Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. juni 2026 | 08:28   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Højtaler placering i langt rum? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
-Thomas-
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 20 September 2003 kl. 02:47 | IP-adresse registreret  

Jeg skal til at opstille mit anlæg i min nye stue og vil høre hvad der giver det bedste lydbillede.

Stuen er 4 meter bred og ca. 14 meter lang og har spisestue i den anden ende. Vil starte med at lave 2 kanal lyd og senere udbygge til surround. Opstiller højtalerne fra endevæggen.

Kommer bassen til at dø hvis jeg har 8-9 meter fri luft til bagvæggen bag mig og har nogen erfaringer med sådan en opsætning ??

Rummet er næsten for kort på den anden led.

Mine højtaler er JBL Ti250 Jubilee og forstærkeren er en Tact Millinium MKII og DVD afspiller af mærket Marantz DV8300

Mvh Thomas

Til top Vis -Thomas-'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af -Thomas-

S.B.P.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 20 September 2003 kl. 04:28 | IP-adresse registreret  

Jeg synes du skal prøve den opsætning som du selv nævner. Godt nok kan man måske få for meget luft bag lyttepositionen, men det er så afgjort bedre end for lidt af slagsen. Dermed er der også én væg som akustisk set nærmest forsvinder i rummet, da refleksionerne fra denne ikke vil være hørbare.

Sådan som jeg forstår dit forslag er det ganske enkelt måden at gøre det på, men eksperimentér med opstillingen, da det er nærmest umuligt at give dig en facitliste for opstillingen...

Med venlig hilsen

Søren

Til top Vis S.B.P.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af S.B.P.

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 20 September 2003 kl. 05:57 | IP-adresse registreret  

Det er korrekt, at de 4 meter på den korte led er lige i underkanten, MEN på den lange led med eksempelvis 2,5 meter mellem højttalerne vil der kun være 0,75 meter fra højttaler til sidevæg og det er for lidt!!! Hvis du deler stuen op i lytterum/spisestue og lader lytterummet være de 4 meter gange eksempelvis 8 meter, så sæt en form for rumdeler (vitrine, reol eller købmandsdisk) op til spisestuen af hensyn til højttaleren og for at modvirke en skævridning af stereoperspektivet. Holder du nu højttalerne 0,75 meter fra frontvæggen og lyttepositionen ligeledes 0,75 meter fra bagvæggen har du en lytteafstand til midten af anlægget på 2,5 meter. Sættes højttalernes indbyrdes afstand til 2,5 meter også fåes en lytteafstand til højttaleren på rundt 2,75 meter. Følgelig vil afstanden fra højttalerne til sidevæg/rumdeler være over 2 meter og det er alt rigeligt!!! Men hvordan ser det ud og er det overhovedet tilladt dig, det er en anden sag. Prøv det, god fornøjelse!!!
Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

-Thomas-
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 September 2003 kl. 15:41 | IP-adresse registreret  

Til F.Christians

Har desværre ingen mulighed for at sætte en form for skillerum-deling op så højtaleren får et hjørne da der er en havedør lige der.

Betyder det meget for stereoperspektivet at den ene højtaler ikke får en siddevæg som den anden???? og hvad sker der hvis afstanden til siddevæggen er for lille??(nu tænker på hvis man brugte den lange led af stuen)

Saturnus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 September 2003
Lokalitet: Sverige
Sendt: 22 September 2003 kl. 14:36 | IP-adresse registreret  

Thomas!

Jag har haft samma problematik i ett vardagsrum med måtten 3,6m x 11m. Med högtalarplacering längs kortsidan försvann såväl stereoperspektiv som bas vid lyssningspositionen ca 4,5 meter bort. Jag har experimenterat mycket med olika placeringar, kablar, spikes, etc utan framgång. Det fanns bara en lösning: att sätta högtalarna på långsidan i ena änden av rummet: http://saturnus.minhembio.com

Om någon har lyckats lösa ett liknande problem så skriv gärna ett svar.

Til top Vis Saturnus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Saturnus Besøg Saturnus's Websted

-Thomas-
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 September 2003 kl. 16:19 | IP-adresse registreret  

Hej Saturnus

Jeg tror også det ender med at jeg opstiller det som hos dig og som F.Christians skriver, også for at få højtalerne lide længere væk fra hinanden, det passer iøvrigt også bedre med møblerne og lysindfald mm.

Tak for hjælpen

Saturnus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 September 2003
Lokalitet: Sverige
Sendt: 23 September 2003 kl. 15:35 | IP-adresse registreret  

Då så! Jag är väldigt nöjd med ljudet med min nuvarande placering. Det blir säkert du också. Synd bara att den ljudmässigt sämre placeringen vid kortväggen är så grymt bra om man vill skaffa projektor.... Tänk att projicera en 2,5 meter bred bild på kortväggen!
Til top Vis Saturnus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Saturnus Besøg Saturnus's Websted

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 23 September 2003 kl. 17:41 | IP-adresse registreret  

Betyder det MEGET for stereoperspektivet, hvis... Hvad er meget? Da bassen er nærmest rundstrålende gør det nok ikke så meget, men lav en prøveopstilling!!!
Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes