| Forfatter |
|
Winta Forum Bruger

Bruger siden: 16 Juli 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 103
|
| Sendt: 18 Juli 2005 kl. 01:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad giver et læred helt præcis, har set lidt på det der gain, men tror ikke helt jeg forstår hvad det præcis gør?
og hvor meget forskel er der på de forskellige læreder?
ville gentligt helst have et der bare altid hang på væggen, men har læst nogen steder at et motor lærred skulle være bedre?
|
| Til top |
|
| |
witzel Lukket konto

Ex-mod.!
Bruger siden: 25 April 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 5619
|
| Sendt: 18 Juli 2005 kl. 07:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
forskellen på gain, må du hellere få en anden til at forklare.. det har jeg heller ikke helt styr på
men at et motorlærred, skulle være bedre end et rammelærred, har jeg svært ved at forstå. lærreder der hænger fri fra væggen, har tendenser til at krølle. vor et rammelærred altid er strukket ud så det er pænt. derfor er rammelærred klart at foretrække.
|
| Til top |
|
| |
Gerdes Forum Bruger

Bruger siden: 10 April 2004 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 1408
|
| Sendt: 18 Juli 2005 kl. 08:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Winta skrev:
|
Hvad giver et læred helt præcis, har set lidt på det der gain, men tror ikke helt jeg forstår hvad det præcis gør?
og hvor meget forskel er der på de forskellige læreder?
ville gentligt helst have et der bare altid hang på væggen, men har læst nogen steder at et motor lærred skulle være bedre?
|
|
|
Fastrammelærred er til hver en tid det optimale, hvor har du hørt det andet sludder henne? 
Prøv at søg på "lærred" i disse fora, og du vil finde, hvad du søger om gain, hvidt lærred vs. gråt etc.
|
| Til top |
|
| |
Winta Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Juli 2005 kl. 11:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ok, er jeg glad for at høre, for vil klart selv foretrække et ramme lærred :) Har nu prøvet at lede efter noget med gain, men vil prøve igen :D
|
| Til top |
|
| |
Vanderlay Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1597
|
| Sendt: 18 Juli 2005 kl. 11:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Gain betegner hvor meget lys lærredet kaster tilbage. En gain over 1 forstærker med andre ord lyset i billedet, mens en gain under 1 gør det mørkere.
Til hjemmebioprojektorer bruger man sjældent lærreder med meget høj gain - de er kun til datapræsenationer i rum uden mørkelægning. Problemet ved høj gain er selvfølgelig, at det bliver endnu sværere at få en tilstrækkelig dyb sort.
Til hjemmebio bruger de fleste lærreder med gain mellem 0.8 og 1.3 så vidt jeg har hørt. Om du vil have det ene eller det andet afhænger dels af projektorens lysmængde, dels af hvor mørkelagt rummet kan blive og ikke mindst af dine præferencer mellem power på billedet versus god sortværdi.
|
| Til top |
|
| |
Winta Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Juli 2005 kl. 11:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ok, rummet det er I bliver nesten altid kulsort, der kommer en lille smule ind hvis solen står lige på, men eller er det helt sort når jeg ser film.
Så burde jeg gå efte ren lav gain går jeg ud fra? f.eks. 0.8?
eller har jeg misforstået deT?
(får en z3'er her i løbet af ugen, så ved ikke endnu hvor kraftigt den lyser, men jeg syntes at have læst at den kan sættes til ikke at lyse så kraftigt igen?)
|
| Til top |
|
| |
Vanderlay Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Juli 2005 kl. 12:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jo, i hvert fald kan du vælge at bruge et lærred med gain på 0.8. Det afhænger lidt af smag og behag, om man foretrækker det ene aller det andet.
Man kan vel sige, at du formodentlig skal holde dig fra lærreder med gain på 1.3 og derover (sådan cirka). Om man så foretrækker hvis eller grå er der mange meninger om.
Der findes også lærreder, der er grå og forstærker kontrasten uden at have lavt gain, fx har jeg et Da-Lite High Contrast Cinema Vision, som har gain på 1.1, selvom det er svagt gråt og hæver kontrasten.
|
| Til top |
|
| |
Winta Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Juli 2005 kl. 12:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
ok, tusind tak for det gode svar :D
|
| Til top |
|
| |
Goose Fraba Forum Bruger

Bruger siden: 11 Maj 2005
Status: Offline Indlæg: 33
|
| Sendt: 19 Juli 2005 kl. 16:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det vil altid være en smagssag, men personligt foretrækker jeg gain 1.0 lærreder fremfor de grå 0.8 lærreder til min Z3'er. Især fordi jeg prioriterer klare farver lige så højt som et godt sort niveau. Men det bedste vil altid være selv at se nogle forskellige lærreder i aktion. Jeg har desværre ikke haft mulighed for at bedømme de grå lærreder med højt gain.
__________________ Projektor noob
|
| Til top |
|
| |
Winta Forum Bruger

|
| Sendt: 19 Juli 2005 kl. 17:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg har bestilt et med gain 0.98 :) så det er vidst så tæt på 1 så der ikke er den store forskel :) Det er vist, og har kun bestilt sælve læreredet, så laver jeg selv rammen :) måtte jeg slippe lige over 800 for hos Priebe.dk
|
| Til top |
|
| |
CRC1 Forum Bruger

Bruger siden: 12 Februar 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 682
|
| Sendt: 20 Juli 2005 kl. 12:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Winta, nu tillader jeg mig altså lige at bruge din tråd til et par hurtige spørgsmål ang. lærreder håber det er i orden.
Jeg har et Infocus 76'' lærred der fulgte med da jeg købte min 4805, det jeg synes der godt kan være irriterende at jeg nogle gange(sjældet) kan se de små firkanter i lærred ved gengivelse af hvid...
Jeg går ud fra at lærredet er indelt i pixel lige som man normalt kender, eller?
Kan man få forskellige pixels på lærreder...? __________________ http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=49032&PN=1
|
| Til top |
|
| |
Vanderlay Forum Bruger

|
| Sendt: 20 Juli 2005 kl. 12:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
CRC1 skrev:
|
Hej Winta, nu tillader jeg mig altså lige at bruge din tråd til et par hurtige spørgsmål ang. lærreder håber det er i orden.
Jeg har et Infocus 76'' lærred der fulgte med da jeg købte min 4805, det jeg synes der godt kan være irriterende at jeg nogle gange(sjældet) kan se de små firkanter i lærred ved gengivelse af hvid...
Jeg går ud fra at lærredet er indelt i pixel lige som man normalt kender, eller?
Kan man få forskellige pixels på lærreder...?
|
|
|
øhhh...pixels i lærredet? Er det fordi lærredet er vævet af lodrette og vandrette tråde, at der opstår firkanter?
Det er i hvert fald ikke alle lærreder, der er konstrueret på den måde. Mit er i hevrt fald en form for plastic uden firkanter eller pixils.
|
| Til top |
|
| |
Knudsen Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 265
|
| Sendt: 20 Juli 2005 kl. 12:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Knudsen Forum Bruger

|
| Sendt: 20 Juli 2005 kl. 12:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
CRC1 skrev:
|
Kan man få forskellige pixels på lærreder...?
|
|
|
Der er ikke pixels i et lærred... det du kan se, er udelukkende pixels i din projector.
|
| Til top |
|
| |
CRC1 Forum Bruger

|
| Sendt: 20 Juli 2005 kl. 12:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
"øhhh...pixels i lærredet? Er det fordi lærredet er vævet af lodrette og vandrette tråde, at der opstår firkanter?"
Jamen jeg blir lidt i tvivl nu, for det er godt nok også sådan noget nubret agtigt plastik mit lærred er lavet af, det må næsten komme fra min projektor så, jeg var overbevist om at det var lærred, da det på bare kort afstand ser ud som om det bygget op på den måde du nævnte... __________________ http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=49032&PN=1
|
| Til top |
|
| |
CRC1 Forum Bruger

|
| Sendt: 20 Juli 2005 kl. 12:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er ikke pixels i et lærred... det du kan se, er udelukkende pixels i din projector
Fint nok der fik jeg min bekræftelse.... okay jamen så er der jo ikke så meget andet at gøre end at leve med det eller måske rykke mig lidt væk lidt væk fra lærredet! __________________ http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=49032&PN=1
|
| Til top |
|
| |
Goose Fraba Forum Bruger

Bruger siden: 11 Maj 2005
Status: Offline Indlæg: 33
|
| Sendt: 20 Juli 2005 kl. 15:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Njah, nu skriver han også selv, at det er personlig smag. Desuden sammenligner han også med et gain 1.3 lærred der. Det kommer meget an på rummet man ser i og projektoren. Jeg synes bare at gain 0.8 lærreder har det med generelt at gøre billedet lidt for mørkt med mine Z3 indstillinger. Det kan være at et gain 0.9 lærred ville være en god mellemvej, men den slags findes vist desværre ikke. Måske ville det se anderledes ud, hvis jeg havde en HS50 projektor med højere Lumens, men p.t. frister et 0.8 lærred ikke, og slet ikke til den høje pris de sælges til. __________________ Projektor noob
|
| Til top |
|
| |
Knudsen Forum Bruger

|
| Sendt: 21 Juli 2005 kl. 00:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Goose Fraba skrev:
...Måske ville det se anderledes ud, hvis jeg havde en HS50 projektor med højere Lumens...
|
|
|
Yepper... Du har fulstendig ret... det afhænger da meget af hvilken PJ man har... Jeg har set Sony HS50 på et Lissau Contrast Gray 0.8 gain - det så forbandet godt ud... Skal indrømme at jeg ikke har set Z3 på 0.8 gain lærred... Det kan da godt være det er "for meget" dæmpning til Z3 og 0.9 ville være at fortrække hvis det er noget der produceres...
|
| Til top |
|
| |