Emne: Hvad lytter du efter når du vælger højt.? ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
Neocantrix Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juli 2005
Status: Offline Indlæg: 23
|
| Sendt: 20 Juli 2005 kl. 09:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej folkens,
Folk har personlige meninger når det kommer til lyd. I kender sikkert alle til at komme hjem til en god ven der lige har købt anlæg og de siger "det lyder bare så godt" og man så siger ja det er fint, men i virkeligheden lyder det tamt eller kedeligt.
Men de mange meninger kommer selvfølgelig af et eller andet og hvad er det præcist i lytter efter når i konkluderer om en højtaler er god?
Har folk nogle tip ud over at stole på hvad man høre 
|
| Til top |
|
| |
kyhn Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 3396
|
| Sendt: 20 Juli 2005 kl. 09:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Man skal stole på sine øre.
Jeg lytter efter stilhed, utrolig mange højttalere kan spille højt, men ikke mange kan ret meget andet! med det mener jeg evnen til at få de små detaljer frem, dynamik.
og så tror jeg at det er vigtigt at kende sine prioriteringer, man kan ikke få alt, derfor er det vigtig at få det man personligt lægger vægt på.
Smag og behag.
|
| Til top |
|
| |
piobyte Forum Bruger

Bruger siden: 30 November 2004 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 2169
|
| Sendt: 20 Juli 2005 kl. 09:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Udover det hr. kyhn skriver lytter jeg også efter en god bund ved lavere lydstyrker
__________________ http://www.piobyte.dk/MSV2
|
| Til top |
|
| |
Acer Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3734
|
| Sendt: 20 Juli 2005 kl. 09:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, en god velopløst punchy bund samt om HT'eren er i stand til at spille flere genrer __________________ Fyrer De, Hr. ? Nej da, jeg har H/K
|
| Til top |
|
| |
kim olsen Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 5749
|
| Sendt: 20 Juli 2005 kl. 10:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg klytter hovedsageligt efter sammenhæng og dynamik.
en højttaler med gode dyanmiske egenskaber formår at spille tæt på optimalt, selv nør der spilles lavt, og den såkaldte stilhed mange elsker, kommer som en naturlig del af musikken, i stedet for at stå isoleret, herudover vil enhver form detaljer fremtræde som en integrret del af lydbilledet, i stedet for at stå isoleret i hjørnet som mange detalje-piner højttalere gør.
en farlig ting ved højttalere er dog deres udseende og pris, de mest overraskende oplevelser jeg har haft har været med ting jeg ikke kendte/havde set og ej heller kendte prisen.
men det er samtidigt vigtigt at man ikke fastholder sin oplevelse til et setup, eks kan en enkelt dårlig komponent eller et dårligt rum få selv den bedste højttaler til at lyde som noget der mangler temmeligt meget grovpudsning, så det er vigtigt altid at få en privat demo, låne den med hjem, eller høre den hos en bekendt eller lignende. __________________ Krone siger du? nej den har jeg ikke på hovedet, den står der med skriften "DC300"
|
| Til top |
|
| |
Gumle Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 447
|
| Sendt: 20 Juli 2005 kl. 11:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ud over de nævnte ting, synes jeg det er vigtigt at forholde sig til
det rum, i hvilket man lytter til højttalerne, da der altid er et
betydeligt samspil mellem højttalerne og rummet.
I forretningen er det næsten umuligt at lave gode lytterum til alle
højttalere, og derfor er det vigtigt også at se på lytterummets
størrelse og indretning. F.eks. vil de fleste højttalere virke
bassvage, hvis man hører dem i et stort butikslokale, men det betyder
ikke, at de også er bassvage i ens egen stue. Hårde flader som
eksempelvis store butiksvinduer kan også have en negativ indflydelse,
du ikke vil have derhjemme (med mindre du bor i et drivhus  )
Er der tæpper på gulvet i butikken, hvor prøvelytningen finder sted, og
har du ikke selv gulvtæpper, kan de samme højttalere også lyde noget
anderledes, når du får dem hjem.
Det optimale er selvfølgeligt at bedømme højttalerne i eget hjem, men
man kan jo oftest ikke få alle potentielle højttalere hjem på prøve på
én gang  , så derfor skal den første grovsortering jo foregå i en butik.
Her er det vigtigste at kende musikken rigtigt godt, og give dig god
tid - Nogle højttalere lyder imponerende og besnærende de første 15
min., men anstrengende efterfølgende. Hvilken musik, du bruger er ikke
så vigtig, men hvis du søger lidt her på H4A, er der flere tråde om,
hvilken "testmusik" folk anbefaler og hvorfor de bruger de numre.
Der er flere gode råd
her
og
her.
M.V.H.
Søren
|
| Til top |
|
| |
TapeConnection Lukket konto

Lukket efter brugers ønske!
Bruger siden: 30 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4163
|
| Sendt: 20 Juli 2005 kl. 12:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sammenhæng, over alt andet. En simpel vurdering af om det fungerer, eller ikke fungerer. Synes jeg det lyder fedt, eller synes jeg ikke det lyder fedt? Alt andet er ligegyldigt, og det betyder faktisk at jeg normalt meget hurtigt har dannet mig et indtryk af om jeg kan lide højttaleren eller ej. Man kan lytte efter specifikke detaljer hele dagen, og diskutere med sig selv om højttaleren med den præcise bas er bedre end højttaleren med det brede stereoperspektiv - men i sidste ende bør man vælge dén af dem man ganske simpelt synes giver den bedste oplevelse af musikken. Dét betyder også at jeg kan lytte på to højttalere i to vidt forskellige prisklasser, udpege en række detaljer hvor den dyre er markant bedre end den billige, men alligevel synes at den billige er dén jeg hellere vil høre på, totalt set. Det er f.eks. derfor jeg har et sæt DLS R55, og ikke U66. Hvis man deler lyd op i 10 underpunkter og vurderer hvert punkt for sig, så er det ikke nødvendigvis dén højttaler der får flest point når det hele lægges sammen, der fungerer bedst som helhed. En enkelt detalje kan ødelægge helheden, derfor kan jeg ikke bruge verdens bedste diskant- og mellemtone gengivelse til noget hvis bassen mudrer så meget at det ødelægger helhedsindtrykket.
Problemet for mig at se er at flertallet af højttalere, pudsigt nok _især_ jo højere man bevæger sig op i prisklasserne, er rigtigt gode på ét eller andet punkt, men til gengæld meget ofte bare ikke _fungerer_, der er altid et eller andet der ødelægger den naturlige sammenhæng. Det er så yderst individuelt hvad det er der skaber sammenhængen, og hvilke detaljer der kan ødelægge oplevelsen, så det er ikke så simpelt at udpege de højttalere der bare "fungerer", men for mig er der mange højttalere der nøgternt set spiller godt - men som bare ikke virker rigtigt. Jeg er f.eks. særdeles ambivalent hvad elektrostater angår, jeg kan blive dybt forelsket i den mikrodynamik som elektrostaterne typisk mestrer, men der går bare ikke ret lang tid før jeg irriteres over ting de ikke gør så godt... Kort sagt - når det hele virker "rigtigt", så er det mindre vigtigt for mig om der er enkelte detaljer der er så og så gode. __________________ Mvh. TC
www.tapeconnection.dk
Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
|
| Til top |
|
| |
wamba Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juni 2005 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1260
|
| Sendt: 20 Juli 2005 kl. 13:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kan helt klart stå bag det de fleste skriver her, specielt Otto,TC.
Mange højttalere har mange gode punkter, man skal især også huske at vurdere efter pris, det nytter jo ikke noget at sammenligne en højttaler til 1500 kr, med en til 15000 kr.
Udover det er det sammenhængen, hvis jeg skal komme frem med nogen livseksempler, så dengang (meget lang tid siden, hvor jeg kun kendte til hifiklubben) hvor jeg skulle vælge højttalere, stod mit klare valg mellem B&W og Dali, da klubben ikke førte andet nævneværdigt. Kendte langt fra til andet i hifiuniverset, det kom til senere.
Jeg lyttede så på forskellige højttalere i min prisklasse, bl.a. B&W: dm604s3, dm603s3
Dali: Evidence 460, Suite 2.8, Blue 8008,6006,5005.
Efter at have lyttet det første kvarter, var min umiddelbare opfattelse at der self. var stor forskel! B&W spillede som om man holdte hænderne foran diskanten, meget lukket i det, hvorimod jeg fandt Dali meget dynamiske og bedre til at "råbe". Dette fandt jeg absolut bedst.
B&W havde dog en evne til at spille fantastisk mellemtone, det gav en rigtig god klang, også de dybere områder var den god til. Men jeg kunne ikke leve med de øvre toner, dermed blev den udelukket.
Så jeg blev hurtig enig med mig selv om at det skulle være Dali, har egentlig gennem tiden hørt mange gode Dali'er ved venner/familie, så vidste godt de kunne en del, spørgsmålet var bare, hvilken en det skulle være.
Suite 2.8 spillede godt, dens evner faldte dog hurtig til jorden som lydniveauet steg, det var som om at når den blev bedt om at spille med 90/100 w, så blev den meget buldret, og man følte ikke at basserne var i god kontrol, så en højttaler som efter min mening er god til musikalsk rolig musik. Dens størrelse begrænser også rummets størrelse efter min mening.
Evidence var god, en ganske fin allrounder, desværre fandt jeg serien udulig til surround, da enhederne var for forskellige, skal siges det var SE modellen jeg lyttede på. Desuden kunne jeg godt se at priserne gjorde at der ville gå lang tid inden jeg fik samlet et komplet system. (Læs: studerende)
470 havde også kun de obligatoriske 2 x 6.5" basser, og på dette tidspunkt havde jeg ingen planer om sub, så jeg vidste, at hvis filmlyd skulle skabes med punch, så måtte jeg have noget andet.
Valget faldte så på Blue serien, en serie som efter min mening formår at skabe god lyd både ved lave og store niveauer. Højttaleren spiller specielt godt med Rock, Pop, Techno, Dance, 80'ere osv. Men trods det, har jeg siden måtte sande, at den også får akustisk musik til at lyde rigtig godt, det lytter man mere til når alderen går op i vejret. Men det var specielt den rigtig gode bas til prisen jeg faldte for, dens måde at spille dynamisk på, og dens måde diskanten bliver fremhævet som en smule "råbende" i stedet for tilbageholdende.
Prisen faldte også i god smag, det endte med et system som i kan se, 6006 til front, 5005 til rear og c1000. Dette skal suppleres med en s 1.2 sub, inden længe, som jeg netop også synes gør det rigtig godt til prisen.
Igen, en god højttaler skal kombineres med den rigtige forstærker, et er jo hvad højttaleren kan, noget andet er hvad forstærkeren kan, og det valg er ligeså vigtig som alt andet, det handler, efter min mening, om harmoni og tilpasning, så man får et system hvor alle tingene spiller sammen, til ens smag.
Find 20-30 forskellige musikstykker du vældig godt kan lide, gerne meget forskellige genrer, også noget musik du slet ikke kan lide, og prøv dig frem :=)
|
| Til top |
|
| |
Loddekolben Udelukket fra forum

Udelukket pga. dobbeltprofiler (Groove)
Bruger siden: 19 Juli 2005 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 30
|
| Sendt: 20 Juli 2005 kl. 13:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
wamba skrev:
|
Mange højttalere har mange gode punkter, man skal især også huske at vurdere efter pris, det nytter jo ikke noget at sammenligne en højttaler til 1500 kr, med en til 15000 kr.
|
|
|
Det er da en dårlig ide at isolere sig i bestemte prisklasser, netop relateret til det Otto skriver.....hvis de dyre ikke følger med på alle punkter + "mere af det maste" er der jo noget der er gået galt!
Lyt altid i hele spekteret...hvorfor begrænse sig andet en opad til?
|
| Til top |
|
| |
wamba Forum Bruger

|
| Sendt: 20 Juli 2005 kl. 14:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Formulerede mig ikke særlig godt der, det jeg mente var netop at man ikke skal låse sig fast
Netop derfor jeg endte med Blue i stedet suite, synes ikke de mer penge var godt givet ud, og ja, dog er det som regel sandt at man til enhver tid vil kunne finde en dyrere højttaler som kan overgå en langt billigere, men ja, man skal virkelig lytte sig til det.
Mange gange er merprisen langt fra retfærdig i forhold til det man fik til f.eks. 5000 frem for 10-15?
My bad :)
|
| Til top |
|
| |
wamba Forum Bruger

|
| Sendt: 20 Juli 2005 kl. 14:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dog vil jeg som regel mene, at du får det enormt svært ved at finde et sæt højttalere til 5000-10000, som ikke kan se sig slået af et sæt til 50.000?
Men det klart, spørgsmålet er så hvad man søger, og om det behov bliver dækket i den valgte prisklasse, vil dermed nok stadig holde lidt fast i at man skal passe på med hvilket prisniveauer man sammenligner med.
Men dog, man skal endelig ikke låse sig fast...
|
| Til top |
|
| |
TapeConnection Lukket konto

Lukket efter brugers ønske!
Bruger siden: 30 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4163
|
| Sendt: 20 Juli 2005 kl. 18:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
wamba skrev:
|
Dog vil jeg som regel mene, at du får det enormt svært ved at finde et sæt højttalere til 5000-10000, som ikke kan se sig slået af et sæt til 50.000? |
|
|
Det er et spørgsmål om definitionen af "slået". Det er faktisk sådan at du ikke skal ret langt op i prisklasserne, før en dyrere højttaler ikke bare automatisk er konsekvent bedre end en billig, selve spillemåden spiller meget hurtigt en mindst lige så stor rolle som hvorvidt højttaleren er god eller dårlig. Jeg kan finde på _masser_ af eksempler på højttalere til både 50 og 100.000,-, som helt sikkert på mange punkter slår mine egne R55 klart - men som jeg ikke ville eje om jeg så blev tilbudt at bytte lige over, fordi de ganske enkelt ikke giver mig den samme glæde at lytte til. Der er masser af højttalere der _lyder_ godt, men som ikke er til at holde ud at _høre_ på.
Så jo, det behøver faktisk ikke være sådan at fordi et sæt højttalere koster 10 gange så meget som et andet, så er man nødvendigvis komplet imbecil hvis man ikke mener den - totalt set, i definitionen "hvad vil jeg helst høre musik på hver dag resten af livet", er bedre. Der er en kraftig parallel til Kubikkens forhold til NAD 3020 i det her...
Der er mange der sætter sig ned og lytter til et anlæg i +100K klassen, og siger "jamen det skal jo også være godt til de penge". Ja, det kan godt ske - men det ER det altså bare ikke altid. Der FINDES anlæg til _røv_-mange penge, som ikke lyder godt. __________________ Mvh. TC
www.tapeconnection.dk
Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
|
| Til top |
|
| |
schrez Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2004 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 374
|
| Sendt: 21 Juli 2005 kl. 11:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Min bedste indikator på om jeg synes det lyder godt eller ej er min fod. Vipper den i takt med musikken er det godt, gør den ikke er det ikke godt. Så har det nok lidt som Otto på det punkt. Så for mig er det noget med om ht'eren eller anlæget som sådan inddrager mig i musikken.
|
| Til top |
|
| |
kyhn Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 3396
|
| Sendt: 21 Juli 2005 kl. 12:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
schrez skrev:
| Min bedste indikator på om jeg synes det lyder godt eller ej er min fod. Vipper den i takt med musikken er det godt, gør den ikke er det ikke godt. Så har det nok lidt som Otto på det punkt. Så for mig er det noget med om ht'eren eller anlæget som sådan inddrager mig i musikken. |
|
|
så må Densen lige være dig
|
| Til top |
|
| |
wamba Forum Bruger

|
| Sendt: 21 Juli 2005 kl. 13:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
hehe det er skam helt sandt det i siger, jeg ville heller ikke give meget for en dyr højttaler hvis den billige gjorde det godt, og det var den jeg ville have.
Som tidligere sagt, så var det bl.a. også derfor jeg valgte blue fremfor suite, fandt ikk merprisen godt givet ud, jeg kunne bedre lide blue.
|
| Til top |
|
| |
|
|
Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg. Dette emne er lukket.
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|