Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2026 | 07:54   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Gl. Yamaha kontra ny Marantz (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
747DK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 April 2005
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 01 August 2005 kl. 18:06 | IP-adresse registreret  

Mit nuværende setup.
YAMAHA C70 & M70
MARANTZ CD63 Lclock upgrade
ONKYO T-9090
DENON DRM-600
DENON DP-59L
SYSTEM AUDIO 1270.

Til sagen min C70 skal have lavet et defekt relæ og naturligvis trimmes. når det er noget der har den alder. det er en yderst velbygget og tidsløs/diskret forforstærker der kører i klasse A godt afskærmet alps potmeter guld rigtig god pu ingang terminaler mm. vejer små 10 kg KRAM

Min M70 burde nok også have nye lytter og igen trimmes.

det er noget grej jeg har været meget glad for også pga. det meget diskrete design.
effekttrinet holder højttalerne i et jerngreb og forforstærkeren er rent hul igennem jeg kan faktisk ikke høre forskel på om cden er sat direkte til effekttrin eller eller om der er forforstærker imellem. det må være et kvalitets tegn.

men for at være ærlig så vil jeg betegne lyden som lidt for levende jeg ville måske gerne lidt mere over i den analoge afdeling. noget jeg havde tænkt mig at rette til med kabler.

jeg læser så om Marantz PM7200. det er jo en ret nøjagtig beskrivelse af den lyd jeg vil have?
jeg begynder at tænke på om pengene ikke er bedre sat i en sådanne. beløbet er nok næsten det samme og så er den ny.
og jeg kan jo bare kigge på min Marantz cd 63 det svarer nok til at en benzin bil der har kørt fem millioner km.uden problemer skip eller lign den opfører sig som den gjorde som ny og ser også sådan ud. så jeg ved hvad marantz står for.

min musiksmag er desvære ret bred jeg elsker punk hardcore heavy mm. men jeg elsker også neil young cowboy junkes,Mazzy Star,runrig,og klassisk melodisk rock. og en masse imellem.

en af mine krav til en forstærker er at jeg skal kunne spille HØJT og at der skal være kontrol. men også at den skal være ret musikalsk til det stille musik jeg hører.
Måske en umulighed men jeg syntes også at det netop beskiver mine system audios kvaliteter.

kan en PM 7200 mon leve op til de krav
jeg må indrømme at jeg er i lidt af et dilemma.

Bruge pengene på det gamle kram eller købe nyt og måske blive en gladere mand.
jeg hælder nok efterhånden mest til PM7200ern

jeg ved det er svært at svare på men bare giv et bud. :-)

KimG
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Juli 2004
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 01 August 2005 kl. 18:54 | IP-adresse registreret  

Det bliver aldrig let

Den eneste - og simple - reelle fremgangsmåde er da at låne den PM7200 og høre om det er lige det, du leder efter.
Er det det, så bare få købt den og få det gamle solgt. Ellers er det jo bare at komme i gang med reparationerne.
Det kan i hvert tilfælde ikke betale sig at reparere og straks derefter skifte. Du får aldrig reparationsudgifterne dækket ved et eventuelt senere salg.

Men !!! Lyt grundigt på PM7200, før du bestemmer dig.

747DK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 August 2005 kl. 22:27 | IP-adresse registreret  

#kimG
Tak. jeg er sådan set enig med dig. Mine muligheder for at låne er begrænsede og jeg ved godt at som investering er reparationerne tåbelige. men brugsværdien kan være stor.
men du har ret jeg får aldrig pengene hjem på det.

jeg har tidligere med held købt uhørt grej baseret på anmeldelser... det eneste jeg har lyttet virkeligt meget på var mine 1270er.... men kombinationen af mine levende SAer og den mere tilbagelænede Marantz ville i teorien være perfekt. jeg er ikke i tvivl om at de andre dele ville fungerer godt i den sammenhæng.

jeg glemte også noget meget vigtigt i mit spørgsmål.
er det sund fornuft eller er det et bevis på mangel på samme?

jeg ville måske også gerne" back to basic"(lytteglæde)
Mit nuværende setup lyder fremragende ved gode optagelser "krisp" men kan let blive anstrengene ved de dårlige men aldrig på Lp. der er lyden enorm homogen.. og det er jeg bange for ikke ændre sig det strore efter rep.

mvh Dennis

747DK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 August 2005 kl. 12:20 | IP-adresse registreret  

En lille update.
Alt mit vrøvl om back to basic fik mig til at gøre skridtet fuldt ud. jeg satte min gode gamle NAD 3020I til at slæbe skidtet omend var jeg lidt nervøs for om den kunne trække mine 1270er.
Tja det er surt at indrømme der er en klar forbedring i musikalitet den har ikke det greb om bassen og den brede i lydbilledet som mit yamaha havde. og den lyder hurtigere presset(ikke så underligt) men kan sagtens spille op. men den problemstillingen med forskellen mellem LP og de andre kilder er fuldstændig forsvundet. Alt spiller musik:-)

den manglende brede i lydbilledet og effekt ville jeg ikke kune leve med på langt sigt så en udskiftning er påkrævet.

men det er absurt at det var det der skulle til.
3020Iern har slået til igen! :-D

MGPProjectS
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 November 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 02 August 2005 kl. 17:30 | IP-adresse registreret  

Ja, det ældre Yamaha spiller faktisk fremragende!

Hvis du nogensinde kommer i nærheden af en Yamaha B2x, så giv den et seriøst lyt. Ikke meget Yamaha der kan banke den af banen

www.MGP-ProjectS.com | High End for mindre end 50k.
Til top Vis MGPProjectS's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MGPProjectS Besøg MGPProjectS's Websted

747DK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 August 2005 kl. 11:37 | IP-adresse registreret  

MGPProjectS skrev:

Ja, det ældre Yamaha spiller faktisk fremragende!

Hvis du nogensinde kommer i nærheden af en Yamaha B2x, så giv den et seriøst lyt. Ikke meget Yamaha der kan banke den af banen

På det område jeg helt sikkert enig nypris for mit sæt var også 25 af de store og det blev fremstillet i 10 år ! jeg købte det selv brugt meget billigt Expert er lette at tage R**** på. købte først den ene del Effekttrin så står de med et halvt sæt ;-) vent en måned så er de villig til at forhandle :-D
Men som sagt jeg er ikke sikker på at man altid skal lade sig forblænde af kram man skal også kigge på sit behov.

Kvaliteten er indiskutabel og jeg så gerne at det eventuelt fik et godt hjem andensteds..

Svinefar
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 September 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 03 August 2005 kl. 17:24 | IP-adresse registreret  

Ja, nu har jeg jo beskrevet lyden, som jeg hører den på mit anlæg i den omtalte anmeldelse, så det vil jeg ikke lige gøre igen

Men du skriver i dine krav til forstærkeren, at den skal spille højt, og der skal være kontrol. Og til det vil jeg sige, at den kan spille højt (jo jo, bare spørg overboen ), men det er ikke det, den excellerer i. Der findes andre mærker, der er mere lagt an på det. Men om den kan spille højt nok til dig må næsten komme an på en prøve på dine højttalere.

747DK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 August 2005 kl. 21:33 | IP-adresse registreret  

#Svinefar

Det var nu mere spørgsmål som dens evne til at håndtere Kompleks musik uden at miste overblikket ?
Selv ved kraftig lydstyrke.

Jeg ved heller ikke hvor hårde dine HTer er at trække.

HØJT tja en temmelig dum beskrivelse fra min side hvad der kun er moderart for den ene er smertefuldt for den anden ;-)nej det jeg kræver er at den ikke knækker sammen fordi jeg skuer op for BAD RELIGION eller lign og at den også kan klare at blive ved. altså ikke kun peak.
Strømstærk ?

når det er sagt kan jeg sige det på den måde din anmeldelse er en nøjagtig beskrivelse af hvad jeg søger.
Dvs. sammenhængene lydbillede hvor man ikke kommer til at overanalyserer. ordet er musikalsk. husk at jeg også hører meget akustisk,

jeg er egentligt ikke i tvivl om den kan levere havre nok idet jeg stadig har min 3020i sat til(med den analyserer jeg ikke det er bare musik.) og den kan næsten klare det :D egenligt den er næsten lige så gammel som mit yamaha men helt uden tegn på ælde. balsamerede de det skidt :-)

De anmeldelser du henviser til hvor har du fundet dem ? jeg kan se at what hifi har anmeldt den men kan ikke finde selve anmeldelsen.. ellers her jeg faktisk kun fundet bruger anmeldelser. eller citater fra what hifi.

men en ting er sikkert jeg har bevæget mig i den forkerte retning med mit nuværende setup.

Mvh
Dennis

Svinefar
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 August 2005 kl. 16:34 | IP-adresse registreret  

Du skal lige tænke på, at en PM 7200 ikke har pre out (skandale), så du kan ikke have din NAD slået til også.

Den anmeldelse, jeg referede til, var min egen brugeranmeldelse.

Kristiankk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 August 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 04 August 2005 kl. 20:56 | IP-adresse registreret  

Jeg ville vælge rep af Yamaha´en.
PM 7200 er ikke nær så seriøst opbygget som din Yamaha... Men igen kommer lyden jo også ind i billedet. Så det er jo hvad du synes bedst om.

Til top Vis Kristiankk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kristiankk

747DK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 August 2005 kl. 22:25 | IP-adresse registreret  

Svinefar skrev:

Du skal lige tænke på, at en PM 7200 ikke har pre out (skandale), så du kan ikke have din NAD slået til også.

Den anmeldelse, jeg referede til, var min egen brugeranmeldelse.

Ja du har ret det er ret underligt men jeg har nu læst din anmeldelse grundigt :-)
Men du misforstår jeg har ikke tænkt mig at forsatte med at køre med min NAD.
En god velbygget forstærker som har givet mig mange gode oplevelser. så er den heller ikke længere ;-)
som beskrevet længere oppe er den eneste grund til at jeg stadig kører med den at den viste sig at spille langt mere musikalsk end det forrige setup(katastrofalt) jeg hører faktisk langt mere musik nu end med det forrige. og det er jo egenligt det det går ud på :-)
Google er underlig nu har jeg faktisk fundet et par anmeldelser på de samme søge ord? bla. HiFI Choice

jeg har lige et enkelt spørgsmål til dig Hvordan er dens evne til at håndtere Kompleks musik uden at miste overblikket ?
Selv ved kraftig lydstyrke.

grunden til at jeg spørger er at jeg kommer til at høre den ude i en forretning under sikkert ret kaotiske forhold. og jo mere jeg ved om dens styrker og svagheder nu stærkere står jeg.

Mvh
Dennis

747DK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 August 2005 kl. 01:03 | IP-adresse registreret  

En lille update
Jeg fik hørt marantzen her i weekenden.
jeg var solgt :-) spilleglæde og musikalsk var den rette beskrivelse uanset musikgenre.
og masser af power selv i klasse A Jo jeg huskede sluk/tænd ;-)
Så meget for så få penge ?

Tror den er det perfekte match med mine SAer. der er meget forward.

Den er nu bestilt i guld ved TC og jeg glæder mig som et lille barn :D

Mang tak for jeres hjælp i denne tråd :-)

Hilsen
Dennis

Svinefar
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 August 2005 kl. 11:59 | IP-adresse registreret  

Ah, det lyder jo helt perfekt!

Det ER en rigtig fed forstærker, og til pengene vil jeg absolut ikke tøve med at anbefale den til hvem, der nu måtte gide at lytte. Sådan en gang kinesisk serieproduktion kan altså gøre nogle tricks ved pris/ydelsesforholdet  

747DK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 August 2005 kl. 12:16 | IP-adresse registreret  

Svinefar skrev:

Ah, det lyder jo helt perfekt!

Det ER en rigtig fed forstærker, og til pengene vil jeg absolut ikke tøve med at anbefale den til hvem, der nu måtte gide at lytte. Sådan en gang kinesisk serieproduktion kan altså gøre nogle tricks ved pris/ydelsesforholdet  

Takker helt enig.
jeg er nu gennerelt også ligeglad ned om den spiller klasse Å bare den lyder godt

Så den også i sort der var den bare en klods og guld passer bare til en Marantz

hvis det har interesse kan jeg maile HiFi Choice's test af den som jeg fik opstøvet et ret sløret PDF dokument ?

Men til din ros så er din test faktisk bedre man bliver bare forvirret af deres men der står da et par oplysninger.

Der er desværre en uges leveringstid men ok så kan jeg da få ryddet op det andet ragelse

Svinefar
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 August 2005 kl. 12:35 | IP-adresse registreret  

Jeg har vist set den test en gang tidligere, så det behøver du ikke. Men tak for buddet.

Så må du have god fornøjelse med den og med at få den spillet til. Min åbnede sig en del efter et par uger.

747DK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 August 2005 kl. 20:49 | IP-adresse registreret  

lige en update
Jeg modtog min pm7200 idag kl 18:00.
jeg har helt sikkert gjort det rigtige :-)
Den passer perfekt sammen med mine SAer.
Dens evne til at levere et stort lydbillede med en storisk ro er forbilledig. det er som om intet kan bringe den ud af fatning, et stort musikalsk lydbillede uanset genre.
Bassen virker umiddelbart afgrundsdyb hos mig modsat hvad svinefar har oplevet.
hvad der overrasker mig mest er at jeg ikke engang mangler effekt i klasseA den trækker bare igennem ;-)
Man glemmer teknikke og lytter til musikken er den bedste beskrivelse.
Og den er ikke engang spillet til :-D

MGPProjectS
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 November 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 16 August 2005 kl. 10:59 | IP-adresse registreret  

747DK skrev:
lige en update
Jeg modtog min pm7200 idag kl 18:00.
jeg har helt sikkert gjort det rigtige :-)
Den passer perfekt sammen med mine SAer.
Dens evne til at levere et stort lydbillede med en storisk ro er forbilledig. det er som om intet kan bringe den ud af fatning, et stort musikalsk lydbillede uanset genre.
Bassen virker umiddelbart afgrundsdyb hos mig modsat hvad svinefar har oplevet.
hvad der overrasker mig mest er at jeg ikke engang mangler effekt i klasseA den trækker bare igennem ;-)
Man glemmer teknikke og lytter til musikken er den bedste beskrivelse.
Og den er ikke engang spillet til :-D

Jamen det er jo sådan det skal være . Havde nu ikke troet den spillede bedre en dit Yamaha . Er det en 7200 el. 7200KI? http://www.hifichoice.co.uk/review_print.asp?ID=2795

www.MGP-ProjectS.com | High End for mindre end 50k.
Til top Vis MGPProjectS's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MGPProjectS Besøg MGPProjectS's Websted

747DK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 August 2005 kl. 17:02 | IP-adresse registreret  

Det er en en alm 7200 jeg er dybt imponeret.jeg har en test på pdf jeg Kan maile den til dig ?

Måske er den ikke bedre men passer bare bedre til mit setup og min smag eller måske passer yamaha bare ikke så godt til SA ?. I sidste ende er det den rigtige løsning for mig. bevares den er ikke så superdetaljeret som yamaha og jeg kan godt mærke at jeg har 100 Watt mindre men der er rigeligt effekt til mig.

den storiske ro jeg beskriver er det jeg selv forbinder med et virkeligt highend anlæg.

Husk at mit forsøg med at kører med min nad3020i gjorde at jeg fortsatte med at køre med den indtil jeg modtog marantzen (jeg bøjer mig i støvet for den lille kasses evne til at spille MUSIK) det fik alarmklokkerne til at bimle og bamle.
Som mand og hifinørd har man nok en evne til at lade sig forblænde af kvalikram uanset om man vil indrømme det eller ej Og måske glemme hvad der egenligt gjorde at man blev forelsket i musik.
Det kan ende så grelt at det bliver anlægget der dikterer hvilken musik man hører og det er ikke meningen! den faldgrube var jeg tæt på.

Yamaha C70 er helt sikkert en fantastisk forforstærker der er med lækker betjening der er bygget til at holde evigt klasse a lyden kan tydeligt høres man skal bare ikke stille noget oven på den dens drifttemp er 60c og den er bygget til det.

M70 er genial utrolig diskret når man slukker for lyshowet og strømstærk så man tror det er løgn. folk mener at 200 watt i 8 Ohm og 250 i 4 Ohm er tegn på en for lille strømforsyning. jeg er ikke enig m70 har en meget speciel PSU en speciel ting er at hvis du glemmer at slukke den er er den iskold når du kommer tilbage efter en weekend. man tror den er stået af men nej den har bare droslet ned. sjovt nok bliver den aldrig ret varm. jeg har også kørt med Dali og Jbl på den. selv når man prøver at blæse væggene ned bliver den bare lun. jeg har aldrig mødt dens grænse
jeg har diagrammer og manual på begge dele.

Men det er idioti at ofre en masse penge på noget der stadig ikke passer i ens setup.

hvad der skal ske med mit Yamaha er uvist..men det bliver ikke solgt til en knold der skal lave hjemmedisco . enten bliver det pakket godt ned og smidt i kælderen ellers bliver det solgt billigt til en kærlig sjæl der værdsætter det.Det var nok ikke uden grund de havde det på programmet i 10 år
Mvh Dennis

Svinefar
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 August 2005 kl. 21:14 | IP-adresse registreret  

747DK skrev:
lBassen virker umiddelbart afgrundsdyb hos mig modsat hvad svinefar har oplevet.

Nej, det har jeg vist ikke skrevet. Men jeg har ihvertfald skrevet, at der kan være mere punch. Og det mener jeg stadigvæk, hehe. 

Bassen er fin dyb.

Men stort tillykke med den. En stor lyd i en billig forstærker. Det er helt sikkert. 

747DK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 August 2005 kl. 21:47 | IP-adresse registreret  

Svinefar skrev:

747DK skrev:
lBassen virker umiddelbart afgrundsdyb hos mig modsat hvad svinefar har oplevet.

Nej, det har jeg vist ikke skrevet. Men jeg har ihvertfald skrevet, at der kan være mere punch. Og det mener jeg stadigvæk, hehe. 

Bassen er fin dyb.

Men stort tillykke med den. En stor lyd i en billig forstærker. Det er helt sikkert. 

Jo tak jeg er en glad mand Tænk hvad din anmeldelse satte igang.
Jeg er ikke en newbie der normalt ikke ved hvad jeg vil have så det var et voldsomt holdnings skift du frembragte Man lærer så længe man lever.
Beklager korrekt jeg huskede forkert men punch synes jeg nu ikke jeg mangler men ok andet setup der kan sagtens være en verden til forskel.
Din anmeldelse kommer utroligt tæt på min oplevelse af dens kvaliteter det må være den største ros jeg kan give en anmeldelse

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes