Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2026 | 13:28   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: hvordan tester man en forstærker??? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Zintex
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Juni 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 03 August 2005 kl. 16:16 | IP-adresse registreret  

hejza...

jeg vil gerne høre om nogen ved hvordan man kan finde ud af hvor kraftig en forstærker er??
har en AKAI am-m570 andet står der ikke på den ... er der et sted eller en måde at man kan finde ud af mere (Har søgt nettet gennem og der var intet jeg kunne bruge)
jeg har nemlig 2 FVX 41000 højtaler som er på 500 Watt og de kan uden problemer klare max af min forstærker ...
mere info om højtaler kan findes har http://hoejttalerbutikken.dk/product.asp?product=167

hvis der er nogen der kan hjælpe så siger jeg ikke nej tak .. (jeg bor i hvidovre et sted)

Til top Vis Zintex's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Zintex Besøg Zintex's Websted

skruerselv
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

heltny/cujo

Bruger siden: 05 Juni 2005
Lokalitet: Øerne
Sendt: 03 August 2005 kl. 16:34 | IP-adresse registreret  

Jamen der står ellers på GOOGLE at den yder 2x40 watt i 8 ohm.

At dine diskanter ikke allerede ER brændt af (kan skyldes at det er et piezohorn) forstår jeg ikke rigtigt - for er der noget der brænder højttalere af, så er det en forstærker der er for LILLE, som man skruer HELT op for og som får lov til at forvrænge (grim lyd)

PAS PÅ, med bare at skrue HELT op SELVOM dine HT er på 500 Watt (om de er det eller ej er ligegyldigt) og din forstærker er 40 watt - det er verdens størtste misforståelse at en 100 watt HT ikke kan brændes af med en 20 watt forstærker !!!

Derimod kan en 100 watt HT godt holde til 150 watt - HVIS forstærkeren KAN spille med 150 Watt UDEN at det lyder grimt (forvrængning)

Hvis man ALTID sørgede for at ens forstærker IKKE/ALDRIG forvrængede - så ville der stort set aldrig være en højttaler der var brændt af.

i 90-95% af alle tilfælde hvor en højttaler er brændt af - er det fordi forstærkeren har forvrænget (alt har man prøvet at få den til at spille højere end den kan- UDEN forvrængning)- den har altså igen været for lille.

Til top Vis skruerselv's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af skruerselv

Zintex
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 August 2005 kl. 16:44 | IP-adresse registreret  

okay ... det skal så lige siges at jeg ikke har den til at spille på fuld skrue men kun 1/3 til dagligt .. men det er også højt ... 2/3 når jeg ser film og vil have god lyd når ting spinger i luften og den slags ... men når jeg høre musik søger jeg også for at det ikke forvrænger da jeg går en hel del op i lyd

bag på forstærkeren stå der som det eneste om den at den er 8 ~ 16 omh ...
men ville gerne have målt den eller sådan noget. hvis man kan det...

og hvor fandt du det der på google for jeg kan ikke finde noget....

Til top Vis Zintex's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Zintex Besøg Zintex's Websted

Kristiankk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 August 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 04 August 2005 kl. 20:53 | IP-adresse registreret  

Man kan sætte belastningsmodstande på udgangen.
Så sætter du en tone ind fra en tonegenerator.
Den spænding der ligger over modstandene sammen med modstandens værdi kan omregnes til effekt.
Men det er i praksis ikke helt præcist da en højttaler impedans kurve er afhængig af frekvensen og det er en modstand ikke. Derfor kan højttaleren godt tage pusten fra forstærkeren.

Men det er rigtigt at en 20watts forstærker uden problemer kan tage livet af dine kraftigere højttalere.

Til top Vis Kristiankk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kristiankk

Nicolai18
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 September 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 04 August 2005 kl. 21:10 | IP-adresse registreret  

Til de højttalere skal du ud og finde en god gammel brugt forstærker med knald i f.eks. en Denon PMA 1315 eller 1560. de plejer at kunne findes til 1200-2000kr og så skal der nok komme knald i dine højttalere.

Nicolai

Zintex
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 August 2005 kl. 21:58 | IP-adresse registreret  

okay...
hvor kan man få fat i en tonegenerator ?? og det andet man skal bruge for at gøre det???

tænkte ellers på at købe en KENWOOD AV receiver 7.1 KRF-X9080D ..
for vil gerne lave nok højttaler til at lave en 7.1 opstilling :P selvfølgelig samme styrke højttaler alle steder så alle kan klare lige meget....

Krog
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Marts 2005
Lokalitet: Fyn Øst
Sendt: 04 August 2005 kl. 22:19 | IP-adresse registreret  

De højttalere ser ret store ud, og jeg er også sikker på at den AKAI ikke kan styre dem. Jeg ville kigge efter noget NAD for- og effektforstærker. Effektforstærker kunne være NAD 216, 218 osv.
Men.. Jeg ville holde mig meget langt væk fra KENWOOD. Kan absolut kun give de dårligste anbefalinger på produkter fra KENWOOD. Havde selv en 5.1 Kenwood sidste år, og den havde ikke kontrol over noget som helst - bassen var dårligt defineret (der var bas, men det var svært at høre hvad det skulle "forestille"), og meget andet var i vejen.
Desuden behøver du IKKE højttalere med samme styrke (går ud fra du mener watt=styrke). Watt kan du ikke bruge som udgangspunkt. Du skal tænke på, at baghøjttalere ikke laver det samme arbejde som dine enorme fronthøjttalere og centerhøjttaler. De skaber bare surround effekterne. Hvis du skaffer dig 5 af de der kæmper (højttalere) mere, kunne du jo prøve at sætte en DVD på, og så tage ledningen fra centerhøjttaleren. Så skal du bare høre hvor lidt de laver, og så vil du fortryde at du har sådan en enorm højttaler i nakken.
Nu skal jeg ikke påstå at de ikke laver noget, for det gør de og surround højttalere skal være af en ordentlig kvalitet, men 4-5 8-10" basenheder er absolut OVERKILL. De kommer slet ikke til at arbejde, og du ville nok få det samme resultat med en meget mindre højttaler.
Jeg ville foreslå at du køber nogen flere enheder som der er brugt i din højttaler der, få udregnet nogen mål på baghøjttalere og center, og så simpelthen bygge dem selv. Der får du nok mere for pengene, end hvis du køber 5 byggesæt af den store højttaler oven i hatten.
Til top Vis Krog's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Krog

Zintex
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 August 2005 kl. 23:12 | IP-adresse registreret  

okay .. sikke meget info man får :)

hmm så kenwood er ikke godt ... hvad så med en PIONEER AV receiver 7.1 VSX-1015 ... ved god krog siger nad men syntes ikke de er pæne eller noget...

ville en 500W 18" subwoofer være godt sammen med de 2 højttaler jeg har ... eller skal det være en subwoofer med 2 500W 18" basenheder
skal selvfølgelig selv bygge subwooferen :P

Kristiankk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 August 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 05 August 2005 kl. 06:28 | IP-adresse registreret  

Kenwood er jeg heller ikke tilhænger af.
Men Marantz eller Pioneer det er helt fint. Det er bedre opbygget end så meget andet. Og lyder bedre...
Og efter min mening har NAD ikke noget at tilbyde hvad det angår. NAD går mest op i blæsere og mystisk støj... Det finder du ikke i en Marantz.

Til top Vis Kristiankk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kristiankk

maller
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 April 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 05 August 2005 kl. 08:39 | IP-adresse registreret  

Nu skal jeg lige spørge om noget! Skal du spille en koncertsal op eller lignende?

Tror du skulle tage ud i en hifi shop i nærheden af hvor du bor, og høre på lidt subs og bag ht´er. Du vil få meget mere ud af en mindre sub tror jeg, det eneste du vil opnå med de 18" basser er ekstrem dårlig lyd ved normal aflytning, og en ekstrem ubehagelig oplevelse hvis du fyrer dem af. Tag ned og lyt til evt. en sub med en 8-10 eller 12" bas, det vil formentlig være mere end rigeligt til dit behov. Jeg har selv en BW600 sub med en 10" bas og 150w aktiv. den sparker så sandelig rigelig liv i min sofa.

God kigge og lytte-tur

mvh Martin 

Til top Vis maller's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af maller

Zintex
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 August 2005 kl. 17:06 | IP-adresse registreret  

okay martin det kan godt være at mit 12 m2 kollegium-værelse ikke er en koncertsal ... men jeg vil ikke have en sub med en basenhed der er på størrelse med dem i mine højttaler...

mine højttaler består af
4x 10" woofer basenheder
2x 1" diskanthorn og
4x 4" basflexrør

det skal så ganges med 2 da jeg jo har 2 højtaler.. ville bare vide om ville en 500W 18" subwoofer være godt sammen med de 2 højttaler jeg har ... eller skal det være en subwoofer med 2 500W 18" basenheder

torkild
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Produktionsteknikker, Dynaudio

Bruger siden: 15 Juli 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 09 August 2005 kl. 00:19 | IP-adresse registreret  

Zintex skrev:

okay martin det kan godt være at mit 12 m2 kollegium-værelse ikke er en koncertsal ... men jeg vil ikke have en sub med en basenhed der er på størrelse med dem i mine højttaler...

mine højttaler består af
4x 10" woofer basenheder
2x 1" diskanthorn og
4x 4" basflexrør

det skal så ganges med 2 da jeg jo har 2 højtaler.. ville bare vide om ville en 500W 18" subwoofer være godt sammen med de 2 højttaler jeg har ... eller skal det være en subwoofer med 2 500W 18" basenheder

Tænker du på denne ? http://hoejttalerbutikken.dk/product.asp?product=183&lan g=dk 

BSW 184-II

Hvis du bygger den i 150L (netto) med 2 stk 90mm rør 200mm lange.
Så tror jeg at du får den lyd du sørger.

Zintex
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 August 2005 kl. 13:24 | IP-adresse registreret  

ja den er lige præsis den enhed :)

men har du/i nogle ide'er til hvordan jeg kan bygge den..
udover 150L og 2 stk 90mm rør

og hvor kan man få delfiltre til den størrelse subwoofer??

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes