Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. juni 2026 | 03:09   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Sub til kabel (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Jannik
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 19 September 2003 kl. 22:16 | IP-adresse registreret  

Jeg har gennem de seneste 3 uger set forskellige brugere sige at enten y-kabel eller normalt kabel henholdsvist skulle være det bedste. Grundlaget for at y-kablet skulle være bedre er at den får mere signal, hvilket jeg finder lidt underligt. Hifiklubben siger at det normale kabel er lige så godt som et y-kabel da det er præcis det samme signal der kommer igennem, ikke mere og ikke mindre. Det skal måske lige siges at det kun er hvis receiveren/forstærkeren kun har én su udgang.

Hvilket et er bedst? Det burde da ikke være en smagssag om det ene er bedre end det andet, eller hvad?

Til top Vis Jannik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jannik

witzel
Lukket konto
Lukket konto
Ex-mod.!

Bruger siden: 25 April 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 19 September 2003 kl. 22:55 | IP-adresse registreret  

jeg bruger et alm sub kabel, som i enden er forbundet med et y-kabel, det bruger jeg af den årsag, at når jeg bruger LFE indgangen på subben, så er der en del støj, også når subben skal forblive passiv.

i mit tilfælde er y-kablet det bedste...

- WItzel

Til top Vis witzel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af witzel

Jannik
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 September 2003 kl. 23:03 | IP-adresse registreret  

Jeg bruger et normalt sub kabel med kun som kun er tilsluttet left i min sub. Grunden til mit valg var at jeg kunne få kablet som demovare og at hifiklubben sagde at det ingen forskel gjorde.

Har du et normal kabel som er tilsluttet et y kabel altså 2 kabler forbundet emd hinanden?

Kim F.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Marts 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 19 September 2003 kl. 23:14 | IP-adresse registreret  

Jannik skrev:

Jeg bruger et normalt sub kabel med kun som kun er tilsluttet left i min sub. Grunden til mit valg var at jeg kunne få kablet som demovare og at hifiklubben sagde at det ingen forskel gjorde.

Har du et normal kabel som er tilsluttet et y kabel altså 2 kabler forbundet emd hinanden?

Jeg gjorde nøjagtig som hifiklubben sagde. "Du behøves ikke en y-connector, der er ingen forskel alligevel!". Og hvad finder jeg selv ud af? Der er MEGA forskel på om du bruger y-connector! Jeg ved ikke hvad forskellen er, men faktum er at bassen bliver strammet op, og lydniveauet bliver skudt en hel del i vejret - hvis nu du ikke synes du havde nok bas i forvejen..

Jeg er faktisk ret skuffet over Hifiklubben på dette punkt, for det er fuldstændig forkert fra deres side - ja, man skulle næsten tro de ikke havde prøvet det selv!

I starten havde jeg også "et enkelt" sub kabel sluttet til, men efter jeg fik den fordeler imellem viger jeg ikke fra den.

Til top Vis Kim F.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kim F.

Oldred
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. red.

Bruger siden: 25 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 20 September 2003 kl. 00:43 | IP-adresse registreret  

Kunne aldrig finde på at lade en aktiv RCA indgang stå åben....
Til top Vis Oldred's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Oldred

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 20 September 2003 kl. 00:56 | IP-adresse registreret  

Der er jo sådan set et left/right line in på forstærkeren i en sub, og det er klart det optimale at smide en y-connector på og derved få signal til begge "sider" - det giver ihvertfald bedre kontrol på subben - selvom subben principielt er mono går det en stor forskel, den bliver jo udnyttet 100%!

På AudioVector C-sub har jeg hørt den største forbedring ved benyttelse af en y-connector, og herregud, de småskillinger sådan en koster kan da ikke vælte folks budget!

Jannik
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 September 2003 kl. 01:06 | IP-adresse registreret  

Kim F. skrev:

Jeg gjorde nøjagtig som hifiklubben sagde. "Du behøves ikke en y-connector, der er ingen forskel alligevel!". Og hvad finder jeg selv ud af? Der er MEGA forskel på om du bruger y-connector! Jeg ved ikke hvad forskellen er, men faktum er at bassen bliver strammet op, og lydniveauet bliver skudt en hel del i vejret - hvis nu du ikke synes du havde nok bas i forvejen..

Jeg er faktisk ret skuffet over Hifiklubben på dette punkt, for det er fuldstændig forkert fra deres side - ja, man skulle næsten tro de ikke havde prøvet det selv!

I starten havde jeg også "et enkelt" sub kabel sluttet til, men efter jeg fik den fordeler imellem viger jeg ikke fra den.

Nu er det sådan at jeg har købt et "normal" kabel til 400 kroner som ikke ikke gider at smide væk fordi jeg skal bruge et y-kabel, kan jeg ikke bare købe et nyt kabel som jeg så sætter sammen med det gamle så den får y form?

Er det ikke sådan som du har gjort kim?

Det er måske lidt lettere at forklare det med et billede:

witzel
Lukket konto
Lukket konto
Ex-mod.!

Sendt: 20 September 2003 kl. 08:50 | IP-adresse registreret  

tegningen forklarer det helt som jeg har det, et ykabel plejer ikke at være mere end ca 15cm langt, (2xHan, 1xHun)

wrong
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2003
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 20 September 2003 kl. 09:07 | IP-adresse registreret  

Helt klart Y kabel. giver op til 6 db. mere i effekt. og strammer bassen op!!!

og så snakker vi kun sølle 300 kr.

Til top Vis wrong's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af wrong Besøg wrong's Websted

Jannik
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 September 2003 kl. 14:50 | IP-adresse registreret  

Witzel: Kan jeg så bare bruge mit nuværende kabel og så tilslutte det til et y kabel? Det kabel jeg har nu er Taralabs prism500s på 4 meter.

MOUSEL
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 April 2003
Lokalitet: Fyn
Sendt: 20 September 2003 kl. 15:16 | IP-adresse registreret  

Hej Jannik

Det er præcis sådan at du skal gøre.

Dit "normale" kabel sættes sammen med y adaptoret. Mange af dem der siger at det ikke virker har sikkert ikke prøvet det. Der er nemlig en stor forskel, og et y kabel behøver ikke at koste mere end 50-150 kr afhængigt af mærke.

Mousel

Jannik
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 September 2003 kl. 15:22 | IP-adresse registreret  

Ok jeg var lige bange for at jeg skulle ud og spendere penge til et helt nyt kabel. Dte er rart at jeg stadig kan bruge det gamle.

witzel
Lukket konto
Lukket konto
Ex-mod.!

Sendt: 22 September 2003 kl. 11:18 | IP-adresse registreret  

Jannik skrev:
Ok jeg var lige bange for at jeg skulle ud og spendere penge til et helt nyt kabel. Dte er rart at jeg stadig kan bruge det gamle.

det behøves slet ikke, bare find et y-kabel der matcher dit nuværende subkabel, og så er der ingen problemer

Kim F.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Marts 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 22 September 2003 kl. 11:40 | IP-adresse registreret  

Jannik skrev:

Kim F. skrev:

Nu er det sådan at jeg har købt et "normal" kabel til 400 kroner som ikke ikke gider at smide væk fordi jeg skal bruge et y-kabel, kan jeg ikke bare købe et nyt kabel som jeg så sætter sammen med det gamle så den får y form?

Er det ikke sådan som du har gjort kim?

Det er måske lidt lettere at forklare det med et billede:

Jo, det er lige nøjagtig sådan jeg har gjort

Til top Vis Kim F.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kim F.

MOUSEL
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 April 2003
Lokalitet: Fyn
Sendt: 22 September 2003 kl. 12:10 | IP-adresse registreret  

Nå Jannik prøvede du Y kablet?

Gav det bonus hos dig også?

Mousel

Jannik
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 September 2003 kl. 17:07 | IP-adresse registreret  

Jeg har desværre ikke haft mulighed for at prøve det da jeg ikke har købt den endnu...

Jeg har simpelthen ikke haft tid, jeg har været opå arb i weekenden.

Mofo68
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2007
Sendt: 22 Marts 2007 kl. 20:31 | IP-adresse registreret  

Ved godt det er en gammel tråd,men blev simpelthen så bidt af at høre mere om det y-kabel ...Jeg har fået at vide,at det har ingen virkning overhovedet,om du bruger 1*1 eller 1*2(Y)...hva siger i ??...overbevis mig hehe

Venligst -=Mofo=-

Til top Vis Mofo68's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mofo68

LasseHoej
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 September 2006
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 23 Marts 2007 kl. 13:22 | IP-adresse registreret  

Mofo68 skrev:
Ved godt det er en gammel tråd,men blev simpelthen så bidt af at høre mere om det y-kabel ...Jeg har fået at vide,at det har ingen virkning overhovedet,om du bruger 1*1 eller 1*2(Y)...hva siger i ??...overbevis mig hehe

Jeg er helt afgjort af den holdning, at Y-kablet er den bedste løsning, da der i så fald kommer signal på begge indgange. En uforbundet indgang vil kunne opsamle støj, og hvis subwooferen f.eks. er opbygget med en stereoforstærker og dobbelt svingspole, vil kun den ene forstærker og svingspole udnyttes. Dog er der vidst ikke mange subwoofere der har den opbygning. Plus det at lydniveauet bliver lidt højere, og man derved kan skrue ned for volumen (og skrue ned for støj).

Mofo68
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Marts 2007 kl. 13:31 | IP-adresse registreret  

Jamen,så vil jeg da investerer i et y-kabel,det vælter jo ikke ligefrem økonomien ...Skal nok melde tilbage senere,om det vil medføre noget mærkbart med sig!!

Venligst -=Mofo=-

Mofo68
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 April 2007 kl. 18:08 | IP-adresse registreret  

OK....Har fået mit y-kabel....og sammen med min nye advance cd-spiller sparker det røv!!

Kan varmt anbefales...ja i må meget undskylde,men SLAP af det lyder godt nu..! PRØV DET!

feks Supra Y-Link Subwoofer kabel,koster ikke spidsen af en jetjager,i vil ikke fortryde det

Venligst -=Mofo=-

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum