Tilbage til HIFI4ALL.DK 23. juni 2026 | 20:48   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: widescreen forviring. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
|Neo|
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 April 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 22
Sendt: 05 Juli 2005 kl. 09:56 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg har nu siddet og testet og testet til jeg har fået grå hår i hovedet. Jeg har et widewscreen LCD TV, hvilket jo er dejligt. Men når jeg ser mine DVD film er der på mange af den en sort bjælke for oven og for neden...Skulle denne egentlig ikke forsvinde når nu det er et Widescreen tv? Hvis jeg sætter TV'et til 16:9 forsvinder noget af billedet ude i siderne, og de andre full screen f.eks. gør tingene lange.

Er det bare mig der har misforstået noget eller hvor ledes?

TV'et er et Sharp og dvd'en en Cambridge DVD79. Ligenu kører det på Component udgangen, har også testet DVI med samme resultat.....

Til top Vis |Neo|'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af |Neo|
 
Dr. W
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 15 December 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 166
Sendt: 05 Juli 2005 kl. 10:11 | IP-adresse registreret  

Ja, det er dig der har misforstået det

De film hvor du har sorte bjælker på er nemli ikke 16:9, men noget bredere.

Der har været skrevet en del om det her inde, så prøv at søge lidt.

 



__________________
Min TV-stue er bestykket med:
- Mitsubishi HC6800, Deluxx 106" lærred, Denon AVR-4306, PS3 med PlayTV, Apple Airport Express Heco Celan 700, Heco Celan Center 3, Dali R1000 x4, Heco Celan Sub30A
Til top Vis Dr. W's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dr. W
 
|Neo|
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 April 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 22
Sendt: 05 Juli 2005 kl. 10:14 | IP-adresse registreret  

Har læst lidt på emnet herinde. Men det der undre mig er f.eks. Star Wars filmene 16:9 anamorphic 2.34:1 Ville den så ikke fylde hele skærmen eller ?
Til top Vis |Neo|'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af |Neo|
 
xlarti
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 Maj 2003
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 46
Sendt: 05 Juli 2005 kl. 10:17 | IP-adresse registreret  

Kun de nye star wars film, da de er skudt på HD og har 16:9 som aspect ratio til at begynde med.
De gamle er bredere..
Til top Vis xlarti's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af xlarti
 
Dr. W
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 15 December 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 166
Sendt: 05 Juli 2005 kl. 10:20 | IP-adresse registreret  

|Neo| skrev:
Har læst lidt på emnet herinde. Men det der undre mig er f.eks. Star Wars filmene 16:9 anamorphic 2.34:1 Ville den så ikke fylde hele skærmen eller ?

Du har næsten selv skrevet svaret:  2.34:1 er noget bredere end dit tv som er 1.77:1.

Jeg kan ikke umiddelbart huske hvordan det der anamorphic virker.

Der står lidt om formaterne her: http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=9269&KW =widescreen



__________________
Min TV-stue er bestykket med:
- Mitsubishi HC6800, Deluxx 106" lærred, Denon AVR-4306, PS3 med PlayTV, Apple Airport Express Heco Celan 700, Heco Celan Center 3, Dali R1000 x4, Heco Celan Sub30A
Til top Vis Dr. W's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dr. W
 
Thunder
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 231
Sendt: 05 Juli 2005 kl. 10:21 | IP-adresse registreret  

16:9 = 1.78:1
4:3 = 1.33:1

Mig bekendt, så er ingen film optaget i 16:9, så der vil altid være sorte bjælker ved "biograf film", det var blot det format der passede bedst til en widescreen tv størrelse, i vores små hjem. Anamorphic er blot et billede der er presset sammen verticalt, så du ikke mister opløsning, som du gør ved f.eks. letterboks, hvor man zoomer billedet både verticalt og horisontalt, for at udfylde skærm mest muligt. Bemærk at et lcd tv typisk er 15:9. ( 1.67:1 )

Hvis 4:3 materiale blive "flade" i hovederne, så må du jo bare vælge den rigtige indstilling på din remote

xlarti: De nye starwars er ikke optaget i 1.78:1, men derimod 2.35:1

PS: Film er lavet til det brede lærrede i biograferne, hvor de bare justere gardinerne efter bredden, og vil man slippe for de sorte bjælker, så må man anskaffe sig en projektor og et lærrede med masking .. har aldrig været meningen at film skal passe til 1.78:1 og det bør det heller ikke være .. skal være bredt!!
Til top Vis Thunder's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thunder
 
MichaelWB
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 Januar 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 2993
Sendt: 05 Juli 2005 kl. 10:21 | IP-adresse registreret  

Mange film er i 2.35:1 hvilket svare til 21:9 sådan cirka så der vil stadig værre sorte bjælker. Har du tjekket din dvd's opsætning? Er den sat op til at sende billedet til et 16:9 tv?

__________________
Parasound-Micromega-Royd-SVS-Panasonic-PS3

Se hvad der gemmer sig i Pejsestuen
Til top Vis MichaelWB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MichaelWB
 
Ikke Slipsefyr
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 2871
Sendt: 05 Juli 2005 kl. 10:27 | IP-adresse registreret  

Thunder skrev:
16:9 = 1.78:1
4:3 = 1.33:1

Mig bekendt, så er ingen film optaget i 16:9, så der vil altid være sorte bjælker ved "biograf film", det var blot det format der passede bedst til en widescreen tv størrelse, i vores små hjem. Anamorphic er blot et billede der er presset sammen verticalt, så du ikke mister opløsning, som du gør ved f.eks. letterboks, hvor man zoomer billedet både verticalt og horisontalt, for at udfylde skærm mest muligt. Bemærk at et lcd tv typisk er 15:9.

Hvis 4:3 materiale blive "flade" i hovederne, så må du jo bare vælge den rigtige indstilling på din remote

xlarti: De nye starwars er ikke optaget i 1.78:1, men derimod 2.35:1

Mange biografilm optages nu i 1:85:1 og vil også fylde hele skærmen på et 16:9 tv.

Hvad mener du med at et lcd tv kun er 15:9, den vil jeg godt have uddybet lidt.



__________________
Ikke Slipsefyr
Hifi for musikkens skyld
Til top Vis Ikke Slipsefyr's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ikke Slipsefyr Besøg Ikke Slipsefyr's Websted
 
Thunder
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 231
Sendt: 05 Juli 2005 kl. 10:31 | IP-adresse registreret  

Ikke Slipsefyr skrev:

Thunder skrev:
Bemærk at et lcd tv typisk er 15:9.


Mange biografilm optages nu i 1:85:1 og vil også fylde hele skærmen på et 16:9 tv.


Hvad mener du med at et lcd tv kun er 15:9, den vil jeg godt have uddybet lidt.



1280x768 = 15:9 ( 1.77:1 ) edit: 1.67:1 .. kan jo smutte, når man skriver ud af hovedet, så tidlig om morgen ;)
Til top Vis Thunder's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thunder
 
|Neo|
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 April 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 22
Sendt: 05 Juli 2005 kl. 10:33 | IP-adresse registreret  

Ja okay.....DVD´en er sat på til widescreen.
Til top Vis |Neo|'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af |Neo|
 
Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Bruger siden: 25 Januar 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Online
Indlæg: 113
Sendt: 05 Juli 2005 kl. 10:36 | IP-adresse registreret  

Ikke Slipsefyr skrev:

Mange biografilm optages nu i 1:85:1 og vil også fylde hele skærmen på et 16:9 tv.

Få nu orden på de film-formater : Et 16x9 Tv er 1.78:1, det betyder at der også er lidt sorte streger ved 1.85:1.

Læs dette og bliv kloger:

http://www.widescreenmuseum.com/special/caveat_emptor.htm

Til top Vis Guests's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guests
 
Thunder
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 231
Sendt: 05 Juli 2005 kl. 10:38 | IP-adresse registreret  

dfms skrev:
Ikke Slipsefyr skrev:

Mange biografilm optages nu i 1:85:1 og vil også fylde hele skærmen på et 16:9 tv.



Få nu orden på de film-formater : Et 16x9 Tv er 1.77:1, det betyder at der også er lidt sorte streger ved 1.85:1.



Fluekneppe: Det er nu 1.78:1
Til top Vis Thunder's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thunder
 
MichaelWB
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 Januar 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 2993
Sendt: 05 Juli 2005 kl. 10:39 | IP-adresse registreret  

Thunder skrev:
Ikke Slipsefyr skrev:

Thunder skrev:
Bemærk at et lcd tv typisk er 15:9.


Mange biografilm optages nu i 1:85:1 og vil også fylde hele skærmen på et 16:9 tv.


Hvad mener du med at et lcd tv kun er 15:9, den vil jeg godt have uddybet lidt.


1280x768 = 15:9 ( 1.77:1 )

15:9 er nu 1.67:1 - 16:9 er 1.77:1 (1.78:1) så man skal gå efter en lcd med 1366x768 for at få 16:9



__________________
Parasound-Micromega-Royd-SVS-Panasonic-PS3

Se hvad der gemmer sig i Pejsestuen
Til top Vis MichaelWB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MichaelWB
 
Ikke Slipsefyr
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 2871
Sendt: 05 Juli 2005 kl. 10:39 | IP-adresse registreret  

Thunder skrev:
Ikke Slipsefyr skrev:

Thunder skrev:
Bemærk at et lcd tv typisk er 15:9.


Mange biografilm optages nu i 1:85:1 og vil også fylde hele skærmen på et 16:9 tv.


Hvad mener du med at et lcd tv kun er 15:9, den vil jeg godt have uddybet lidt.



1280x768 = 15:9 ( 1.77:1 )

Hmm, mit lcd er nu 1366x768, er min skærm så større ?, jeg troede der var tale om skærmopløsningen , men i så fald kan der ikke være mange  ctr tv der er 16:9.



__________________
Ikke Slipsefyr
Hifi for musikkens skyld
Til top Vis Ikke Slipsefyr's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ikke Slipsefyr Besøg Ikke Slipsefyr's Websted
 
Ikke Slipsefyr
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 2871
Sendt: 05 Juli 2005 kl. 10:42 | IP-adresse registreret  

dfms skrev:
Ikke Slipsefyr skrev:

Mange biografilm optages nu i 1:85:1 og vil også fylde hele skærmen på et 16:9 tv.

Få nu orden på de film-formater : Et 16x9 Tv er 1.78:1, det betyder at der også er lidt sorte streger ved 1.85:1.

Læs dette og bliv kloger:

http://www.widescreenmuseum.com/special/caveat_emptor.htm

Ja jeg mente også at skulle være lidt sorte bjælker ved 1:85:1 formatet, men jeg har endnu ikke set dem. 



__________________
Ikke Slipsefyr
Hifi for musikkens skyld
Til top Vis Ikke Slipsefyr's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ikke Slipsefyr Besøg Ikke Slipsefyr's Websted
 
TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 30 November 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 4163
Sendt: 05 Juli 2005 kl. 11:55 | IP-adresse registreret  

Ikke Slipsefyr skrev:
Ja jeg mente også at skulle være lidt sorte bjælker ved 1:85:1 formatet, men jeg har endnu ikke set dem. 

På de fleste tv forsvinder de i overscan.



__________________
Mvh. TC
www.tapeconnection.dk

Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted
 
Ikke Slipsefyr
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 2871
Sendt: 05 Juli 2005 kl. 12:42 | IP-adresse registreret  

Otto, TC skrev:

Ikke Slipsefyr skrev:
Ja jeg mente også at skulle være lidt sorte bjælker ved 1:85:1 formatet, men jeg har endnu ikke set dem. 

På de fleste tv forsvinder de i overscan.

Hmm, ja det kan jo egetlig godt passe, for jeg syntes nogengange at jeg mangler noget af billedet i 178:1 format., hvorimod 1:85:1 passer fremragende.



__________________
Ikke Slipsefyr
Hifi for musikkens skyld
Til top Vis Ikke Slipsefyr's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ikke Slipsefyr Besøg Ikke Slipsefyr's Websted
 
tnaa
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 16 Januar 2004
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 138
Sendt: 05 Juli 2005 kl. 13:20 | IP-adresse registreret  

|Neo| skrev:

Hej

Jeg har nu siddet og testet og testet til jeg har fået grå hår i hovedet. Jeg har et widewscreen LCD TV, hvilket jo er dejligt. Men når jeg ser mine DVD film er der på mange af den en sort bjælke for oven og for neden...Skulle denne egentlig ikke forsvinde når nu det er et Widescreen tv? Hvis jeg sætter TV'et til 16:9 forsvinder noget af billedet ude i siderne, og de andre full screen f.eks. gør tingene lange.

Er det bare mig der har misforstået noget eller hvor ledes?

TV'et er et Sharp og dvd'en en Cambridge DVD79. Ligenu kører det på Component udgangen, har også testet DVI med samme resultat.....

Halløj ..

har ikke læst hele tråden igennem ... Bliver simpelthen forvirret af alle de udregninger - MEN - Har du sat din dvd til også at køre 16:9 format...???

Rigtigt mange af de alm. film amn låner ved blockbuster (altså ikke "storfilm") er beskåret til 16:9 format (korrekt, eller???)  Det står ihvertfald bag på cover'ne.

Jeg havde selv problemet med sorte streger da jeg fik sat min dvd til min Pio-plasma, men efetr at have kløet mig selv i nakken et par timer fandt jeg ud af at også DVD'EN skulle sættes op ... prøv om det hjælper

 

mvh

TNAA

Til top Vis tnaa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tnaa
 
L.B.
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 6296
Sendt: 05 Juli 2005 kl. 13:38 | IP-adresse registreret  

Til top Vis L.B.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af L.B.
 
|Neo|
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 April 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 22
Sendt: 05 Juli 2005 kl. 14:30 | IP-adresse registreret  

tnaa skrev:
|Neo| skrev:

Hej

Jeg har nu siddet og testet og testet til jeg har fået grå hår i hovedet. Jeg har et widewscreen LCD TV, hvilket jo er dejligt. Men når jeg ser mine DVD film er der på mange af den en sort bjælke for oven og for neden...Skulle denne egentlig ikke forsvinde når nu det er et Widescreen tv? Hvis jeg sætter TV'et til 16:9 forsvinder noget af billedet ude i siderne, og de andre full screen f.eks. gør tingene lange.

Er det bare mig der har misforstået noget eller hvor ledes?

TV'et er et Sharp og dvd'en en Cambridge DVD79. Ligenu kører det på Component udgangen, har også testet DVI med samme resultat.....

Halløj ..

har ikke læst hele tråden igennem ... Bliver simpelthen forvirret af alle de udregninger - MEN - Har du sat din dvd til også at køre 16:9 format...???

Rigtigt mange af de alm. film amn låner ved blockbuster (altså ikke "storfilm") er beskåret til 16:9 format (korrekt, eller???)  Det står ihvertfald bag på cover'ne.

Jeg havde selv problemet med sorte streger da jeg fik sat min dvd til min Pio-plasma, men efetr at have kløet mig selv i nakken et par timer fandt jeg ud af at også DVD'EN skulle sættes op ... prøv om det hjælper

 

mvh

TNAA

 

Ja DVD'en står til 16:9 også

Til top Vis |Neo|'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af |Neo|
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes