Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 13:41   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Z3 og interlace (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Kenneth Fuglsan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 24 Juli 2005 kl. 00:57 | IP-adresse registreret  

Godaften

Jeg har lige set endnu et par film på min Z3, dog denne gang koblet på min billige Argon DVD2001 fra Hifiklubben. Jeg lagde mærke til at billedet virker interlaced, altså, hvor der ved horisontale panoreringer fremkommer tydelige streger på hver anden linie.

Jeg har i projektorens opsætning sat den til L2 ved Progressive, og DVD-afspilleren står til at sende et RGB signal.

Vanderlay
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 24 Juli 2005 kl. 10:03 | IP-adresse registreret  

Når du siger RGB, mener du så component (tre "phonokabler") eller RGB via Scart? Jeg er blot usikker på, om du kører et progressivt signal ud fra DVD-afspilleren.

Hvis du gør, så prøv at slå progressive fra på projektoren. Jeg ved ikke, om det kan have noget med det at gøre, men jeg tænkte blot, at fejlene måske kunne skyldes, at du har sat både dvd-afspilleren og projektoren til at deinterlace, og det skal jo kun gøres een gang.

Hvis det er et interlaced signal, du sender til Z3, skal jeg ikke gøre mig klog på, hvad det skyldes.

Til top Vis Vanderlay's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vanderlay

Insaniac
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 December 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 24 Juli 2005 kl. 12:33 | IP-adresse registreret  

Jeg har en S97 og en Z3. Synes godt nok det er svært at indstille. Man kan ikke vælge 720p på dvdafspilleren. Kun 750p. Hvorfor dog det?

Er det bedst jeg lader dvdafspilleren eller projektoren deinterlace og hvordan slår jeg det til/fra i projektoren?

Og når man kører via HDMI, skal den så sende et RGB eller et progressivt signal?

Vanderlay
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Juli 2005 kl. 12:44 | IP-adresse registreret  

Insaniac skrev:

Jeg har en S97 og en Z3. Synes godt nok det er svært at indstille. Man kan ikke vælge 720p på dvdafspilleren. Kun 750p. Hvorfor dog det?

Det er det samme, så vidt jeg har forstået. Det er blot noget med, at signalet teknisk set har nogle ekstra liniers information, som dog ikke er del af billedet. 1080i bliver nogle gange til 1125i og 576i til 625i tror jeg det er. Virker det ikke fint med 750p-indstillingen?

Er det bedst jeg lader dvdafspilleren eller projektoren deinterlace og hvordan slår jeg det til/fra i projektoren?

Kender ikke lige Z3 så godt, men jeg ville umiddelbart lade S97 om det. Ved heller ikke, om S97 overhovedet kan udsende interlaced signaler via HDMI, så det giover vel sig selv?

På min projektor kan man slet ikke vælge progressiv til og fra projektoren, hvis den allerede får progressivt signal ind på DVI. Mon ikke det er det samme her?

Og når man kører via HDMI, skal den så sende et RGB eller et progressivt signal?

Har dvd-afspilleren en valgmulighed mellem de to ting? Det synes jeg lyder mystisk, da det ikke er modsætninger. Som sagt tror jeg kun den kan sende progressivt via HDMI, og om farverne er kodet som RGB eller det der YrCrBrrr!?!?-noget, ja det plejer man da heller ikke at skulle vælge til og fra.

Insaniac
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 December 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 24 Juli 2005 kl. 12:48 | IP-adresse registreret  

Vanderlay: Jeg er ikke så sej til alle de ord og indstillinger, så jeg har sikkert sagt noget forkert.

Jeg mener man på afspilleren kan vælge om det skal sendes som rgb eller yrcrbrrr og der ved jeg ikke helt hvad jeg skal vælge.

Jow, 750p fungerer fint. Jeg synes bare billedet ofte kan blive meget pixeleret i visse film.

Vanderlay
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Juli 2005 kl. 14:45 | IP-adresse registreret  

Insaniac skrev:

Jeg mener man på afspilleren kan vælge om det skal sendes som rgb eller yrcrbrrr og der ved jeg ikke helt hvad jeg skal vælge.

Når du har HDMI i begge ender, tror jeg du skal vælge det der YCrBR...Jeg er ikke 100% sikker, men tror funktionen er til at kunne stille over på RGB, hvis man bruger DVI, som ikke kan klare YCrBrrrr.

Jow, 750p fungerer fint. Jeg synes bare billedet ofte kan blive meget pixeleret i visse film.

Det har vi vist været omkring før, og selvom jeg ikke har noget klogt bud på, hvad det skyldes, så tror jeg ikke det hænger sammen med 720/750-forvirringen.

Har du overvejet at få fat i en kalibreringsdvd og indstille efter den? Så ville du jo kunne finde ud af, om denne pixelering skyldes hardware eller noget ved opsætningen. DVE (Digital Video Essentials) er vist den mest udbredte, og jeg købte vistnok min via den tyske Amazon. Der er en gammel tråd om det et sted

Kenneth Fuglsan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 24 Juli 2005 kl. 16:38 | IP-adresse registreret  

DVD-Afspilleren kører indtil videre på et S-Video kabel indtil jeg får fat i noget bedre. Jeg har en plan om at sætte en HTPC op via et DVI - HDMI kabel.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes