Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 14:28   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Byg selv eller brugt? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
rip59
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juli 2005
Lokalitet: Ikke angivet
Status: Offline
Sendt: 12 Juli 2005 kl. 18:04 | IP-adresse registreret  

Jeg har fået det spørsmål af en som vil ud og inverstere ca. 8k i et par nye højttalere.

Jeg har startet med at sende ham ud og finde ud af hvilken type højttaler han vil gå efter, altså sendt ham ud på en lytterunde i diverse HiFi-forretninger og begynde at læse noget om emnet.

Jeg mener ikke der skal være tvivl om at det kan lade sig gøre for de penge at få et par rimelige højttalere inden for døren..... Men byg selv eller brugt, man kan jo være uheldig at finde et par fine højttalere brugt som ganske kort efter fx. skal have renoveret/skiftet basser pga. mørnet ophæng.

Han er en ganske ferm snedker. Så jeg synes selv det ligger lige for at bygge selv, hvad siger i? Har i nogen indvendinger?

Rip

KimHRasmussen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 13 Juli 2005 kl. 17:13 | IP-adresse registreret  

Det er, efter min mening, noget af et arbejde at lave et par højtalere der lyder så godt som de du køber. Jeg mener, der er vel en grund til at designerne på diverse højtalerfabrikker kan bruge år på at udvikle deres produkter.

Det er til gengæld en sjov hobby for dem der har tiden og ekspertisen til det. Man skal jo ikke kun kunne hamre og bore, men også matche enheder til ens behov, samt regne på delefilter, enheders indbyrdes placering osv. Enevidere *bør* man også have det rette måleudstyr til sin rådighed. Ørerne er gode dommere, men de skal nogen gange hjælpes lidt.

Jeg synes personligt man får mest ud af, at finde et par gode brugte højtalere. Holder man sig til nogen der er købt inden for de sidste par år, tror jeg ikke der nogen sinde vil være bøvl med levetiden. Man kan jo evt. bare stryge fingrene hen af kantophænget og se for sig selv.

Til top Vis KimHRasmussen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KimHRasmussen Besøg KimHRasmussen's Websted

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 13 Juli 2005 kl. 17:20 | IP-adresse registreret  

Byg selv... men kun hvis u vælger et færdigt kit... Det er ALT for dyrt selv at skulle betale for alle de fejltagelser der altid opstår når man udvikler en højtaler...

Prøv evt en ProAC Responce 2.5-klon.... det holder!!!

Og kun byg selv hvis du har masser af tålmodighed, fingersnilde og hvis det ikke gør alverden hvis finishen ikke er 100% i orden...

Til top Vis Hurtig's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hurtig

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes