Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2026 | 09:01   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Hifi-newbie: Hvilke indg/udg er til hvad? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
markjensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Juli 2005
Status: Offline
Sendt: 14 Juli 2005 kl. 19:41 | IP-adresse registreret  

Hej allesammen

Først og fremmest vil jeg lige sige at dette er mit første indlæg. Jeg vidste ikke hvilken kategori dette indlæg skulle være i, så i må meget gerne flytte det, hvis jeg har placeret det forkert.

For noget tid siden købte jeg et Sony DAV SB-100 surroundsystem, og som man bl.a. kan se på prisen (dengang 2000), er det ikke særlig godt. Jeg har derfor kigget lidt på nogle "rigtige" højttalere (samt receiver og ny DVD-afspiller).

Receiveren jeg har kigget på er denne:
http://www.hifiklubben.com/dk/produkter/surround_sound/recei ver/detail/DENON_AVR2105_surround_receiver.htm?id=5587

Men hvis jeg kigger på bagsiden af den (Se flere billeder -> 4), så er der nogle af tingene jeg ikke ved hvad er til (jeg kan ikke læse hvad der står ved dem).

De røde og hvide er til lyden (indgang), men er det ikke kun stereo så? Eller hører der 3xhvid og 3xrød sammen?

Der er også nogle flere indgange/udgange jeg ved hvad er til, men hvis der er en der gider være lidt kreativ i Paint, og skrive hvad alle er til (eller henvise til et større billede), vil min lykke være gjort

Jeg vil ikke købe den (og højttalerne, men dem skal jeg nok komme nogle spørgsmål om senere) lige med det samme (nok først om 3-6 måneder), og der kan selvfølgelig være sket mange ting på den tid, men det er nu meget rart at sætte sig ind i det, i stedet for bare at købe det der nu passer mht til prisen, og så kan man sidde og ærgre sig bagefter.

Jeg har lige et lille spørgsmål: Min nuværende DVD har kun to lydudgange, betyder det så at jeg ikke vil kunne bruge den til 5.1 lyd sammen med Denon-receiveren? (Indtil jeg får købt en anden DVD)

Sorry indlægget blev lidt rodet, men håber I kan forstå mig.

Tak på forhånd.

MVH
Mark
Til top Vis markjensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af markjensen

Stengaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 September 2004
Lokalitet: København
Sendt: 14 Juli 2005 kl. 19:53 | IP-adresse registreret  

Hej og velkommen til..!

Her har du et stort billede hvor teksten følger med:
http://www.denon.de/site/datadir/dg/1_dg_av_AVR2105_back.jpg

Hvis det ikke er nok beskrivelse, skriver du bare igen, så skal vi nok uddybe for dig.

PS. Hvis din dvd har en digtital udgang (Coax eller Optisk) så kan du godt få surround lyd ud fra den...

Til top Vis Stengaard's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stengaard

markjensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Juli 2005 kl. 20:15 | IP-adresse registreret  

Den har noget FM coaxial, men det kan jeg vel ikke rigtigt bruge.

Hvordan (ikke hvor) skal højtalerne sættes til?

Btw, er de fleste indgange ikke kun til stereo? De eneste som har noget med center, front osv at gøre, er dem i Ext in

MichaelJDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 November 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 14 Juli 2005 kl. 20:19 | IP-adresse registreret  

markjensen skrev:
Hej allesammen

Først og fremmest vil jeg lige sige at dette er mit første indlæg. Jeg vidste ikke hvilken kategori dette indlæg skulle være i, så i må meget gerne flytte det, hvis jeg har placeret det forkert.
Velkommen til!

Jeg har lige et lille spørgsmål: Min nuværende DVD har kun to lydudgange, betyder det så at jeg ikke vil kunne bruge den til 5.1 lyd sammen med Denon-receiveren? (Indtil jeg får købt en anden DVD)
Ja, det vil sige at du kun kan få stereo lyd fra den...
Sorry indlægget blev lidt rodet, men håber I kan forstå mig.

Tak på forhånd.
Velbekomme

MVH
Mark

Til top Vis MichaelJDK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MichaelJDK Besøg MichaelJDK's Websted

Thunder
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 14 Juli 2005 kl. 20:50 | IP-adresse registreret  

markjensen skrev:
Jeg har lige et lille spørgsmål: Min nuværende DVD har kun to
lydudgange, betyder det så at jeg ikke vil kunne bruge den til 5.1 lyd
sammen med Denon-receiveren? (Indtil jeg får købt en anden DVD)

Tvivler altså stækt på at du ejer en dvd afsp. uden digital udgang, i form af enten, coax eller optisk. Hvad er det for et fabrikat/model?

Edit: Så lige nærmere på hvad det var du havde .. tænkte ikke lige over, at det var et samlet system, så du har nok ret i at der kun er stereo udgang. Find du dig en standalone dvd, med digital udgang.

markjensen skrev:

Den har noget FM coaxial, men det kan jeg vel ikke rigtigt bruge.

Tjah, hvis du vil høre radio, så slipper du ikke for at bruge den indgang   

markjensen skrev:
Hvordan (ikke hvor) skal højtalerne sættes til?

Kig på skrueterminalerne .. der er til front, center, surround ( rear ). Front har a og b, til bl.a. "bi-wire" ( 4 stik istedet for 2, bag på højtt. ). Center og Rear, der er ikke så meget dikedar der.

Hjælp til surround opsætning/højtt. placering:
Placerings guide ( fra hifi4all )

markjensen skrev:
Btw, er de fleste indgange ikke kun til stereo? De eneste som har noget med center, front osv at gøre, er dem i Ext in

Du kan anvende Dolby Proligic ( 4.0 ) sammen med alle de eksterne lydkilder, forstærkeren koder selv stereo signalet ud i de korrekte højtt. Vil dog lyde bedst, hvis stereo signalet, bærer et rigtig prologic signal, ellers er stereo nok at foretrække, især til musik som ikke er forberedt til multikanals lytning.
5.1 får du self. kun fra kilder "dvd" osv. der bærer signalet.
Til top Vis Thunder's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thunder

markjensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Juli 2005 kl. 21:02 | IP-adresse registreret  

Jeg har en Sony DAV SB100 (5.1).

Hvad hvis jeg har mere end én kilde der kan sende 5.1 lyd? Hvordan kan jeg så sætte det til? Og hvor skal subwooferen sidde (ved de røde og sorte udgange, er der ikke noget der hedder subwoofer)?

Thunder
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 14 Juli 2005 kl. 21:10 | IP-adresse registreret  

markjensen skrev:

Jeg har en Sony DAV SB100 (5.1).
Hvad hvis jeg har mere end én kilde der kan sende 5.1 lyd? Hvordan kan
jeg så sætte det til? Og hvor skal subwooferen sidde (ved de røde og
sorte udgange, er der ikke noget der hedder subwoofer)?

Hvis du har mere end en kilde, så er der kun en kilde, som du kan tilslutte coax stikket, og resten skal tilslutte via optisk. 4 i alt, hvis du selv kigger igen på bagside linket/billedet. Det femte er udgang.

Subwoofer stikket sidder i den ramme af stik, ( over front højtt. stikkene ), der er kaldt "pre out". Der er ikke indbygget forstærker til en passiv subwoofer, så du skal have en aktiv subwoofer, med indbygget forstærker i.
Til top Vis Thunder's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thunder

markjensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Juli 2005 kl. 21:23 | IP-adresse registreret  

Aah.. Mange tak for hjælpen :)

Hvad siger i til

DALI Blue C1000LE centerhøjttaler 1999 kr
2xDALI Blue 2002LE højttaler 1199 kr.
2xDALI Blue 5005LE højttaler 1999 kr.
DALI SWA12 subwoofer 3999 kr.
DENON AVR-2105 surround receiver 3499 kr.
DENON DVD-1400 DVD-afspiller + kodefri 2299 kr.

og hvor meget vil højttalerne falde på 5 måneder, vil I tro (ved ikke hvor hurtigt sådan noget falder)?

Hvor fremtidssikret er dette? Kan det fx sættes til en projektor og/eller plasma/lcd-tv? (uden jeg får noget i dårlig kvalitet)

NEED FOR SPEED
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2005
Lokalitet: Bornholm
Sendt: 14 Juli 2005 kl. 23:00 | IP-adresse registreret  

velkommen
Til top Vis NEED FOR SPEED's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NEED FOR SPEED

MichaelJDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Juli 2005 kl. 23:24 | IP-adresse registreret  

Ved ikke hvor meget det falder men jeg synes det virker som et helt ok setup, og til forskel fra PC verdenden kan du 7-9-13 stadigvæk spille det nyeste musik om 4 år  - så fremtidssikret er det vel i den forstand at mere eller mindre bliver ved med at spille som det gør... det kan jo gå i stykker/blive slidt op...
Til top Vis MichaelJDK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MichaelJDK Besøg MichaelJDK's Websted

markjensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Juli 2005 kl. 23:34 | IP-adresse registreret  

Michael -> det var godt at høre.. så behøver jeg jo ikke at smide penge ud af vinduet :)

epoxy5
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Juli 2005
Sendt: 15 Juli 2005 kl. 13:18 | IP-adresse registreret  

Denon + Dali passer fint sammen og lyder i mine ører godt.

Recieveren er fino, har lige købt en og den spiller fint.

Du kunne vælge Denon DVD 1910 i stedet for, den har DVI ud og det ser godt ud på en skærm med digital ind.
Til top Vis epoxy5's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af epoxy5 Besøg epoxy5's Websted

powda
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 November 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 15 Juli 2005 kl. 13:36 | IP-adresse registreret  

epoxy5 skrev:
Denon + Dali passer fint sammen og lyder i mine ører godt.

Recieveren er fino, har lige købt en og den spiller fint.

Du kunne vælge Denon DVD 1910 i stedet for, den har DVI ud og det ser godt ud på en skærm med digital ind.

Det behøver det ikke at gøre, hvis afspilleren er dårlig. Har hørt meget ringe om den DVD1910 der.

markjensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Juli 2005 kl. 16:30 | IP-adresse registreret  

Hvis den ikke er så god, så holder jeg bare på 1400 indtil videre. Kan det sættes sammen med en projektor eller fladskærm (hd opløsning) (evt med det grønne, blå og røde stik), uden at det er i skodkvalitet? (Jeg bruger normalt scart og composite, så ved i hvad jeg er vant til).

Og til sidst: Fungerer højttalerne til både musik (metal + Final Fantasy) og film?

MichaelJDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Juli 2005 kl. 18:15 | IP-adresse registreret  

markjensen skrev:
Hvis den ikke er så god, så holder jeg bare på 1400 indtil videre. Kan det sættes sammen med en projektor eller fladskærm (hd opløsning) (evt med det grønne, blå og røde stik), uden at det er i skodkvalitet? (Jeg bruger normalt scart og composite, så ved i hvad jeg er vant til).

Og til sidst: Fungerer højttalerne til både musik (metal + Final Fantasy) og film?

Det vil jeg mene at de gør. Mhs. til film: går skidtet ikke dybt nok er der en gut som har opfundet subben...

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes