Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. juni 2025 | 11:55   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Valg af ny surround receiver/forstærker (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Champ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Juli 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 10 Juli 2005 kl. 19:29 | IP-adresse registreret  

Min H/K avr-430 var offer for en vedvarende fejl, så nu skal jeg til at finde mig noget nyt. Derfor håber jeg der er nogen der har lyst til at dele deres erfaringer/viden med mig, så det kan gøre mit valg lidt lettere

Mit system:
DVD/CD-afspiller: Kiss DP-1000 (skal udskiftes med bedre DVD-afspiller når der er penge til det)
Fronter: B&W DM602s3
Center B&W LCR600s3
Bag: B&W DM600s3
Sub: B&W ASW500

Det jeg skal bruge receiveren til er hovedsagligt surround. Naturligvis er en god stereo-del altid at foretrække, men det er ikke det væsentligste for mig.
Jeg leder efter en maskine der spiller godt sammen med B&W og kan levere en rimelig god effekt ned til 3 Ohm (regner med lidt mere effekt-krævene højttalere senere), som er opgivet til B&W'ernes laveste impedans.
Ting som mulighed for bi-amping, overskuelig opsætning, god remote, god zone 2-del er sekundære ting som har indflydelse på mit valg, men disse kan jeg selvsagt lidt bedre selv undersøge end det primære.

Jeg har en række bud, hvoriblandt min nye receiver nok skal findes: H/K avr-630 / 635 (kan nogen påpege nogle forbedringer?), Denon avr-3805, Marantz sr-8500, Yamaha rx-v2400rds, Pioneer vsx-ax5ai.

Den bedste opfordring er naturligvis at jeg selv går ud og undersøger hvad jeg synes lyder bedst. Men det er utrolig vanskeligt at lytte til alle afspillerne med en opsætning svarende til mig, eller at finde forhandlere der vil låne mig dem. Derfor ville jeg blive rigtig glad for jeres kommentarer først!

Håber på noget respons, Stefan.
Til top Vis Champ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Champ

p.las
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Marts 2005
Lokalitet: Jylland
Sendt: 10 Juli 2005 kl. 20:54 | IP-adresse registreret  

Hvis jeg var dig ville jeg starte med at udelukke denon.Denon og b&w er ikke den bedste kombination,lyden bliver for skinger/hysterisk.Jeg har selv komb.nad/b&w.Du skal nok gå efter en forstærker med en"mørk"lyd.
Til top Vis p.las's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af p.las

wamba
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juni 2005
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 10 Juli 2005 kl. 21:12 | IP-adresse registreret  

Som p.las beskrev, undgå Denon, den bliver skinger, og tror heller ikke at du effektmæssigt bliver tilfreds.

Nad, deres udstyr har jeg aldrig brudt mig om, de er efter min mening dybt nede på bundlinien hvad features angår, og lyden er også lidt efter min mening tam.

Ville nok anbefale dig at gå efter Marantz sr-8500, der skulle også være noget effekttrin på vej, hvis du ikke skulle have nok i recieveren. Vil du gå andre veje (læs: Dyrere veje) så kan det også varmt anbefales at tage et lyt til arcam, som ligger på ca. 15.000 kr, for en Diva 300, som efter min opfattelse også giver utrolig meget for pengene.

Harman/Kardon som du selv tidligere har haft er også "ok". Hvis man kan leve med den utrolig ringe bygge kvalitet og har en hang til lidt dynamisk ( efter min mening en smule buldrende bas) så er der jo også en løsning der! Igen, når du skal have ny dvd, så vent indtil valget at reciever er kommet, og benyt dermed lejligheden til at få noget som matcher.

Er selv på jagt efter reciever til mine Dalier, skal på onsdag låne en 8500 med hjem fra marantz og se hvordan den klarer opgaven, hvis ikke den består er der sådan set kun en løsning i mine øjne, og det er Arcam Diva 300. Spiller virkelig flot i stereo, så med mindre 8500 gør det bedre/ligeværdigt så bliver det Arcam.

Men tag en lytter!

Held og lykke

Til top Vis wamba's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af wamba

Wagner-elev
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Oktober 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 10 Juli 2005 kl. 21:14 | IP-adresse registreret  

Jeg anbefaler også en marantz sr8500 til dine b&w højtalere. B&w er lidt lyse i lyden og marantz lidt mørk, så den kombination synes jeg er helt perfekt.

Har selv marantz sr7500 og den spiller super!

Champ
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Juli 2005 kl. 01:41 | IP-adresse registreret  

Tak for resonsen!

Det ser ud til at Denon er udelukket!
Jeg har set lidt nærmere på marantz sr-8500, og det ser da ganske positivt ud!
Remoten skulle være det svage punkt... Nogen der har erfaingen med hvor slem den er?
Den danske version af sr-8500 skulle ikke have nogen usb-indgang, men der skulle vel ikke være noget i vejen for at købe en tysk eller engelsk, og så få usb oveni - eller hvad?

wamba: Jeg venter lige præcis med dvd-afspilleren til jeg har fået receiveren på plads... og til den til skriver jeg et nyt indlæg og spørger jeg kloge hoveder her inde hvilken afsiller I kan anbefale
Du må da meget gerne lige skrive en lille konklusion efter at have været i selskab med marantz hvis du får tid/lyst!

Lige nu er jeg mest lun på avr 630 eller sr-8500... Nogle der kan sige noget om hvilken af de to der leverer mest effekt? Alle steder på nettet er disse specifikationer tilsyneladende opgivet efter forskellige metoder at måle det på (Marantz' 110W mod H/K's 75W).

Jeg lever højt på toerien om at der ikke findes dumme spørgsmål, så kan noget fortælle mig hvad +/- 3 dB vil sige her: 8Hz - 100 kHz +/- 3 dB ?? Denne værdi er umiddelbart ret høj for sr-8500...

kvs78
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Marts 2005
Sendt: 11 Juli 2005 kl. 02:31 | IP-adresse registreret  

Champ skrev:

Jeg lever højt på teorien om at der ikke findes dumme spørgsmål, så kan noget fortælle mig hvad +/- 3 dB vil sige her: 8Hz - 100 kHz +/- 3 dB ?? Denne værdi er umiddelbart ret høj for sr-8500...

Det er frekvensområdet, hvori forstærkeren leverer lyden med en amplitudeforvrængning, der max må svare til en halvering i power (-3dB) eller en fordobling i power (+3dB).

Nogen der i øvrigt ved om højttalere kan levere så høje toner?? (omkring 100kHz). Toner med denne frekvens kan man med 100% sikkerhed ikke høre. Digitale kilder vil med meget stor sandsynlighed ikke indeholde så høje frekvenser i mange år endnu, da det kræver en samplingsfrekvens på over 200kHz og dermed mere plads på mediet. Jeg vil mene at det er den nederste grænse, der er mest relevant, selvom jeg ikke kender til højttalere der kan spille så dybe toner.

Og lige et link til H/K AVR-630, som du nævner, til 5874.22kr:

http://www.preissuchmaschine.de/psm_frontend/main.asp?suchea ll=harman+avr+630&min=&max=&image1.x=0&image 1.y=0

Jeg overvejer selv en AV-receiver i samme prisklasse, så jeg følger godt med i tråden her. Jeg har forgæves ledt efter direkte sammenlignende tests mellem Denon AVR-3805, H/K AVR 635/630, og Marantz SR-8500/7500. Kender nogle et link må de gerne lige poste det her i tråden

Champ
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Juli 2005 kl. 02:52 | IP-adresse registreret  

Karsten:

Jeg ved ikke helt om jeg forstod det korrekt... Det vil sige at recieverens lydniveau til tider kan reduceres med 3 dB og tilsvarende modsat??

Det er helt sikkert muligt for højttalere at spille toner med meget højre/lave frekvenser, selvom relevansen naturligvis i nogle tilfælde kan diskuteres. Et klart (og temmelig enestående) eksempel herpå, er den overdrevne højttaler Poseidon fra danske Gryphon Audio:
www.hifi4all.dk/content/templates/nyheder.asp?article id=811&zoneid=1

Det er en fair pris for en avr-630, må man jo erkende
Lige nu er jeg mest lun på marantz'en, men har ikke kunnet finde den til under 1300 euro (i Tyskland) og det er lige i den dyre ende, synes jeg.

kvs78
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Juli 2005 kl. 02:57 | IP-adresse registreret  

Champ skrev:
Karsten:

Jeg ved ikke helt om jeg forstod det korrekt... Det vil sige at recieverens lydniveau til tider kan reduceres med 3 dB og tilsvarende modsat??

Det er korrekt, men det er underforstået at det er i yderpunkterne at dette sker. Man burde opgive hele kurven, så man kunne se at den var pænt flad i den "relevante" del af spektret.

kvs78
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Juli 2005 kl. 03:08 | IP-adresse registreret  

Champ: Linket du angiver på Poseidon kan jeg ikke få til at virke, men en søgning på google siger: 16 – 40,000 Hz.

