Forfatter |
|
BananJoe Forum Bruger

Bruger siden: 29 Juli 2005 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 31
|
Sendt: 04 August 2005 kl. 13:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey
Hvor meget er to brugte dali 7 højtalere værd.
Er de gode til rock?
Nogle der ved hvor jeg kan finde billeder og specifikationer?
|
Til top |
|
|
blackhawk Forum Bruger

Bruger siden: 19 December 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1256
|
Sendt: 04 August 2005 kl. 13:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej BJ!
Dem burde du kunne få rigtigt billigt, det er en meget gammel speaker. Men skal du spille rock er det en god løsning, forudsat at du kan få dem UNDER 1000,- kr. Dog er den udfordret ved at have en stor 10" som medmindre den har en strømstærk amp kan blafre, og en noget nasal mellemtone. Jeg har haft et sæt selv, var meget glad for dem men de har en lidt vild impedans med visse lave peaks, og ikke nogen highend speaker. Men var glad for dem, dengang. 
Særligt skal du være opmærksom på at mellemtone domen ikke har været skadet, samt at skumophænget på basenheden ikke er oxideret væk, det har en tendens til at gå i opløsning grundet alder og sollys. Og nej, det kan IKKE betale sig at lave dem, reparationen ville desværre koste mere end et nyt sæt.
Hvis jeg var dig ville jeg nok overveje en nyere højttaler med gang i; som eksempelvis Dali 109 eller ISÆR Dali 850. Men igen, sørg for at have en relativ strømstærk forstærker.
Data: http://www.dali.dk/PDFFILES/premanuals/DALI_7.pdf __________________ Med venlig hilsen
Aslak C. Vind
|
Til top |
|
|
BananJoe Forum Bruger

|
Sendt: 04 August 2005 kl. 13:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tvivler på, at min forstærker er strømstærk. Hvis den ikke er det, hvad skal jeg så gå efter?
|
Til top |
|
|
blackhawk Forum Bruger

|
Sendt: 04 August 2005 kl. 13:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad kører du med af udstyr?
Hvad er dit budget?
Hvilket lydbillede ønsker du?
Vi elsker at hjælpe folk på vej med deres ønsker her på sitet, der er ikke noget som Hifi bacillen når den er løs. Det bedste er hvis man kan gøre det billigt og godt 
Rock er din favoritstil forstår jeg, i givet fald kan du roligt købe et sæt Dali 850. Den burde koste omkring 15-1700,- kr. i DBA.dk  __________________ Med venlig hilsen
Aslak C. Vind
|
Til top |
|
|
BananJoe Forum Bruger

|
Sendt: 04 August 2005 kl. 13:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har en gammel Toshiba SB-M22 forstærker med 2*40 watt.
Jeg leder efter et højtaler sæt til omkring 1500. Maks.
|
Til top |
|
|
BananJoe Forum Bruger

|
Sendt: 04 August 2005 kl. 14:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har kigget på dba.dk. Der er ingen 850'ere.
Hvordan er Dali 104, dali 400, dali 808 og dali 8008 til mit behov?
Og hvad burde de koste?
|
Til top |
|
|
blackhawk Forum Bruger

|
Sendt: 04 August 2005 kl. 14:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dali 400 er en ganske glimrende højttalere, jeg har selv efterfølgeren Dali 450. Og skal jeg være ærlig, så ville jeg nok foretrække dem efter at have set den amp du skal drive dem med, Dali 850 kan være lidt tung hvis det skal lyde rigtigt, ihverfald efter min ydmyge mening.
Den har 2*6,5" bas/mellemtone, som lyder ganske godt. Men det er klart at man enten skal overveje en sub eller måske affinde sig med den mængde af bas de efter fysikkens love nu engang kan producere. Men de burde være et godt match til din amp, de burde koste omkring 12-1500,- kr alt efter stand og kabinetmateriale.
Dali 104 er en lille lidt ældre 2 vejs gulvhøjttalere, ganske dynamisk med henblik på megen ydelse rent lydtrykmæssigt per krone. Igen vil det være et glimrende match udfra dine krav, de kan faktisk spille højere end man lige tror med en mindre strømstærk amp. Priside op til 1000,- kr, alt afhængig af stand og dine forhandlingsevner.
Igen skal du huske at være kritisk når du køber ældre højttalere, spørg ind til dem og undersøg alle enheder grundigt.
Håber at du bliver en glad mand  __________________ Med venlig hilsen
Aslak C. Vind
|
Til top |
|
|
BananJoe Forum Bruger

|
Sendt: 04 August 2005 kl. 14:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad med 808 og 8008?
|
Til top |
|
|
blackhawk Forum Bruger

|
Sendt: 04 August 2005 kl. 14:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Undskyld..
Det er lidt igen det samme som med Dali 850, jeg vil umiddelbart mene at de er en lidt for stor mundfuld for din forstærker. Dali 8008 er topmodellen i Blå Serie, har 2*8" basser ligesom Dali 850, og du kan få en masse bas og dynamik men det bliver ikke optimalt før du får en lidt kraftigere forstærker, efter min mening.
Dali 808 er forgængeren til Dali 8008 som er forbedret på mange områder med nye enheder, delefilter osv. Trods mange forbedringer så er det stadig en stor højttaler at drive med 2*40 watt. Der er masser af dynamik, den går dybt helt ned til 39 Hz, spiller en masse bas men kunsten er at matche forstærker med højttaler. Større er ikke nødvendigvis bedre.
MEN: Husk at det er DIG der skal købe, IKKE mig 
Ud af klappen, ned af trappen og ud at lytte på sagerne! __________________ Med venlig hilsen
Aslak C. Vind
|
Til top |
|
|
BananJoe Forum Bruger

|
Sendt: 04 August 2005 kl. 15:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvilken forstærker skal jeg så have fat i?
|
Til top |
|
|