Tilbage til HIFI4ALL.DK 24. maj 2025 | 00:27   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit Hi-Fi / stereo udstyr
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit Hi-Fi / stereo udstyr
Emne Emne: Kaptajnens setup - nu med pladespiller! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 74
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
L.B.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 24 December 2005 kl. 06:53 | IP-adresse registreret  

ppp_dk skrev:
Jeg har i sinde at prøve at biampe UDEN elektronisk filter. Mine HT er forberedt for dette.

Det kan jeg kun være enig i! Betyder "forberedt" at man kan volume-regulere top/bund hver for sig?

ppp_dk skrev:
L.B. skrev:
[ET SKUD I TÅGEN] Det er vel alligevel den S200 du skal hente [/ET SKUD I TÅGEN] [FACTS PÅ BORDET] Nej, ikke den dog... [/FACTS PÅ BORDET]

den greb du godt - synes sku selv jeg var helt sjov her

PS. God jul på tråden!

Til top Vis L.B.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af L.B.

ppp_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 24 December 2005 kl. 10:26 | IP-adresse registreret  

L.B. skrev:

ppp_dk skrev:
Jeg har i sinde at prøve at biampe UDEN elektronisk filter. Mine HT er forberedt for dette.

Det kan jeg kun være enig i! Betyder "forberedt" at man kan volume-regulere top/bund hver for sig?
Forberedt betyder at HT kan tilsluttes på følgende 5 måder:

• Single Amplifier with conventional wiring (*)
  • Single Amplifier with bi-wiring
  • Bi-amping without a crossover with identical amplifiers
  • Bi-amping without a crossover, and with non-identical amplifiers (**)
  • Bi-amping with an electronic crossover

På billedet er vist, hvordan (*) er tilsluttet. Der er lavet en "lus" til baskabinettet. Det jeg nu vil prøve er (**) - volumeregulering imellem top/mellem og bund foregår altså UDELUKKENDE vha at justere de potmetre, som sidder på E.A.R. 509'erne. Dette er for at imødegå forskellig følsomhed eller evt BAS hæv på visse skiver!

Som manualen til Snel A3i også foreskriver anbefaler de faktisk 2 identiske stereo forstærkere, hvis man ønsker at bi-ampe og så anvende den enkelte forstærker til SAMME kanal. Hermed opnår man 2 klare fordele:

• Ens følsomhed
  • Dual mono med større kanalseparation til følge

Men nu er jeg altså sådan skruet sammen at jeg (indtil videre) er ret glad for rørernes styrke i mellemtonen og savner en solidstate til bunden, sååå deeeet...

Prøves skal det i hvert fald...

ppp_dk skrev:
L.B. skrev:
[ET SKUD I TÅGEN] Det er vel alligevel den S200 du skal hente [/ET SKUD I TÅGEN] [FACTS PÅ BORDET] Nej, ikke den dog... [/FACTS PÅ BORDET]

den greb du godt - synes sku selv jeg var helt sjov her  Klart mester!

PS. God jul på tråden! Takker og i lige måde!

Til top Vis ppp_dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ppp_dk

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: København
Sendt: 24 December 2005 kl. 11:04 | IP-adresse registreret  

Hej ppppppp

Biamping, uden at niveauerne er 'lige i øjet', er dømt til at gå galt! Hvis du har prøvet at 'resize' et foto i et billedbehandlingsprogram uden at fastholde forholdet mellem bredde og højde - så ved du hvor svært det er!

Jeg vil også anbefale horisontal biamping, især når du har forstærkere som du meget gerne vil bruge til diskant/mellemtone. Ingen grund til bekymring om kanalseparationen! Ved vertikal biamping skal forstærkerne være 100% ens, ellers bliver lyden, bogstaveligt talt, helt skæv. Og det er jo ikke så godt at være skæv hele Julen over!

Næsten helt julet hilsen

Niels L.

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

L.B.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 December 2005 kl. 11:12 | IP-adresse registreret  

Jamen hvilken fantastisk HT

ppp_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 December 2005 kl. 12:17 | IP-adresse registreret  

Nilau skrev:

Hej ppppppp

Biamping, uden at niveauerne er 'lige i øjet', er dømt til at gå galt! Hvis du har prøvet at 'resize' et foto i et billedbehandlingsprogram uden at fastholde forholdet mellem bredde og højde - så ved du hvor svært det er!

Jeg vil også anbefale horisontal biamping, især når du har forstærkere som du meget gerne vil bruge til diskant/mellemtone. Ingen grund til bekymring om kanalseparationen! Ved vertikal biamping skal forstærkerne være 100% ens, ellers bliver lyden, bogstaveligt talt, helt skæv. Og det er jo ikke så godt at være skæv hele Julen over!

Næsten helt julet hilsen

Niels L.

Øh, lige for at forstå forskellen mellem vertikal og horisontal biamping...

Er det så horisontal biamping, som jeg har i sinde at gøre altså en stereo forstærker (2 mono trin) til top/mellem og en anden stereoforstærker til bunden?

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 24 December 2005 kl. 12:27 | IP-adresse registreret  

Det tager naturligvis et par forsøg at stille niveauerne korrekt uden test-CD og lydtryksmåler, men hvis du førhen har kunnet høre hvor tæt de skulle stå på bagvæggen for at have den rigtige basbalance, så kan du også stille niveauet ind på gehør.

Du rammer med garanti inden for ganske få dB, og kan iøvrigt vælge en anden placering nu, mht. afstanden til bagvæggen.

Blot skal du lige være opmærksom på om NAD'en har vendt den absolutte fase i forhold til E.A.R.

Det tester du ved at prøve en monoblok til den ene kanal, og en af kanalerne fra NAD'en på den anden. Så opdager du om fasen er ens.

Mange sluttrin vender den absolutte fase 180 grader - endda inden for samme fabrikat.

Her er f.eks. Quad:

THE INPUT/OUTPUT PHASING OF SOME QUAD AMPLIFIERS

MODEL 606 306 405 405-2 303 QAII

PHASE NON NON INVERT INVERT INVERT NON

-----------------------------------------------------------

Jeg startede en tråd om emnet, for nogen tid siden:

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=32946

EDIT: Grunden til at mange forsøg med biamping går galt, er at folk ikke er opmærksomme på den absolutte fase.

ppp_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 December 2005 kl. 12:30 | IP-adresse registreret  

Jeg ønsker alle i tråden en rigtig glædelig Jul fra alle os (Stewart, Kaptajnen, ppp_dk) til alle jer!!!  

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 24 December 2005 kl. 12:34 | IP-adresse registreret  

ppp_dk skrev:

Jeg ønsker alle i tråden en rigtig glædelig Jul fra alle os (Stewart, Kaptajnen, ppp_dk) til alle jer!!!  

Selv glædelig jul !

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: København
Sendt: 24 December 2005 kl. 12:53 | IP-adresse registreret  

ppp_dk skrev:
Nilau skrev:

Hej ppppppp

Næsten helt julet hilsen

Niels L.

Øh, lige for at forstå forskellen mellem vertikal og horisontal biamping...

Er det så horisontal biamping, som jeg har i sinde at gøre altså en stereo forstærker (2 mono trin) til top/mellem og en anden stereoforstærker til bunden?

Ja, det er horisontal biamping du agter at bruge.

Det er ikke nok at forstærkerne skal ha' samme gain (hhv. til top og bund) "inden for nogle få dB". Det skal være langt mere nøjagtigt! Og med helt forskellige forstærkere, vil jeg umiddelbart anse forsøget for dødsdømt på forhånd. Dertil kommer (muligvis) forskellige højttalerkabler, forskellige signalkabler samt den mulighed (risiko) at nogle af dine forstærkere vender fasen 180 grader. Du får det aldrig til at spille godt! Heller ikke i denne tolerante Juletid!

Jxxx-hilsen

Niels L.

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 24 December 2005 kl. 13:00 | IP-adresse registreret  

Jeg har nu fin succes med at bruge rør til toppen, og transistorer til bunden, men jeg deler ganske vist også ved 80Hz, hvor det er lettere at tune ind i bunden, med placering.

Der er andre der har fået A3i til at spille med biamping, men det vil selvfølgelig afsløres hvis overlapningen ikke er god.

På A3i er det i forvejen en 12" bas der skal overlappe en lille mellemtone temmeligt dybt, og det har ikke været en let opgave.

En 12" er jo meget forskellig i 'klang' fra den lille mellemtone i topkabinettet.
Noget er dog gået godt for Snell, da de konstruerede delefilteret, så mon ikke der er en chance for at det kan lykkedes ?

Jeg tror nu at rummet er en større synder end forstærkerenes forskellige klangkarakter.

EDIT: Vending af den absolutte fase er let at opdage, hvis man fasetester effektforstærkerene indbyrdes.

Henrik300
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Februar 2004
Sendt: 25 December 2005 kl. 00:29 | IP-adresse registreret  

Også en glædelig jul herfra.

Håber at der var lidt godter under træet

L.B.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 December 2005 kl. 08:27 | IP-adresse registreret  

Nilau skrev:
Det er ikke nok at forstærkerne skal ha' samme gain (hhv. til top og bund) "inden for nogle få dB". Det skal være langt mere nøjagtigt! Og med helt forskellige forstærkere, vil jeg umiddelbart anse forsøget for dødsdømt på forhånd. Dertil kommer (muligvis) forskellige højttalerkabler, forskellige signalkabler samt den mulighed (risiko) at nogle af dine forstærkere vender fasen 180 grader.

Det var lidt det, der var min frygt. Jeg har haft bi-ampet (vertikalt dog, så ikke det samme) og ja det giver nogle muskler, men skulle jeg finde et ankepunkt, var det ligesom der kom et "hul" i midten. Ens kabler (signal/HT) er et minimum hvis det skal lykkes, vil jeg sige. Men det ville da være skønt hvis jeg tog fejl

ppp_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 December 2005 kl. 15:05 | IP-adresse registreret  

Ja, det kan godt være at det bliver svært.

Derfor skal man vel ej afholdes for at prøve - alle festbremsere til trods!

Som sagt har jeg hørt det lykkes ret pænt på et par Quadral Titan III(?) og de lød faktisk ret tamme fx på min daværende S.A.T. Amplifix eller Beard'en alene. Da Beard'en og Josans solidstate kom på bunden igen var der dømt LIVE feeling!
Rent og skummende-ølkrus-afbløsnings-bal!

Men føj for en kontrol og detaljer virkelig i særklasse, men andre kvaliteter husker jeg ikke helt. Men det var noget jeg virkelig ville ønske jeg havde hjemme (EDIT: I hvert fald på visse CD'er, hvor der bare skal flyttes luft)!

ppp_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 December 2005 kl. 15:10 | IP-adresse registreret  

@Nilau

Indrømmet, jeg kunne virkelig godt tænke mig at høre dit anlæg en dag, thi det virker som om du har et dejligt anlæg vurderet udfra din profil!

En Glædelig Jul ønskes af
Kaptajnen

L.B.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 December 2005 kl. 08:56 | IP-adresse registreret  

ppp_dk skrev:

Absolut ikke - det er jo altid skægt at lege med hifi

ppp_dk skrev:

@Nilau

Indrømmet, jeg kunne virkelig godt tænke mig at høre dit anlæg en dag, thi det virker som om du har et dejligt anlæg vurderet udfra din profil!

Hans pre er i hvert fald intet mindre end fantastisk

Haugaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Juli 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 26 December 2005 kl. 10:12 | IP-adresse registreret  

ppp_dk skrev:

Ja, det kan godt være at det bliver svært.

Som sagt har jeg hørt det lykkes ret pænt på et par Quadral Titan III(?) og de lød faktisk ret tamme fx på min daværende S.A.T. Amplifix eller Beard'en alene. Da Beard'en og Josans solidstate kom på bunden igen var der dømt LIVE feeling!
Rent og skummende-ølkrus-afbløsnings-bal!

Men føj for en kontrol og detaljer virkelig i særklasse, men andre kvaliteter husker jeg ikke helt. Men det var noget jeg virkelig ville ønske jeg havde hjemme (EDIT: I hvert fald på visse CD'er, hvor der bare skal flyttes luft)!

That's the spirit Captain!

Uden lidt gå-på-mod er det heller ikke sikkert at Titanic, Femernbælt forbindelsen og Il Tempo Gigante var blevet til noget

Haugaard

Til top Vis Haugaard's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Haugaard Besøg Haugaard's Websted

ppp_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 December 2005 kl. 14:52 | IP-adresse registreret  

Nye billeder....

Samlet billede...

Control centret...

XenoCypraZ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 November 2004
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 30 December 2005 kl. 15:06 | IP-adresse registreret  

Det ser virkelig godt ud... Er dine rørblokke røget ud ? Ville du ikke lave noget biamping ?

[Pyramaze - Sleepy Hollow]
Til top Vis XenoCypraZ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af XenoCypraZ Besøg XenoCypraZ's Websted

ppp_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 December 2005 kl. 15:13 | IP-adresse registreret  

XenoCypraZ skrev:
Det ser virkelig godt ud... Er dine rørblokke røget ud ? Nej, det er de ikke - de er blot stillet bort for en tid...

Som det fremgår af billederne, fylder det hele en del. Derfor denne lille rokade...
Ville du ikke lave noget biamping ? Jo, var egentlig planen...ligenu nyder jeg bare NAD S200 alene - den gør det faktisk ganske godt

Nu får vi se om jeg får lyst til at biampe alligevel...

EDIT: I hvert fald kræver det et andet møbel at have "ørerne" med også...

L.B.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 December 2005 kl. 19:50 | IP-adresse registreret  

Jamen det er jo smukt Hr. Kaptajn! Har man indkøbt nogle af de røde kabler eller hur?

<< Forrige Side af 74 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes