Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 10:43   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: 37".. LCD eller Plasma??? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Mr-Oliver
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juli 2005
Status: Offline
Sendt: 14 Juli 2005 kl. 22:32 | IP-adresse registreret  

Kom med din mening og erfaringer..
Til top Vis Mr-Oliver's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mr-Oliver

Pingo1987
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Januar 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 14 Juli 2005 kl. 22:59 | IP-adresse registreret  

Hmm... Plasma bliver der snart ikke solgt mange af, da LCD er ved at tage over, og de giver også et meget bedre billede og har længere levetid end Plasmaskærmene har.

Der er også kommet noget nyere som er HDTV. Den endelige udvikling begynder dog først i 2006, hvor de nok for alvor bliver populære.

Yamaha NS-125F, NS-C125, NS-M125
Til top Vis Pingo1987's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Pingo1987 Besøg Pingo1987's Websted

MichaelWB
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 15 Juli 2005 kl. 11:36 | IP-adresse registreret  

Pingo1987 skrev:
Hmm... Plasma bliver der snart ikke solgt mange af, da LCD er ved at tage over, og de giver også et meget bedre billede og har længere levetid end Plasmaskærmene har.

Der er også kommet noget nyere som er HDTV. Den endelige udvikling begynder dog først i 2006, hvor de nok for alvor bliver populære.

Øhh hvad bygger du det på? Altså at LCD er bedre end plasma og der ikke sælges så mange plasma? Jeg er ret sikker på er der ryger en hel del 42" plasma skærme over disken for tiden, de er jo til forskel fra LCD skærme i samme størrelse til at betale.

Se hvad der gemmer sig i Pejsestuen
Til top Vis MichaelWB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MichaelWB

Djon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Januar 2004
Sendt: 15 Juli 2005 kl. 13:00 | IP-adresse registreret  

Har efterhånden fundet ud af, at jeg foretrækker plasma fremfor LCD-teknologien, da jeg foretrækker det skarpere billede og synes plasma har mere fyldige farver. LCD virker for mig altid som om der er et slør hen over det, og så er sortniveauerne så ringe, at det ofte irriterer mig. Dette både på min 19" BenQ LCD monitor, min Sanyo Z2 projektor samt når jeg er ude at sammenligne tv i butikker. Så mit næste tv bliver plasma medmindre der når at komme noget helt nyt inden.
Til top Vis Djon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Djon

guru
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2003
Sendt: 15 Juli 2005 kl. 13:11 | IP-adresse registreret  

Hehe Pingo du er ægte expert lad mig høre flere visdomsbetragtninger især mht billedkvalitet og salgstal

Kan næsten ikke vente længere

Til top Vis guru's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af guru

Mr-Oliver
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Juli 2005 kl. 16:25 | IP-adresse registreret  

Tak for jeres meninger..

Fik af vide af en ekspedient fra Hi Fi Klubben at det ville være at skyde sig selv i foden at vælge en 37" plasma skærm.. Når HD TV kommer så ville man ikke kunne udnytte det fulde HD signal på en 37" plasma... fordi skærmen simpelthen ikke var stor nok.. Så derfor sagde han.. at LCD er fra 37" og nedad og Plasma er fra 42" og opad..

Hvad er jeres meninger om dette??

Agent Cooper
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 15 Juli 2005 kl. 16:39 | IP-adresse registreret  

Plasmaceller kan kun formindskes til en vis størrelse - derfor ser man ikke mindre plasmaskærmstørelser med HD opløsning. Men selve skærmens størrelse behøves ikke at være en indikation af hvorvidt de er klar til HD eller ej. De langt mest solgte plasmaskærme har kun 480 vandrette linier at danne billedet med - HD består af 720 eller 1080 vandrette linier.

Plasma har generelt bedre farveskala og sortniveau end LCD - LCD har generelt bedre opløsning (720*1280) til billigere priser og sluger mindre strøm.

Lad dog være med at bruge en formue på plasma/LCD fladskærme nu (køb godt og billigt) - gem de store sedler til SED fladskærmene, der i løbet af et par år kommer med meget høj kontrastratio, både 'lille og stor' HD opløsning osv.

Mvh Thomas

Til top Vis Agent Cooper's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Agent Cooper Besøg Agent Cooper's Websted

kasperkaae
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Oktober 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 15 Juli 2005 kl. 16:52 | IP-adresse registreret  

Jeg er uden tvivl plasma mand. Har ikke endnu set ét eneste godt billede fra et lcd med alm. antenne....

Og jeg er NETOP også på udkig efter et 37" tv, og det bliver et plasma... Men hvad? Det ved jeg ikke endnu...

Pingo1987
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Januar 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 15 Juli 2005 kl. 20:02 | IP-adresse registreret  

Hmm... Ja, plasma har skarpere farver, men billedet synes jeg personligt, ikke er særlig godt. Foretrækker HD el. LCD... Nu har jeg godt nok selv et ganske alm. 29" Philips, men hvad jeg har set, bliver det et af de to, som lige er på markedet nu her.

Yamaha NS-125F, NS-C125, NS-M125
Til top Vis Pingo1987's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Pingo1987 Besøg Pingo1987's Websted

nihen
Forum Bruger
Forum Bruger

Lokalitet: Ikke angivet
Sendt: 16 Juli 2005 kl. 20:11 | IP-adresse registreret  

Mr-Oliver skrev:

Tak for jeres meninger..

Fik af vide af en ekspedient fra Hi Fi Klubben at det ville være at skyde sig selv i foden at vælge en 37" plasma skærm.. Når HD TV kommer så ville man ikke kunne udnytte det fulde HD signal på en 37" plasma... fordi skærmen simpelthen ikke var stor nok.. Så derfor sagde han.. at LCD er fra 37" og nedad og Plasma er fra 42" og opad..

Hvad er jeres meninger om dette??

Hmm, de er sgu altid så smarte nede i Hifi-klubben :-)

For at udnytte et HD-signal fuldt ud, så skal du have en native pixel resolution på 1920X1080, og det er der da vist ikke mange skærme som kan hverken LCD eller Plasma. Begge må benytte scaling.

Så hvis du vælger en HD-ready Plasma (1024x768), så er det argument altså mere eller mindre udlignet.

Der er et par issues med LCD-skærme i stor størrelse. Læs f.eks. følgende artikel:
http://graphics.tomshardware.com/display/20050523/index.ht ml
De kigger på 32" skærme, men problemerne bliver altså ikke mindre på 37" :-)

Min egen mening. Well, Plasma er bedst til de store skærme. Du kan få en plasma i 37" eller endnu bedre gå op i 42".  Så stor er prisforskellen altså heller ikke. LCD er simpelhen for dyr og  problematisk i de størrelser.

Til top Vis nihen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nihen

theben
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Oktober 2003
Sendt: 16 Juli 2005 kl. 23:11 | IP-adresse registreret  

Smag kan godt diskuteres men man bliver sjældent enige, hvis man ikke er det i forvejen.

For mig kommer den meget anpå hvilket medie signalet kommer fra og hvilken afstand  man har til sin skærm, relativt kort afstand og nuværnede standard på tv-signal er for mig LCD at foretrække.

Alle taler om HD men ingen har det, efter min mening skal man tage udgangspunkt i den aktuelle situation, erfaringen siger at tidshorisonter bliver skubbet for det meste, så hvis jeg absolut skulle ud og købe nu vil det blive et LCD, da jeg ser med TV og fra kort afstand.

nitram40
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Juni 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 17 Juli 2005 kl. 08:52 | IP-adresse registreret  

Jeg har lige returneret et Aldi Medion 32" LCD til 8K, og har nu besluttet mig for Pioneer 43" plasma PDP-435 FDE til 30K - der så ud til, godt tilhjulpet af ivrig ekspedient og en HD-demo DVD fik mig til at miste mæglet. En flot skærm, men til den pris skulle jeg helst gøre det rigtige valg. Agent Cooper nævner fremtidige SED fladskærme, og nu bliver jeg i tvivl om at vente. Det kunne jo også være, at skærmene blev billigere i efteråret......
Til top Vis nitram40's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nitram40

kasperkaae
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Oktober 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 17 Juli 2005 kl. 09:39 | IP-adresse registreret  

nitram40 skrev:
Jeg har lige returneret et Aldi Medion 32" LCD til 8K, og har nu besluttet mig for Pioneer 43" plasma PDP-435 FDE til 30K - der så ud til, godt tilhjulpet af ivrig ekspedient og en HD-demo DVD fik mig til at miste mæglet. En flot skærm, men til den pris skulle jeg helst gøre det rigtige valg. Agent Cooper nævner fremtidige SED fladskærme, og nu bliver jeg i tvivl om at vente. Det kunne jo også være, at skærmene blev billigere i efteråret......

Så kan man jo ikke bestille andet end at vente. Spring da ud i det, og de SED skærme er der vist delte meninger om hvornår de kommer på markedet...

Mr-Oliver
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Juli 2005 kl. 15:44 | IP-adresse registreret  

Er der ikke også noget med at hvis man køber en ikke HD Ready skærm, så kan man få en lille boks som kan lave sin skærm HD Ready når engang HD kommer på markedet??

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes