Tilbage til HIFI4ALL.DK 17. juni 2025 | 21:29   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Ultimativ dynamik (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 6
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 02 August 2005 kl. 02:46 | IP-adresse registreret  

Hejsa og båt der!

Her har du en billig og præcis opskrift på hvordan du kan teste, om der er dynamik på din yndlings CD.
Stop den  i din bilradio - og hvis du ingen bil har, så må du stjæle én med en ordentlig radio i (stay away from mine please).
Når du så har fået den klemt ind ad sprækken, og sprækken var beregnet til CDér og ikke Casettebånd, så skulle musiken gerne begynde.
Kør kareten ud på motorvejen og sæt autofidusen til 130 (160 for de modige).
Hvis du kan forstå teksten ved den fart, så enten kører du i et pengeskab, eller også er vokalen komprimeret.
Hvis du - også for de af os, som naturligvis kun lader sig transportere i en ægte RR, kun kan høre en bette smule af hvad der foregår, så skal udstødningen skiftes, eller også er der tale om ukomprimeret musik sku da.
Jeg forsøgte på et tidspunkt at lytte til Mahlers symfonier i farmands ellers ganske lydløse familieracerbilsattrap, men det gik dårligt - møj dårligt om jeg må sige.
Jeg hørte måske 6,2% af hvad der foregik.

Nå ikke mere alvorlig snak her.

Prøv dine yndlinger i bilen.
Hvis du ikke ender med at skrue op og ned i frustration, så er der allerede nogen der har gjort det for dig.

I  modsat fald, så sidder du med den ægte vare.

Fåck musak der er mixet til bilen, lad os få noget der kun kan afspilles i egnede omgivelser.
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

skruerselv
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

heltny/cujo

Bruger siden: 05 Juni 2005
Lokalitet: Øerne
Sendt: 02 August 2005 kl. 02:54 | IP-adresse registreret  

Så ved man vist ikke rigtig hvad man skal bruge sin tid til ?
Til top Vis skruerselv's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af skruerselv

Acer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 02 August 2005 kl. 02:57 | IP-adresse registreret  

KvK....forstår ikke rigtigt hvad du vil med dit indlæg ?  I Golfen får jeg ikke noget dybbas som hjemme

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 02 August 2005 kl. 03:19 | IP-adresse registreret  

skruerselv skrev:
Så ved man vist ikke rigtig hvad man skal bruge sin tid til ?

Hvad er der nu galt i en omgang motorvejs ræs?
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 02 August 2005 kl. 03:21 | IP-adresse registreret  

Acer skrev:
KvK....forstår ikke rigtigt hvad du vil med dit indlæg ?  I Golfen får jeg ikke noget dybbas som hjemme

Jeg vil snakke om dynamik
Ikke køredynamik, men ganske almindelig ukomprimeret dynamik, som man ikke kan aflytte i en Golf.
Sind Sie dabei, oder wass?
Oder drengen Ihre Brillenglaser zu einen kleinen bisschen Fensterputz - fraülein Acer?

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 02 August 2005 kl. 03:47 | IP-adresse registreret  

Den dynamik du søger i musikken på vejen, er det ikke nærmere et udtryk for lydniveau af forskellige instrumenter?

Et eller andet sted bør en del af musikinformationerne vel forsvinde ved en baggrundsstøj, simpelthen fordi de ikke spiller ved højt niveau nok, til at overdøve baggrundstøjen(?)

Men hvordan skulle det være et udtryk for mere/mindre dynamik?

Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Sendt: 02 August 2005 kl. 06:28 | IP-adresse registreret  

Hvis du kan høre en klassisk koncert i bilen ved høj fart, og du kan høre alt hvad der foregår, så er forskellen på høj og lav minimal og dermed med stor sandsynlighed komprimeret. Det samme gælder for alle andre indspilninger uanset genre.

Hvad man i øvrigt skal bruge indlægget til, ved jeg ikke rigtigt.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

3DX
Branchemedlem
Branchemedlem

Lukket efter ønske fra bruger

Bruger siden: 02 September 2004
Lokalitet: København
Sendt: 02 August 2005 kl. 07:04 | IP-adresse registreret  

en med en ordentlig bil, kunne jo sige, at hvis det er anlæget der siger stop før ørerne, så er dit anlæg for lille

jeg kan kun tolke det som: din bil er for ringe, anlægt for dårligt, og musikken for gamle mænd

Til top Vis 3DX's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 3DX Besøg 3DX's Websted

gl.jas
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 02 August 2005 kl. 07:21 | IP-adresse registreret  

Rap-rap i kælderen

Sikken en dynamisk konklusion: Hvis man under RR-kørsel skal skrue op for Mozart, er der tale om en ukomprimeret indspilning!! ( tø-hø )

Husk nu at lufte ud, når der brændes olieblandet brændstof af i den sene nattetime. Olie og udstødningsfilm, kan sætte sig på vitale dele

Til top Vis gl.jas's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gl.jas

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 30 November 2003
Sendt: 02 August 2005 kl. 09:01 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:

Kør kareten ud på motorvejen og sæt autofidusen til 130 (160 for de modige).
Hvis du kan forstå teksten ved den fart, så enten kører du i et pengeskab, eller også er vokalen komprimeret.

Er det ikke nemmere bare at spille CD'en meget lavt derhjemme?

Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted

shras
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2004
Lokalitet: Ikke angivet
Sendt: 02 August 2005 kl. 09:04 | IP-adresse registreret  

Hvis RR står for det jeg tror det gør stiller jeg gerne op til test...

Sonus faber Club International
Til top Vis shras's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af shras Besøg shras's Websted

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 02 August 2005 kl. 09:10 | IP-adresse registreret  

Godt man ikke har nogen bil - pengene er investeret i dynamisk hifi og musik!

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 02 August 2005 kl. 10:55 | IP-adresse registreret  

Båt der!

Tråden var egentlig tænkt som et lille input til forståelse af dynamik.
Jeg har faktisk gentagne gange talt med selv "halvgamle" entusiaster, som får dynamik blandet sammen med spektakel.

I High fidelity var der får år tilbage en mednørd som skrev ind til HF "spørg os" og spurgte, hvorfor pop/rock tracksene på reference CDérne altid var indspillet langt højere end Jass og klassikerne .
Det spørgsmål er jo i virkeligheden rigtig godt, og HF CD erne illustrerer problemet mere tydeligt end så meget andet. For faktisk er udstyringsniveauet jo det samme hele skiven igennem, der er bare ingen dynamik tilbage på pop/rock tracksene.

Kjeldsen skriver det jo så sandt sam man kan, men tro mig, mange ville antage at det stik modsatte var tilfældet.

Diana Krall, Joss Stone og mange mange flere, indeholder slet ikke dynamik - 0dB. En del klassiske optagelser fra f.eks. DG har heller ikke megen dynamik tilbage på solisten.

Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Kjeldsens forbindelser

Sendt: 02 August 2005 kl. 11:04 | IP-adresse registreret  

Norah Jones er også et skrækeksempel. Nul dynamik overhovedet. Mange forveksler denne overdrevne brug af kompressor med detaljeret gengivelse. Det kan da godt være vejrtrækninger mv. er blevet tydeligere, men de "ekstra" detaljer er på bekostning af dynamikken.

Til mere kunsterisk musik, kan dette være med til at understrege en stemning. Til alm. vokal jazz, pop og rock foretrækker jeg en mere nænsom komprimereing. 

3DX
Branchemedlem
Branchemedlem

Lukket efter ønske fra bruger

Bruger siden: 02 September 2004
Lokalitet: København
Sendt: 02 August 2005 kl. 11:41 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:
Båt der!

Tråden var egentlig tænkt som et lille input til forståelse af dynamik.
Jeg har faktisk gentagne gange talt med selv "halvgamle" entusiaster, som får dynamik blandet sammen med spektakel.

I High fidelity var der får år tilbage en mednørd som skrev ind til HF "spørg os" og spurgte, hvorfor pop/rock tracksene på reference CDérne altid var indspillet langt højere end Jass og klassikerne .
Det spørgsmål er jo i virkeligheden rigtig godt, og HF CD erne illustrerer problemet mere tydeligt end så meget andet. For faktisk er udstyringsniveauet jo det samme hele skiven igennem, der er bare ingen dynamik tilbage på pop/rock tracksene.

Kjeldsen skriver det jo så sandt sam man kan, men tro mig, mange ville antage at det stik modsatte var tilfældet.

Diana Krall, Joss Stone og mange mange flere, indeholder slet ikke dynamik - 0dB. En del klassiske optagelser fra f.eks. DG har heller ikke megen dynamik tilbage på solisten.

ok, så giver de tlidt mere mening

trode det var et udbrud mod at høre musik i bilen

jeg tro man skal erkende at der bliver lavet meget meget lidt musik med hendblik på folk som os.

det bliver lavet til tv og mp3  og der er det en møg god ide at lave det som de gør...

Til top Vis 3DX's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 3DX Besøg 3DX's Websted

Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Kjeldsens forbindelser

Sendt: 02 August 2005 kl. 11:45 | IP-adresse registreret  

I de gode gamle dage, havde NAD båndoptagere en CAR knap. Den lavede det arbejde som vi i dag bliver påduttet. Så kunne man lave en fin kopi der var egnet til bilen, og beholde den gode indspilning derhjemme. 

Alex E Nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Sendt: 02 August 2005 kl. 11:49 | IP-adresse registreret  

The Bad Plus

Hold på hat og briller samt løse tænder

Til top Vis Alex E Nielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Alex E Nielsen Besøg Alex E Nielsen's Websted

skruerselv
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

heltny/cujo

Bruger siden: 05 Juni 2005
Lokalitet: Øerne
Sendt: 02 August 2005 kl. 11:56 | IP-adresse registreret  

Det er egentligt utroligt mht den dynamik - jeg har mange cd´er men det er et fåtal af dem hvor man kan sige WOOW til dynamikken, en der dog overgår de fleste er : Jan Lysdahl.

En anden der kan nævnes er : Counting Crows (August and everything after)
Og nu kommer det "sjove": Når man har børn, så har man sikkert også nogle børne-cd er, jeg har ihvertfald - og DER D´herrer, DER er der dynamik - i overflod og hvorfor på stort set ALLE børne-cd´er, når det er så få "almindelige" cd´er der har den dynamik ???

Har man først siddet og hørt en "skive" med god dynamik, så er det jo lige før det er underordnet hvor GOD musikken er, eller hvor GODT anlægget er, så gider man (jeg) sgu ikke høre en "skive" lige efter hvor der er den mangel på dynamik, som der er på flertallet af cd´er.

Nu er der nok nogle der vil sige at jeg lytter mere til teknikken, end til musikken og JA, nogle gange gør jeg - hvordan skal man ellers finde ud af hvad der kan gøres bedre i ens anlæg

Men det kan sagtens lade sig gøre at høre dynamisk musik i en bil - og få DET HELE med - man skal bare ha et ordentligt anlæg i bilen og holde med slukket motor på en pløjemark -

Men JO, KV(i)K - du har ret......!!!!

Til top Vis skruerselv's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af skruerselv

L.B.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 November 2004
Sendt: 02 August 2005 kl. 12:06 | IP-adresse registreret  

Jeg sad forleden og lyttede seriøst med en kammerat og "pløjede" en masser plader igennem. Pludselig nåede vi til "Katie Melua - Call of the Search" og kiggede på hinanden. Hvad var nu det?? Der var klart mere dynamik end Pink Floyd, Dire Straits, Jennifer Warnes og hvad vi ellers havde hørt. Til trods for, at hun kan betragtes som en "populær" sanger med hit-numre og hele molivitten.

Jeg kan i forevejen rigtig godt li' den plade og det har været den jeg har lyttet til i mange sene nattetimer - dynamik det har den (i hvert fald på mit anlæg). 

Til top Vis L.B.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af L.B.

gl.jas
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 02 August 2005 kl. 12:20 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:

Meget enig... Der er langt mellem de dynamiske "snapse" nu om dage, ikke at forveksle med "frem i skoen"- optagelser!

Men det gik vel galt sidst i tresserne, hvor et par mindre ædruelige mixerdrenge, begyndte at lege med de tekniske muligheder. Herefter forsvandt den reelle lyd fra samtlige jazz og bluesoptagelser, og istedet fik vi snask og poplyd, i alt for store mængder.

Her i synagogen er det stadig de dynamiske indspilninger, fra sidst i halvtredserne og først i tresserne, der frembringer storsmilet

Til top Vis gl.jas's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gl.jas

Side af 6 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes