Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 18:38   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Det første år uden TV. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 7
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
netbjarne
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 August 2004
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Sendt: 04 Juli 2005 kl. 10:12 | IP-adresse registreret  

Hej folkens...

Jeg kommer lige til at tænke på, at det var ved denne tid sidste år vi holdt op med at se TV i vores familie. Det er ellers ikke sædvanligvis noget jeg tænker på, men i weekenden var jeg til en fest hvor tidens morsomste reklamer blev omtalt og jeg fattede af gode grunde ikke en bjælde af hvad der blev talt om (var der noget med en cola dåse der blev kastet?!).

Ingen savner det...
Hvad der kommer bag på mig, er ikke at jeg ikke har savnet det, men at ingen i familien har savnet det. De første 14 dage var det da op at vende ind i mellem, mest fra datteren på 4. Men herefter gik det lige så stille i glemmebogen, totalt. Når naboens børn som i weekenden kom forbi, måbende spørger, "Har I ikke noget fjernsyn???" - så bliver jeg umiddelbart lidt mundlam, lidt som om de havde spurgt "har I ikke nogen lystyacht???", eller "har I ikke nogen antimatter-photon-distorter" - for hvordan kan man leve uden og hvorfor har du ikke opdaget det endnu???.

- Men hvad så???...
Nu behøver lillepigen heldigvis ikke forlegent at sige "nej, vi har ikke råd til et tv". Hun plejer bare triumferende at orientere om hjemmebioen og dens 80" lærred. Og det er da også det der bliver brugt, når vi som så mange andre børnefamilier efterlever traditionen med fredagsbio og slik, lige bortset fra at hos os er stuen mørkelagt, filmen er fra DVD, lyden er i 5.1 og filmoplevelsen er så fængende at den lille skål med slik, ofte stadig står halvfuld når filmen er slut...

Fordelene er mange. Den væsentligste er helt afgjort at ens dagligdag ikke dikteres af at børnetimen starter midt i aftensmaden, eller at fredagsfilmen starter midt i godnathistorien eller først slutter efter mor eller far er faldet i søvn på sofaen.

- Jamen TV-avisen???
Well, for det første, synes jeg at man bør gøre sig klart hvorfor man ser TV-avis. Hvis det er for at forholde sig aktivt til verden omkring sig så værsgo' - tag blot det første fly til Israel og løs den konfligt een gang for altid, mange vil være taknemmelige. Hvis man blot tænker "uha, det er sørme også forfærdeligt - har vi flere småkager?" - så er spørgsmålet om man ikke lige så godt kunne have brugt tiden på noget andet... Det er selvfølgelig sat lidt på spidsen, men prøv at besøge http://www.dr.dk/tv-avisen/ og åbn den seneste TV-avis. Man kan selv vælge hvilke indslag man ønsker at se. Hvilke indslag vil du ikke undvære? - hvilke indslag kan reelt få dig til at handle anderledes i dit liv?. Nyhedsformidling kan foregå på mange måder - man kan på ca 10 minutter bliver ganske godt orienteret på Internettet.

- Jamen Sporten???
Og lige netop på det punkt vil jeg erkende at der formentlig ikke er noget alternativ til TV (det skulle da lige være at dyrke sporten selv). Der er sikkert ikke meget ved "absolut best of tour de france 2002" i en 8-DVD box. Personligt tilhører jeg de 10% af befolkningen for hvem sport ikke siger mig en fløjtende skid, så ingen problem dér....

- Jamen hvad med "Fint skal det være", "Hit med sangen" osv.???
Ja, hvad med dem? Kan man egentlig helt frasige sige prædikatet hykler, hvis man først betragter verdensomspændende gru og elendighed i TV avisen, og så efterfølgende dulmer ens (sunde) dårlige samvittighed med en næringsfattig omgang "hit med sangen" i stedet for omgående at bestille tidligere omtalte flybillet? Disse programmer er TV'ets svar på flødebollen - du kan konsumere mange af dem uden rigtig at blive tilfredsstillet - du bliver bare fed...

- Jamen hvad med de gode danske TV-serier???
De kommer på DVD før eller siden.

- Jamen hvad med de gode danske dokumentar programmer???
Ja, de kommer aldrig på DVD, så dem må vi undvære. Men igen, nyhedsformidling kan foregå på mange måder. En moppedreng af en søndagsavis kan være kilde til mange timers god "dokumentar".. Måske vil vi i fremtiden have mulighed for at købe de enkelte dokumentarprogrammer på nettet.

- Pointen???
Jeg ved ikke om der er en pointe. Weekendens reminder om vores TV-fri tilværelse fik mig blot til at tænke. Vores liv er blevet, ihvertfald en smule, mere interessant. Konen sidder nu ofte ved computeren om aftenen på eet eller andet debatforum mens jeg slapper af med en god film - eller omvendt - eller sammen. Der virkelig ingen i familien der ønsker sig et TV - det er måske denne, for mig lidt overraskende konstatering, som er dette indlægs pointe...

MichaelWB
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 04 Juli 2005 kl. 10:39 | IP-adresse registreret  

Har selv oplevet noget tilsvarende. Da kæresten og jeg i januar flyttede sammen, kom vi begge to fra lejligheder med den store hybridnet-pakke til et hus med tagantenne og 6? kanaler. For at se de 6 kanaler skal der dog først trækkes ca. 15 meter antenne-kabel hvilket jeg ikke har gjort.

Resultatet? Det eneste fjernsyn vi har set i år er Krøniken med sne på billedet, hvilket faktisk gjorde stemningen mere autentisk  Der ud over har jeg set nogle af Formel 1 løbende, som en af mine venner har optaget og haft med på video, og det er alt hvad vi har set af fjernsyn i et halvt år! Savner vi det. Næ egentlig ikke. Jeg kan godt savne Discovery og muligheden for at se nogle af de gode dokumentar udsendelser, men meget af den tid der ellers ville være blevet brugt på at sidde og glo på et eller andet totalt ligegyldigt, bliver nu brugt på at se dvd'er, læse, spille spil, besøge familie og venner osv.

Det er meget nemmere, at tage sig sammen til at lave nogle af de ting som det rent faktisk er muligt at huske, at man har lavet dagen efter, når ikke man bliver indfanget af fjernsynets magnetfeldt

Se hvad der gemmer sig i Pejsestuen
Til top Vis MichaelWB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MichaelWB

XenoCypraZ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 November 2004
Sendt: 04 Juli 2005 kl. 10:45 | IP-adresse registreret  

Så nu har jeg læst dit indlæg med stor interesse, og vil sige du har ret i utrolig meget af det du siger.

Her sidst spurgte jeg min far, om han ikke skulle få en fuldpakke i stedet for grundpakken på deres kabel tv. Han konstaterede derefter.

Mellem 1900 - 2200 på en hverdag, er der ikke andet end bolig programmer, nyheder, en eller anden lufthavn eller en gang plidder pladder som man alligevel er ligeglad med.

Hver gang jeg har været på ferie, eller andet der holdt mig for fjernsynet i en 14 dages tid, har jeg heller ikke noget behov længere. Det eneste jeg faktisk "følger" med i, er tegne filmene, på tv2 lørdag morgen

Synes det er hammer afslappende og se lidt tegnefilm mens man vågner

[Pyramaze - Sleepy Hollow]
Til top Vis XenoCypraZ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af XenoCypraZ Besøg XenoCypraZ's Websted

mka2004
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 December 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 04 Juli 2005 kl. 10:53 | IP-adresse registreret  

Interessant betragtning, Bjarne. Jeg har altid betragtet mig selv som inkarneret fjernsynsnarkoman, men jeg må indrømme, at jeg på det seneste er begyndt, at kede mig over de dårlige serier og genudsendte film. Specielt efter jeg har fået widescreen tv og surround..... Lidt tankevæggene.
Det er nok den digitale lyd og det bedre billeded fra DVD'en som gør det.

Man skulle måske gøre alvor af det og smide fjernbetjeningen i skuffen - det er jo som du skriver nok begrænset, hvad man går glib af....

/Michael
Til top Vis mka2004's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mka2004

Spurnaldo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 04 Juli 2005 kl. 11:08 | IP-adresse registreret  

At fjerne det helt lyder lidt drastisk i mine øjne, og jeg gjorde det ikke.

Jeg er en af dem der ikke kan undværre, sport sport og sport og lidt dokumentarer, som er hvad jeg bruger tv'et til. Tv'et kan dog være en tidsrøver og man skal passe på ikke bare at side der for at sidde der, men kun gøre det når der er noget man vil se.
Tiden kan bruges på 100 andre ting som man får mere ud af :)

Til top Vis Spurnaldo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Spurnaldo

s991116
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Juni 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 04 Juli 2005 kl. 11:14 | IP-adresse registreret  

Hmmmm, jeg synes dit indlæg er lidt for selvpromoverende.

Fint du har valgt fjernsynet fra, men behøver du prædike for os andre? Det mindre lidt om Jehova's vidner som stemmer dørklokker for at fortælle om alle de gode ting de har p.g.a. deres tro.

Der er både godt og dårligt fjernsyn, men ved at vælge det HELE fra, får man jo også skåret den gode del væk. Du ville f.eks ikke kunne se historiske billeder mens det sker, f.eks 11 september. Der ud over kan TV også være meget lærerig. Rejseprogrammer kan give en informationer om befolkningen i Sydafrika mens aftensmaden indtages.

PS. Har i overvejet at købe noget andet slik til jeres hjemmebio?

Til top Vis s991116's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af s991116

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Sendt: 04 Juli 2005 kl. 11:32 | IP-adresse registreret  

"selvpromoverende. Fint du har valgt fjernsynet fra, men behøver du prædike for os andre"

Det er ikke tvungent at læse en tråd, ved du nok, nioghalvfems....

Hilsen fra en halvgående - med fjernsynet ude af dagligstuen!

Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman

Klan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Maj 2003
Lokalitet: Fyn Syd
Sendt: 04 Juli 2005 kl. 11:39 | IP-adresse registreret  

s991116 skrev:

Fint du har valgt fjernsynet fra, men behøver du prædike for os andre? Det mindre lidt om Jehova's vidner som stemmer dørklokker for at fortælle om alle de gode ting de har p.g.a. deres tro.

Der er både godt og dårligt fjernsyn, men ved at vælge det HELE fra, får man jo også skåret den gode del væk. Du ville f.eks ikke kunne se historiske billeder mens det sker, f.eks 11 september. Der ud over kan TV også være meget lærerig. Rejseprogrammer kan give en informationer om befolkningen i Sydafrika mens aftensmaden indtages.

PS. Har i overvejet at købe noget andet slik til jeres hjemmebio?

Se, her tager du helt fejl! TV kører desværre ofte efter laveste fællesnævner, så alle kan være med. Der er meget få "smalle" programmer, og efter hvad jeg har hørt bliver de ofte sendt på dr2, hvilket alle ikke kan tage.

Jeg smed mit tv ud i 1993, og har ikke savnet det siden. Folk bliver meget ofte forbløffede over at høre at jeg kan leve uden et tv, og spørger "jamen hvad laver du så?" . Sig mig: har folk ingen fantasi mere???? Mit standardsvar i dag er, at jeg dyrker sex med konen, 3-4 timer hver aften, det plejer at stoppe den diskussion. I virkeligheden må jeg jo så erkende at jeg bruger flere penge om måneden på bøger end på musik .

Og som der bliver skrevet, det er da UTROLIGT som folk snakker reklamer. Det ser ud til at jeg går glip af en forfærdelig masse spændende ting!

Til top Vis Klan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Klan

Klan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Maj 2003
Lokalitet: Fyn Syd
Sendt: 04 Juli 2005 kl. 11:42 | IP-adresse registreret  

Burde nok også være lidt "selvpromoverende" og fortælle at jeg ikke engang har en hjemmebiograf...
Til top Vis Klan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Klan

Guldkysten
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter bruges ønske!

Bruger siden: 06 Januar 2005
Sendt: 04 Juli 2005 kl. 11:47 | IP-adresse registreret  

Hmm interessant.

Jeg vil nu nødigt undvære tv'et, og da slet ikke i vinterhalvåret. Nu lyder det lidt som om, at det er tv2 og dr du modtog og beskriver, og der vil jeg give dig ret, der mangler tit noget indhold. Men her i husstanden bruges sateliten meget, der er altid en god dokumentar, film eller andet, dog er sommerhalvåret det man kan kalde for agurke tid - der er genudsendelser og meget få nyheder, men det gør egentlig heller ikke mig så meget, for sommerhalvåret bruger vi tit udendørs, og tv'et står så bare og kører lidt om aftenen, bare som en afslapning eller afstressning til aftenskaffen, inden man går til ro.

Og ideen med at næsten alting kommer på dvd, tja - det gør det sikkert, men jeg vil mene at det er meget dyrer pr. film/afsnit + at man må vente en sæson før kan følge med.

Jeg kan forstå man aktivt fravælger tv'et, fordi man ønsker at foretage sig mere sammen, istedet for bare at sidde og glane foran husalteret, men det virker ikke som om det er grunden, for istedet bruges tiden på internettet. Og så må jeg sige, at skulle jeg undvære enten internet eller tv, hvilket jeg meget nødigt ville, så var det internettet der røg sig en tur.
Til top Vis Guldkysten's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guldkysten

netbjarne
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 August 2004
Sendt: 04 Juli 2005 kl. 12:02 | IP-adresse registreret  

s991116 skrev:

Jeg var nok klar over at nogle ville tolke indlæget sådan, men det var sådan set ikke min intention at promovere mig selv eller nogen speciel levestil. Indlægget var en personlig indadvent betragtning. Jeg ville blot berette om den lidt overraskende aha-oplevelse det har været ikke at glo TV, samt give nogle argumenter på hvorfor det ikke nødvendigvis behøver at være et afsavn.

Folk må se alt det TV de vil, det bliver de hverken bedre eller dårligere mennesker af.

Webmonkey
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Juni 2003
Lokalitet: København
Sendt: 04 Juli 2005 kl. 12:20 | IP-adresse registreret  

Hej netbjare!

Kunne ikke have skrevet det meget bedre selv.

Jeg er selv lykkelig fri af TV mediet på knap 6. år.

Savner det absolut ikke.

De sidste 3 år jeg havde et fysisk tv, blev det kun brugt til DVD film.

Nu har jeg i 3 år har projektor og har absolut ingen planer om at ændre dette.

Efter man er blevet tilvendet DVD og 5.1 lyd, gider man bare ikke at se noget TV film... og det de sender jo ikke andet en teen serier, reality show m.v.

Og hvis man skulle have lyst til serier, så kan de købes på DVD...

Live21
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 December 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 04 Juli 2005 kl. 12:38 | IP-adresse registreret  

Imponerende.. jeg hverken ville eller kunne undvære mit tv.. men må da være befriende på en måde, men som tidligere sagt, helt at vælge det fra forstår jeg ikke !! i det mindste havde jeg haft en tv tuner til hjemmebiografen, så den dag der rent faktisk kom noget, så ku det ses der.. og jeg taler ikke om hit med sangen, horton sagaen, boligindretnings udsendelser, kongefamilien der får unger, dør, giftes, syge, skilles, rejser, skændes, drikker, ryger, børster tænder, osv osv eller hvad der nu ellers kan være af fordummende programmer (faktisk giver jeg horton sagaen skylden for alt der er galt i verden )

men derimod tror jeg de fleste vil mene, at tv kan være en rigtig god kilde til almen viden. ikke mindst for et barn, så en tv tuner til 1000 kr ville i mine øjne være givet godt ud, ellers virker det lidt som et ideologisk valg !

Til top Vis Live21's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Live21

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 04 Juli 2005 kl. 12:40 | IP-adresse registreret  

Siden 28. Marts har jeg også været TV fri. Det står ganske vist gemt væk, men har ikke været sat til. Jeg har selv set meget sport og nyhede, men savner faktisk heller ikke den del.

DR's hjemmeside bruges dog flittigt, og ganske lovligt selvom jeg ikke betaler licens.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

Thunder
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 04 Juli 2005 kl. 12:53 | IP-adresse registreret  

Jeg ser tv 24/7 .. i får mig aldrig!!

Simpsons - Sport ( Fodbold ) .. discovery og meget mere .. elsker det!! Humor .. standup!
/me krammer sit tv .. jeg elsker dig .. min sjæl er din.

TV .. derfor er jeg.

Eneste jeg er enig i .. hader reklamer.

Nogen syntes det er sjovt at have børn, nogen syntes det er sjovt at flette kurve, nogen syntes det er sjovt at se tv .. vi har alle vores hobby'er og bliver saglige på hver sin måde. Vigtigste er at man er glad

PS: Har ikke spist slik i over 5 år .. er i ikke stolte af mig
Til top Vis Thunder's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thunder

SandSand
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 August 2003
Lokalitet: København
Sendt: 04 Juli 2005 kl. 12:55 | IP-adresse registreret  

Total nice indlæg der !!

Jeg har selv solgt mit TV for et års tid siden. Og som dig har jeg ikke savnet det i hverdagen overhovedet !!!

Det er for fedt !.

Men en ting jeg dog gerne vil se er landskampe i fodbold og TDF. Men så er det jo godt man har en søster der har TV, til når det virkeligt gælder.

Men i det store hele er det noget af en befrielse at være TV-løs.

Der er jo helt ærligt ikke ret meget der er værd at se... Måske nogle gode dokumentar programmer fra BBC, men hvad man ikke ved man går glip af, ja det ved man jo ikke

Det er egentlig lidt af en 180 drejning for jeg har altid set totalt meget TV. Men en dag da jeg blev alt for træt af den dårlige kvalitet af lyd og billed, så blev jeg så sur over at jeg betalte 2000 i licens samt 2000 for en tv-pakke hvert år at jeg sagde: Nu kan det sq være nok !, de skal ikke have flere af mine penge for sådan noget l**t!!

Til top Vis SandSand's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af SandSand

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Juli 2005 kl. 12:59 | IP-adresse registreret  

Næ, du. Lad få en TV fri, røg fri, musik fri eller bare generelt fri for kunstig nydelse så bliver verden bedre

Kan godt se vi TV fri kommer til at lyde lidt frelste, det er ikke meningen.  

micjen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 04 Juli 2005 kl. 13:05 | IP-adresse registreret  

Klan skrev:

Sig mig: har folk ingen fantasi mere????

Du rammer hovedet på sømmet her.
Til top Vis micjen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af micjen

Guldkysten
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter bruges ønske!

Bruger siden: 06 Januar 2005
Sendt: 04 Juli 2005 kl. 13:17 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen skrev:

Næ, du. Lad få en TV fri, røg fri, musik fri eller bare generelt fri for kunstig nydelse så bliver verden bedre

Kan godt se vi TV fri kommer til at lyde lidt frelste, det er ikke meningen.  

hmm - det lyder som en meget trist og middelalderagtig verden
Til top Vis Guldkysten's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guldkysten

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Juli 2005 kl. 13:28 | IP-adresse registreret  

I middelalderen sloges man med sværd og havde diverse maskiner der kunne kaste med sten. Desuden havde man ægte drager dengang. Jeg synes faktisk det lyder mindre trist en TV

Side af 7 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes