Tilbage til HIFI4ALL.DK 17. juni 2026 | 17:03   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Ønsker Hjælp til VIFA byg selv. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
kvikkid
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Juli 2005
Status: Offline
Sendt: 23 Juli 2005 kl. 00:38 | IP-adresse registreret  

åØåHej.

Jeg er kørt død i det med valg af enheder og filtre, det er lidt for svært. Så håber at i vil hjælpe mig lidt her.

Spørgsmål 1.
Jeg har to Vifa M25WO-49-08 10" Subwoofer enheder i to mindre kabinetter med basreflex. men mangler spoler at sætte i, hvilke skal jeg bruge?
link: http://www.d-s-t.com/link/vifa/data/M25WO-49-08a.htm

Spørgsmål 2.
Jeg vil gerne bygge 2 gulvhøjt. som passer til mine 2 subs, og som kan følge med dem. Hvilke enheder skal jeg vælge? og hvad skal jeg bruge af filter?.
Størrelses mæssigt vil nogle 6-7" midwoofer passe godt ind i mine omgivelser.
De skal kunne give en god ren lyd til jazz og rock, så vel når de spiller lavt som højt.

Jeg har lidt gamle Vifa enheder som måske kunne bruges:
2xL19TD-05 8ohm
Vist de samme dem den her: (bare uden magnetically shield)
http://www.d-s-t.com/link/vifa/data/D19SD-05-08a.htm

2xC13MG-09 8ohm
Vist de samme dem den her: (bare uden magnetically shield)
link: http://www.d-s-t.com/link/vifa/data/P13WH-00-08a.htm

Håber i vil hjælpe mig.

Mvh
Jon Jessen

Til top Vis kvikkid's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kvikkid

Bradman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 23 Juli 2005 kl. 09:29 | IP-adresse registreret  

Hej..

Du skal afgrænse dit projket. Jeg vil nok starte med basserne. Det er nogle fine 10" enheder som spiller rigtig fint hifi....bemærk de har en følsomhed på 90db. Det fortæller mig de er forholdvis effektive/følsom. De har også et QTS på 0,29, og det er vel nærmest perfekt til en god bassreflex system som både skal kunne spille rimlig dybt og samtidig ikke fylde en lade. Et slag på tasken er et kabinet som er ca. 70 liter. Det vil give en fin bass. Filteret kunne laves i 6 db med en store spole eller med 12db med en mindre spole og en tværkondensator. Jeg tror du vil være mest tilfreds med en f.eks. en 20mh spole pr. bass. De bør give en afskæring på ca. 125hz med 6db akskæring.

De andre enheder er faktisk også fine, dog er mellemtonen ikke så effektiv som bassen. Du kan betyde at din bass skal gøre tungere med lidt coating (vægtforøgelse), eller du skal monterer en ekstra magnet på mellemtonen. Du kunne forsætte den gode 6db stil med en enkelt spole på mellemtonen, feks. 2.2mh. Ned af til vil jeg nok lad den rulle af uden en seriekondensator med mindre du vil have mega-power-handling. En god kondensator i den størrelse koster også mere end parhundrede kroner....ellers er vi over i nogle bipolar lytter og lyder ret skidt.

Diskanten kunne afskæres med et 6 db filter mere.....eller måske endnu bedre ville et 18db være. Jeg kan ikke formlerne i hovedet, og jeg vil anbefale du overvejer hvor mange penge du vil smide i det. Du kunne også købe nogle andre diskanter som er mere egnet til 6 db afskæring, feks. Dynaudio eller Scanspeak 9700 typer.

Reelt er du nok nødt til at indstille dig på at lære lidt om dele filtrenes fortræffeligheder og hvordan du kan justerer delfrekvenserne på dit system. Helt let er det ikke.

Good luck

/pb 

kvikkid
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Juli 2005
Sendt: 24 Juli 2005 kl. 00:59 | IP-adresse registreret  

Hej.

Du skal have mange tak, jeg tror ikke jeg vil bruge mere end 2-3000kr. i første omgang, men du gav mig ting nok at tænke over. jeg vil smutte på bib. og se om ikke de har noget god læsestof.

mvh Jon
Til top Vis kvikkid's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kvikkid

soxen
Branchemedlem
Branchemedlem

Bruger siden: 21 Oktober 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 24 Juli 2005 kl. 07:14 | IP-adresse registreret  

Du kunne også overveje at købe et byggesæt, fra f.eks. www.danskaudioteknik.dk eller www.frequence.dk
og så bruge den spole til sub'en som bliver foreslået, alternativt en
trafo på de 18 - 20mH, den har lavere modstand end spolen.

Der findes masser af læsestof på nettet - ex. http://ldsg.snippets.org/FILTERS/index.php
http://home1.stofanet.dk/troels.gravesen/
her på hifi4all kan du finde mange flere links, hvis du søger efter det.

Bradman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 24 Juli 2005 kl. 10:48 | IP-adresse registreret  

Jeg ville nok være forsigtig med at kaste alt for mange penge i lommerne på Dansk Audio Teknik, så vil jeg personligt heller overveje noget fra www.q-sound.dk . Jeg mener simpelthen du vil få bedre hjælp derfra.  

Mvh

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes