Emne: Køber 1. surroundsæt - råd ønskes... ( Emne lukket)
|

|
Forfatter |
|
erling1000 Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2005
Status: Offline Indlæg: 49
|
Sendt: 13 Juli 2005 kl. 14:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har lige købt Denon AVR2105 surroundreceiver og skal nu finde højttalere til. Har tænkt at købe 6 stk. B&W DM303 (front-, side-, bag-højtt.), B&W LCR3 (center) og B&W ASW300 (sub). Har hørt godt om dem - vil selvfølgelig høre på dem inden... har valgt dem pga. godt ry, størrelse (ville gerne have en center der ikke fyldte alverden, så den kunne være i tv-møbel (max 44 cm. bredde)), pris (ca. 12.000,-) - ca. hvad jeg vil bruge (vil ikke købe brugt).
Har en række spørgsmål:
1. Har set nogle advare om denon+b&w - er der noget om det eller er det ok?
2. Rummet er en tvstue på ca 24 kv.m. er det et passende sæt?
3. Tv'et står næsten i ene hjørne, sofa i modsatte - skal centerhøjtt. vinkles mod sofa eller kan den stå næsten ligeud (pegende 30 grader til venstre for sofa) nede på en hylde i tv møbel (kun lidt plads til vinkling) eller skal den op på tv'et, som også er vinklet mod sofaen?
4. Pga. 2-årigt barn kommer alle 303'ere op på væggen - er det skidt (hifikl. nævner mindst 10-15 cm., B&W siger gerne 50 cm.)? - de skal monteres på de 400,- kr.s beslag (VM ACOUSTICS W1 Wall Bracket) der kan sætte dem 6 cm. ud fra væggen - de skal alle vinkles mod hjørnesofaen.
5. Sub'en er den passende? - når junior m.fl. er blevet store nok skal de 2 front-303'ere udskiftes m. 2 stk. B&W DM309 gulvhøjttalere. Kan vare 5 år måske. Er det en ide med en ASW600?
6. Jeg havde først kig på Gale-højtt. men blev enig med mig selv om det ville være et dårligere køb, (selvom de f.eks. har billige bipolære baghøjtt.) der ville være bedre lyd og større holdbarhed i B&Werne...?
7. Er ikke hifi-freak, men kan godt lide at høre god/flot/fed musik. Mine genrer er meget brede. Pop, Rock, Funk, Dance, Hiphop, Jazz, Klassisk, f.eks. Hører ligeså gerne LP som CD. Har ikke behov for at spille hjerne-høj musik. Er de passende hertil?
Synes egentlig der var mere jeg ville spørge om - har glemt det lige nu - vender måske tilbage med supplerende spørgsmål...
Håber I kan give mig nogle gode råd. Go' sommer :)
mvh. erling
|
Til top |
|
|
Vanderlay Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1597
|
Sendt: 13 Juli 2005 kl. 14:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kan ikke svare på alle spørgsmålene, men jeg er dog ret sikker på, at jeg i din situation ville satse på færre højttalere og så opgradere kvaliteten, altså blot køre med et 5.1-system.
Jeg synes fx 601 S3 lyder en del bedre end 303. Du skal tænkte på, at baghøjttalerne altså ikke laver ret meget lyd og taget i betragtning, at du gerne vil høre god musik på det, er det måske en lidt skæv prioritering af pengene?
Så afhængigt af, hvad der kan lade sig gøre rummæssigt, ville jeg nok bare tage et enkelt sæt 303 til baghøjttalere og så bruge 601 (eller 602, hvis der er plads) til fronter. Centerhøjttaleren skal så også opgraderes til 600-serien. Så bruger du pengene på det, du lytter mest til.
- jeg vil mene, at centerhøjttaleren skal pege mod der, hvor du sidder.
|
Til top |
|
|
StylaH Forum Bruger

Bruger siden: 07 Juli 2005 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 950
|
Sendt: 13 Juli 2005 kl. 18:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
3. Centerhøjtaller skal altid pege mod lyttepositionen.
|
Til top |
|
|
Scherer Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2004 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 686
|
Sendt: 13 Juli 2005 kl. 18:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
erling1000 skrev:
Har lige købt Denon AVR2105 surroundreceiver og skal nu finde højttalere til. Har tænkt at købe 6 stk. B&W DM303 (front-, side-, bag-højtt.), B&W LCR3 (center) og B&W ASW300 (sub). Har hørt godt om dem - vil selvfølgelig høre på dem inden... har valgt dem pga. godt ry, størrelse (ville gerne have en center der ikke fyldte alverden, så den kunne være i tv-møbel (max 44 cm. bredde)), pris (ca. 12.000,-) - ca. hvad jeg vil bruge (vil ikke købe brugt).
Har en række spørgsmål:
1. Har set nogle advare om denon+b&w - er der noget om det eller er det ok?
2. Rummet er en tvstue på ca 24 kv.m. er det et passende sæt?
3. Tv'et står næsten i ene hjørne, sofa i modsatte - skal centerhøjtt. vinkles mod sofa eller kan den stå næsten ligeud (pegende 30 grader til venstre for sofa) nede på en hylde i tv møbel (kun lidt plads til vinkling) eller skal den op på tv'et, som også er vinklet mod sofaen?
4. Pga. 2-årigt barn kommer alle 303'ere op på væggen - er det skidt (hifikl. nævner mindst 10-15 cm., B&W siger gerne 50 cm.)? - de skal monteres på de 400,- kr.s beslag (VM ACOUSTICS W1 Wall Bracket) der kan sætte dem 6 cm. ud fra væggen - de skal alle vinkles mod hjørnesofaen.
5. Sub'en er den passende? - når junior m.fl. er blevet store nok skal de 2 front-303'ere udskiftes m. 2 stk. B&W DM309 gulvhøjttalere. Kan vare 5 år måske. Er det en ide med en ASW600?
6. Jeg havde først kig på Gale-højtt. men blev enig med mig selv om det ville være et dårligere køb, (selvom de f.eks. har billige bipolære baghøjtt.) der ville være bedre lyd og større holdbarhed i B&Werne...?
7. Er ikke hifi-freak, men kan godt lide at høre god/flot/fed musik. Mine genrer er meget brede. Pop, Rock, Funk, Dance, Hiphop, Jazz, Klassisk, f.eks. Hører ligeså gerne LP som CD. Har ikke behov for at spille hjerne-høj musik. Er de passende hertil?
Synes egentlig der var mere jeg ville spørge om - har glemt det lige nu - vender måske tilbage med supplerende spørgsmål...
Håber I kan give mig nogle gode råd. Go' sommer :)
mvh. erling |
|
|
Nå lad os prøve at tage den fra toppen. 1. Denon og B&W er begge "lyse" i lyden, det betyder at, specielt, diskant og øverste mellemtone kan blive trættende at lytte til. Derfor advarer de fleste med netop den kombination. 2. Det er egentlig op til dig. Hvor højt regner du med at skulle spille? Som udgangspunkt mener jeg at kompakt/reol-højttalere sagtens kan levere et passende lydtryk i et rum på 24m2. 3. Hvis jeg har forstået det rigtigt så, vil jeg sætte centeren på fjernsynet (sørg for den er magnetisk afskærmet) da en meget stor del af lyden fra en film kommer fra centeren og det ødelægger lidt oplevelsen hvis den ikke er lige over/under billedet. 4. Lige netop på denne model er basporten bagudvendt. Det betyder at højttaleren skal bruge en del plads bagud for ikke at "larme" (jeg vil personligt sige tættere på 50cm. end 10-15cm) 5. Jeg må indrømme at jeg intet kender til B&W's sub's, men jeg vil tro at ASW300 er ok til det størrelse rum du skriver. 6. Jeg har lyttet lidt til Gale, og må indrømme at til prisen gør de det ganske udmærket, men generelt synes jeg der er lidt "bambus" kvalitet over dem. Synes bestemt bedre om B&W, og tror også de holder mindst lige så godt. 7. Det synes jeg kun at dine ører kan høre...der er stor forskel på hvordan vi lytter til musik, og noget du synes lyder godt synes jeg måske lyder af h..... til. Jeg vil råde dig til at kigge efter et andet højttaler-mærke. Hvis der skal handles i HFK så lyt til Dali...ellers er det bare ud i det ganske land og lyt til forskellige højttalere. Håber det var til hjælp. MVH Morten __________________ MVH Morten
Mit stereo
|
Til top |
|
|
Hurtig Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3070
|
Sendt: 13 Juli 2005 kl. 19:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er nok ikke tilfældigt, at der er rigtig mange der advarer mod Denon og B&W... Særligt B&W skærer i ørerne!! Og Denon er i mine øjne alt for ringe bygget... men det ser folk jo ikke, med mindre de kigger indeni... ellers bliver man bare imponeret af den flotte finish... Skindet bedrager!!
|
Til top |
|
|
Gerdes Forum Bruger

Bruger siden: 10 April 2004 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 1408
|
Sendt: 13 Juli 2005 kl. 20:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hurtig skrev:
Og Denon er i mine øjne alt for ringe bygget... men det ser folk jo ikke, med mindre de kigger indeni... ellers bliver man bare imponeret af den flotte finish... Skindet bedrager!! |
|
|
Det skulle vel ikke være din oplevelse med den famøse Denon DVD-afspiller der er grundlag for denne udtalelse? Eller har du andre erfaringer du har lyst til at dele med os? 
|
Til top |
|
|
|
|
Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg. Dette emne er lukket.
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|