Tilbage til HIFI4ALL.DK 22. juni 2026 | 01:49   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Bedste projektor til stor hjemmebiograf? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
LaZBoY
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Februar 2004
Status: Offline
Sendt: 04 Juli 2005 kl. 19:02 | IP-adresse registreret  

Hejsa

De gamle er pt i gang med at få bygget et nyt hus og der skal i den forbindelse laves en hjemmebiograf i kælderen. Kælderrummet er lige nu helt tomt uden gulv eller noget på væggene.

Som det kan ses på billedet er der plads til et stort lærred, og da rummet er helt uden vinduer, regnede jeg med at det vil være bedst med en ældre 9" CRT projektor?

Jeg regner med at projektoren skal være placeret i bunden (se billedet) men er lidt i tvivl om projektoren kan lave et stort nok billedet på den afstand?

Jeg har regnet med at man ved hjælp af en del pudsearbejde kunne lave en fin nok overflade til at male et lærred i stedet for at købe et, da prisen for et lærred i den størrelse sikkert vil være meget høj.

Budgettet er omkring 100.000 for alt udstyret.

Kommentar til nogle af ovenstående ideer er meget velkomne..

Til top Vis LaZBoY's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LaZBoY

Klabo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 April 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 05 Juli 2005 kl. 21:48 | IP-adresse registreret  

En 9" crt kan levere et billed på op til 8m i bredden så det skulle ikke være det der skulle holde dig tilbage... Men til det budget der er langt vil det blive svært at finde noget som du bliver tilfreds med...en ældre crt er lidt som en gammel pladespiller...der skal kæles og justeres og det er vi nogen der godt kan lide at bruge tid på også er der dem der hellere vil se film En ældre 9" crt kommer op i 25000 hvis den ikke skal have flere millioner timer på tælleren. Men hvis du er typen vil jeg anbefale at du hopper på vogen og køber en, for det er det bedste billed du for til de penge. Ellers må du have fat i en digital projektor og det er der mange herinde der ved en masse mere om hvad du skal bruge selvom de ikke står i kø for at svare...Drop det maling på væggen og få et lærred det koster ikke vanvittige summer og giver klart et bedre look på begge måder....Et 150" fastramme lærred kan fås fra 5000,- fx. http://av-connection.com/?ProductNo=18-630&VersionNo=0 pas på lidt på ikke at få for stor forstærkning på lærredet når du har mulighed for at mørklægge som her...fx 1-1,5 er passende.

se her. Her kan du læse dejligt meget om crt....

www.vision.esenet.dk

Til top Vis Klabo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Klabo

LaZBoY
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Juli 2005 kl. 00:04 | IP-adresse registreret  

tak for dit svar..

Jeg har selv en sanyo z2 så jeg kender en smule til projektorer, og jeg havde håbet lidt på at man med en crt projektor "bare" skulle indstille den rigtigt, og så kunne man bruge den indtil den skulle serviceres (renses, eller hva ved jeg  ) Men der er måske mere bøvl end som så?

outofsync
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Marts 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 06 Juli 2005 kl. 01:04 | IP-adresse registreret  

Klabo skrev:

En 9" crt kan levere et billed på op til 8m i bredden så det skulle ikke være det der skulle holde dig tilbage... Men til det budget der er langt vil det blive svært at finde noget som du bliver tilfreds med...en ældre crt er lidt som en gammel pladespiller...der skal kæles og justeres

Fis i en hatteæske. Når du skriver gammel. så må du vist mene MEGET MEGET MEGET gammel. Jeg har ikke haft en Marquee endnu, der drev i konvergens, eller havde andre stabilitetsproblemer.

En billedbredde på 8 meter er HELT hen i vejret. Så tror jeg at han skal have fat i en 35mm fremviser.

Nicholas

Til top Vis outofsync's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af outofsync Besøg outofsync's Websted

Klabo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 April 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 06 Juli 2005 kl. 05:25 | IP-adresse registreret  

outofsync skrev:
Klabo skrev:

En 9" crt kan levere et billed på op til 8m i bredden så det skulle ikke være det der skulle holde dig tilbage... Men til det budget der er langt vil det blive svært at finde noget som du bliver tilfreds med...en ældre crt er lidt som en gammel pladespiller...der skal kæles og justeres

Fis i en hatteæske. Når du skriver gammel. så må du vist mene MEGET MEGET MEGET gammel. Jeg har ikke haft en Marquee endnu, der drev i konvergens, eller havde andre stabilitetsproblemer.

En billedbredde på 8 meter er HELT hen i vejret. Så tror jeg at han skal have fat i en 35mm fremviser.

Nicholas

Nu ved du meget mere om det end mig så jeg lader den ligge her....og så alligevel, jeg har en 8" og ifølge manualen skulle den kunne magte et 6 m bredt lærred og jeg mener da bestemt at jeg læste at 9" skulle kunne levere op til 8m??? Billedkvaliteten sagde jeg ikke noget om....

Mht det med pladespilleren tager det immervæk en hel dag (6-8 timer) for en uerfaren at få stillet alt perfekt ind ifølge manualen....men man kan da nok gøre det hurtigere hvis man ikke flueknepper....også anbefaler de fleste crt folk at man lige tjekker op på det hvert halve år....sig hvis jeg er ude i skoven for jeg har kun leget med min på et midlertidigt set-up. Er dog noget tættere på målet nu da jeg endelig har fået lavet de 65 kg's beslag (skinner) i loftet.

Til top Vis Klabo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Klabo

witzel
Lukket konto
Lukket konto
Ex-mod.!

Bruger siden: 25 April 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 06 Juli 2005 kl. 07:31 | IP-adresse registreret  

målene på din tegning er vidst lidt forkerte.. 800mm langt rum.. 80cm?  så kan du vidst nøjes med et 14" tv..

prøv at søge lidt rundt i forummet efter projektorer. der er skrevet meget om især crt..

Til top Vis witzel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af witzel

LaZBoY
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Juli 2005 kl. 12:09 | IP-adresse registreret  

witzel skrev:

målene på din tegning er vidst lidt forkerte.. 800mm langt rum.. 80cm?  så kan du vidst nøjes med et 14" tv..

Det har du ret i, det er selvfølgelig 800 cm (men det vidste du jo godt  )

Outofsync:  hvor stor et billedet mener du man skal regne med en 9" kan levere? (projektoren kan jo max komme ca. 6 meter fra lærredet) 

lorx
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004
Lokalitet: København
Sendt: 06 Juli 2005 kl. 12:22 | IP-adresse registreret  

Min sony 7" kan levere et billede på 100" fra ca. 3m afstand - hvor stor vil du da have det billede? Det er vel begrænset hvor stort du vil have det når du ikke siddder længere fra =)

Anyway havde jeg personligt nok "vendt" det om så man projektede på den lange led.

Til top Vis lorx's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lorx Besøg lorx's Websted

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes