Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 22:44   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Sjov oplevelse med subjectiv lydkvalitet (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
milund
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2003
Status: Offline
Sendt: 18 Juli 2005 kl. 12:31 | IP-adresse registreret  

Hej,

Lige et hurtigt indspark i debatten omkring kabler, tweaks og anden magi - og diskutionen om, om den slags kan høres.

Jeg har lige købt mig et ny fjernsyn (Philips 32W9520) med utrolig billedkvalitet i forhold til mit gamle fjernsyn. Når jeg ser film, så foregår det selvfølgelig gennem surroundforstærkeren og med fjernsynet skruet ned. Det sjove er at når jeg ser film med det nye fjernsyn med det bedre billede, så synes jeg også lyden er blevet markant bedre. Det var jo ikke lige noget jeg havde ventet .

Jeg ved selvfølgelig godt at mine sanser spiller mig et puds, men det giver stof til eftertanke, når man i andre sammenhænge mener at der helt klart er lydforbedringer ved kabler, stik m.m. - Hvorvidt disse ting betyder noget for lyden vil jeg lade være usagt - der er rigeligt med tråde om det emne.

mvh
Michael

Til top Vis milund's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af milund

Frede1977
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 18 Juli 2005 kl. 12:41 | IP-adresse registreret  

Mit anlæg spiller også bedst sidst på dagen... og især hvis jeg lige har gjort rent 

XenoCypraZ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 November 2004
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 18 Juli 2005 kl. 12:47 | IP-adresse registreret  

Det er rigtigt nok det du siger, hver gang jeg har vasket min bil, så kører den også bedre 

[Pyramaze - Sleepy Hollow]
Til top Vis XenoCypraZ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af XenoCypraZ Besøg XenoCypraZ's Websted

milund
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2003
Sendt: 18 Juli 2005 kl. 14:44 | IP-adresse registreret  

Ja, det er jo lige det.

Jeg læste engang om et forsøg de lavede ude på DTU, hvor de havde folk inde til nogle lytte tests. De havde fået at vide at der var forskel på indmaden i højtalerne og for at man kunne se forskel, så var der forskellig farvet front-stof på.

Det viste sig bagefter at der kun var et sæt højtalere, hvor front-stoffet blev skiftet ud mellem hver lytte-session. Det grønne fron-stof var klart det bedste... (jeg mener at resultatet blev baseret på mellem 20 og 50 deltagere).

Til top Vis milund's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af milund

Boye
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 18 Juli 2005 kl. 16:05 | IP-adresse registreret  

Bortset fra at jeg også er overbevist om at visuelle indtryk kan påvirke den oplevede lyd, så var det vistnok et forsøg High Fidelity beskrev i et nummer omkring den 1. april...
Til top Vis Boye's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boye

Groove
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Marts 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 18 Juli 2005 kl. 16:28 | IP-adresse registreret  

Boye skrev:
Bortset fra at jeg også er overbevist om at visuelle indtryk kan påvirke den oplevede lyd, så var det vistnok et forsøg High Fidelity beskrev i et nummer omkring den 1. april...

Nej, det var en anden ting en ren joke.....den er god nok den med testen og farverne....

Men det er jo noget der kan få de "seriøse" op af stolene

skruerselv
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

heltny/cujo

Bruger siden: 05 Juni 2005
Lokalitet: Øerne
Sendt: 18 Juli 2005 kl. 16:40 | IP-adresse registreret  

undersøgelser har også vist at folk synes at højttalere i lyst træ (finish) "spiller mere åbent" end højttalere i mørkt træ (finish)

80 ud af 100 synes klart at de lyse ht lød "bedst" (spillede lysere) eller mere åbent, om man vil !

Og ja, jeg ville F..... også bilde mig selv ind at mit netkabel spillede klart bedre, hvis det lå på gulvet og så ekstremt flot ud og havde kostet 21.000,- for en meter - INGEN tvivl om at "synet" spiller meget ind.

Blinde folk siges at høre meget bedre end seende, fordi deres høresanser er meget meget bedre trænet - hvorfor bruger man ikke blinde hifiinteresserede til "blindtest" ????

Blinde folk der INTET får ad vide mht diverse dyre netkabler, vil (udfra mit gæt og min erfaring med netkabler) grine røven ud af bukserne, hvis de bagefter får ad vide at de først hørte på alm. netkabler (medfølgende) og bagefter netkabler til 20 - 30 - 50.000,-

En vellydende ht der bliver "skrællet" og står i ren spånplade med rester af finer eller pletvis maling (finish) vil pludselig lyde lidt dårligere.

MEN, til MILUND - jo jeg kan godt følge dig, da det hele jo er en enhed og hele oplevensen bliver større.

Til top Vis skruerselv's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af skruerselv

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes