Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. juni 2026 | 13:01   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Støjsvag projektor - modificering? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
niknik
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 28 Juli 2005 kl. 17:07 | IP-adresse registreret  

Hej Alle!

Jeg står overfor at skulle investere i en projektor. Mit budget er max. 7000kr og jeg har tænkt mig at købe brugt.

Mit største problem ved en projektor er støjen. Og derfor er planen at købe en der larmer mindst muligt. Men før jeg kaster mig ud i at se på dB-opgivelser vil jeg gerne høre om der er nogen der har erfaringer med at gøre deres projektor mere støjsvag?? Hvis man snakker computere, er det jo helt utroligt hvad man kan gøre ved at udskifte de blæsere der evt. følger med en færdigkøbt computer - ud med nogle støjsvage i en bedre kvalitet (papst f.eks).

Jeg er meget tøset med støj fra elektroniske apparater, så jeg ville synes det var superfedt at høre om der var noget man kunne gøre for at modificere en projektor (måske er nogle bedre egnet end andre?)

Jeg har f.eks selv min computer stående i et tilstødende lokale fra det jeg har skærmene i, og det gør at der selvfølgelig er helt støjfrit, hvilket jeg efter at have prøvet ikke kunne leve uden... Det kan man af gode grunde ikke med en projektor, men man kunne dog sætte den i et tilstødende lokale bag en tyndere skillevæg med et hul i (hvis afstanden passede) -eller lave et fjernkølings-system?

Jeg har en meget ringe viden om projektorer og deres opbygning, men hvis der er nogen der måske kan guide mig på vej, så ville jeg blive glad :-) -også med idéer ovre i det finurlige hjørne -jeg er villig til at lave forholdsvist spøjse løsninger for at opnå mindre støj...
Til top Vis niknik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af niknik

Rawinc.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Juli 2005
Sendt: 28 Juli 2005 kl. 18:52 | IP-adresse registreret  

Udgangspuntet må være at undersøge den eksisterende blæsers airflow, også undersøge om fx. papst laver blæsere i samme størrelse og om airflowet er med.....

Hvis du ikke har har mindst samme airflow som den originale blæser burde det gå galt...

Interessant emne.......
Til top Vis Rawinc.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rawinc.

Rawinc.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Juli 2005 kl. 18:55 | IP-adresse registreret  

Når du alligevel er oppe på 7000 kr for en brugt, hvorfor så ikke hekse de sidste kugler sammen og få en Z3 fra Tyskland leveret for ca. 9800 . Den har et lavt støjniveu og 3 års garanti....... 

niknik
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Juli 2005 kl. 19:18 | IP-adresse registreret  

Rawinc. skrev:
Udgangspuntet må være at undersøge den eksisterende blæsers airflow, også undersøge om fx. papst laver blæsere i samme størrelse og om airflowet er med.....

Hvis du ikke har har mindst samme airflow som den originale blæser burde det gå galt...

Interessant emne.......

ja, noget i den stil  

jeg kender ikke helt de rigtige steder at lede på projektor-området, men det skulle da undre mig meget, hvis der ikke er en eller anden der har eksperimenteret på området?

Men det kan jo hurtigt blive et dyrt eksperiment, hvis man ikke laver det ordentligt....

til Rawinc. : ja, jeg ville også meget gerne købe en z3 fra tyskland, men jeg har i forvejen hekset rigeligt for at komme op på de 7000...  

Rawinc.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Juli 2005 kl. 20:17 | IP-adresse registreret  

Okey.... , min z3'r er på vej i skrivende stund, efter jeg har vredet mig rundt de sidste 14 dage, der er jo fordele og ulemper ved alt i alle prisklasser......

Mine valg har bla. stået på Acer PD523 som er en DLP , den kan du få tilsendt for ca. 7200, den kører 4:3, der kan være evt. regnbueeffekt, hvis man er lidt emsig, men den er lysstærk hvis man ikke vil mørkelægge alt og den kører en fin opløsning.....

Hvis man vil have ægte 16:9 LCD, så kunne Epson EMP TW 10 H være en fin fætter, den mangler lidt på opløsningen,  men til gengæld har den 1,54 zoom  også er den faldet i pris med 2000 kr inden for den sidste halvanden uge til ca. 5700......

Min erfaring siger mig at der ikke er meget at spare på at købe brugt projektor, i forhold til hvad man mister af garanti mv. , så hvis det ikke betyder så meget med at du får lidt sorte bjælker når du ser 16:9, og du ikke får det fulde udbytte at HDTV formatet, ( hvilket du heller ikke gør på Epsons ) , så ville PD523'eren være et godt valg, efter min menning .......    

Rawinc.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Juli 2005 kl. 20:23 | IP-adresse registreret  

Skal da lige nævne at de overstående priser er i dk.......

PD523'eren er inde på digitalo.de dyrere end her i dk.... 

perejvind
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 28 Juli 2005 kl. 23:53 | IP-adresse registreret  

niknik skrev:

Jeg har f.eks selv min computer stående i et tilstødende lokale fra det jeg har skærmene i, og det gør at der selvfølgelig er helt støjfrit, hvilket jeg efter at have prøvet ikke kunne leve uden... Det kan man af gode grunde ikke med en projektor, men man kunne dog sætte den i et tilstødende lokale bag en tyndere skillevæg med et hul i (hvis afstanden passede) -eller lave et fjernkølings-system?

Hej

Jeg har løst min projektors støjproblem ved at lave en såkaldt hush-box til den. Løsningen med at have projektoren i et andet lokale og lave et hul i væggen er god nok, og det er der skam også flere der har gjort. Desværre er det ikke altid muligt at udføre den idé i praksis. I mit tilfælde ville det kræve at projektoren blev flyttet uden for huset, da jeg sidder op ad en ydermur når jeg ser film

niknik
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Juli 2005 kl. 23:58 | IP-adresse registreret  

-du kan jo mure en lille kasse op på ydersiden af dit hus

Hvordan har du lavet din 'hush-box'? -og er der måske et sted på nettet du kan anbefale med info om dette emne?

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes