Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2026 | 09:01   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
HTPC
 HIFI4ALL Forum : HTPC
Emne Emne: HTPC og LE32R51B (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
kirneh
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juni 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 04 August 2005 kl. 08:39 | IP-adresse registreret  

Jeg overvejer stærkt at købe en samsung LE32R51B LCD skærm til stuen som skal forbindes til min HTPC.

Jeg syntes at have læst rundt omkring at den ikke er god at forbinde til en PC. Den har ellers både DVI og HDMI indgang. Men det er noget med at den køre interlaced ved fuld opløsning fra en PC.

Nogle der kan hjælpe ?

Til top Vis kirneh's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kirneh Besøg kirneh's Websted

zerocool
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Maj 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 04 August 2005 kl. 09:49 | IP-adresse registreret  

Efter hvad jeg har læst er det kun muligt at opnå et uinterpoleret billede igennem VGA-indgangen. Brug derfor ikke DVI eller HDMI indgangen, såfremt du ønsker at tilslutte TV'et til HTPC.
Til top Vis zerocool's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zerocool

kirneh
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 August 2005 kl. 10:14 | IP-adresse registreret  

Ahh der er også en VGA indgang. Det er jo fint nok så.

Så må folks problem være hvis de tilslutter en dvd afspiller der bruger DVI/HDMI ?

Til top Vis kirneh's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kirneh Besøg kirneh's Websted

zerocool
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 August 2005 kl. 15:51 | IP-adresse registreret  

kirneh skrev:

Ahh der er også en VGA indgang. Det er jo fint nok så.

Tjah, det er som man tar det. Signalet er jo herved ikke digetalt.

kirneh skrev:

Så må folks problem være hvis de tilslutter en dvd afspiller der bruger DVI/HDMI ?

Nej, det kan jeg ikke se nogen problem ved. Billedet fra en DVD skal jo under alle omstændigheder scaleres for at passe på et 1366x768 panel.

kirneh
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 August 2005 kl. 10:31 | IP-adresse registreret  

hehe ok.

tænkte ikke over at et VGA billede var analogt. Med andre ord har min HTPC ikke digital billedudgang (Siemens scalero C). Det er da noget gevaldigt snot..

SOSFarum
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 August 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 05 August 2005 kl. 10:38 | IP-adresse registreret  

Leder også efter en fladskærm der har både DVI og HDMI indgang, da kvaliteten på DVI er længder foran VGA !

Nogen der ved om man overhovedet kan få sådan et TV ?

Til top Vis SOSFarum's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af SOSFarum

zerocool
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 August 2005 kl. 10:51 | IP-adresse registreret  

SOSFarum skrev:

Leder også efter en fladskærm der har både DVI og HDMI indgang, da kvaliteten på DVI er længder foran VGA !

Nogen der ved om man overhovedet kan få sådan et TV ?

Det har Samsung LE32R51B, blandt andet. Problemet er tilsyneladende bare, at HDMI/DVI transceiverne kun accepterer opløsninger der er nødvendige til HDTV. Du vil godt kunne få et billede frem, med en tilslutning fra HTPC'ens DVI-udgang til TV'ets DVI/HDMI-indgang, men det vil være interpoleret.
Kvaliteten ved brug af VGA vil altså være langt bedre end DVI-indgangen, idet du kun ved VGA har mulighed for at opnå 1:1 pixelmapping.   

OleJ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Maj 2003
Sendt: 05 August 2005 kl. 11:19 | IP-adresse registreret  

[/QUOTE]

Kvaliteten ved brug af VGA vil altså være langt bedre end DVI-indgangen, idet du kun ved VGA har mulighed for at opnå 1:1 pixelmapping.   

[/QUOTE]

Det undrer mig i øvrigt, at fladskærmsproducenterne ikke laver skærme der giver mulighed for 1:1 pixelmapning til de nye HD-formater 720/1080p. Hvorfor gør de ikke dette? Det vile da spare en masse billedbehandling, der vel i en eller anden grad forringer billedet.

Til top Vis OleJ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af OleJ

SOSFarum
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 August 2005 kl. 11:35 | IP-adresse registreret  

Sp vidt jeg kan se på Samsung's hjemmeside har den kun 1 HDMI indgang og ingen DVI.

http://www.samsung.com/dk/products/tv/lcdtv/le32r51b.asp?pag e=Specifications

zerocool
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 August 2005 kl. 12:00 | IP-adresse registreret  

OleJ skrev:

Citér:

Det undrer mig i øvrigt, at fladskærmsproducenterne ikke laver skærme der giver mulighed for 1:1 pixelmapning til de nye HD-formater 720/1080p. Hvorfor gør de ikke dette? Det vile da spare en masse billedbehandling, der vel i en eller anden grad forringer billedet.

Et panel med en fysisk opløsning på (1366x768) vil altid skulle scalere et ex. 720p- (1280x720) signal. Alternativet ville være en sort ramme omkring billedet. Altså pixellinier der er slukkede.

SOSFarum skrev:

Sp vidt jeg kan se på Samsung's hjemmeside har den kun 1 HDMI indgang og ingen DVI.

http://www.samsung.com/dk/products/tv/lcdtv/le32r51b.asp?pag e=Specifications

My bad...
Man kan dog altid anvende en HDMI til DVI konverter, så det er i virkeligheden ikke det store problem.

Vedr. et LCD-TV der egner sig til HTPC har jeg oprettet denne tråd - http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=27344&P N=1. Håber vi kan få nogle svar på bordet

OleJ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Maj 2003
Sendt: 05 August 2005 kl. 12:06 | IP-adresse registreret  

Et panel med en fysisk opløsning på (1366x768) vil altid skulle scalere et ex. 720p- (1280x720) signal. Alternativet ville være en sort ramme omkring billedet. Altså pixellinier der er slukkede.

Det jeg ikke forstår er, hvorfor de ikke laver paneler på 1280x720, når det nu er det der forventes at blive den nye standard for TV og vel også DVD. Så undgår man på sigt at skulle scalere. Hvorfor holder man fst i fx 1366x768?

Til top Vis OleJ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af OleJ

SOSFarum
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 August 2005 kl. 21:26 | IP-adresse registreret  

Citér:
My bad...
Man kan dog altid anvende en HDMI til DVI konverter, så det er i virkeligheden ikke det store problem.

Ja men hvis man nu vil have DVD afspilleren på HDMI og ens HTPC på DVI mangler der jo noget  Ville jo være den optimale løsning, efter min mening :)

zerocool
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 August 2005 kl. 00:34 | IP-adresse registreret  

SOSFarum skrev:

Citér:
My bad...

Ja men hvis man nu vil have DVD afspilleren på HDMI og ens HTPC på DVI mangler der jo noget  Ville jo være den optimale løsning, efter min mening :)

Tjah, du kan jo bare bruge en DVI-splitter, men det løser jo stadig ikke interpolationsproblemet der indebærer at TV'et ikke er særlig velegnet til HTPC-brug, via digetal tilslutning (se ovennævnte link).

SOSFarum
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 August 2005 kl. 20:48 | IP-adresse registreret  

Hmm kender ikke så meget til LCD fjernsyn men på alle de LCD PC skærme jeg har set ser VGA billedet meget ringe ud iforhold til DVI.

Er det også sådan på TV'er ?

Klabo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 April 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 07 August 2005 kl. 21:28 | IP-adresse registreret  

SOSFarum skrev:

Hmm kender ikke så meget til LCD fjernsyn men på alle de LCD PC skærme jeg har set ser VGA billedet meget ringe ud iforhold til DVI.

Meget ringe....vga vs dvi ???

Det vil jeg nu ikke give dig ret i jeg anvender begge teknikker fra 2 pc'ere med ens grafikkort med samme kabellængde og jeg kan kun ane at dvi'en giver et lidt skrapere billed (især tekst) og ved bevægelige billeder(video) er forskellen ikke synlig, tværtimod hvis der endelig skulle være en forskel

Men ok vi er ikke ens alle sammen..heldigvis

Til top Vis Klabo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Klabo

zerocool
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 August 2005 kl. 23:30 | IP-adresse registreret  

SOSFarum skrev:

Hvis vi tager udgangspunkt i LE32R51B i tilslutning til HTPC, som denne tråd omhandler, forholder det sig sådan:

• VGA: 1:1 pixelmapping, hvilket andet end lige vil sige et det klart bedste billede.
  • DVI/HDMI: Skærmen scalerer billedet og du har ikke mulighed for at opnå 1:1 pixelmapping. Det på trods af at man sender et signal der er lig panelets fysiske opløsning.

Man kunne så blot stille sig tilfreds med VGA-signal, men HDCP vinder hurtigt indpas, hvilket er et problem idet det kun fungere med HDMI/DVI-tilslutning. Eksempelvis fungere det nye Windows Vista kun med HDCP-udstyrede skærme 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes