Tilbage til HIFI4ALL.DK 20. juni 2025 | 08:41   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: nybegynder opsætning! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
supermand71
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Juni 2005
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Sendt: 14 Juli 2005 kl. 17:41 | IP-adresse registreret  

jeg har nu sparet ca 5500 kr sammen til noget lyd i vores stue, men hvad skal jeg vælge?

jeg vil gerne, hvis det til prisen kan lade sig gøre med trådløse højtalere bagved, da vi ellers sikkert snubler over dem!

og det helt store spørgsmål er hvordan vi skal sætte højtalerne i forhold til sofaer, tv osv..
jeg har hurtigt tegnet en skitse af vores stue som den ser ud nu! dog er størrelses forholdene ikke helt ok, men håber i alligevel kan danne jer et blik af det

håber der er nogle friske på at hjælpe os!

på forhånd tak

Søren

http://bigup.peecee.lir.dk/view.php?id=11641
Til top Vis supermand71's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af supermand71

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 30 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 14 Juli 2005 kl. 18:16 | IP-adresse registreret  

supermand71 skrev:
jeg har nu sparet ca 5500 kr sammen til noget lyd i vores stue, men hvad skal jeg vælge?

jeg vil gerne, hvis det til prisen kan lade sig gøre med trådløse højtalere bagved, da vi ellers sikkert snubler over dem!

Punkt 1: Så træk kablerne under loftet i stedet for... Punkt 2: Trådløse højttalere skal have strømkabler, så kabler slipper du ikke helt for. Lydmæssigt er det noget klamp.

supermand71 skrev:
og det helt store spørgsmål er hvordan vi skal sætte højtalerne i forhold til sofaer, tv osv..
jeg har hurtigt tegnet en skitse af vores stue som den ser ud nu! dog er størrelses forholdene ikke helt ok, men håber i alligevel kan danne jer et blik af det

AV! Det er nok noget nær den sværeste møblering at opstille et surroundanlæg i jeg har set for nylig... Hvis ommøblering af stuen er udelukket, så er vi ude i et kompromis - center skal "naturligvis" være placeret over eller under tv'et. De to fronter skal så på hver sin side af tv'et, hvis det er gulvstående højttalere er der ikke meget andet at gøre end at plante dem umiddelbart ved siden af tv'et på hver side. Hvis de skal på væggene må du placere dem så langt fra hinanden som det er muligt samtidig med at du kan "se" højttalerne fra alle lyttepositioner. Baghøjttalerne ville jeg placere på væggen for enden af hver sofa. HUSK at indstille afstanden til hver enkelt højttaler i surroundanlæggets/surroundreceiverens opsætning. 

Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted

supermand71
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Juli 2005 kl. 19:36 | IP-adresse registreret  

mange tak, så bliver der dømt kanaler i loftet!

der kan desvære ikke omrokeres på nogen måde, (min bedrer halvedel har masser af indvendinger)!

glemte at skrive at vi bor på 1. sal af et hus, så har skråvægge på de lange sider..

det store spørgsmål er så hvilket sæt der er egnet til denne situation!

XenoCypraZ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 November 2004
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 14 Juli 2005 kl. 19:57 | IP-adresse registreret  

Hejsa,

Velkommen til.

Regner du med et helt surround anlæg for de 5500 ???
Eller skal du kun have stereo ?

Lige meget hvilken af delene du skal have (Stereo/snurrerundt), så vil jeg anbefale dig at kigge brugt, hvis prisen ikke må overstige 5500.

Otto kan sikkert vejlede dig hvad forstærker angår, ellers er der sikkert en masse andre der også har et godt bud. Jeg ville gå efter en Yamaha, de levere efter min mening en okay lyd når vi er nede og snakke i det prisleje. jeg ville sørge for at få en med pre-out, så du kan udvide hvis det engang skulle blive aktuelt.

Hvad højtalere angår er du "næsten nødt" at købe brugt hvis du skal have noget der skal kunne bruges til andet end at pine dine ører. Du for ikke  meget for 2 - 3k hvis du køber nyt, og slet ikke hvis det skal være et surround sæt.

[Pyramaze - Sleepy Hollow]
Til top Vis XenoCypraZ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af XenoCypraZ Besøg XenoCypraZ's Websted

supermand71
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Juli 2005 kl. 13:58 | IP-adresse registreret  

ja det hele skulle gerne være med for de 5500, hvad med sådan et standard sæt fra merlin eller fona? er det så dårligt, siden ingen anbefaler sådan et? 

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 30 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 15 Juli 2005 kl. 16:21 | IP-adresse registreret  

supermand71 skrev:
ja det hele skulle gerne være med for de 5500, hvad med sådan et standard sæt fra merlin eller fona? er det så dårligt, siden ingen anbefaler sådan et? 

Spørgsmålet er hvad du forventer. Et surround-anlæg koster som tommelfingerregel det tredobbelte af et stereo-anlæg af tilsvarende kvalitet. Altså kan du spørge dig selv om du ville være tilfreds med at købe et mini-stereoanlæg til 1799,-, hvis det var et stereo-anlæg du var på jagt efter. Hvis svaret er ja, så skal du nok blive tilfreds med kombi-systemerne. Hvis ikke, så må du oppe budgettet en anelse...

Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted

KRIKSTAR
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 December 2003
Lokalitet: København
Sendt: 15 Juli 2005 kl. 17:03 | IP-adresse registreret  

Et andet problem som jeg ser det med de små/billige alt i et systemer er, at der imo næsten ingen lyd kommer ud af baghøjttalerne, hvorfor det ofte kan være ret lige meget om de kalder det "surround"...

En anden ting som I vil opdage er at trods producenterne lover hundrede vis af watt, super bass boost funtioner og alt der ligner, så kan de små æsker bare ikke spille højt nok og slet ikke til en stue i Jeres størrelse Ofte er nye film indspillet med så lave stemmer og så høje effekter, at vil I kunne høre hvad der siges, må I også finde jer i at det overstyrer voldsomt, når effekterne indtræder.

En sidste og vigtigste ting for mig er evnen til at spille musik i stereo. Især på dette område synes jeg at de små smarte anlæg fejler totalt. Spille op til fest skal man heller ikke regne med at komme bare i nærheden af. Og her tales bestemt ikke om "techno brian" højt Mange af disse snurre rundt anlæg får imo bank af selv JVC "alt i et" 3000kr's STEREO-anlæg fra 98'

Mit råd være at investere i et stereosystem, gerne fra brugtmarkedet, nogle gulvhøjttalere/standerhøjttalere, en stereoforstærker/reciever og en dvd afspiller, med mindre I selvf. har en sådan i forvejen. Subwoofer kan i altid tilføje senere (når der er råd), for at få den rigtige "biografstemning"

I behøver ikke at have gyldne ører for at kunne høre forskel på dette og en billig alt i et løsning, selv jeres hund/kat/planter vil kunne høre forskel!

PS mit indlæg er sat lidt op på en spids! - jeg ved det

Til top Vis KRIKSTAR's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KRIKSTAR

Krog
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Marts 2005
Lokalitet: Fyn Øst
Sendt: 15 Juli 2005 kl. 17:38 | IP-adresse registreret  

Jeg ville foreslå at købe en brugt surround receiver, og et par højttalere, og så bruge pengene på det. Så kan du spare et par tusind op igen, og så købe baghøjttalere, og så spare lidt op og så købe center. Det mener jeg helt klart er sådan du får det bedste ud af dit budget. Man kan jo også få en vild oplevelse ud af at se film i stereo. Selv da jeg havde Dali 104 (500 kr. brugt) som stereo, blev jeg meget imponeret over hvor godt de gjorde det til film. Jeg blev faktisk skræmt af en film som Ringenes Herre, hvor man ser Saurons flammeomkransede øje. Surround behøves ikke for at få en god filmoplevelse. Dog synes jeg at surround er klart fedest, men behøves ikke til at starte med.

Det korte af det lange er: Køb 2 gode brugte fronthøjttalere og en god brugt surround receiver som også gør det godt i stereo (f.eks. H/K eller Marantz) og så udvid til surround hen ad vejen.

På den måde bliver du ikke træt af dit 1 måned gamle "Extreme-Surround-In-A-Box" sæt som er købt i Merlin. Til gengæld får du et stereo-sæt som er 50 gange bedre og som kan udvides til surround hen ad vejen.

Sådan har jeg gjort.

Mvh Christian
Til top Vis Krog's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Krog

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes