| Forfatter |
|
SES. Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 1499
|
| Sendt: 23 September 2003 kl. 10:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fra min grammofon går et sæt ledninger ind i en riaa. Fra Riaaen går der et sæt ledninger ind i forforstærkeren. Fra forforstærkeren går et sæt ledningen ind i forstærkeren og fra forstærkeren går et sæt ledninger ind i højttalerne.
Det er grundlæggende hifi –hehe.
Jeg har så lille bitte elektrisk forstand, men hver ledning kigger som jeg har forstået ind i en modstand. Hvordan skaber man ”harmoni” i denne kæde, er det noget man bør spekulere på? Eller hooker man bare det hele sammen og trykker på play. Hvilken indflydelse har afsender, kabel, modtager som afsender i næste kabel osv. osv.
Har en ide om at hvis man har et helt setup fra en konstruktør er disse optimeret. Hvis man som mange gør plukker lidt godter fra forskellige hvordan matcher så det elektriske?
Er der noget hente på lyden, musikformidlingen her, eller er det nogen man bare kan glemme. Husk man må godt stille et dumt spørgsmål, når man ikke ved bedre. 
|
| Til top |
|
| |
kibri Branchemedlem

info: tidligere Schelde!
Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1295
|
| Sendt: 23 September 2003 kl. 11:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej SES...
Bestemt ikke et dumt spørgsmål. Det dukker sjovt nok op i perioder og bliver så "glemt" igen...
Ved Impedansmatch forstås, at den samme impedans er tilstede i hver sin ende af en leder. Det giver maksimal effektoverførsel. Specielt inden for HF er dette noget der bliver taget meget hensyn til. Her er signalet som regel svagt med en masse baggrundsstøj, så hvis ikke impedanserne er i orden, modtages intet.
Det forholder sig noget anderledes med Hi-Fi. Her er signalet rigeligt kraftigt og hævet langt over støjgulvet. Et udangstrin skal helst have så lille en impedans (modstand) som muligt. Det gælder både CD, forforstærker og effektforstærker. Et indgangstrin skal have en høj impedans. På denne måde "belastes" signalet ikke. Jo´højere indgangsimpedans, des nemmere bliver apparatet drevet. Stiger udgangsimpedansen, går det mest udover bassen (som kræver mest strøm).
Der er selvfølgeligt mange andre parametrer der bestemmer om det lyder godt eller skidt. Ovenstående er kun et problem i ekstreme tilfælde. Det er gerne rørgrej der lider under høj udgangsimpedans, bl.a. min egen Croft.
Du har ret i, at dele fra samme producent skulle passe sammen. Andet ville være mystisk. Men som sagt er det meget sjældent et problem, dog er der enkelte producenter (Holfi eksempelvis) der har sin egen teori omkring impedanser.
|
| Til top |
|
| |
Dolkin Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 752
|
| Sendt: 23 September 2003 kl. 22:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Schelde og SES.
Når HOLFI bliver nævnt her, får jeg lige lyst til at dele min oplevelse med dem, og deres produkter.
Jeg har testet en del på min HOLFI Integra 8AE, m.h.t. til indgangsimpedansen for CD-afspilleren. Deres CD indgang er på 800Ohm, resten på 20kOhm - alle med en følsomhed på 2,5 mV.
Ved at skifte mellem CD-indgangen og AUX-indgangen oplevede jeg, at lydbilledet blev større - mere virkeligt på f.eks. live-optagelser (Diana Kraal) og at punktformigheden og detaljeringen blev bedre på indgangen med 800 Ohm!!
Da jeg stod for at skulle købe HOLFI'en, skrev jeg til ingenøren, som har konstrueret min CD-afspiller - En 'Njoe Tjoeb 4000' fra firmaet AH! i Holland, bestykket med rør (6922) og bl.a. med 30.000 microFarad i hver kanal - for at spørge om det var hensigtsmæssigt, eller direkte farligt, at tilslutte den til indgangen med de 800 Ohm.
Jeg fik et meget bestemt svar om, at det i hvert fald ikke var nogen go' idé, og det nok bare var en gang salgsgas fra HOLFI, for at tilpasse deres produkter til hinanden - og dermed animere folk til at købe hele HOLFI set-ups. Han understregede at Tjoeb'en var optimeret til at spille i 20kOhms indgange, og at alt andet ville være nonsense.
Envidere skød han HOLFIs argument om, at det også var for at tilpasse indgangen, til den karakteristiske impedans i et signalkabel, fuldstændig i stykker, idet impedansen i disse er yderst svingende. (Jeg fremsender gerne forklaringen på opfordring - den er på engelsk)
Tilbage står jeg som et stort spørgsmålstegn  - hvorfor lyder det så bedre i 800 Ohm - og især hvis impedansen på indgangen skal være SÅ STOR som muligt? Og er jeg igang med at ødelægge rør-udgangen på min CD-afspiller?
Bare lige lidt tanker herfra - rart at du deler din viden Schelde - tak for det!!
Og SES - er det ikke noget med at der ikke findes dumme spørgsmål, kun......DAMN - lost it
__________________ MvH. Dolkin.
|
| Til top |
|
| |
kibri Branchemedlem

|
| Sendt: 24 September 2003 kl. 14:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Dolkin...
Undersøgte det lidt ved at læse på http://www.hifi-planet.com/ahnjoetjoeb4000home-en.htm .... En masse oplysninger, men ingen om udgangsimpedansen. Muligt den har en større udgansimp. end normalt er og at den faktisk "matcher" Holfi´en..! Han siger godt nok den er designet til 20kOhm - så er den nok minimum en faktor 10 under (2kOhm). Sikkert meget mindre... Måske er den nær 800Ohm og du får den tilsigtede "Holfieffekt"..??
Det er et sjovt tilfælde. Normalt er der en kæmpefaktor (200 eller mere) imellem (udgangsimp. 100Ohm / indgangsimp. 20kOhm). Hvorfor det lyder bedre i 800Ohms indgangen, er svært at spå om. Måske du tvinger rørene til at levere mere strøm og det er dette der gør forskellen..? Spiller den højere i denne indgang ?
Ved ikke hvad jeg skal mene om Holfis karateristiske impedanstilpasning.
|
| Til top |
|
| |
Dolkin Forum Bruger

|
| Sendt: 25 September 2003 kl. 12:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Schelde.
Jeg har ikke undersøgt om den spiller højere, og ved heller ikke noge om udgangsimpedansen i Tjoeb'en - men den må da været ændret efter ombygningen....
Vender lige tilbage når jeg ved lidt om lydstyrken
|
| Til top |
|
| |
kibri Branchemedlem

|
| Sendt: 25 September 2003 kl. 12:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Dolkin...
Ja, den er med garanti ikke det samme efter ombygning.
Ville faktisk gerne se den redegørelse fra AH!.... - kunne være sjovt også at høre Holfis syn på sagen... ..
|
| Til top |
|
| |
Dolkin Forum Bruger

|
| Sendt: 25 September 2003 kl. 14:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Schelde.
Redegørelsen handler om HOLFIs argument, om at tilnærme sig signalkablets karakteristiske impedans: 'De 800 Ohm udgør en tilnærmelse til signal-kablernes karakteristiske impedans, dvs. der opnås en bedre signal-overførsel med en lavere forvrængning.'
Det lyder som følger:
'Here's a word about characteristic impedance (symbol: Z):
This is not a valid argument as the benefit of transmitting a signal through a transmission line with a Z is only achievable when output impedance of the source, input impedance of the receiver and Z of the cable are all three exactly the same, like your 75Ohms for TV cable or the digital output of a CDplayer and digital input of a DAC.
Any slight deviation from the exact Z results in severe reflections of energy and bouncing of signal between input and output back and forth. See your TV having doubled images and shades, very well visible in text of subtitling, when your cable or connector is slightly "off". Audio cables have Z of roughly between 20 and 300Ohms, and rarely or never come close to 800Ohms. This difference between 300 and 800 Ohms is sufficient to qualify the whole argument as nonsense.
The only valid part in it is that a transmission of current is slightly less susceptible to cable characteristics. But this works properly only when voltage differences are meticulously disregarded, and this seems to be not the case.
And secondly this phenomenon only is valid at higher frequencies, such as radio frequencies or high-speed digital lines.
Audio signals being essentially limited to 22,05kHz in CDplayers, are too low in frequency to become influenced by the characteristic impedance. The whole structure around audio signals is designed for Voltage Transfer, where the biggest advantages are obtained by a zero output Z of the source and a Z of infinity at the input of the next piece of equipment.
The low Zo of the driving output minimises cable influences.
The output stage of the Tjoeb is optimised for what is considered the de facto standard in audio these days; an input Z of 47-100kOhms.
20kOhms is still within the region where the Tjoeb delivers its full potential.
På en måde kan man jo godt sige at de tilnærmer sig i.fht. de 20kOhm - men da jeg spurgte dem i Holland om hvorfor mon HOLFI så lavede disse 800 Ohms indgange svarede de:
'They somehow discovered that sending signal in the current domain can have some advantages, and they explored that a little bit in this series.
It also provides them with a marketingtool: it gives them a special thing to talk about and secondly when you buy their CD player they can recommend their own preamp or integrated amp with an extra argument.'
Jeg har også tænkt på at konfrontere HOLFI, men har ikke selv viden til at argumentere videre. Og skulle jeg få brug for lidt service en dag, ville det være dumt at lægge sig ud med dem!
Hvad tænker du?
|
| Til top |
|
| |
SES. Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 1499
|
| Sendt: 25 September 2003 kl. 14:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
 Hvis jeg kan finde det gamle STEREOPHILE hvor der er en meget lang og tilsyneladende kompetent gennemgang sender jeg en kopi til Schelde. Det er egentlig den artikel der sommetider dukker op i tankerne.
|
| Til top |
|
| |
kibri Branchemedlem

|
| Sendt: 26 September 2003 kl. 18:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej...
SES - kunne være spændende læsning...
Dolkin - Ja. Svært at kommentere hans mail. Det er lige efter bogen. Savner lidt mere nosser i Holfis filosofi. Er den tilgængelig på deres side..?
Imens kan vi undre os over, at det lyder bedre i 800 Ohms indgangen. Sikker på de er helt ens de indgange...?..måske den netop er optimeret med kort signalvej, en kondensator mindre i signalvejen, og andet godt...?!?
|
| Til top |
|
| |
waal Udelukket fra forum

Bruger siden: 07 Maj 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 559
|
| Sendt: 26 September 2003 kl. 19:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dolkin skrev:
Hej Schelde.
Jeg har ikke undersøgt om den spiller højere, og ved heller ikke noge om udgangsimpedansen i Tjoeb'en - men den må da været ændret efter ombygningen....
Vender lige tilbage når jeg ved lidt om lydstyrken
 |
|
|
Den nævnte cd-spille har så vidt jeg kan læse Vima MKS kondensatorer som overføring i udgangen. Hvis du er heldig er størrelsen 10uF hvilket resulterer i et højpasfilter med et -3dB punkt ved 20Hz hvis den tilsluttes en indgang på 800 ohm.
Det er med andre ord Hollænderen der sidder med pinden
mvh
Waal
|
| Til top |
|
| |