Tilbage til HIFI4ALL.DK 16. juni 2026 | 21:17   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Surround højtalere til hjemmebiograf (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
MeLVIS
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2005
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 04 Juli 2005 kl. 20:31 | IP-adresse registreret  

Hey i kloge folk..

Jeg står og skal have nogle surround højtalere 5.1, Jeg er ikke den type som mange herinde der bare kan høre ALT.. Jeg går efter at få den lyd som der er i biografen, det sus og bulder...

Dertil så skal det også være god til musik, der tænker jeg  på dance/pop/techno musik.

Jeg har tænkt meget på KEF, men er der andre sæt man får mere for pengene for. ??

Jeg har ikke noget sådan fast budget...men vi skal nok ikke over 10k.
Til top Vis MeLVIS's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MeLVIS

baltazar
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Juli 2005
Lokalitet: Odense
Sendt: 04 Juli 2005 kl. 20:49 | IP-adresse registreret  

Har du forstærker eller reciever i forvejen?
Sskal det mest brugers til film eller musik og hvor stort er dit rum?
Det kommer an på mange ting hvad der er bedst.
Det vigtigste er at tingene passer sammen og du synes om det.
Til top Vis baltazar's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af baltazar

MeLVIS
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Juli 2005 kl. 21:07 | IP-adresse registreret  

Har lige nu en Pioneer VSX-808... men den regner jeg med bliver skiftet ud med noget andet.. feks en Harman Kardon 330.

MeLVIS
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Juli 2005 kl. 21:10 | IP-adresse registreret  

stuen er sådan her:

M.Riis
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juni 2005
Sendt: 04 Juli 2005 kl. 22:04 | IP-adresse registreret  

Såvidt jeg kan se på din tegning har du mulighed for at have gulvhøjtalere som bag højtalere? Afhængigt af hvilke fronter du har kunne du evt. overveje at købe samme slags? Samme fabrikat ville jeg da ihvertfald anbefale.. syntes ellers man for et forkert lydbillede, som veksler for meget efter højtalernes forskelligheder..

Hvis de skal hænge på væggen kan du evt. overveje nogle dipol højtalere.. der er flere fabrikanter der laver disse... fordelen ved dipol ht'er, er at lyden bliver bredt mere ud bag dig, og du ikke oplever at lyden kommer fra en bestemt højtaler.. (det er noget med at de spiller i modfase.. har ikke helt styr på det)

Spurnaldo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2004
Sendt: 04 Juli 2005 kl. 22:11 | IP-adresse registreret  

Jeg har det lige modsat af M.Riis når de kommer til at stå tæt på sofa, vil det i mine øjne være tåbeligt at købe gulvhøjtalere, af de setups jeg har hørt har det resulteret i at man fik diskanten, og resten af lyden var spist af sofaen.

Nej standerhøjtalere umildbart bagved eller højtalere helt op på bagvægen højt oppe.

Til top Vis Spurnaldo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Spurnaldo

MeLVIS
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Juli 2005 kl. 22:14 | IP-adresse registreret  

Tak for inputs.. blive endelig ved fordi jeg er virkelig på bar bund..

De højtalere jeg har tænkt på er:

http://www.kef.com/KHT/KHT5005/home.htm

eller

http://www.kef.com/KHT/KHT2005.2/home.htm

M.Riis
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juni 2005
Sendt: 04 Juli 2005 kl. 22:38 | IP-adresse registreret  

Spurnaldo skrev:

Jeg har det lige modsat af M.Riis når de kommer til at stå tæt på sofa, vil det i mine øjne være tåbeligt at købe gulvhøjtalere, af de setups jeg har hørt har det resulteret i at man fik diskanten, og resten af lyden var spist af sofaen.

Nej standerhøjtalere umildbart bagved eller højtalere helt op på bagvægen højt oppe.

Jeg er ikke uenig.. men hvis du kigger på hans plantegning, ligner det der er lige langt til fronter og til bag ht.. ellers vil jeg også anbefale mindre ophængte ht'er..

Spurnaldo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2004
Sendt: 05 Juli 2005 kl. 08:03 | IP-adresse registreret  

M.Riis skrev:
Spurnaldo skrev:

Jeg er ikke uenig.. men hvis du kigger på hans plantegning, ligner det der er lige langt til fronter og til bag ht.. ellers vil jeg også anbefale mindre ophængte ht'er..

Tror ikke helt det stemmer overens med virkeligheden hvis man ser målene

Til top Vis Spurnaldo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Spurnaldo

kisyla
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 April 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 05 Juli 2005 kl. 09:02 | IP-adresse registreret  

hejsa

jeg vil også gå efter gulvhøjtalere hele vejen rundt

de sattelit systemer jeg har hørt, lyder bare rigtig dårligt i forhold til en almindelig gulvhøjtaler, der kan de bare ikke være med, men design messigt  vinder sattelitterne .

I mit system har jeg 4 styk gulvhøjtalere fra dali, 2 stk 5005 og 2 stk 6006 og jeg er meget tilfreds med mit system og her er ikke noget med at lyden bliver spist eller forsvinder pga. møbleringen " sikke noget vås" der skal blot være afstand fra højtaler til sofa gerne over 1 meter.

men din reciever skal kunne levere noget power for at køre med 4 stk gulvhøjtalere, ellers bliver den meget varm  brændte en technics reciever af den kunne ikke klare presset.

tjek da evnt. dalis piano højtaler i hifiklubben, her får man da også lidt design til konen ,du kan da altid tage ned og lytte

hvorvidt KEF er godt skal jeg lade være usagt, men for 10 K ville jeg hellere købe gulvhøjtalere

venlig hilsen

kristian

Til top Vis kisyla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kisyla

MichaelWB
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 05 Juli 2005 kl. 09:30 | IP-adresse registreret  

Jeg tilslutter mig tilhængerne af gulvhøjttalere hele vejen rundt, hvilket jeg da også har selv. Det fungerer fint med gulvhøjttalere bag, men det er rigtigt som der er blevet sagt, der skal være noget afstand til sofaen for at det fungerer godt.

Når du lægger vægt på at få det bulder der er i en rigtig biograf så er det helt klart den bedste løsning. Du behøver ikke umiddelbart bekymre dig om at gulvhøjttalere er en større belastning for forstærkeren end stander højttalere, ofte er det faktisk modsat.

De to KEF systemer du har linket til, tror jeg ikke kan give dig det du ønsker. Det er sikkert ganske udemærkede højttalere, men de er beregnet til folk der vil have noget der er diskret. Hvis du vil have noget der kan levere biograflignede lydtryk, så dur det bare ikke.

Nu ved jeg ikke om du vil have nye højttalere eller om du evt. vil købe brugt? Hvis det skal være nyt kunne et system som det kisyla nævner være et godt bud. Hvis det godt må være brugt har du mulighed for at gøre det endnu mere brutalt til den samme pris. Så kunne du f.eks. have 606/6006 hele vejen rundt, eller et sæt 808 som front 0g 606 som bag og så er vi altså ovre i en løsning der virkelig kan flytte noget luft.

Vælger du den sidste løsning, så skal du dog spare sammen til en god forstærker for at få fuldt udbytte af det, men der kan du jo også gå efter en brugt. Hvis du alligevel ikke skal have 7.1 lyd kan det bedre betale sig at finde en ældre topmodel med 5.1 fram for at købe en ny mellem-pris model med 7.1

Se hvad der gemmer sig i Pejsestuen
Til top Vis MichaelWB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MichaelWB

MeLVIS
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Juli 2005 kl. 18:12 | IP-adresse registreret  

århh nogle super indlæg... dog er jeg da mega ked af at høre at en par "ikke" gulvhøjtalere ikke kan levere varen...

MichaelWB
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 07 Juli 2005 kl. 10:13 | IP-adresse registreret  

Jeg siger ikke at du absolut skal have gulvhøjttalere for at de kan levere varen. Men de højttalere du har linket til er beregnet til folk der prioriterer stuens indretning højere end lyden og de vil ikke kunne levere det du ønsker (sådan som du har beskrevet dine ønsker). Men du kan da fint bruge nogle fornuftige standerhøjttalere som baghøjttalere, men hvis de alligevel skal stå som du har tegnet det, så ville jeg personligt bruge gulvhøjttalere som baghøjttalere.

Se hvad der gemmer sig i Pejsestuen
Til top Vis MichaelWB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MichaelWB

Guldkysten
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter bruges ønske!

Bruger siden: 06 Januar 2005
Sendt: 07 Juli 2005 kl. 10:29 | IP-adresse registreret  

Hmm - man kan jo loftmontere alm. kompakte højtalere - er godt nok noget voldsommere end små smarte satelitter. Og om det er mest irreterende at have et par højtalere stående midt i stuen, eller at have en par hængende ned fra loftet er nok lidt hvad man bedst selv kan vurdere.
Se evt. mit setup, der har jeg pløjet et par SA ht'er op i loftet, dog ikke helt optimalt iforhold til hinanden, men de skulle ud til væggene, da man ellers render ind i dem med hovedet 
Til top Vis Guldkysten's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guldkysten

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes