Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 08:10   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Sed Hvornår? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
fisterolfert
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 December 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 12 Juli 2005 kl. 20:48 | IP-adresse registreret  

Er der nogen der har et bud på hvornår man ser sed skærme på det danske marked?

Går og tænker på et sku ha en ny skærm på min 42 tommer og der er plasma jo nok det mest realistiske men er lidt i tvivl da jeg syntes der er forskellige minuser ved den som feks. Burnin, forholdsvis kort levetid, højt strømforbrug

Til top Vis fisterolfert's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fisterolfert

tranum1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Oktober 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 12 Juli 2005 kl. 22:24 | IP-adresse registreret  

Hvis du har tænkt dig at skulle have TV inden for de næste 2 år, så skal du nok ikke satse på SED. De skulle dukke op i løbet af næste år, men inden de er til at betale for penge, går der nok 1-2 år yderligere + at teknikken sikkert skal modnes lidt. Er det ikke 8. generations plasma vi er oppe i?

Dine fordomme imod plasma er en smule overdrevne. Levetiden er ihvertfald ikke noget problem overhovedet. De skulle faktisk holde længere tid end de gode gamle CRT. Mht strømforbrug, er det så så slemt. Hvad kan det koste om året 1000-2000 i strøm. Jeg ville ikke skænke det en tanke.

Kvaliteten er derimod meget vekslende, så hvis du finder et du kan kan lide så køb det .

Til top Vis tranum1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tranum1 Besøg tranum1's Websted

Agent Cooper
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 13 Juli 2005 kl. 16:08 | IP-adresse registreret  

Ja, som tranum siger, så går der nok mindst 2-3 år endnu før SED-fladskærme er nede i konkurrencedygtige priser, sammenlignet med plasma og lcd.

Til gengæld har de 42" SED prototyper der hidtil har været demonstreret ved diverse messer m.m., været selv de allerbedste og dyreste plasma- og lcdfladskærme på markedet markant overlegne hvad angår billedkvaliteten. Desuden er de ligesom OLED-fladskærme billigere hvad angår strømforbruget.

Så mit råd er - køber du plasma eller lcd idag, så køb forholdsvis 'billigt og godt', da jeg nok tror at størstedelen af de som hidtil har købt fladskærme uanset prisklasse, skal ud og opgradere når vi får mulighed for at sammenligne plasma, lcd og SED direkte i butikkerne.

Mvh Thomas

Til top Vis Agent Cooper's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Agent Cooper Besøg Agent Cooper's Websted

NriK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2003
Sendt: 13 Juli 2005 kl. 16:52 | IP-adresse registreret  

Hvem har lige et link der beskriver SED teknikken for os 'stakler' der er kommet  til at købe et plasma tv, og har nydt det hver dag i lidt over et år, selv om nogen siger at det er håbløst gammeldags.

Til top Vis NriK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NriK

Coolzone
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Marts 2004
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 13 Juli 2005 kl. 17:16 | IP-adresse registreret  

søg på google på f.eks SED TV
Til top Vis Coolzone's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Coolzone

fisterolfert
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 December 2004
Sendt: 13 Juli 2005 kl. 17:39 | IP-adresse registreret  

Mange tak for responsen på plasma minuserne, det er rart at høre nogle virkelige oplevelser med skærmen istedet for en forhandler man ik rigtig kan stole 100 % på

Tror vist nok det er 8. gereration plasma vi er oppe på og regner oz selv med at selvom sed måske er på markedet om tidligst 2 år (har læst de vil starte masse produktionen i 2007) så går der vel ligesom med alle andre nye formater lige et par år før alle børnesygdomme er væk.

Dog vil jeg jo gerne, købe kvalitet hvis det blir plasma (tror sgu ik jeg kan vente 2+ år) og har kigget på panasonic pv500 som virker ret lækkert. Dog går der nok opimod et halvt år ført der er nok på kistebunden til sån et køb og til den tid kan der vel være kommet meget andet godt og billigere på markedet?

Til top Vis fisterolfert's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fisterolfert

BeeVee
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Maj 2005
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 13 Juli 2005 kl. 20:27 | IP-adresse registreret  

fisterolfert skrev:
...men er lidt i tvivl da jeg syntes der er forskellige minuser ved den som feks. Burnin, forholdsvis kort levetid, højt strømforbrug

Kort levetid holder ikke mere på plasma - de nyeste har en levetid på 60.000 timer - hvilket svarer til over 20 års forbrug v/ 4t. dgl.

Højt strømforbrug holder vist heller ikke, da der er nogen der siger i dette forum, at strømforbruget på en plasma bliver målt efter højeste ydelse - hvilket ikke holder igennem alm. TV-kiggeri. Så LCD og plasma, skulle faktisk være meget ens med strømforbrug (se tråden her i debatten).

BeeVee
Til top Vis BeeVee's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BeeVee

MichaelWB
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 14 Juli 2005 kl. 10:47 | IP-adresse registreret  

Nu skal man lige huske at de 60.000 timer som regel er den anslåede totale levetid, altså til skærmen dør, men billedkvaliteten bliver løbende dårligere, skærmen bliver "slidt" så man skal altså ikke sætte næsen op efter at have den samme billedkvalitet efter 40.000 timer eller for den sags skyld 20.000 timer.

Under alle omstændigheder bør man ikke bekymre sig nævneværdigt om levetiden, den hænger fint sammen med de 5-10 år almindelige fjernsyn typisk "lever"

Se hvad der gemmer sig i Pejsestuen
Til top Vis MichaelWB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MichaelWB

tnaa
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Januar 2004
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 14 Juli 2005 kl. 11:15 | IP-adresse registreret  

Ved 5 timers tvkiggeri i gennemsnit kan jeg immervæk se tv i 15 år og endnu ikke have brugt 30000 timer.  Jeg tror sgu ikke - uanset at jeg har givet 30 k for mit plasma - at jeg har det hængende om 15 år. Så er det alligevel tid at skifte.  Mit råd er: Hvis du vil have en fladskærm, så køb ... man kan vente sig selv ihjel, for der er altid et eller andet nyere og sikkert meget bedre lige ude i den nærmeste fremtid. SED skærme bliver sikker rigtigt gode men hvis der først startes serieproduktion op i 2007 så går der sikkert også flere år før prisniveauet har sænket sig til hvad vi kender idag. Og når SED skærmen kan købes for almindelige penge og ikke kun via millionærgager, så har der sikkert været HDTV i mange år og her kommer (ihvetfald min) plasmaen til sin ret.

Jeg har aldrig haft rigtigt dyre CRT fjernsyn så at sammenligne med Philips topmodel vil jeg ikke kunne , men jeg kan dog sige at jeg er yderst tilfreds med billedkvaliteten.

mvh TNAA

Til top Vis tnaa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tnaa

xprezz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Maj 2005
Sendt: 14 Juli 2005 kl. 11:16 | IP-adresse registreret  

MichaelWB skrev:

Nu skal man lige huske at de 60.000 timer som regel er den anslåede totale levetid, altså til skærmen dør, men billedkvaliteten bliver løbende dårligere, skærmen bliver "slidt" så man skal altså ikke sætte næsen op efter at have den samme billedkvalitet efter 40.000 timer eller for den sags skyld 20.000 timer.

Under alle omstændigheder bør man ikke bekymre sig nævneværdigt om levetiden, den hænger fint sammen med de 5-10 år almindelige fjernsyn typisk "lever"

Det er jo ikke helt korrekt. De 60.000 timer der oplyses er halveringstiden, altså antal timer til skærmen er halvt så lys som da den var ny. Dvs den dør ikke der men kvaliteten er halveret. Ved normalt TV brug skulle den stadig kunne bruges.
Til top Vis xprezz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af xprezz

MichaelWB
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 14 Juli 2005 kl. 11:23 | IP-adresse registreret  

xprezz skrev:
MichaelWB skrev:

Det er jo ikke helt korrekt. De 60.000 timer der oplyses er halveringstiden, altså antal timer til skærmen er halvt så lys som da den var ny. Dvs den dør ikke der men kvaliteten er halveret. Ved normalt TV brug skulle den stadig kunne bruges.

Det er muligvis korrekt, men selvom det er halveringstiden så er min pointe den samme, billedet er blevet væsentlig dårligere længe inden de 60.000 timer. Men jeg mener da også man skal købe nu hvis man vil, man kan altid vente på noget nyt og bedre, for der vil altid være noget nyt og bedre på vej.

Ang. SED så mener jeg at produktionen starter i 2006, men det er jo ikke alle producenter der har SED på programmet + der går noget tid før der er en kapacitet der rigtig rykker. Personligt tror jeg vi skal 3-4 år frem før SED er en alvorlig konkurrent til plasma og LCD, pris er jo trods alt en faktor for de fleste af os, og i den periode kan man jo have meget glæde af den skærm man køber i dag.

Se hvad der gemmer sig i Pejsestuen
Til top Vis MichaelWB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MichaelWB

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes