| Forfatter |
|
Thomas_Cph Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juli 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 31
|
| Sendt: 12 Juli 2005 kl. 01:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er der nogen der kan anbefale et særligt godt filter til ovennævnte
& et link til hvor man køber det henne? Går og venter på at jeg får
lidt ekstra penge snart, så jeg tænkte at jeg lige så godt kan købe de
forskellige ting på én gang, istedet for at stå & mangle dem (og
har læst diverse sider om fordelen ved filtre, i forbindelse med
sort-nuancen).
Jeg har tænkt mig at køre hovedsagligt via min pc. Nogle gode bud også, på hvilke kabler jeg skal investere i?
Thomas
|
| Til top |
|
| |
netbjarne Forum Bruger

Bruger siden: 23 August 2004 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 263
|
| Sendt: 12 Juli 2005 kl. 17:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg hægter mig lige på hér. Har tidligere læst noget om nogle svagt røde hoya filtre der skulle forbedre kontrasten på z3 betydeligt (sammen med kalibrering forståes). Prøv at søge på av-forums og projector-tuning.de.
Jeg dropper lige et par links:
http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?t=468801
http://cine4home.de/
Jeg tror du kan finde noget hér - må smutte, lillemanden er ved at splitte køkkenet ad!  __________________ Med venlig hilsen
Bjarne
|
| Til top |
|
| |
Thomas_Cph Forum Bruger

|
| Sendt: 13 Juli 2005 kl. 04:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mange tak for links'ne, jeg kigger lige nærmere på dem
Thomas
|
| Til top |
|
| |
nesdam Forum Bruger

Bruger siden: 11 Juni 2005 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 869
|
| Sendt: 13 Juli 2005 kl. 22:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det optimale filter til Z3 består af en kombination af et rødt og et gult filter. Det røde filter dæmper grønne og blå farver, det gule filter dæmper kun blå farver. Da projektoren har størst overskud af den blå farve og et mindre overskud af den grønne farve er det nødvendigt med 2 forskellige filtre. Den valgte billedmodus afgør hvilke filterstyrker der skal anvendes. Hvis man vælger den billedmodus som giver mest lys (og dermed størst kontrast) mener jeg der bør anvendes et CC20R (rødt) og et CC20Y eller CC40Y (gult) filter.
Når filtrene er monteret skal projektoren justeres til at give den korrekte farvetemperatur ved forskellige lysstyrker. Hvis man ikke har det nødvendige udstyr til justeringen bør man vælge en billedmodus med et jævnt forløb af farvetemperaturen ved alle lysstyrker og bruge den sammen med de filtre der passer til denne billedmodus.
Ud fra testen på cine4home ser det ud til at video-modus er velegnet til brug uden justering.
Du kan læse lidt mere om farvefiltrene her http://rollei.dk/bw/bw_farve_korrektion.htm
Filtrene kan købes hos en fotoforhandler.
|
| Til top |
|
| |
Thomas_Cph Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Juli 2005 kl. 05:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Se, dét var jo lige noget for mig. Tusind tak. Så burde jeg kunne finde ud af det
Thomas
|
| Til top |
|
| |
TapeConnection Lukket konto

Lukket efter brugers ønske!
Bruger siden: 30 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4163
|
| Sendt: 15 Juli 2005 kl. 09:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kan stærkt anbefale at sende projektoren ned til Cine4home og få foretaget en professionel kalibrering, i stedet for at lege med filtrene selv. Det er altså ikke særligt dyrt i forhold til gevinsten i billedkvalitet, du kommer aldrig lige så langt selv. Det er ikke kun farvebalancen der justeres, også gamma-niveauer, som er langt sværere at justere uden det rigtige grej. Desuden bruger de ikke bare et filter der giver dette eller hint resultat ud fra en af standard-indstillingerne, de justerer projektoren til maksimal kontrast, og tilføjer dét filter der ud fra dette tilpasser farvebalancen. __________________ Mvh. TC
www.tapeconnection.dk
Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
|
| Til top |
|
| |
nesdam Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Juli 2005 kl. 19:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg mener nu ikke det er nødvendigt at justere gamma-niveauerne igen hvis den valgte billedmodus har de korrekte gamma-nivauer (som eksempelvis video).
Det er altid en smagssag om man vil betale andre for at udføre justeringen. Jeg kender da heller ingen danske firmaer som tilbyder en sådan justering ? Frem for at sende sin projektor frem og tilbage til Tyskland var det nemmere at købe en projektor som var justeret fra starten.
Jeg tvivler iøvrigt på at der følger dokumentation med justeringen, således at man har mulighed for at finde tilbage til den korrekte justering efter eksempelvis opdatering af firmwaren. Og hvor længe holder den optimale kalibrering når filterene falmer og lampen slides ?
|
| Til top |
|
| |
TapeConnection Lukket konto

Lukket efter brugers ønske!
Bruger siden: 30 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4163
|
| Sendt: 16 Juli 2005 kl. 09:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
nesdam skrev:
|
Jeg mener nu ikke det er nødvendigt at justere gamma-niveauerne igen hvis den valgte billedmodus har de korrekte gamma-nivauer (som eksempelvis video). |
|
|
Har de da det? Som sagt, så er humlen i kalibreringen at man _ikke_ bruger den video-modus hvor standard-indstillingerne er tættest på korrekt, men dén hvor kontrasten er højest. Dette giver et f**ked up billede, men det løses så netop med farvefilteret og en efterfølgende farve- og gamma-justering.
Under alle omstændigheder, så taler vi om en modifikation af projektorens billedkvalitet. Jeg siger bare, at dét resultat langt de fleste vil kunne opnå er et stykke fra hvad en professionel kalibrering kan opnå. Jeg vil sige det så firkantet, at hvis man har brug for at spørge hvordan man skal gøre, så er man bedre stillet ved at betale sig fra det. JEG kan langtfra nå et lige så godt resultat som prof-kalibreringen, og jeg har trods alt prøvet det et par gange. Humlen er (en af mine yndlings-teser) at forskellen på rigtigt og lidt forkert er større end forskellen på lidt forkert og meget forkert. Når projektoren rammer _præcis_ den rigtige farvetemperatur og gamma-justering, og ikke bare tæt på, så sker der altså en hel del med billedkvaliteten. Iøvrigt justerer de ofte også ting som vertical banding osv. når de nu er i gang, også dette med et bedre resultat end jeg selv kunne opnå (i tilfældet PTAE-700 - og uden at jeg er klar over præcist hvordan de gjorde dét...)
nesdam skrev:
| Det er altid en smagssag om man vil betale andre for at udføre justeringen. Jeg kender da heller ingen danske firmaer som tilbyder en sådan justering ? |
|
|
Nej, markedet i Danmark er for lille til at investeringen i det rette udstyr og knowhow kan betale sig. Jeg er begyndt at tilbyde en kalibrering, men det foregår ved at sende projektoren til tyskland.
nesdam skrev:
| Frem for at sende sin projektor frem og tilbage til Tyskland var det nemmere at købe en projektor som var justeret fra starten. |
|
|
Helt sikkert, men der er jo stadig nogen der skal foretage justeringen.
nesdam skrev:
| Jeg tvivler iøvrigt på at der følger dokumentation med justeringen, således at man har mulighed for at finde tilbage til den korrekte justering efter eksempelvis opdatering af firmwaren. |
|
|
Det skulle der jo helst ikke være særligt meget grund til.
nesdam skrev:
| Og hvor længe holder den optimale kalibrering når filterene falmer og lampen slides ? |
|
|
Billedkvaliteten ændrer sig med lampen, men det gør den jo også hvis man selv foretager justeringen. Det kan vel aldrig skade at udgangspunktet er så korrekt som muligt? __________________ Mvh. TC
www.tapeconnection.dk
Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
|
| Til top |
|
| |
Mr Wells Forum Bruger

Bruger siden: 31 Januar 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 28
|
| Sendt: 17 Juli 2005 kl. 12:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Otto, TC skrev:
| Jeg er begyndt at tilbyde en kalibrering, men det foregår ved at sende projektoren til tyskland. |
|
|
Forstår jeg dig ret; Du tilbyder en kalibrering? Hvordan foregår det rent praktisk og hvad er prisniveauet?
Jeg har en PTAE-500 som har drevet mig til vandvid pga. af Vertical
Banding. Har prøvet alle rådene fra AVS forum undtagen filter,
intet virker rigtigt. Så jeg har forsøgt at lære at leve med det, men
det kræver en fantastisk viljestyrke (nærmest Jedi viljestyrke) ikke at
kigge efter det.
|
| Til top |
|
| |
Spencer Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 6374
|
| Sendt: 17 Juli 2005 kl. 13:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mr Wells skrev:
Otto, TC skrev:
| Jeg er begyndt at tilbyde en kalibrering, men det foregår ved at sende projektoren til tyskland. |
|
|
Forstår jeg dig ret; Du tilbyder en kalibrering? Hvordan foregår det rent praktisk og hvad er prisniveauet?
Jeg har en PTAE-500 som har drevet mig til vandvid pga. af Vertical Banding. Har prøvet alle rådene fra AVS forum undtagen filter, intet virker rigtigt. Så jeg har forsøgt at lære at leve med det, men det kræver en fantastisk viljestyrke (nærmest Jedi viljestyrke) ikke at kigge efter det. |
|
|
Sjovt med det vertical banding, at det tilsyneladende er mere generende jo højere opløsning man har på sin projektor?
Hvis jeg forstår det ret, er problemet større på PT-AE500 end på PT-AE300 som har lidt lavere opløsning?
Jeg har selv en PT-AE100 hvor jeg kun kan konstatere en anelse vertical banding når pixels er helt i focus. Nu kører jeg med lidt defocus for at fjerne hønsenet, og det tager næsten 100% den sidste rest vertical banding på AE100.
Hvordan opstår vertical banding? Er det noget med det forhold at panelet er plant, og ikke let buet? Det giver jo forskellig retning på lyset, og mest korrekt i centrum af billedet.
Så skulle der vel være færre problemer i centrum af billedet, men jeg har indtryk af at problemet er mere end bare ude ved siderne?
Jeg har ikke eksperimenteret så meget med det, da jeg foretrækker CRT-projektor til de fleste film. (Har en Barco Data 701s med farvekorrigering).
Edit: Jeg bruger et Hoya FL-Day HMC dobbeltcoatet filter på AE100.
|
| Til top |
|
| |
Molokgehenna Forum Bruger

Bruger siden: 24 November 2004 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 155
|
| Sendt: 30 Januar 2006 kl. 09:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
De der nogle der ved hvor man kan købe de filtre der skal bruges? jeg har kigget lidt her og der er en fuld guide til hvordan man indstiller z3eren med filtrene.
|
| Til top |
|
| |
netbjarne Forum Bruger

Bruger siden: 23 August 2004 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 263
|
| Sendt: 30 Januar 2006 kl. 10:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Molokgehenna skrev:
De der nogle der ved hvor man kan købe de filtre der skal bruges?jeg har kigget lidt her og der er en fuld guide til hvordan man indstiller z3eren med filtrene.
|
|
|
Puha, 26 sider med posts. Mololk, du har ikke nogle direkte links til nogle highlights? __________________ Med venlig hilsen
Bjarne
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 30 Januar 2006 kl. 11:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
nesdam Forum Bruger

|
| Sendt: 01 Februar 2006 kl. 17:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 01 Februar 2006 kl. 21:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
super!!:D mange tak, ved du ang. pris? jeg har skrevet en mail og oplyser prisen her i tråden så snart jeg ved nærmere.
|
| Til top |
|
| |
nesdam Forum Bruger

|
| Sendt: 02 Februar 2006 kl. 10:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kender ikke prisen på B+W. Filtre uden ramme er dog generelt billigere end med ramme.
Her er et alternativ http://www.obt.dk/cromatek_100mm_filtersystem.htm
Filtrene fra cromatek fås i 75 og 100 mm. 75 mm fås kun i C, M og Y og sælges kun i sæt med 6 stk. af samme farve.
100 mm fås også i R og koster 270 kr./stk. Du bør først checke om der er plads til et så stort filter.
|
| Til top |
|
| |