Hej Gerdes
Tak for svaret. Det håber jeg også det er - fornuftigt altså. Jeg kan se, af dit link hvad en slave-enhed er. Har set flere steder at Denon og Dali går fint sammen, og du nævner at setup'et virker ok til min stue eller sammensætningen eller begge dele...
Så vidt så godt...
Jeg vil dog stadig gerne vide lidt om tre ting.
- Afstand til væg: er det ok med 6 cm. til væggen (tænker måske mest på fronthøjttalerne) når de har fremadvendt basrefleksport?
- Vedr. "størrelse" af R1000
Fra Dalis hjemmeside om R1000:
Rec. Amplifier Power, 8 Ohm |
25 – 80 Watts |
Fra Hifiklubbens hjemmeside om Denon AVR2105:
Med sine realistiske og ægte 90 W pr. kanal er AVR-2105 i stand til at drive alle almindelige højttalere – både stativ- og gulvmodeller. Skal du have et system med 7 højttalere, kan det være en idé at undgå at vælge de største og mest tungtdrevne typer, da det vil kræve ekstremt meget af forstærkeren. I 5-kanal systemer – og i alle situationer, hvor du bruger en separat subwoofer til at tage sig af den dybeste bas – kan du vælge frit i et stort udvalg af passende modeller
Jeg har set hist og her at tit kan man ikke regne med opgivelserne af udgangseffekten men her skriver de jo den er realistisk og ægte - betyder det så ikke at R1000 er for lille - eller er de 90 W kun på 2-ch. drive (og altså ikke pr. kanal) som der står nederst på side 25 i kataloget, så når der skal deles kræfter ud til 5 yderligere kanaler så betyder det intet? Man kan godt blive lidt forvirret, som nybegynder.
- Til sidst vandret eller lodret: Dalil selv har R1000 stående som højere end lang, og skiltet på højttaleren er også vendt så det læses rigtigt når den vendes med diskanten nedad. Men betyder det jeg skal vende dem sådan, eller vil de skygge for diskanten i halvdelen af rummet hvis jeg vender dem sidelæns?
Tja, der er meget at tænke over inden man skal købe - vil også købe 2 ad gangen cirka.
Men foreløbig tak for hjælpen, håber du eller andre kan svare på flere af mine mange spørgsmål. Hvis jeg ikke svarer et par dage er det pga ferie i den kommende uge
.
mvh. erling