Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 08:48   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Hvordan virker en Picup (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
LeifV
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 August 2005
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Sendt: 02 August 2005 kl. 20:59 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg har genfundet min gamle pladespiller på loftet. Desværre vil den ikke spille ret højt... Så købte jeg en ny pickkup nål og en riasforforstærker, men det hjalp ikke.

Kan det være selve pickuppen det er galt med? Den har jo stået på loftet i 20 år. Den er bestykket med en Ortofon LMB12, og tilsyneladende er der ikke nogen forstærkning i pladepilleren. (jeg har skilt den ad)

Hvis det fulde signal generes fra selve Pickuppen kunne det jo nemt være den, der er problemet. Spørgsmålet er altså: Hvordan virker en pickup - elektrisk ?

På forhånd tak      

rip59
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juli 2005
Lokalitet: Ikke angivet
Sendt: 03 August 2005 kl. 02:48 | IP-adresse registreret  

Sådan ca. her.   Signalet kommer naturligvis fra spolen (i en pickup er der naturligvis 2 spoler for stereo) Jeg undskylder de dårlige tegninger, at tegne er ikke lige det jeg gør det mest i.

Hvad der så kan være galt med din installation.... Det ved jeg ikke lige, dårlig forbindelse et sted i kæden frem til din RIAA?

Rip

brianm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 03 August 2005 kl. 04:01 | IP-adresse registreret  

Hejsa

Hvis du tilslutter en mc-pickup til en mm indgang, vil denne ikke spille ret højt, da den har et meget lavt udgangssignal. Det kunnevære "fejlen", men jeg kan ikke lige finde nolge data på din pu, så jeg ved ikke hvilken type den er...

mvh

Til top Vis brianm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af brianm Besøg brianm's Websted

Mik112
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 03 August 2005 kl. 05:04 | IP-adresse registreret  

Spiller den lige svagt i begge kanaler? Du nævner at du har købt ny nål og en RIAA forforstærker, hmm....lige et dumt spørgsmål, men er der strøm på den der RIAA amp. og er den korrekt tilsluttet til eksv. AUX indgangen på din forstærker?
Til top Vis Mik112's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mik112

soxen
Branchemedlem
Branchemedlem

Bruger siden: 21 Oktober 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 03 August 2005 kl. 07:06 | IP-adresse registreret  

Der er normalt ingen forstærkning i pladespillere fra den tid.

Undskyld men hvad har du købt? mærke og model ! Hvad har du af forstærker?

soxen
Branchemedlem
Branchemedlem

Bruger siden: 21 Oktober 2004
Sendt: 03 August 2005 kl. 07:14 | IP-adresse registreret  

Ups jeg glemte lige!

Hvis du har en MC pickup skal du bruge Riaa med forstærkning til en MC pickup.

Du må ikke sætte Riaa'en i Phonoindgangen på forstærkeren (Hvis der er sådan en)

Riaa'en fungere ved at forstærke bas og sænke diskantsignalet for pladespilleren, fordi det er den måde man indspiller plader på, med et lavt basniveau og højt diskantnivaeu, på af pickuppen "aflæsning" af pladen.
Dette er en anden mulighed for fejlfinding, hvis den lyd der kommer ikke lyder "rigtig".

Ellers hvis din pickup er monteret rigtigt i huset, kablerne er intakte og tilsluttet Riaa'en der igen er tilsluttet en AUX eller Tape indgang på din forstærker, der er strøm på alle dele, burde det virke.

Præsten
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2004
Sendt: 03 August 2005 kl. 08:13 | IP-adresse registreret  

En masse gode svar, jeg synes også det kunne lyde, som om du har sat en MC pick-up til en MM-forstærkning.

Derudover er denne her ganske god læsning, synes jeg: http://www.soundimage.dk/DANSK/Pladespiller.htm

/Præsten

Undervands-Rugby
Præstens OB1
Til top Vis Præsten's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Præsten

rip59
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juli 2005
Lokalitet: Ikke angivet
Sendt: 03 August 2005 kl. 09:20 | IP-adresse registreret  

Hej igen LeifV

Lidt søgninger på Google fremkom ikke rigtigt med noget entydigt svar på om du har en MM eller en MC pickup. Det mest entydige må siges at være at LMB12 kunne pege på du har en Akai grammofon og at den er udstyret med en Ortofon nål. Men det lader til at du da stadig kan få nye nåle til din pickup.

På mine enkle tegninger kan du faktisk nemt se hvorfor en MC pickup giver et meget lavere output, nemlig fordi spolen består af meget færre viklinger end en MM pickup typisk gør.

Rip

LeifV
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 August 2005 kl. 10:07 | IP-adresse registreret  

Hej

Tak for de mange svar.

Jeg har imellemtiden fået fat i anden pladespiller til at teste systemet igennem, og den spiller fint via i Phono indgangen. Derfor har jeg foreløbig lagt RIAS forstærkeren til side.

Min pladespiller spiller som sagt meget lavt via Phono indgangen. Hvis jeg derimod berører Pickup huset eller signal ledningerne støjer det meget højt, selvom pladspilleren er stelforbundet til anlægget.

walin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 August 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 03 August 2005 kl. 10:14 | IP-adresse registreret  

Ortofon LMB 12 er en MM pickup, som giver typisk 4mV fra sig. Det vil sige at du ikke er i situationen med en low-output MC.

Hvis der strøm på RIAA'en, hvis RIAA'en er tilsluttet fx. en AUX indgang på din (for)forstærker og lyden er svag, så er der mange muligheder. Jeg tror ikke at din Pick-up er blevet gammel af at stå på loftet. Men jeg ville kontrollere signalvejen - er der forbindelse fra pirckuphuset til ledningerne i tonearmen, er ledningen fra pladespilleren til RIAA'en OK osv.  Hvis din pickup sidder i standardhus med stikforbindelse til armen, så kunne det være at forbindelsen her er dårlig (irret), dette kan også være tilfældet med forbindelsen fra pickuphuset til tonearmsledningen (de 4 tynde signalkabler der med klemsko er forbundet til pick-up'en).

har du prøvet på forskellige indgange på forstærkeren (tuner/CD/AUX), det kunne være her (lettere utænkeligt - men alligevel) hunden ligger begravet.

EDIT: Ovenstående blev skrevet medens forannævnte svar blev lagt ind. Derfor denne tilføjelse:

Du siger at den spiller lavt via PHONO indgangen. hvis du anvender RIAA forforstærker skal du forbinde til enten AUX/TUNER/CD eller anden "højniveau" indgang (200mV). har din forstærker en Phonoindgang skal/bør pladespilleren spille rimeligt i den indgang (og dette UDEN RIAA forforstærker imellem).

LeifV
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 August 2005 kl. 11:11 | IP-adresse registreret  

Hej Klaus

Du har ret det er en MM Pickup. Jeg ringde nemlig til Ortofons Produktchef, som sagde at denne pickup opbrindelig blev produceret til pladespillere med letvægtsarm. Min er en Hitachi.

Jeg tror du ligeledes du har ret i, at støjen kan stamme fra signalledningerne, men umiddelbart kan jeg ikke lokalisere nogle fejl, hverken i stik eller ledninger. Jeg kan fremprovokere støj ved berøring af ledninger og stik fra rød og hvid ledning     

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes