Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 13:40   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Nyt lærred (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Winta
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Juli 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 18 Juli 2005 kl. 01:22 | IP-adresse registreret  

Hvad giver et læred helt præcis, har set lidt på det der gain, men tror ikke helt jeg forstår hvad det præcis gør?

og hvor meget forskel er der på de forskellige læreder?

ville gentligt helst have et der bare altid hang på væggen, men har læst nogen steder at et motor lærred skulle være bedre?

Til top Vis Winta's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Winta Besøg Winta's Websted

witzel
Lukket konto
Lukket konto
Ex-mod.!

Bruger siden: 25 April 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 18 Juli 2005 kl. 07:33 | IP-adresse registreret  

forskellen på gain, må du hellere få en anden til at forklare.. det har jeg heller ikke helt styr på

men at et motorlærred, skulle være bedre end et rammelærred, har jeg svært ved at forstå. lærreder der hænger fri fra væggen, har tendenser til at krølle. vor et rammelærred altid er strukket ud så det er pænt. derfor er rammelærred klart at foretrække.

Til top Vis witzel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af witzel

Gerdes
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 April 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 18 Juli 2005 kl. 08:25 | IP-adresse registreret  

Winta skrev:

Hvad giver et læred helt præcis, har set lidt på det der gain, men tror ikke helt jeg forstår hvad det præcis gør?

og hvor meget forskel er der på de forskellige læreder?

ville gentligt helst have et der bare altid hang på væggen, men har læst nogen steder at et motor lærred skulle være bedre?

Fastrammelærred er til hver en tid det optimale, hvor har du hørt det andet sludder henne?

Prøv at søg på "lærred" i disse fora, og du vil finde, hvad du søger om gain, hvidt lærred vs. gråt etc.

Til top Vis Gerdes's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gerdes

Winta
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Juli 2005 kl. 11:40 | IP-adresse registreret  

Ok, er jeg glad for at høre, for vil klart selv foretrække et ramme lærred :) Har nu prøvet at lede efter noget med gain, men vil prøve igen :D

Til top Vis Winta's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Winta Besøg Winta's Websted

Vanderlay
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 18 Juli 2005 kl. 11:46 | IP-adresse registreret  

Gain betegner hvor meget lys lærredet kaster tilbage. En gain over 1 forstærker med andre ord lyset i billedet, mens en gain under 1 gør det mørkere.

Til hjemmebioprojektorer bruger man sjældent lærreder med meget høj gain - de er kun til datapræsenationer i rum uden mørkelægning. Problemet ved høj gain er selvfølgelig, at det bliver endnu sværere at få en tilstrækkelig dyb sort.

Til hjemmebio bruger de fleste lærreder med gain mellem 0.8 og 1.3 så vidt jeg har hørt. Om du vil have det ene eller det andet afhænger dels af projektorens lysmængde, dels af hvor mørkelagt rummet kan blive og ikke mindst af dine præferencer mellem power på billedet versus god sortværdi.

Til top Vis Vanderlay's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vanderlay

Winta
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Juli 2005 kl. 11:57 | IP-adresse registreret  

Ok, rummet det er I bliver nesten altid kulsort, der kommer en lille smule ind hvis solen står lige på, men eller er det helt sort når jeg ser film.

Så burde jeg gå efte ren lav gain går jeg ud fra? f.eks. 0.8?

eller har jeg misforstået deT?

(får en z3'er her i løbet af ugen, så ved ikke endnu hvor kraftigt den lyser, men jeg syntes at have læst at den kan sættes til ikke at lyse så kraftigt igen?)

Vanderlay
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Juli 2005 kl. 12:03 | IP-adresse registreret  

Jo, i hvert fald kan du vælge at bruge et lærred med gain på 0.8. Det afhænger lidt af smag og behag, om man foretrækker det ene aller det andet.

Man kan vel sige, at du formodentlig skal holde dig fra lærreder med gain på 1.3 og derover (sådan cirka). Om man så foretrækker  hvis eller grå er der mange meninger om.

Der findes også lærreder, der er grå og forstærker kontrasten uden at have lavt gain, fx har jeg et Da-Lite High Contrast Cinema Vision, som har gain på 1.1, selvom det er svagt gråt og hæver kontrasten.

Winta
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Juli 2005 kl. 12:15 | IP-adresse registreret  

ok, tusind tak for det gode svar :D

Goose Fraba
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Maj 2005
Sendt: 19 Juli 2005 kl. 16:29 | IP-adresse registreret  

Det vil altid være en smagssag, men personligt foretrækker jeg gain 1.0 lærreder fremfor de grå 0.8 lærreder til min Z3'er. Især fordi jeg prioriterer klare farver lige så højt som et godt sort niveau. Men det bedste vil altid være selv at se nogle forskellige lærreder i aktion. Jeg har desværre ikke haft mulighed for at bedømme de grå lærreder med højt gain.

Winta
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Juli 2005 kl. 17:15 | IP-adresse registreret  

jeg har bestilt et med gain 0.98 :) så det er vidst så tæt på 1 så der ikke er den store forskel :)
Det er vist, og har kun bestilt sælve læreredet, så laver jeg selv rammen :) måtte jeg slippe lige over 800 for hos Priebe.dk

CRC1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Februar 2005
Sendt: 20 Juli 2005 kl. 12:03 | IP-adresse registreret  

Hej Winta, nu tillader jeg mig altså lige at bruge din tråd til et par hurtige spørgsmål ang. lærreder håber det er i orden.

Jeg har et Infocus 76'' lærred der fulgte med da jeg købte min 4805, det jeg synes der godt kan være irriterende at jeg nogle gange(sjældet) kan se de små firkanter i lærred ved gengivelse af hvid...

Jeg går ud fra at lærredet er indelt i pixel lige som man normalt kender, eller?

Kan man få forskellige pixels på lærreder...?

Vanderlay
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Juli 2005 kl. 12:08 | IP-adresse registreret  

CRC1 skrev:

Hej Winta, nu tillader jeg mig altså lige at bruge din tråd til et par hurtige spørgsmål ang. lærreder håber det er i orden.

Jeg har et Infocus 76'' lærred der fulgte med da jeg købte min 4805, det jeg synes der godt kan være irriterende at jeg nogle gange(sjældet) kan se de små firkanter i lærred ved gengivelse af hvid...

Jeg går ud fra at lærredet er indelt i pixel lige som man normalt kender, eller?

øhhh...pixels i lærredet? Er det fordi lærredet er vævet af lodrette og vandrette tråde, at der opstår firkanter?

Det er i hvert fald ikke alle lærreder, der er konstrueret på den måde. Mit er i hevrt fald en form for plastic uden firkanter eller pixils.

Knudsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 20 Juli 2005 kl. 12:13 | IP-adresse registreret  

Goose Fraba skrev:
..... Især fordi jeg prioriterer klare farver lige så højt som et godt sort niveau....

Prøv at se eksemplerne på denne side - Det grå lærred har en gain på 0.8, men har LANGT bedre farvegenvivelse end det helt hvide...!

http://www.romabio.dk/default.asp?id=1&ACT=5&content =3&mnu=1

Til top Vis Knudsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Knudsen

Knudsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Juli 2005 kl. 12:21 | IP-adresse registreret  

CRC1 skrev:

Der er ikke pixels i et lærred... det du kan se, er udelukkende pixels i din projector.

CRC1
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Juli 2005 kl. 12:28 | IP-adresse registreret  

"øhhh...pixels i lærredet? Er det fordi lærredet er vævet af lodrette og vandrette tråde, at der opstår firkanter?"

Jamen jeg blir lidt i tvivl nu, for det er godt nok også sådan noget nubret agtigt plastik mit lærred er lavet af, det må næsten komme fra min projektor så, jeg var overbevist om at det var lærred, da det på bare kort afstand ser ud som om det bygget op på den måde du nævnte...

CRC1
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Juli 2005 kl. 12:30 | IP-adresse registreret  

Der er ikke pixels i et lærred... det du kan se, er udelukkende pixels i din projector

Fint nok der fik jeg min bekræftelse.... okay jamen så er der jo ikke så meget andet at gøre end at leve med det eller måske rykke mig lidt væk lidt væk fra lærredet!

Goose Fraba
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Maj 2005
Sendt: 20 Juli 2005 kl. 15:59 | IP-adresse registreret  

Knudsen skrev:

Goose Fraba skrev:
..... Især fordi jeg prioriterer klare farver lige så højt som et godt sort niveau....

Prøv at se eksemplerne på denne side - Det grå lærred har en gain på 0.8, men har LANGT bedre farvegenvivelse end det helt hvide...!

http://www.romabio.dk/default.asp?id=1&ACT=5&content =3&mnu=1

Njah, nu skriver han også selv, at det er personlig smag. Desuden sammenligner han også med et gain 1.3 lærred der. Det kommer meget an på rummet man ser i og projektoren. Jeg synes bare at gain  0.8 lærreder har det med generelt at gøre billedet lidt for mørkt med mine Z3 indstillinger. Det kan være at et gain 0.9 lærred ville være en god mellemvej, men den slags findes vist desværre ikke. Måske ville det se anderledes ud, hvis jeg havde en HS50 projektor med højere Lumens, men p.t. frister et 0.8 lærred ikke, og slet ikke til den høje pris de sælges til.

Knudsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Juli 2005 kl. 00:10 | IP-adresse registreret  

Goose Fraba skrev:

...Måske ville det se anderledes ud, hvis jeg havde en HS50 projektor med højere Lumens...

Yepper... Du har fulstendig ret... det afhænger da meget af hvilken PJ man har... Jeg har set Sony HS50 på et Lissau Contrast Gray 0.8 gain - det så forbandet godt ud... Skal indrømme at jeg ikke har set Z3 på 0.8 gain lærred... Det kan da godt være det er "for meget" dæmpning til Z3 og 0.9 ville være at fortrække hvis det er noget der produceres...

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes