Tilbage til HIFI4ALL.DK 21. juni 2026 | 21:20   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Højtalerer til surround. Ca. 25000 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Neocantrix
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juli 2005
Status: Offline
Sendt: 19 Juli 2005 kl. 11:22 | IP-adresse registreret  

Hej alle fellow HIFI nerds

Det er så mit første indlæg i disse framragende debatforums.

Jeg har lige købt hus og det er nu tid til at købe et ordenligt anlæg. Jeg kommer fremover til at have en stue på ca. 35 kvm og skal i den forbindelse have nogle højtalerer der kan dække det godt ind.

De skal bruges 90% til musik og 10% til surround. Det er ikke så vigtigt de kan "vælte hytten" - men mere vigtigt de spiller godt, rent og med god dybde.

Her er lidt info til at gøre det lettere:

1: Kæresten er ligeglad med udseende! - Ja det lyder utroligt med det er meldingen.

2: Regner med at købe en reciver DENON AVR-2805 surround receiver og en DENON DVD-2910 DVD-afspiller. - Så højtalerne skal kunne passe til disse (alternativ input modtages gerne)

Jeg står over for 2 valg med hensyn til højtalerer. 1: -  købe B&W Mini Theatre højttalersystem med tilhørende MT-30 SUB. Dette fylder ikke meget og jeg har lyttet til dem og syntes de spiller godt, men spg. er hvor meget jeg mister i forhold til nogle gulvhøjtalere, de burde dog godt kunne spille 35 kvm op.

På gulvhøjtalere siden har jeg jeg kigget på Audiovector MI3 med en AV 3CI center, K-SUB og så er jeg i tvivl om hvilke baghøjtalerer jeg skal købe, men de skal helst ikke være for store og gerne tynde.

Jeg ved der er stor forskel på disse 2 typer højtalere setup (har ikke lyttet til Audiovector endnu), men det er altid godt med en samligning at forskellige systemer for her igennem at kunne vælge de bedste.

Samlet budget er ca. 40000 kr med kabler og det hele, så hvis der kommer et andet bud på højtalerer der er lidt dyrer så er det fint nok.

Er der nogen der har nogle bud/råd?

Tak for hjælpen.

Til top Vis Neocantrix's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Neocantrix

MichaelWB
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 19 Juli 2005 kl. 11:31 | IP-adresse registreret  

Dejligt sådan at kunne brænde 40K af på en gang

Uden at have hørt de B&W, så vil min anbefaling være en løsning med gulvhøjttalere. Din prioritet er på musik og så er det vigtigste nogle gode fronthøjttalere, det er også dem der tager det meste af slæbet når du ser film.

Du bør vælge en center højttaler der matcher dine fronter. Baghøjttalere behøver derimod ikke at være et perfekt match, selvom det selvfølgelig er bedst.

Du kan evt. også overveje at undvære subwooferen og bruge de penge du sparer på endnu bedre fronthøjttalere og/eller en bedre receiver.

Hvilke højttalere du skal se på/lytte til vil jeg ikke komme med bud på, der findes så mange og der er ikke andet at gøre end at få lyttet til dem

Se hvad der gemmer sig i Pejsestuen
Til top Vis MichaelWB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MichaelWB

Neocantrix
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Juli 2005 kl. 11:42 | IP-adresse registreret  

Hej Michael,

Tak for input. Jeg er faktisk meget interesseret i nogle front højtalere der ikke har brug for en SUB.

Jeg har dog lidt svært ved at gennemskue hvad jeg skal se efter.

Er der nogen der har nogle erfaringer her?.

Jeg kan godt leve uden SUB til film, da det primært skal bruges til musik og ikke har brug for bassgengivelse i film der får tænderne til at falde ud.

Tak igen.

Vanderlay
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 19 Juli 2005 kl. 11:57 | IP-adresse registreret  

Audiovector laver nogle flade baghøjttalere, der hedder K-X og koster omkring 2000 stykket.

Jeg har ikke hørt Audiovector sammen med Denon, men generelt er det gode højttalere og MI3 er en god allround-HT, synes jeg. Jeg mener også helt klart, at du skal prioritere fronthøjttalerne meget højt i budgettet, når nu musikken har førsteprioritet.

Hvis du bruger en god gulvhøjttaler med tilstrækkelig god forstærker, er det en udmærket idé at undvære subben. Jeg har en sub til film, og selvom den unægtelig spiller mere og måske dybere bas end mine fronthøjttalere, så synes jeg faktisk, at de spiller bedre, strammere og mere musikalsk bas.

Til top Vis Vanderlay's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vanderlay

Chewbacca
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2005
Lokalitet: Jylland
Sendt: 19 Juli 2005 kl. 12:01 | IP-adresse registreret  

må det være brugt?
Til top Vis Chewbacca's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Chewbacca

KasperP
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 19 Juli 2005 kl. 12:26 | IP-adresse registreret  

Jeg ville nok ikke satse på Denon hvis det er musik du lægger mest vægt på.

Over måske i stedet for noget Marantz, H/K evt. Thule. Rotel er også en mulighed, men jeg kender ikke så meget til deres surroundprodukter.

Mht. højttalere synes jeg som andre også siger at du skal gå efter gulvhøjttalere til front.
Kig på DLS R55, Dynaudio Audience 72/82, Dali Evidence 470SE

Jeg har selv DLS R55, RC55, R50 i mit surroundsetup, og ingen sub. Jeg har ikke den rungende dybbas, men synes nu alligevel de klarer basdelen ganske fornuftigt.

Højttalerne er købt ud fra hvad der spillede godt i stereo, og jeg har så blot købt tilhørende center og baghøjttalere.

Du kan se mit setup ved at trykke herunder.

Til top Vis KasperP's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KasperP

Gumle
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 19 Juli 2005 kl. 12:26 | IP-adresse registreret  

Hej Neocantrix

Hvilken type musk hører du?

Jeg har hørt audiovector Mi3 Super/Signature og det er begge nogle ganske udmærkede højttalere med en (synes jeg) åben og detaljeret mellemtone/diskant, men jeg synes ikke rock som f.eks. Nirvana lød så godt som jeg kunne ønske - Det var som om det hele blev lidt for "tyndt". De blev iøvrigt hørt over et Primare setup, som spillede ganske godt over et par Avance Signature 8 Mk III (som jeg da gerne vil anbefale - specielt til rock musik).

Umiddelbart vil jeg nok give MichaelWB ret i at du bør gå efter nogle gode gulvhøjttalere, da musikken har første prioritet.

M.V.H.
Søren
Til top Vis Gumle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gumle

Neocantrix
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Juli 2005 kl. 12:43 | IP-adresse registreret  

Til Chewbacca: - Ja det må det gerne 

Til Gumle: Jeg høre pop, rock og elektronisk, dog mest det sidste. Det er ikke blip blob lyde men mere Massive Attack, Depeche Mode m.m og så er kæresten helt tosset med 80'er musik.

Lækkert setup du har KasperP

Og tak for alle de gode input.

Bjørn B
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 August 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 19 Juli 2005 kl. 13:28 | IP-adresse registreret  

Hej.

Ja jeg vil også anbefale dig at købe DLS, de speakers er sgu for fede, både i stereo og SS, skal selv have dem når mit hus står færdigt..

Et komplet sæt med SUB vil stå dig i små 24-25K og du vil helt sikkert kunne få noget kontant rabat, det er de nemlig meget flinke til i TC, især hvis du samtidigt køber Receiver og DVDafspiller der..

Vil så også give folk ret i at du skal droppe det Denon sjov, hvis stereo er fortrukken, H/K - Marantz - Arcam - Rotel er klart at fortrække og Marantz er helt eminent sammen med DLS.

EKS: Priser fra www.Tapeconnection.dk

Receiver: Marantz SR 7500 Sølv = 7999,-

DVD: Marantz DV 7600 Sølv = 7999,-

Front: DLS R55 MK II Kirsebær = 9998,-

Center: DLS RC 55 MK II Kirsebær = 3499,-

Bag HT: DLS R 50 MK II Kirsebær = 4998,-

SUB: DLS SUB 3.10 Kirsebær = 5999,-

I Alt. 40.492,-

Et fedt SS system og Stereo...

Til top Vis Bjørn B's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bjørn B

KasperP
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 19 Juli 2005 kl. 13:51 | IP-adresse registreret  

Det var så lige SÆTTET(!) Bjørn hev frem der

Når du er oppe i det prisleje kan du sikkert få de nødvendige kabler uden beregning hvis du spørger pænt.
Til top Vis KasperP's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KasperP

Bjørn B
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 August 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 19 Juli 2005 kl. 13:54 | IP-adresse registreret  

KasperP skrev:
Det var så lige SÆTTET(!) Bjørn hev frem der

Når du er oppe i det prisleje kan du sikkert få de nødvendige kabler uden beregning hvis du spørger pænt.

He He ja det er vist enda med garanti at han kan det og lidt til....

Til top Vis Bjørn B's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bjørn B

Neocantrix
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Juli 2005 kl. 14:11 | IP-adresse registreret  

Bjørn det set ser rigtig fornuftigt ud. Det skal jeg helt klart se nærmere på.

Kan  DLS R55 MK II bruges uden sub? eller mister man for meget?

Damn hvorfor har de ikke en afdeling i kbh

Så skal jeg vist ud på en længere køretur, men det er vel også det værd.

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 19 Juli 2005 kl. 15:47 | IP-adresse registreret  

Jeg ville ha droppet sub i første omgang, og heller købt en kraftigere receiver. Alt hvad jeg har lest om R55 tyder på at de godt kan lige en kraftig forsterker.

35kvm er også en rimelig stor stue, og jeg ville ha gått for en langt større sub enn den lille DLS'en. Siden du skriver 10% surround ville jeg først sett på Velodyne SPL-R, og DD subbene. Men du skriver også at uteseende og størrelse er lige meget. så jeg ville også sett nærmere på SVS

www.svsubwoofers.com

Her får du kompromissløs ytelse, og bass som føles like mye som den høres. Til film er de 2nd to none, til musikk konkurrerer Ultra subbene side om side med Velodyne DD.

Til top Vis ManicMiner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ManicMiner

MichaelWB
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 19 Juli 2005 kl. 16:02 | IP-adresse registreret  

Som tidligere nævnt har du rigtig mange muligheder, så bare for at hjælpe til med at gøre dig mere forvirret er her nogle flere muligheder

Højttalere: Dali Suite 2.8 med R0.8 bag og C0.8 center ialt 17 K

De kan kombineres med den dvd og receiver du selv nævner og så ender den samlede pris på ca. 31K eller de kan kombineres med Denon DVD-3910 og AVR-3805 til en samlet pris af 37K, men i begge tilfælde mangler der så sub.

Marantz sættet der nævnes vil sikkert også være en god kombination.

Se hvad der gemmer sig i Pejsestuen
Til top Vis MichaelWB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MichaelWB

wamba
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juni 2005
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 19 Juli 2005 kl. 17:07 | IP-adresse registreret  

Til Bjørnb's bud, vil jeg lige tilføje, at jeg mener du har mere ud af at købe den større sr-8500, kombiner med en marantz 4500  og så supplere med en CD-afspiller fra Marantz, da du lytter meget til musik.

8500 har lidt flere krafter, og når du vil vente med subben, så vil det være en god investering. Dvden er i fin kvalitet, den har vundet mange priser, og folk herinde er generelt positivt overrasket over ydelsen! Den rene gode cd-afspiller kan aldrig erstattes af en dvd. Marantz cd-afspillere er fantastiske. Desuden ved vi jo alle der sikkert kommer nye formater/blue og det hele indenfor en vis periode, så lige nu vil det være (efter min mening) bedre at købe en mindre god dvd, og så i stedet få hugget en god cd-afspiller med. Lyt til det hos tapeconnection, hvad du selv synes lyder bedst, det self nemmest at have en maskine i stedet for 2!

Når du ikke vil invistere i subben, vil jeg personligt sige, at du skal gå efter højttalere til front af en hvis kaliber. 8" basser vil være at foretrække. Hvis de bare skal have en god chance for punch i film. 6.5" vil i længden være for små.

Du nævnte selv denon ( hvilket jeg også selv pt. har ), og dette skal du virkelig kun holde fast i hvis din 90/10 regel bliver lavet om til 10/90. Denon er suveræne til surround, men stereo har de ikke meget at give af. Hvis du søger brugt vil jeg klart anbefale at kigge efter Arcam, noget dyrt, men meget godt! Skal det være i den prisklasse ala Denon, så synes jeg Marantz/H&K er et godt bud til dig. Lyt på tingene!

Hvad højttalere angår, så vil jeg ikke købe Suite serien ( selvom den er fin ) hvis du ikke vil have subben! De 2 x 6.5" basser kan ikke fylde den stue med biolyd. Du kan jo evt. se om du kan lide Blue serien, ellers vil jeg mene at Helicon også gør et godt stykke arbejde! Har du tålmodighed, forventes den nye Ikon serie fra Dali at komme omkring sep./okt. kunne være interresant at se hvad den har at byde på. Prislejet bliver mellem suite og helicon serien.

Ellers er der jo som tidligere nævnt både DLS og AV som også er gode bud!

Igen, man skal her lytte sig frem!

Held og lykke med jagten

Til top Vis wamba's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af wamba

wamba
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Juli 2005 kl. 17:51 | IP-adresse registreret  

Mit bud:

Mærker: B&W samt Marantz

Front: DM 604s3, store basser, masser af detaljer, god allrounder, ingen sub nødvendig.

Center: LCR 600s3, matcher klang og størrelse på fronter.

Rear: DM 601s3, igen klang match, ej de mindste.

Forstærker: Marantz sr-8500, kontrollere de store fronter, klang matcher især diskanten, meget musikalsk.

Dvd: Dv-4500, billig, god allrounder, gode anmeldelser, nye ting på vej, dermed ikke værd at ofre mange penge på endnu, derfor valgte jeg den billige.

Cd: cd-5400 ose, fantastisk lyd til tokanals, ikke voldsomt dyr.

Pris: ca. 34.000,-, kabler vil du sikkert kunne score i handlen. (Bemærk Kontantkøb), ved denne pris er der endda råd til en lille lækker ASW 650 subwoofer fra B&W. Denne vil kunne give det sidste løft, eller du kan vælge og spare dine penge, eller gå efter en lidt større DVD.

Løsning 2:

Mærker: Dali samt Arcam

Reciever: Arcam Diva 300, fantastisk maskine, stereo nydelse, kraftig, mangler lidt features i forhold til Marantz, kan dog nemt opvejes hvis man gider bruge tiden på at indstille, da det hovedsageligt er Autokalibrering der mangler.

Dvd: Arcam dv78, god stereo, kan afspille de gængse formater. ( se evt. efter brugt)

Fronter: Blue 8008, kraftig og velspillende til prisen. Passer specielt godt til elektronisk og musik som generelt kræver fysisk nærvær.

Center: Blue c1000, giver sig selv, klang match, eneste valg i Blue serien.

Rear: Blue 2002, store, matcher fronter, billige.

Sub: S 1.2, kraftig, velspillende "også" til musik.

Dette sæt vil ca. ende på de 40.000 kr. Igen vil man også kunne kombinere Arcam med DLS eller Dali Suite serien, ved denne løsning kan sub ikke erhverves indenfor beløbet. Disse sidstnævnte løsninger kan også sagtens kombineres med Marantz, dermed kunne man opnå større højttalere og subs.

Håber dette gav lidt inspiration.

God jagt!

Rasmus

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 30 November 2003
Sendt: 19 Juli 2005 kl. 17:57 | IP-adresse registreret  

Idéen med at bruge en DV 4500 og en CD er slet ikke dum, men man skal lige være obs på hvilket display det skal bruges sammen med - DV 4500's progressive scan er ikke noget at råbe hurra for. Har man en fladskærm eller projektor, bør det nok være en DVD med lidt bedre billedkredsløb - og det betyder indtil videre, hvis økonomien skal hænge sammen med en separat CD-afspiller, at man må kigge på et andet mærke mht. DVD-afspilleren.

Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 30 November 2003
Sendt: 19 Juli 2005 kl. 17:58 | IP-adresse registreret  

Fjernbetjeningen der medfølger til SR 8500 er iøvrigt den fortrinlige RC1400 universal-fjernbetjening, så rent betjeningsmæssigt vil der ikke være noget i vejen for at snuppe f.eks. en Panasonic DVDS 97 i stedet.

Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted

wamba
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Juli 2005 kl. 19:01 | IP-adresse registreret  

Lyder fornuftigt Otto, nu er det bare op til ham hva type tv/projekter han har :)

Og ja så skal han have bestemt sig for hvad han synes der lyder fortrinlig :)

Bond
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Juni 2003
Sendt: 19 Juli 2005 kl. 19:38 | IP-adresse registreret  

Hæ, set fra en lidt anden vinkel .......brug de 40.000,-kr på elektronik/anlæg, og lån 60.000,-kr til højttalere !......det giver lidt mere frihed, til at vælge noget mere seriøst, som du også kan have glæde af om et år ........med de rentesatser vi har pt. kan ....hov ! flere steder kan man faktisk låne rentefrit ...såå ??

Bond

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes