Tilbage til HIFI4ALL.DK 21. juni 2025 | 19:08   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Køber 1. surroundsæt - flere råd ønskes (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
erling1000
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2005
Status: Offline
Sendt: 14 Juli 2005 kl. 13:34 | IP-adresse registreret  

Tak for svar på mit tidligere indlæg (Køber 1. surroundsæt - råd ønskes...)

Blev frarådet B&W+Denon, overvejer DALI Blue-sæt (nu da center åbenbart skal vinkles mod lytteren, skal den ikke stå i tv-møbel, men på tv, kan derfor være større end 44 cm., så andre end B&W300serien og Gale kan være med nu): Front 2002LE, center C1000LE, side/bag, 2002LE/R1000?, Sub. SWA12. Når junior bliver større kommer der vel et sæt matchende fronter på. Jeg vil have et 7.1-sæt.

1. Denon + Dali er vel OK? Passer de sammen med sub'en i størrelse? Og til rummets 24 kv.m.?

2. Afstand til væg: de har fremadrettede basporte så de kan vel sidde de der 5-6 cm fra væggen uden det gør noget? Der er også en Dali 1001 men den er da vist for lille til rummet(1"+5" mod 1"+6½" i 2002LE) selvom der jo står de kan sidde direkte på væggen, da de ingen porte har - skal vel vælge 2002LE?

3. Er Dalierne store nok til min Denon - den kører 90W i 8 ohm. De er 4 ohms, men der står at i 8 ohm er max. forstærker 80 w på 8 ohm for R1000 (2002LE har 100W, C1000LE 150W) - er R1000 så ikke for små (er newbie - kender ikke noget til dette) - skal jeg så ikke vælge2002LE hele vejen rundt?

4. R1000 har passiv driver - hva' det? og drejelig diskant i bunden så de skal hænge højt oppe... kan de så ikke hænge på siden (vil højtt. ikke skygge for diskanten i halvdelen af rummet - vil gerne have dem alle til at hænge på siden oppe under loftet.) - skal jeg igen ikke bare vælge 2002LE hele vejen rundt?

- kommentarer?

mvh. erling

Til top Vis erling1000's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af erling1000

erling1000
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Juli 2005 kl. 17:57 | IP-adresse registreret  

Måske kunne man bruge 1001'erne som side / baghøjtt? for små (hvis jeg regner med at opgradere fronten til gulvhøjtt. som 5005 eller 6006 senere)?

mvh. erling

erling1000
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Juli 2005 kl. 12:21 | IP-adresse registreret  

Har set i hfk-katalog - der står Dali R1000 i mål som værende bredere end høj - mener de så den skal hænge på langs? Mere forvirring.

så hva' med:

2*2002LE + C1000 + 4*R1000 + SWA12 (til min Denon 2105 på 24 kv.m.)

Gerdes
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 April 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 15 Juli 2005 kl. 13:54 | IP-adresse registreret  

erling1000 skrev:

Har set i hfk-katalog - der står Dali R1000 i mål som værende bredere end høj - mener de så den skal hænge på langs? Mere forvirring.

Se spec. her - ved ikke hvad der står i kataloget, men spec. på deres hjemmeside virker fornuftige.

erling1000 skrev:

så hva' med:

2*2002LE + C1000 + 4*R1000 + SWA12 (til min Denon 2105 på 24 kv.m.)

Har ikke hørt præcis det setup, men det virker yderst fornuftigt . Men ned og lyt selv .

Til top Vis Gerdes's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gerdes

erling1000
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Juli 2005 kl. 00:40 | IP-adresse registreret  

Hej Gerdes

Tak for svaret. Det håber jeg også det er - fornuftigt altså. Jeg kan se, af dit link hvad en slave-enhed er. Har set flere steder at Denon og Dali går fint sammen,  og du nævner at setup'et virker ok til min stue eller sammensætningen eller begge dele...

Så vidt så godt...

Jeg vil dog stadig gerne vide lidt om tre ting.

- Afstand til væg: er det ok med 6 cm. til væggen (tænker måske mest på fronthøjttalerne) når de har fremadvendt basrefleksport?

- Vedr. "størrelse" af R1000

Fra Dalis hjemmeside om R1000:

Rec. Amplifier Power, 8 Ohm 25 – 80 Watts

Fra Hifiklubbens hjemmeside om Denon AVR2105:

Med sine realistiske og ægte 90 W pr. kanal er AVR-2105 i stand til at drive alle almindelige højttalere – både stativ- og gulvmodeller. Skal du have et system med 7 højttalere, kan det være en idé at undgå at vælge de største og mest tungtdrevne typer, da det vil kræve ekstremt meget af forstærkeren. I 5-kanal systemer – og i alle situationer, hvor du bruger en separat subwoofer til at tage sig af den dybeste bas – kan du vælge frit i et stort udvalg af passende modeller

Jeg har set hist og her at tit kan man ikke regne med opgivelserne af udgangseffekten men her skriver de jo den er realistisk og ægte - betyder det så ikke at R1000 er for lille - eller er de 90 W kun på 2-ch. drive (og altså ikke pr. kanal) som der står nederst på side 25 i kataloget, så når der skal deles kræfter ud til 5 yderligere kanaler så betyder det intet? Man kan godt blive lidt forvirret, som nybegynder.

- Til sidst vandret eller lodret: Dalil selv har R1000 stående som højere end lang, og skiltet på højttaleren er også vendt så det læses rigtigt når den vendes med diskanten nedad. Men betyder det jeg skal vende dem sådan, eller vil de skygge for diskanten i halvdelen af rummet hvis jeg vender dem sidelæns?

Tja, der er meget at tænke over inden man skal købe - vil også købe 2 ad gangen cirka.

Men foreløbig tak for hjælpen, håber du eller andre kan svare på flere af mine mange spørgsmål. Hvis jeg ikke svarer et par dage er det pga ferie i den kommende uge Smile.

mvh. erling

KimHRasmussen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 16 Juli 2005 kl. 01:40 | IP-adresse registreret  

Lad være med at kigge på de effekt-opgivelser. Jeg er ret sikker på, at den forstærker sagtens kan give de højtalere det skub de skal have.

Det gør i øvrigt ikke noget af en forstærker er overdimensioneret. På den måde har den altid kontrol og overskud. Noget der kan høres.

Du skal i hvert fald ikke være bange for at brænde noget af. Lyder det dårligt, så skru ned. Det må være hovedreglen.

Du skal helst lade være med at sætte højtaleren helt op til væggen. Også selvom basporten er fremadrettet. De skal altså have lidt mere luft. Sørg i det mindste for, at højtaleren ikke står inde i et hjørne.

Til top Vis KimHRasmussen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KimHRasmussen Besøg KimHRasmussen's Websted

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes