Forfatter |
|
Spencer Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 6374
|
Sendt: 24 Januar 2006 kl. 11:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt von Kubik skrev:
Spencer skrev:
Det er nok ligesom med Brugsens 'Mørkt rugbrød' og 'Regnbuebrød', som i virkeligheden er det samme, men til to forskellige priser. 
Mon ikke det er sorteringen indenfor en produktion, og nogle specs som overholdes af den ene, men ikke den anden ? Der skal naturligvis være en billig udgave, så de store firmaer som Madrigal har mulighed for at tjene lidt ekstra. 
|
|
|
K-udgaverne er den bedste sortering. Normalt findes der K, J og Ingen markering. K og J overholder specs, der på specielt dynamikområdet er bedre end den sædvanlige udgave. Hertil er de rimeligt ens og kan derfor arbejde differentialt uden større ulemper. Prisen er også en væsentlig forskel. En faktor 4-5 plejer at være en realitet. I ONtech dacén har man valgt en meget utraditionel opbygning, idet der ingen buffer er efter DAC chippen. Det må således være en Vud DAC. Jeg har faktisk hørt sådan en engang sammen med kabler fra Mictor og elektronik fra Norge, som hed noget med øhhh! HTérne var et par båthorn fra E... CDén var vist en Burmester tror jeg. |
|
|
Du må meget gerne forklare hvad VUD står for. (Google kan ikke give svaret). Jeg gætter på at U'et og D'et står for 'Uden Dikkedarer'.
Hvis man har brug for lange kabeltræk, har jeg set at Dali har lavet en rørbuffer man evt. kunne forsøge at opstøve brugt. De sælger vist for under en tusse. Man kan også bygge en selv, og den behøver ikke nødvendigvis være med rør. __________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
Til top |
|
|
ppp_dk Forum Bruger

Bruger siden: 14 Juni 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2867
|
Sendt: 24 Januar 2006 kl. 12:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt von Kubik skrev:
Spencer skrev:
Det er nok ligesom med Brugsens 'Mørkt rugbrød' og 'Regnbuebrød', som i virkeligheden er det samme, men til to forskellige priser. 
Mon ikke det er sorteringen indenfor en produktion, og nogle specs som overholdes af den ene, men ikke den anden ? Der skal naturligvis være en billig udgave, så de store firmaer som Madrigal har mulighed for at tjene lidt ekstra. 
|
|
|
K-udgaverne er den bedste sortering. Normalt findes der K, J og Ingen markering. K og J overholder specs, der på specielt dynamikområdet er bedre end den sædvanlige udgave. Hertil er de rimeligt ens og kan derfor arbejde differentialt uden større ulemper. Prisen er også en væsentlig forskel. En faktor 4-5 plejer at være en realitet. I ONtech dacén har man valgt en meget utraditionel opbygning, idet der ingen buffer er efter DAC chippen. At der ingen buffer er, betyder vel at lange kabeltræk er udelukket. Men er den så også kræsen mht til selve kabelvalget (digi og analog), forforstærkeren eller drev?
Det må således være en Vud DAC. Vud??? Øhh, fisk? Jeg har faktisk hørt sådan en engang sammen med kabler fra Mictor og elektronik fra Norge, som hed noget med øhhh! HTérne var et par båthorn fra E... CDén var vist en Burmester tror jeg.
|
|
|
|
Til top |
|
|
nhj4 Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 11 December 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3481
|
Sendt: 24 Januar 2006 kl. 12:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej der !
Der skulle ikke være problemer med den, da jeg prøved den gik det fint med et kabel på 2m.
|
Til top |
|
|
ppp_dk Forum Bruger

|
Sendt: 24 Januar 2006 kl. 12:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
nhj4 skrev:
Hej der !
Der skulle ikke være problemer med den, da jeg prøved den gik det fint med et kabel på 2m. Var der noget ved den som du ikke brød dig om ved den - siden du ikke beholdte den? |
|
|
|
Til top |
|
|
ppp_dk Forum Bruger

|
Sendt: 24 Januar 2006 kl. 14:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så er kablerne kommet til landet - posten tog dem med igen, idet min søn desværre ikke havde de ca 500,- til told - heldigvis er der en anden lidelsesfælle at dele den med...
Told   det var jo ikke meningen, idet jeg specifikt bestilte fra deres engelske side, men næh nej de kom helt fra USA...
Men det er stadig billige kabler og de kommer på allerede i aften på casa del Capitäne!
|
Til top |
|
|
L.B. Forum Bruger

Status: Offline Indlæg: 6296
|
Sendt: 24 Januar 2006 kl. 15:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det var ikke farven på kablerne der gjorde, at det stakkels postbud vendte sin postskude og forsvandt i bølgen blå
|
Til top |
|
|
nhj4 Lukket konto

Eget ønske!
|
Sendt: 24 Januar 2006 kl. 16:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
ppp_dk skrev:
nhj4 skrev:
Hej der !
Der skulle ikke være problemer med den, da jeg prøved den gik det fint med et kabel på 2m. Var der noget ved den som du ikke brød dig om ved den - siden du ikke beholdte den?
|
|
|
|
|
|
Jeg kunne godt lig den måde den spiller på men mit system var ca. 10% bedre på hele området, den du har vil jeg tro er bedre, vis du kikker godt efter er der to ladelytter der er bedre og ingen modstand i signalvejen ud på din, derfor vil jeg mene at den er bedre du har nu. Modstande til sist   det gør man kun vis det er nødvendig og så skal man ikke spare den siste mønt på sådan et sted.
Når jrg har givet 2000Kr. for det og jeg har og brugt ca. for 800Kr. til forbdringer så betaler man ikke 5kilo for noget der er 10% dårliger.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 24 Januar 2006 kl. 16:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
nhj4 skrev:
Når jrg har givet 2000Kr. for det og jeg har og brugt ca. for 800Kr. til forbdringer så betaler man ikke 5kilo for noget der er 10% dårliger. |
|
|
Nu kører du jo med en 100% passiv forforstærker, direkte på en røreffektforstærker med 300B rør.
Muligvis har du bare oplevet en impedans-mistilpasning.  Det er ikke sikkert at du ville opleve det samme med en alm. forforstærker. __________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
Til top |
|
|
ppp_dk Forum Bruger

|
Sendt: 24 Januar 2006 kl. 17:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
nhj4 skrev:
ppp_dk skrev:
nhj4 skrev:
Hej der !
Der skulle ikke være problemer med den, da jeg prøved den gik det fint med et kabel på 2m. Var der noget ved den som du ikke brød dig om ved den - siden du ikke beholdte den?
|
|
|
|
|
|
Jeg kunne godt lig den måde den spiller på men mit system var ca. 10% bedre på hele området, den du har vil jeg tro er bedre, vis du kikker godt efter er der to ladelytter der er bedre og ingen modstand i signalvejen ud på din, derfor vil jeg mene at den er bedre du har nu. Modstande til sist   det gør man kun vis det er nødvendig og så skal man ikke spare den siste mønt på sådan et sted. Der sidder nogle sorte dimser i serie med udgangen, som jeg kunne mistænke værende modstande. Desuden sidder nogle lyseblå dimser også, som kunne ligne kondensatorer - mon det er et RC led vi har her?
Når jrg har givet 2000Kr. for det og jeg har og brugt ca. for 800Kr. til forbdringer så betaler man ikke 5kilo for noget der er 10% dårliger. |
|
|
|
Til top |
|
|
ppp_dk Forum Bruger

|
Sendt: 24 Januar 2006 kl. 17:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
For dulen da!  Tro mig når jeg siger at jeg først får de kabler imorgen. Fordi jeg ikke var tilstede ved modtagelsen tog PostDanmark dem med igen og selv om jeg kørte derned direkte fra arbejde for at hente dem kunne jeg først hente dem imorgen kl 10 - ævævæv! Og nu kommer min lytteven forbi i morgen formiddag til en lytter på min arrangerede fridag midt i ugen! Så må konen hente den... Endnu en gang 3xøv for BlueJeansCable/Told&Skat og PostDanmark!
|
Til top |
|
|
nhj4 Lukket konto

Eget ønske!
|
Sendt: 24 Januar 2006 kl. 18:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
ppp_dk skrev:
nhj4 skrev:
ppp_dk skrev:
nhj4 skrev:
Hej der !
|
|
|
|
|
|
Jeg kunne godt lig den måde den spiller på men mit system var ca. 10% bedre på hele området, den du har vil jeg tro er bedre, vis du kikker godt efter er der to ladelytter der er bedre og ingen modstand i signalvejen ud på din, derfor vil jeg mene at den er bedre du har nu. Modstande til sist   det gør man kun vis det er nødvendig og så skal man ikke spare den siste mønt på sådan et sted. Der sidder nogle sorte dimser i serie med udgangen, som jeg kunne mistænke værende modstande. Desuden sidder nogle lyseblå dimser også, som kunne ligne kondensatorer - mon det er et RC led vi har her? Det ved jeg ikke, prøv at ring til mester og hør vad han har at sige.
Når jeg har givet 2000Kr. for det og jeg har og brugt ca. for 800Kr. til forbdringer så betaler man ikke 5kilo for noget der er 10% dårliger. |
|
|
|
|
|
|
Til top |
|
|
kyhn Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 3396
|
Sendt: 24 Januar 2006 kl. 21:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
ppp_dk skrev:
For dulen da!
Tro mig når jeg siger at jeg først får de kabler imorgen. Fordi jeg ikke var tilstede ved modtagelsen tog PostDanmark dem med igen og selv om jeg kørte derned direkte fra arbejde for at hente dem kunne jeg først hente dem imorgen kl 10 - ævævæv!
Og nu kommer min lytteven forbi i morgen formiddag til en lytter på min arrangerede fridag midt i ugen!
Så må konen hente den...
Endnu en gang 3xøv for BlueJeansCable/Told&Skat og PostDanmark! 
|
|
|
mindst 5x ØV
nå men det bliver fedt at få lyttet, om de nu også er gode
|
Til top |
|
|
ppp_dk Forum Bruger

|
Sendt: 24 Januar 2006 kl. 22:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
finn52 Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1380
|
Sendt: 25 Januar 2006 kl. 10:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Kaptajn!
Jeg har et lidt "off topic" spørgsmål til dig:
Jeg er ret begejstret for dine malerier. Hvem er kunstneren?
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 25 Januar 2006 kl. 12:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
@Kvk
Jeg er stadig meget nysgerrig for at høre hvad det her 'VUD' står for ? Vil du løfte sløret ?
__________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
Til top |
|
|
ppp_dk Forum Bruger

|
Sendt: 25 Januar 2006 kl. 18:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
finn52 skrev:
Hej Kaptajn!
Jeg har et lidt "off topic" spørgsmål til dig:
Jeg er ret begejstret for dine malerier. Hvem er kunstneren? Det er min morfar, men det er replica (kopi) af Johannes Hoffmeister - de er ikke signeret og har kun affektions værdi...
|
|
|
|
Til top |
|
|
Kurt von Kubik Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 5656
|
Sendt: 25 Januar 2006 kl. 18:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spencer skrev:
@Kvk
Jeg er stadig meget nysgerrig for at høre hvad det her 'VUD' står for ? Vil du løfte sløret ?
|
|
|
En fordanskning af V out, altså en spændingsafgivende DAC. Normalt er det jo en I out, som jo er en strømafgivende, som så skal efterfølges af en I/V konverter.
|
Til top |
|
|
ppp_dk Forum Bruger

|
Sendt: 27 Januar 2006 kl. 09:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så blev Belden/Canare sat i anlæget. Både digikabelvarianten mellem drev/DAC og signalkabelvarianten mellem pre/effekt.
Jeg må sige at jeg er imponeret - især signalkablet mellem pre/effekt har løftet anlæget til nye højder. Dog skal det nævnes at jeg her blot havde et LC Audio stripline 2000 med billige stik - dette kan måske forklare sagen.
Jeg vil i de næste par dage prøve at skifte frem og tilbage mellem de gamle og disse nye...
Det virker MEGET lovende - mindes IKKE at have hørt Jazz at the Pawnshop lyde bedre på mit anlæg før her i nat - virkelig en CD, som vokser MEGET med opgaven!
Eneste malurt, er at mit Drev "hakker" i det (hopper nogle sekunder) og nogen gange går i baglås - det er set på 3 forskellige CD'er nu - så det er IKKE narrestreger på CD skiven desværre...
Ved ikke om det er digikablets "skyld" eller tilfældigvis at drevet driller ligenu. Dette vil selvfølgelig blive afsløret i løbet af skifteriet i løbet af weekenden...
En anden lille "sjov" ting er at nogle af digikablerne (har bestilt nogle stykker) "kun" er på 3GHz, mens dette så er 4.5GHz...
EDIT: Sættenissen har spillet mig et puds - er nu rettet fra MHz til GHz...
|
Til top |
|
|
kyhn Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 3396
|
Sendt: 27 Januar 2006 kl. 09:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
ppp_dk skrev:
Så blev Belden/Canare sat i anlæget. Både digikabelvarianten mellem drev/DAC og signalkabelvarianten mellem pre/effekt.
Jeg må sige at jeg er imponeret - især signalkablet mellem pre/effekt har løftet anlæget til nye højder. Dog skal det nævnes at jeg her blot havde et LC Audio stripline 2000 med billige stik - dette kan måske forklare sagen.
Jeg vil i de næste par dage prøve at skifte frem og tilbage mellem de gamle og disse nye...
Det virker MEGET lovende - mindes IKKE at have hørt Jazz at the Pawnshop lyde bedre på mit anlæg før her i nat - virkelig en CD, som vokser MEGET med opgaven!
Eneste malurt, er at mit Drev "hakker" i det (hopper nogle sekunder) og nogen gange går i baglås - det er set på 3 forskellige CD'er nu - så det er IKKE narrestreger på CD skiven desværre...
Ved ikke om det er digikablets "skyld" eller tilfældigvis at drevet driller ligenu. Dette vil selvfølgelig blive afsløret i løbet af skifteriet i løbet af weekenden...
En anden lille "sjov" ting er at nogle af digikablerne (har bestilt nogle stykker) "kun" er på 3GHz, mens dette så er 4.5GHz... |
|
|
halløj, det er jo spændende nyt, glæder mig til at få lyttet til slangerne! 3-4,5 GHz burde være på forskellige kabler? jeg håber da ikke at farven betyder noget
|
Til top |
|
|
Kurt von Kubik Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 5656
|
Sendt: 27 Januar 2006 kl. 09:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu er det altså GigaHz der tales om  . Mine 1694 står der 8GHz på - joke  - 4,5GHz. En meget stor båndbredde er nødvendig i digikabler, ellers afrundes firkantpulserne. Signalkablet 1505F er en anden type, men dog stadig coax. De har dog ballancerede typer også, mende har et andet navn. Jeg ved ikke rigtigt hvorfor, men noget kunne tyde på at impedanstilpasning er vigtigere end man lige tror - osse i signalkabler. Eller osse er det noget andet  . Jeg er i hvert tilfælde ret overrasket over disse 1505 kabler. Faktisk så meget, at jeg har bestilt et kortere sæt til mellem DAC og pre og et ekstra sæt på 5 fod. Prisen på 25$ er simpelthen latterlig, idet der jo er tale om terminerede kabler. Det går selvfølgelig hurtigt at terminere dem, idet Canare stikkene ledsages af specialværktøj. Blue Jeans har i øvrigt investeret i en kabelstripper til en farlig masse penge, som i én eneste arbejdsgang og helt uden berøring af ledermateriale, kan strippe en coax. Herefter crimpes en lille stift på inderlederen, næste step er at klikke den fast inden i selve inderfidusen i RCA stikket. Den sidder altså fast vha. fjedervirkning og kan ikke afmonteres igen. Man skubber den simpelthen ind i et hul i centerfidusen og så klik. Skærmen bredes en anelse ud i trompetform, og føres hen over et rør, der sidder ud af kabelenden på stikkets krop. Udenpå det kommer et yderrør, som så crimpes vha. specialværktøj, så skærmen sidder fast mellem inderrøret og yderrøret. Udenpå det kommer plastkappen, der beskytter mod oxydering. Stikkene er specielt lavet til hver kabeltykkelse, så de skal have en del forskellige på lager. Crimpeværktøjets kæber er også specielt for hver tykkelse. Men bum Carla! der sidder det så. Robust udført og med ganske ekstrem båndbredde og afskærmning. Jeg tror det holder rigtigt længe. For dem der absolut skal have "rocket science" kabler, så fås 1694A i en teflon isoleret udgave der hedder 1695A. 1694 er isoleret med polyethylen i opskummet form. 1695A har andre dimensioner pga. det ændrede dielektrikum, fordi impedanstilpasningen ellers ryger. Jeg ved ærligt talt ikke rigtigt hvordan det er sket, men hele verden er blevet bragt til at tro på, at teflon isoleret kabel lyder bedre end kabler med andre isolatorer. Efter min opfattelse er det omvendt, men det er der jo ikke megen business i. Teorien går på, at isolatorens dielektricitetskonstant, som er evnen til at optage og afgive elektroner, er vigtig for at kunne transmittere svage signaler. Belden 1505 er et godt bevis på, at andre faktorer er langt mere væsentlige. Efter min opfattelse er teflon ikke særligt idéelt til audiokabler, idet varmen fra pålægningen ikke er kobbers livret. Varme øger altid hastigheden eller effekten af kemiske processer, inkl. korosion og krystalinsk nedbrydning. PE kræver ikke samme varme. Men som noget sjovt, kan man jo nu betragte kabelentusiaster i dette discountkabels ulideligt klare lys. Det gode spørgsmål er så om value for money har fået en renæssance. Jeg vil i hvert tilfælde aldrig mere nogensinde vurdere et kabel, foruden at holde det op mod denne prisbombe, det er helt sikkert. Egentlig har jeg mange gange nævnt, at før man køber et eller andet HT kabel til mange penge, så er det klogt at holde det op mod ganske almindeligt lysnetledning først, gerne dobbelt lysnet. Så får man en klar idé om, hvad det er man får for sine penge og anstrengelser. På signalsiden har jeg tidligere nævnt RG58 som en mulighed, men dette her er langt bedre. Om man så synes om det eller ej, så er det stadig en rigtig god idé at have en fælles reference. Så kan man altid forklare sine mednørder, at set i relation til Belden 1505 er det lysere, mørkere, mere eller mindre dynamisk eller støjende eller klart eller hvad ved jeg. det giver en klarere måde at kommunikere på.
|
Til top |
|
|