| Forfatter |
|
kirneh Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juni 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 176
|
| Sendt: 04 August 2005 kl. 08:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg overvejer stærkt at købe en samsung LE32R51B LCD skærm til stuen som skal forbindes til min HTPC.
Jeg syntes at have læst rundt omkring at den ikke er god at forbinde til en PC. Den har ellers både DVI og HDMI indgang. Men det er noget med at den køre interlaced ved fuld opløsning fra en PC.
Nogle der kan hjælpe ?
|
| Til top |
|
| |
zerocool Forum Bruger

Bruger siden: 19 Maj 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1402
|
| Sendt: 04 August 2005 kl. 09:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Efter hvad jeg har læst er det kun muligt at opnå et uinterpoleret billede igennem VGA-indgangen. Brug derfor ikke DVI eller HDMI indgangen, såfremt du ønsker at tilslutte TV'et til HTPC.
|
| Til top |
|
| |
kirneh Forum Bruger

|
| Sendt: 04 August 2005 kl. 10:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ahh der er også en VGA indgang. Det er jo fint nok så.
Så må folks problem være hvis de tilslutter en dvd afspiller der bruger DVI/HDMI ?
|
| Til top |
|
| |
zerocool Forum Bruger

|
| Sendt: 04 August 2005 kl. 15:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
kirneh skrev:
|
Ahh der er også en VGA indgang. Det er jo fint nok så.
|
|
|
Tjah, det er som man tar det. Signalet er jo herved ikke digetalt.
kirneh skrev:
|
Så må folks problem være hvis de tilslutter en dvd afspiller der bruger DVI/HDMI ?
|
|
|
Nej, det kan jeg ikke se nogen problem ved. Billedet fra en DVD skal jo under alle omstændigheder scaleres for at passe på et 1366x768 panel.
|
| Til top |
|
| |
kirneh Forum Bruger

|
| Sendt: 05 August 2005 kl. 10:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
hehe ok.
tænkte ikke over at et VGA billede var analogt. Med andre ord har min HTPC ikke digital billedudgang (Siemens scalero C). Det er da noget gevaldigt snot..
|
| Til top |
|
| |
SOSFarum Forum Bruger

Bruger siden: 02 August 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 189
|
| Sendt: 05 August 2005 kl. 10:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Leder også efter en fladskærm der har både DVI og HDMI indgang, da kvaliteten på DVI er længder foran VGA !
Nogen der ved om man overhovedet kan få sådan et TV ?
|
| Til top |
|
| |
zerocool Forum Bruger

|
| Sendt: 05 August 2005 kl. 10:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
SOSFarum skrev:
|
Leder også efter en fladskærm der har både DVI og HDMI indgang, da kvaliteten på DVI er længder foran VGA !
Nogen der ved om man overhovedet kan få sådan et TV ?
|
|
|
Det har Samsung LE32R51B, blandt andet. Problemet er tilsyneladende bare, at HDMI/DVI transceiverne kun accepterer opløsninger der er nødvendige til HDTV. Du vil godt kunne få et billede frem, med en tilslutning fra HTPC'ens DVI-udgang til TV'ets DVI/HDMI-indgang, men det vil være interpoleret. Kvaliteten ved brug af VGA vil altså være langt bedre end DVI-indgangen, idet du kun ved VGA har mulighed for at opnå 1:1 pixelmapping.
|
| Til top |
|
| |
OleJ Forum Bruger

Bruger siden: 08 Maj 2003 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 84
|
| Sendt: 05 August 2005 kl. 11:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
[/QUOTE]
Kvaliteten ved brug af VGA vil altså være langt bedre end DVI-indgangen, idet du kun ved VGA har mulighed for at opnå 1:1 pixelmapping.
[/QUOTE]
Det undrer mig i øvrigt, at fladskærmsproducenterne ikke laver skærme der giver mulighed for 1:1 pixelmapning til de nye HD-formater 720/1080p. Hvorfor gør de ikke dette? Det vile da spare en masse billedbehandling, der vel i en eller anden grad forringer billedet.
|
| Til top |
|
| |
SOSFarum Forum Bruger

|
| Sendt: 05 August 2005 kl. 11:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
zerocool Forum Bruger

|
| Sendt: 05 August 2005 kl. 12:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
OleJ skrev:
Citér:
|
Kvaliteten ved brug af VGA vil altså være langt bedre end DVI-indgangen, idet du kun ved VGA har mulighed for at opnå 1:1 pixelmapping.
|
|
|
Det undrer mig i øvrigt, at fladskærmsproducenterne ikke laver skærme der giver mulighed for 1:1 pixelmapning til de nye HD-formater 720/1080p. Hvorfor gør de ikke dette? Det vile da spare en masse billedbehandling, der vel i en eller anden grad forringer billedet.
|
|
|
Et panel med en fysisk opløsning på (1366x768) vil altid skulle scalere et ex. 720p- (1280x720) signal. Alternativet ville være en sort ramme omkring billedet. Altså pixellinier der er slukkede.
My bad... Man kan dog altid anvende en HDMI til DVI konverter, så det er i virkeligheden ikke det store problem.
Vedr. et LCD-TV der egner sig til HTPC har jeg oprettet denne tråd - http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=27344&P N=1. Håber vi kan få nogle svar på bordet
|
| Til top |
|
| |
OleJ Forum Bruger

Bruger siden: 08 Maj 2003 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 84
|
| Sendt: 05 August 2005 kl. 12:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Et panel med en fysisk opløsning på (1366x768) vil altid skulle scalere et ex. 720p- (1280x720) signal. Alternativet ville være en sort ramme omkring billedet. Altså pixellinier der er slukkede.
Det jeg ikke forstår er, hvorfor de ikke laver paneler på 1280x720, når det nu er det der forventes at blive den nye standard for TV og vel også DVD. Så undgår man på sigt at skulle scalere. Hvorfor holder man fst i fx 1366x768?
|
| Til top |
|
| |
SOSFarum Forum Bruger

|
| Sendt: 05 August 2005 kl. 21:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Citér:
My bad... Man kan dog altid anvende en HDMI til DVI konverter, så det er i virkeligheden ikke det store problem. |
|
|
Ja men hvis man nu vil have DVD afspilleren på HDMI og ens HTPC på DVI mangler der jo noget Ville jo være den optimale løsning, efter min mening :)
|
| Til top |
|
| |
zerocool Forum Bruger

|
| Sendt: 06 August 2005 kl. 00:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
SOSFarum skrev:
|
Citér:
My bad... Man kan dog altid anvende en HDMI til DVI konverter, så det er i virkeligheden ikke det store problem. |
|
|
Ja men hvis man nu vil have DVD afspilleren på HDMI og ens HTPC på DVI mangler der jo noget Ville jo være den optimale løsning, efter min mening :)
|
|
|
Tjah, du kan jo bare bruge en DVI-splitter, men det løser jo stadig ikke interpolationsproblemet der indebærer at TV'et ikke er særlig velegnet til HTPC-brug, via digetal tilslutning (se ovennævnte link).
|
| Til top |
|
| |
SOSFarum Forum Bruger

|
| Sendt: 06 August 2005 kl. 20:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hmm kender ikke så meget til LCD fjernsyn men på alle de LCD PC skærme jeg har set ser VGA billedet meget ringe ud iforhold til DVI.
Er det også sådan på TV'er ?
|
| Til top |
|
| |
Klabo Forum Bruger

Bruger siden: 11 April 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 511
|
| Sendt: 07 August 2005 kl. 21:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
SOSFarum skrev:
|
Hmm kender ikke så meget til LCD fjernsyn men på alle de LCD PC skærme jeg har set ser VGA billedet meget ringe ud iforhold til DVI.
|
|
|
Meget ringe....vga vs dvi ???
Det vil jeg nu ikke give dig ret i jeg anvender begge teknikker fra 2 pc'ere med ens grafikkort med samme kabellængde og jeg kan kun ane at dvi'en giver et lidt skrapere billed (især tekst) og ved bevægelige billeder(video) er forskellen ikke synlig, tværtimod hvis der endelig skulle være en forskel
Men ok vi er ikke ens alle sammen..heldigvis
|
| Til top |
|
| |
zerocool Forum Bruger

|
| Sendt: 07 August 2005 kl. 23:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
SOSFarum skrev:
|
|
|
|
Hvis vi tager udgangspunkt i LE32R51B i tilslutning til HTPC, som denne tråd omhandler, forholder det sig sådan:
- VGA: 1:1 pixelmapping, hvilket andet end lige vil sige et det klart bedste billede.
- DVI/HDMI: Skærmen scalerer billedet og du har ikke mulighed for at opnå 1:1 pixelmapping. Det på trods af at man sender et signal der er lig panelets fysiske opløsning.
Man kunne så blot stille sig tilfreds med VGA-signal, men HDCP vinder hurtigt indpas, hvilket er et problem idet det kun fungere med HDMI/DVI-tilslutning. Eksempelvis fungere det nye Windows Vista kun med HDCP-udstyrede skærme
|
| Til top |
|
| |