Kilde: http://www2.hififorum.nu/forum/topic.asp?ARCHIVE=true&TO PIC_ID=32387 

Champ
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Juli 2005 kl. 03:16 | IP-adresse registreret  

På deres hjemmeside skriver de 6 - 40.000 Hz... Jeg misforstod lige speifikationerne et sted, og troede de spændte fra 1 - 250 Hz. Det var så ikke korrekt... Det lød bare ikke helt usandsynligt i mine ører, når højttaleren ifølge hifi4all angiveligt koster i nærheden af en million

kvs78
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Juli 2005 kl. 03:47 | IP-adresse registreret  

Marantz SR-8500 til (EURO1199) 8938.07kr:

http://www.preissuchmaschine.de/psm_frontend/main.asp?suche= sr+8500

Altså billigere end de EURO1300 du nævner...

wamba
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juni 2005
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 11 Juli 2005 kl. 09:14 | IP-adresse registreret  

Altså hvad opgivet watt angår, skal det lige siges at sr-8500 er fejlopgivet fra frabrikken, hvilket også fremgår når du modtager den.

Forskellen er, at den er opbygget omkring en kraftigere torial strømforsyning frem for el, og den producere hele 125 w / 8 ohm, jeg har set en lab test for den, kan sgu bare ikke lige huske hvor.

Sr-7500 kan jeg i hvert fald huske er opgivet til 105 w, men den labtest jeg sidst så, målte de den til hele 150w / 2 channel 8 ohm, må jo siges at være flot?

Men overalt er konklusionen at sr-8500 spillere flottere og med flere krafter, specielt med 4 ohm og derunder i forhold til 7500...

Hvad harman angår, så design/konstruktion er altså en grande svaghed, og lyden bliver efter min mening ligesom denons, træt med tiden.

Arcam og Marantz har en evne til at gøre musikken neutral og unik.

Men skal nok komme med en kæmpe test af den, hvis det ender med at blive den jeg får, men låner den hjem her onsdag, uanset hvad skriver jeg mine oplevelser derom.

Til top Vis wamba's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af wamba

biojensen
Branchemedlem
Branchemedlem
Installation/RoomAV

Bruger siden: 04 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 11 Juli 2005 kl. 09:29 | IP-adresse registreret  

Det skal nok ikke være Pioneer da de anbefaler 8 Ohm højttaler. Jeg vil anbefale dig at kigge på Onkyo TX-SR702E den kan levere 230 + 230 watt i 3 Ohm til fronthøjttaleren er det nok.

Til top Vis biojensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af biojensen Besøg biojensen's Websted

Champ
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Juli 2005 kl. 12:08 | IP-adresse registreret  

kvs78:

Tak for linket. Jeg synes dog stadig det er lidt i den dyre ende, da jeg kan finde avr-630 noget billigere på ebay i Tyskland. Men jeg mp jo lige få lyttet til den og se om prisforskellen er noget jeg synes er retfærdigt 

wamba:

Har du så nogle idé om hvor kraftfuldt sr-8500 spiller i forhold til avr-630?
Jeg glæder mig til at høre fra dig når du har haft den med hjemme!

biojensen:

b&w er jo sådan set også 8 Ohms-højttalere, men så vidt jeg ved spiller alle højttalere med en varierende impedans - ret mig endelig hvis det er forkert!

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 12 Juli 2005 kl. 13:20 | IP-adresse registreret  

Prøv en ny HK....
Til top Vis Hurtig's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hurtig

Bjørn B
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 August 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 12 Juli 2005 kl. 13:35 | IP-adresse registreret  

Hej.

Af egen erfaring kan jeg da sige at B&W + H/K passer helt kanont sammen, har selv haft en par DM 604 S2 som front og da jeg fik min H/K AVR 7500 løftede lydbilledet sig helt enormt, der kom de krafter der skulle til at tæmme de B&Wér, at bygge kvaliteten skulle være lav kan jeg så ikke nikke genkendende til, skal self. ikke kunne udtale mig om de nye 3xx/4xx/6xx modeller, men min AVR 7500 er da bygget som en kampvogn, vejer da også små 24kg.

Nå men nu har jeg selv hørt den Marantz SR8500 og den er kanon og tror også den vil passe godt sammen med de B&W, og som tidligere sagt glem det Denon.

Arcamèn er fed rigtigt fed, og har nemlig en god stereo lyd af en SS receiver at være, i mine øre milevidt foran både Denon,Marantz,H/K. og så kan man BiAmpe fronten hvis man ikke ønsker at køre 7.1..smart og noget dine B&Wér vil nyde, men nu koster den jo også lige lidt mere end de andre gør.

Held og lykke med at finde en...

Til top Vis Bjørn B's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bjørn B

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes