| Forfatter |
|
tjementum Forum Bruger

Bruger siden: 30 November 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 246
|
| Sendt: 01 August 2005 kl. 14:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Hvad er forskellen på en high-end DVD afspiller, og en computer med digital DVI udgang til både surround sound forstærker og LCD/Plasma TV?
Jeg spørger, fordi en sælger i HiFi klubben "påstod" at en High-end DVD afspiller til 20.000 (hvis sådanne findes) er bedre til at "læse" DVD mediet en en computer. Kan det virklig passer det?
Jeg mener, en computer læser vel digitalt fra DVD drevet. Hvis der er noget om snakken, hvad så hvis man kopiere .vob og .sub filerne (eller hvad de hedder) ind på harddisken først?
Jeg kan forstå det, hvis MPEG Decoderen i en High-End DVD afspiller gør en forskel. Men hvordan er de i fht. de nyeste decoder fra f.eks. PowerDVD og Nvidia NvDvd?
Eller har det noget med driverne til grafikkortet at gøre?
Hvordan er forskellen, hvis man sammenligner en PC med en DVD afspiller til f.eks. 2.000 kr.?
Thomas
PS: Jeg har en Microsoft Media Center PC, som jeg ønsker at bruge til DVD afsiller. Betjeningen af denner er optimal for mig. DVD'en starter automatisk, når jeg ligger den i maskinen. Jeg kan nøjes med én fjern betjening. Selv min børn på 4 og 6 år kan finde ud af det.
|
| Til top |
|
| |
keyvan Forum Bruger

Bruger siden: 11 Maj 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1513
|
| Sendt: 01 August 2005 kl. 22:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Slet ikke nogen, som vil kommentere tjementums indlæg???
|
| Til top |
|
| |
veddum-manden Forum Bruger

Bruger siden: 04 Februar 2005 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 86
|
| Sendt: 01 August 2005 kl. 22:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
ved godt en s97 panasonic dvd med hdmi ikke er high end.. men efter at
sidde og lege med at koble min pc til min panny ae700 projektor.. fandt
jeg klart bedst billede ved PCen.... og det er kun via vga udgang...
__________________ ham den flotte
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 01 August 2005 kl. 22:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
skal så lige siges det er et x800 xt pe kort med VIVO
|
| Til top |
|
| |
micma18 Branchemedlem

HM Elektronik
Bruger siden: 29 Januar 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2120
|
| Sendt: 01 August 2005 kl. 23:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
hmmm.... når du benytter HDMI eller DVI, så er det jo sådanset skærmen/projektoren der laver hele arbejdet! Ellers bruger du jo bare afspilleren/pc'en som løbeværk og dekoder for mpeg komprimeringen, men den følsomme "konvertering" er jo overladt til skærmen...
Hvis du lægger filmen ind på pc'ens harddisk, så er jeg dog af den opfattelse af du får en noget nær bitright afspilning, da det hele så er buffered i hoved og r*v og moderne grafikkort har mere end rigelig power til at dekode mpeg'en... Men hvis du ikke bruger digital video udgang, så er det lidt en anden sag!
PC'en kan somregel også gå langt højere op i opløsning, men det kommer jo igen an på udstyret og mediet?
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 01 August 2005 kl. 23:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
ja brugte hdmi.. vga fra pc ser en del mindre "pixelleret ud" hvis du ved hvad jeg mener
|
| Til top |
|
| |
tjementum Forum Bruger

|
| Sendt: 03 August 2005 kl. 16:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
micma18 skrev:
|
hmmm.... når du benytter HDMI eller DVI, så er det jo sådanset skærmen/projektoren der laver hele arbejdet! Ellers bruger du jo bare afspilleren/pc'en som løbeværk og dekoder for mpeg komprimeringen, men den følsomme "konvertering" er jo overladt til skærmen... |
|
|
Det lydder ikke rigtigt. For så vil der jo ikke være forskel på DVD afspillere, hvis de bare har HDMI udgang. Jeg er overbevids om at at MPEG decodingen er det der gør forskellen.
Og på det punkt har en PC jo mange flere kræfter at gøre godt med, og min teori, er derfor at PC'en sagtens kan måle sig med High-End DVD afspillere, hvis man bare har det rigtige Decoder Software.
micma18 skrev:
Hvis du lægger filmen ind på pc'ens harddisk, så er jeg dog af den opfattelse af du får en noget nær bitright afspilning, da det hele så er buffered i hoved og r*v |
|
|
Jeg tror ikke på at selvelæsningen af mediet er særligt afgørende, medmindre der er risser eller fedtede fingre.
micma18 skrev:
| .... og moderne grafikkort har mere end rigelig power til at dekode mpeg'en... Men hvis du ikke bruger digital video udgang, så er det lidt en anden sag! |
|
|
Selve grafikkortet fortager vel ikke MPEG decodingen? Dertil bruges en seperat MPEG Decoder som f.eks. WinDVD, PowerDVD, NvDVD osv. Disse kan tilgengæld gøre en kæmpe forskel. Jeg tror det er her PC'en kan have problemer, men ved ikke om MPEG Decoderen i en god DVD afspiller, er bedre end en Software Decoder?
Grafikkortets driver har dog indflydelse på, hvordan farverne præsenteres. Derfor er det vigtigt med den rigtige driver til skærmen. Tror jeg!!! Eller har jeg misforstået noget?
micma18 skrev:
| PC'en kan somregel også gå langt højere op i opløsning, men det kommer jo igen an på udstyret og mediet? |
|
|
Opløsningen bør passe med opløsningen på skærmen. F.eks. har jeg lige bestilt en Panasonic 42" HD Ready Plasma skærm. Den har en opløsningen på 1024*768, så dette er vel den bedste opløsning. Problemet er at selv om den har en HDMI indang, så kan den ikke modtage PC opløsninger (800x600, 1024X768 osv.) via HDMI, men kun video opløsninger som (480p, 720p, 1080i), og da ingen af disse svarer til skærmens native opløsning, vil der ske en down- eller upscaling. Mit indtryg er derfor at en native 1024x768 over VGA vil være det optimale på denne konkrete skærm.
Dette er et generelt problem med Plasma skærme, hvor LCD skærmer er meget bedre, da de kan modtage native PC opløsninger via DVI.
Alt dette er kun noget jeg har læst mig frem til på nettet og ved at tale med bl.a. Panasonic og Pioneer support. Så hvis der er nogen, der mener, at dette er forkert, så sig til.
Venligst Thomas
|
| Til top |
|
| |
tjementum Forum Bruger

|
| Sendt: 03 August 2005 kl. 16:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
veddum-manden skrev:
| ja brugte hdmi.. vga fra pc ser en del mindre "pixelleret ud" hvis du ved hvad jeg mener |
|
|
Nej... jeg ved faktisk ikke helt hvad ud mener? Er "pixelleret" godt eller dårligt? Det lydder som om du mener det er dårligt, men det lydder også som om at at det bare står skarpt.
Hvilken skærm har du, og hvilken opløsning har den? Hvis den har en PC opløsning (800x600, 1024x768), og du bruger HDMI fra en DVD, så vil DVD'en jo ikke sende i denne opløsning, og der vil derfor skel en downscale eller upscale. Men hvis du ser film, bør du ikke kunne se dette særligt tydeligt.
Igen... jeg skriver kun, hvad min opfattelse er. Det er ikke noget jeg har prøvet.... endnu ;-)
Thomas
|
| Til top |
|
| |
Martin_Kbh Udelukket fra forum

Bruger siden: 06 Juni 2003 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1203
|
| Sendt: 03 August 2005 kl. 16:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg havde Denon's DVD 3910 hjemme en weekend da jeg faktisk havde købt den.
Den spiller audio sublimt i forhold til alle andre DVD'ere som gutterne og jeg har testet i min hjemmebif. Vi testede her kun på billedet i henholdvis anlog og digital overførsel - i direkte test op mod min HTPC.
HTPC kører, Panasonic AE-500, ATI 9600 Pro Extreme Edition uden blæser, PowerDVD 6.0, Powerstrip. Billedet kører default 1280*720, 60 hertz via DVI.
Vi sammenholdt billedet fra 3910'erns component (1 meters kvalitetskabel fra hifiklubben) med 10 meter SVGA-kabel via Powerstip. Her gjore DVD 3910 det rigtigt godt, men de utalige muligheder for at tweake via Powerstrip er endeløse og HTPC'en matchede og slog den i flere tilfælde.
På DVI var det næsten dødt løb, men min HTPC vandt igen på indstillingsmulighederne.
Eftersom jeg spiller stereo/cd'er på mit Densen anlæg og i øvrigt er meget tilfreds med lyden fra min HTPC (M-Audio Transit USB) jeg så var der bred enighed om at vente til der kom noget endnu vildere fra Denon eller andre.
HTPC er vejen frem mod bedre bio-oplevelser.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 03 August 2005 kl. 17:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
tjementum skrev:
veddum-manden skrev:
| ja brugte hdmi.. vga fra pc ser en del mindre "pixelleret ud" hvis du ved hvad jeg mener |
|
|
Nej... jeg ved faktisk ikke helt hvad ud mener? Er "pixelleret" godt
eller dårligt? Det lydder som om du mener det er dårligt, men det
lydder også som om at at det bare står skarpt.
Hvilken skærm har du, og hvilken opløsning har den? Hvis den har en
PC opløsning (800x600, 1024x768), og du bruger HDMI fra en DVD, så vil
DVD'en jo ikke sende i denne opløsning, og der vil derfor skel en
downscale eller upscale. Men hvis du ser film, bør du ikke kunne se
dette særligt tydeligt.
Igen... jeg skriver kun, hvad min opfattelse er. Det er ikke noget jeg har prøvet.... endnu ;-)
Thomas |
|
|
det er negativt, nej kører 1280x720 ud fra pcen.. til en panasonic
ae700 projektor 1280x720 native... og ja brugte hdmi fra afspilleren..
pcen gør bare et bedre job, hvis jeg skal stole på mine øjne..
|
| Til top |
|
| |
mer156 Forum Bruger

Bruger siden: 12 September 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 81
|
| Sendt: 03 August 2005 kl. 18:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det smarte ved en dvdafspiller er så at den ikke skal formatteres hver anden dag 
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 03 August 2005 kl. 18:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
mer156 skrev:
Det smarte ved en dvdafspiller er så at den ikke skal formatteres hver anden dag  |
|
|
hvorfor skal man gøre det ved en pc? det viser bare brugeren har minimal forstand på det.
|
| Til top |
|
| |
tjementum Forum Bruger

|
| Sendt: 03 August 2005 kl. 18:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
mer156 skrev:
|
Det smarte ved en dvdafspiller er så at den ikke skal formatteres hver anden dag 
|
|
|
Fair. Personligt mener jeg at PC'en med Microsoft Media Center giver mig så meget, mere og er lettere at betjene.
1. Jeg har én fjernbetjening, som har alle kanpperne med de rigtige lables.
2. Jeg har ingen DVD-afspiller. Alle de DVD film jeg har er kopieret ind på min Harddisk, og kan tilgås via et fedt interface. Alt musik er kopieret ind på samme måde (blanding af MP3 og WAV filer). Derfor har jeg ingen DVD'er og CD'er stående fremme.
3. Jeg får en rigtig god DVD-afspiller + Elektroniks Program Guide (EGP) + Suvuræn DVD Recorder + Adgang til alle mine digitale billeder og video. Dertil kommer min XBOX media Center Extender og Linksys Media Center Extender, som giver præcis de samme muligheder i soveværelset og børneværelset. Pris ca. 1.500 pr. rum. For ikke at glemme adgang til Internet og andre PC funktioner i stuen.
Jeg har givet under 8.000 for alt dette. Prøv at købe en kvalitets DVD afspiller, CD afspiller, Harddisk recorder, Radio for disse penge.
Og mine børn på 4 og 6 kan finde ud af det hele, og de ridser ikke mine DVD'er.
Derfor gik denne thread på kvaliteten af lyd og billede. Da betjeningen er en smags sag. Du syntes en DVD er let, jeg syntes at en Media Center er det fedeste.
OK. Jeg er PC nørd. Men denne maskine som ikke bruges til andet, bliver kun formateret når der kommer nye versioner af MCE. Jeg indrømmer dog at jeg har brugt lidt tid på at få det til at fungere optimalt. Det er ikke plug'N'play. Men den har virket dag efter dag. Min kone havde samme holdning, men har måttet erkendet at den altid virker.
Tilgengæld kommer der en ny version af MCE til efteråret. For få håndører kan jeg opgradere min maskine. Mangler jeg mere Harddisk plads eller ønsker jeg at kunne optage 3 forskellige kanaler på samme tid, kan jeg bare opgradere, uden at det koster mig en bondegår.
|
| Til top |
|
| |
mer156 Forum Bruger

Bruger siden: 12 September 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 81
|
| Sendt: 03 August 2005 kl. 19:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er nu ikke så meget med forstand at gøre, synes bare at der er så mange forskellige codecs og indstillinger man skal tage højde for. Kan sagtens se fordelen med en htpc, har da tænkt på at bruge min bærbare til formålet når den er forældet. Har ikke prøvet at rode med Media Center, men har dog hørt meget godt om det.
|
| Til top |
|
| |
Martin_Kbh Udelukket fra forum

Bruger siden: 06 Juni 2003 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1203
|
| Sendt: 03 August 2005 kl. 21:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
tjementum skrev:
| Mangler jeg mere Harddisk plads eller ønsker jeg at kunne optage 3 forskellige kanaler på samme tid, kan jeg bare opgradere, uden at det koster mig en bondegår. |
|
|
Jeg har lige smidt 300 ekstra GB min HTPC for 1200,-
|
| Til top |
|
| |
Morten Fog Forum Bruger

Bruger siden: 20 Juli 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 106
|
| Sendt: 05 August 2005 kl. 17:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg har selv en Denon 3910 som jeg er godt tilfreds med. men det ender nok med at jeg skal have lavet en HTPC på et tidspunkt, den var dog mest tænkt til at bruge til stereo-lytning, med det kunne jo godt være man skulle overveje muligheden at bruge den som dvd afspiller også.
hvordan får i lyden fra computeren og så til jeres forstæker? hvilke kort bruger i? og hvilken signaltype? __________________ mvh Morten Fog
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 05 August 2005 kl. 23:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
bruger audiotrak prodigy 7.1 lt med digital coax til recieveren.
|
| Til top |
|
| |
svdi Forum Bruger

Bruger siden: 05 Oktober 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 268
|
| Sendt: 05 August 2005 kl. 23:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lydkvaliteten fra en pc afhænger af kvaliteten af lydkortet. De bedste lydkort har de samme dsp'er (digital sound processorer, eller DA-konvertere, om man vil)som de bedste cd-spillere, og lyder præcis lige så godt. Der er en meget spændende historie i det seneste nummer af high fidelity om netop dette emne. Efter at have læst artiklen har jeg købt et "revolution 7.1" kort fra M-Audio, og sat i min gamle Compaq. Det lyder fantastisk, lige så godt som min Primare CD 30.2 til 15000, og kortet koster 925 kr. Det er fremtiden, ingen tvivl om det!!!
|
| Til top |
|
| |
micma18 Branchemedlem

HM Elektronik
Bruger siden: 29 Januar 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2120
|
| Sendt: 09 August 2005 kl. 11:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
svdi skrev:
| Lydkvaliteten fra en pc afhænger af kvaliteten af lydkortet. De bedste lydkort har de samme dsp'er (digital sound processorer, eller DA-konvertere, om man vil)som de bedste cd-spillere, og lyder præcis lige så godt. Der er en meget spændende historie i det seneste nummer af high fidelity om netop dette emne. Efter at have læst artiklen har jeg købt et "revolution 7.1" kort fra M-Audio, og sat i min gamle Compaq. Det lyder fantastisk, lige så godt som min Primare CD 30.2 til 15000, og kortet koster 925 kr. Det er fremtiden, ingen tvivl om det!!! |
|
|
DSP'en og DAC'en har absolut intet med hinanden at gøre! og lydkvaliteten kan godt variere meget, alt efter hvordan det hele er skruet sammen, og hvordan det bliver forsynet osv., så det med at der er brugt de samme konvertere kan ikke helt retfærdiggøre at det skulle lyde som de dyre stationære afspillere (eller omvendt...) Men lyden fra M-audio lydkortet, lyder muligvis bedre i dine øre, og det er self. også fint, men det vil være en skam kun at sammenligne lyden ud fra numrene på komponenterne!
Man kan f.eks. også risikere at se den snottede opamp NE5534, eller hvad den nu hedder, i selv de aller fineste afspillere, og det er jo selvom denne også kan findes på de aller billigste noname lydkort... 
|
| Til top |
|
| |