drive bundkassen har jeg brugt en NAD 2200 brokoblet.
Det aktive delefilter, er et Renkus-Heinz Model X3
For at booste det nedre sub, har jeg brugt en ICS EQ model Sea 4400
Front-Amplifier:
Forstærkerne til at drive fronten er bygget af min rør-guru Mr. Ærensgaard. De er lavet som mono-blokke og bestykket med matched Swetlana 6550C rør. Driveren er ECC 81, og lytterne er Jensen photoflash. De har så meget overskud, at blokkene kan spille i ca. 30sek. efter de er slukket. De er spændt op til et peak level på 55-60W RMS (10%) De er bygget med HI-Input balanceret XLR stik. Læg mærke til detaljen, at blokkene er bygget spejlvendt af hinanden.
Main-Amplifier:
Forforstærkeren drives af ECC 82. og har Alps potmetre med messing knapper. Volume potmetret er med motor, forberedt til fjernbetjening. Den har 4 input, normal output, balanceret Hi-output og sub-output. Sub-output har sit eget potmeter og ligger i serie med master volumen.
Kabler:
Alle mine signal kabler er Audioquest.
Højtalerkablerne er lavet af Jantzen spoler der er rullet ud, og påført klar tape som isolator. Har lyttet på dem op imod selv dyre speakerkabler, og de vinder. Hvis man nørder helt ud, skulle den bedste isolator være japansk bomuldssilke, men der står jeg af.
Har snakket med direktøren fra Jantzen om produktion af kabler, og de er klar over at deres kobber lyder fedt. De er nu i gang med at udvikle en kappe som skal godkendes og være holdbar, samt fleksibel.
DVD-Afspiller:
Afspilleren er en Pioneer DV565A. Det er en billig maskine, som også kan læse SA-CD og DVD-A. CDér siger mig ikke så meget, så derfor har jeg heller ikke købt noget vildt. Det har dog hjulpet lidt at der er kommet SA-CDér og DVD-A. Venter på et evalution board fra US, så vi kan få bygget en god DAC.
Tube-Riaa:
Min riaa er en Pro-ject Tube Box. Jeg vil skifte rørene ud med Swetlana Gold, da jeg har hørt en klar forbedring ved dette lille tweek. Det ska lige siges at den blå lysdiode er meget irreterende at kikke på. ( tror sgu jeg loder den af)
Turntable:
Min pladespiller er en Micro-seiki RX-2000. med varcum sug. Værket er Mørch DP-6 gold precision, med chrome precision armrør til de lidt tungere pu. Pladespilleren er piano lakeret, og har fået en speciel fremstillet marhoni armbase.
Mine pu valg, har været meget blandet. Har spillet med Ortofon MC2000, Audio Technica at oc 9, Goldring Eroica LX MC og mange andre.
Reoler:
Syntes det har været svært at finde lige det man skal bruge. Til mine cdér var problemet, at man ikke rigtig kan finde noget hvor både dvdér og cdér kan stå sammen. Det blev til nogle hylder taget ud fra et helt reolsystem.
Til mine vinylskiver fik jeg en til at bygge nogle reoler til mig. Under reolen ligger min Sub og subforstærker.
Fordelen ved denne type anlæg er at jeg har fået mine 70ér plader til at lyde rigtigt. Jeg har den varme rørlyd hele vejen igennem, hvilket gør at jeg ikke bliver øretræt, selv ved høj volume. Hornhøjtalerne er gode til at sprede lyden i lokalet, og jeg har stort set ingen fase problemer. Med denne type anlæg kan man også sagtens overdøve underboens banken på vandrørene, så det ikke forstyre musikken