| Forfatter |
|
Jonnravn Forum Bruger

Bruger siden: 08 August 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 473
|
| Sendt: 20 Juli 2005 kl. 11:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er nu endelig gået igang med at bygge mig et dual stereotrin med Hypex UCD180 moduler, til at levere power til surround kanalerne i mit setup hvor fronterne allerede bliver drevet af et sæt Zappulse 2,2SE moduler.
Til Projektet er der indkøbt 4 stk UCD180 moduler (selvfølgeligt!), 2 stk 300VA 2x30V ringkerne trafoer, 1 stk 19" 3U kabinet og en hel bunke stik. derudeover er der erhvervet 16 stk BC lytter (4700uf 40V) gratis fra kasserede print på mit arbejde....Free stuff Rules!! (ja jeg er klar over at 30V fra trafoerne bliver til ca 42VDC....men jeg tager chancen og satser på lytterne overlever).
Her er så de første par billeder fra projektet:
Her er lyt printet (et meget basalt design, jeg ved det) og de 2 trafoer.

Lytprintet set fra bundet, jeg har fået det fræset hos en ven, et nydeligt resultat hvis jeg selv skal sige det.

Her er så alle delene klar til montering på bundpladen af kabinettet, som også kommer til at fungere som køleplade (håber det er nok).

Og her er sagerne så monteret på bundpladen af kabinettet.

Så mangler jeg bare at få monteret alle ledningerne, sat stik i bagpladen og sat det hele til......og konstatere at der er noget galt ......nej der skulle helst ikke være noget galt.
Jeg vender skrækkeligt tilbage med flere billeder osv. som projektet løber frem.
Ps. er der nogen der ved om modulerner er on eller off når on\ på modulerne ikke er forbundet til stel?? ellers regner jeg det jo nok snart ud .
|
| Til top |
|
| |
janils Branchemedlem

Pladespilleren.dk
Bruger siden: 02 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3096
|
| Sendt: 20 Juli 2005 kl. 11:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
42Volt på en 40 Volt lyt??? Normalt regner man med en sikkerhedsmargin på 10-20% den anden vej rundt, hvilket jeg får til 50V lytter. Husk på, at netspændingen også kan variere voldsomt afhængig af tidspunkt på dagen, samt hvor meget strøm der i øvrigt trækkes.
Du hører nok, når de siger "pop"..... 
Ellers et spændende og nydeligt udført projekt. __________________ Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3704
|
| Sendt: 20 Juli 2005 kl. 12:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg vil nu ogsaå mene det er noget riscikabelt, med så små lytter.
Tror desværre du bør overveje løsningen igen. Du kan selvfølgelig bare teste dig frem, men skal det holde i længere tid, så bør du bruge større lytter.
Lytterne har også en tolerance +/-, så det er ikke sikkert at alle lytterne lever op til de 40V, der er specificeret.
__________________ DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
|
| Til top |
|
| |
Jonnravn Forum Bruger

|
| Sendt: 20 Juli 2005 kl. 12:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg ved det, men jeg har mailet med en hos Vishay (som jo laver BC) og han siger selvfølgeligt at det ikke er til rådeligt, men han mener også at det der nok vil ske er at leve tiden på lytterne bliver kortere end specificeret.
|
| Til top |
|
| |
torkild Udelukket fra forum

Produktionsteknikker, Dynaudio
Bruger siden: 15 Juli 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1309
|
| Sendt: 20 Juli 2005 kl. 12:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
janils skrev:
42Volt på en 40 Volt lyt??? Normalt regner man med en sikkerhedsmargin på 10-20% den anden vej rundt, hvilket jeg får til 50V lytter. Husk på, at netspændingen også kan variere voldsomt afhængig af tidspunkt på dagen, samt hvor meget strøm der i øvrigt trækkes.
Du hører nok, når de siger "pop"..... 
Ellers et spændende og nydeligt udført projekt. |
|
|
Giver janils ret iat du er på vej til at gøre noget meget dumt &n bsp;! ! __________________ Med denne udtalelse repræsentere jeg kun mig selv, og ikke Dynaudio.
|
| Til top |
|
| |
Hurtig Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3070
|
| Sendt: 20 Juli 2005 kl. 12:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Skal du ikke have noget køling til dine ensrettere???
|
| Til top |
|
| |
Jonnravn Forum Bruger

|
| Sendt: 21 Juli 2005 kl. 00:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så er jeg blevet færdig med dyret, og den spille i baggrunden nu.
Ensretterne bliver faktisk ikke specielt varme, så køling bliver tilsyneladende ikke nødvendigt.
Spændingen på DC siden er på 42,2V så jeg er spændt på at se/høre om de står af eller hvad de gør, hvis de gør så må jeg jo bare lave det om med nogle andre lytter (læs billigere)....for jeg har ikke råd til at gå ud og købe 16 stk 63V af samme slags til en samlet pris på mere en 1200kr.
jeg ser frem til at sammenligne forstærkeren med min Zappulse og se om den kan følge med, lytte testen fortager jeg på fredag sammen med en kammerat (det er altid godt at have et par partiske øre med). Jeg skal nok vende tilbage med resultatet! men indtil videre syntes jeg faktisk de spiller forrygende....specielt når man tænker på at de ikke koster mere end 495kr pr modul!
Sidst men absolut ikke mindst er der her lige et par billeder mere.

|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

|
| Sendt: 21 Juli 2005 kl. 01:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det ser jo nydeligt ud.
Til prisen kan man næsten ikke brokke sig. Kunne være interssant at måle hvor meget effekt de rent faktisk giver ved 4 og 8 Ohm - bare for at se om de lever op til specifikationerne.
__________________ DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
|
| Til top |
|
| |
skruerselv Udelukket fra forum

heltny/cujo
Bruger siden: 05 Juni 2005 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 522
|
| Sendt: 21 Juli 2005 kl. 02:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Efter min mening er de (180´erne) bedre end Zap, de spiller blødere uden at miste digitalforstærkerens fordele - Men det er jo kun bedre hvis man er mere til det musikalske/bløde, end det stive (og lidt kolde) (Zap er ikke dårlig, LANGT fra, men de 180´ere spiller lige til mine ører)
Om de holder den effekt de er skrevet til ved jeg faktisk ikke, men jeg driver 8 stk 6 ohm´s 12" (i parrallel/serie = 3 ohm) på ET modul (med 30,7 Vac - 43 Vdc) og der er bestemt masser af power og jeg har VIRKELIG voldtaget det modul for at se om det kunne holde - og det spiller fint endnu - så snart pengene er til det, skal der det dobbelte antal moduler i så den kan køre brokoblet på alle kanalerne (4 kanaler= 2 x sub + 2 x top) (360 Watt/8 ohm - og vel omkring 500 i 4 ohm)
MEN flot/fedt projekt, jeg ville dog nok sætte 5-6 krafige dioder i god kvalitet, i serie med hver + fra ensretterne, for at få spændingen de 3,5 - 4.2 Volt ned.
Men jeg glæder mig til at høre hvad i kommer frem til mht = 180 Contra Zap eller hvad du/i i det hele taget synes om dem - nu er der jo meget forskel på din og min strømforsygning, men mon ikk man kan få en ide om det alligevel ?
Men FEDT !!!
|
| Til top |
|
| |
soxen Branchemedlem

Bruger siden: 21 Oktober 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 717
|
| Sendt: 21 Juli 2005 kl. 07:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Hurtig Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3070
|
| Sendt: 21 Juli 2005 kl. 13:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ser rigtig godt ud!!
Har lige et spørgsmål til dine UCD-moduler: Har du problemer med støj??? Det har jeg nemlig med mine ZAPPulser, og ville lige høre om det var bedre med UCD'erne... Jeg har konstant hvislen i mine diskanter. Kan høres ½ meter fra højtalerne, og stikker man øret helt hen til diskanten, er man ikke i tvivl!! Hvordan klarer UCD'erne dette??
|
| Til top |
|
| |
skruerselv Udelukket fra forum

heltny/cujo
Bruger siden: 05 Juni 2005 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 522
|
| Sendt: 21 Juli 2005 kl. 13:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hurtig skrev:
|
Ser rigtig godt ud!!
Har lige et spørgsmål til dine UCD-moduler: Har du problemer med støj??? Det har jeg nemlig med mine ZAPPulser, og ville lige høre om det var bedre med UCD'erne... Jeg har konstant hvislen i mine diskanter. Kan høres ½ meter fra højtalerne, og stikker man øret helt hen til diskanten, er man ikke i tvivl!! Hvordan klarer UCD'erne dette?? |
|
|
Der er NUL støj på mine
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

|
| Sendt: 21 Juli 2005 kl. 17:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
@Hurtig
Mon ikke det har noget med din opbygning af zappen at gøre, for jeg har ingen støj fra min Zappulse 2.2SE. Selv hvis jeg lægger øret helt til diskanten, kan jeg kun høre en meget svag susen.
|
| Til top |
|
| |
Guests Gæst

Ikke registreret bruger
Bruger siden: 25 Januar 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Online Indlæg: 113
|
| Sendt: 21 Juli 2005 kl. 17:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jonnravn:
Det ser rigtig godt ud , hvor har du købt UCD'erne henne?
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9412
|
| Sendt: 21 Juli 2005 kl. 17:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Jonnravn Forum Bruger

|
| Sendt: 21 Juli 2005 kl. 18:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg oplever ingen støj med UCD modulerne...på nær når jeg slukker og lytterne aflader så hvæser de i ca 1 sekund. mine Zappulse har også en svag hyle tone, det kan afhjælpes ved at forbinde stel på modulerne med hinanden (der er en vejledning til det på LC's hjemmeside) Nemlig kjeldsen de er købt hos frequence.
Nu har jeg lyttet lidt forstærkeren, og i en uretfærdig sammenligning med min ZAP som jo er tilspillet. er resultatet meget positivt bassen er umiddelbart lige så god som på min ZAP, mellemtonen er mindre detaljeret men mere letflydende/blød, toppen virker lidt tilbage trukket, og uden helt så mange detaljer og lydbilledet er heller ikke helt så dybt og 3 demensionelt....men nu er den jo heller ikke spillet til, jeg regner stærkt med at det vil blive bedre.
Jeg frygter helt at den viser sig at være bedre end min ZAP for så bliver jeg jo nød til at lave 4 kanaler mere og køre aktiv drift på min Proac kloner .
|
| Til top |
|
| |
Kedde Forum Bruger

Bruger siden: 07 Oktober 2003 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 789
|
| Sendt: 22 Juli 2005 kl. 13:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Cool stil, det er iorden 
Dem fra neuholdt er bare iorden, køb dem med ro i sindet.
|
| Til top |
|
| |