Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. juni 2026 | 22:17   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Selvbyg med rør...? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Bach-Rock
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juni 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 07 August 2005 kl. 12:24 | IP-adresse registreret  

Er der nogen der ved noget om selvbyg med rør?

Jeg kunne godt tænke mig at bygge med rør - men jeg ved ikke hvor jeg skal starte! Jeg kan godt li' lyden, så langt er jeg kommet. Men jeg ved ikke noget om hvor stor forskel der er på div. metoder som push-pull vs. single ended.

Hvad skal man starte med? WAD har flere kits på deres hjemmeside, Hifi Analyse og Audio Note har osse - men hvad skal man begynde med?

Jeg er ikke interesseret i at bruge en formue på projektet, bare komme igang med det. En grænse på ca. 4000 kr nåes jo hurtigt når/hvis man skal betale fragt fra f.eks Hong Kong...

Jeg har ikke den store elektronikerfaring men jeg tager det stille og roligt så går det nok...håber jeg.

Nogen forslag?

På forhånd tak for hjælpen.

Bach 

Til top Vis Bach-Rock's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bach-Rock

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 07 August 2005 kl. 13:13 | IP-adresse registreret  

Jeg leder selv efter lidt DIY rør preamp:

Her er et par af de links jeg synes er gode (simple)

http://www.diyparadise.com/projects.html

http://www.dhtrob.com/index_en.htm
Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

tadman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Januar 2004
Sendt: 07 August 2005 kl. 13:22 | IP-adresse registreret  

Bach-Rock skrev:

Jeg kunne godt tænke mig at bygge med rør - men jeg ved ikke hvor jeg skal starte! Jeg kan godt li' lyden, så langt er jeg kommet. Men jeg ved ikke noget om hvor stor forskel der er på div. metoder som push-pull vs. single ended.

Hvad skal man starte med? WAD har flere kits på deres hjemmeside, Hifi Analyse og Audio Note har osse - men hvad skal man begynde med?

Jeg er ikke interesseret i at bruge en formue på projektet, bare komme igang med det. En grænse på ca. 4000 kr nåes jo hurtigt når/hvis man skal betale fragt fra f.eks Hong Kong...

Jeg har ikke den store elektronikerfaring men jeg tager det stille og roligt så går det nok...håber jeg.

Nogen forslag?

På forhånd tak for hjælpen.

Bach 

Hej

Jeg har kun erfaring med SE.

De er forholdvis simple at bygge.

Men 4000 kr er meget lidt..er du sikker på at det er en god ide??

Jeg ved ikke om du har adgang til alt det praktiske med chassiet, men tænk også på at du skal have stik, sokler osv..

300B giver højeste effekt på laveste spænding, så du skulle måske prøve det.

Ellers er det PP og pentoder/tretoder osv.

Men, når du alligevel har proppen af, så byg da en SE med trioder. Det er min mening.

Billige udgangstraffoer kunne være James, Audio Note, SJS osv, alle disse er gode.

VRT laver glimrende net og choke

God fornøjelse

Til top Vis tadman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tadman

Bach-Rock
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 August 2005 kl. 13:43 | IP-adresse registreret  

Allerede nu tak for hjælpen.

tadman:

Nej jeg er bestemt ikke sikker på det er nogen god ide med et budget på 4000 kr - men det er vel en start... Jeg er selv maskinarbejder og min svigerfar er snedker af den gamle skole så selv kabinettet er ikke den store udfordring. Men jeg har ikke nogen anelse om hvor meget sokler, rør & udgangstrafoer koster til sådan noget... Jeg har overvejet noget fra Audio Note (Kit 4) men det var mere ud fra devisen alle komponenter, og tegninger der passer til. Er det muligt at købe indmaden (alle komponenter incl. trofoer men excl. rør) for 4000 kr.?

Bach. 

tadman
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 August 2005 kl. 14:14 | IP-adresse registreret  

Bach-Rock skrev:

Allerede nu tak for hjælpen.

tadman:

Nej jeg er bestemt ikke sikker på det er nogen god ide med et budget på 4000 kr - men det er vel en start... Jeg er selv maskinarbejder og min svigerfar er snedker af den gamle skole så selv kabinettet er ikke den store udfordring. Men jeg har ikke nogen anelse om hvor meget sokler, rør & udgangstrafoer koster til sådan noget... Jeg har overvejet noget fra Audio Note (Kit 4) men det var mere ud fra devisen alle komponenter, og tegninger der passer til. Er det muligt at købe indmaden (alle komponenter incl. trofoer men excl. rør) for 4000 kr.?

Bach. 

Den Kit 4 har jeg haft, men den er ikke så vellydende..

Jeg tror lige med den hjælp du har hjemmefra og fra dig selv at du kan lave et hæderligt resultat for de 4000 kr, ja det kan lade sig gøre..

Hvis du kontakter mig via brev her på sitet vil jeg gerne hjælpe dig med komponenter osv. Du kunne måske formidle noget arbejde for mig den anden vej mht til kabinet??

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 08 August 2005 kl. 14:18 | IP-adresse registreret  

Det engelske tidsskrift Hifi-world har også rør-byggesæt til fornuftige priser, måske der er noget der for dig! http://www.worldaudiodesign.com
Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

Tubes
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 August 2005
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 08 August 2005 kl. 16:03 | IP-adresse registreret  

Jeg har kommet kommentar ind med rød

Har arbejdet en del med selvbyg.

SE er nok den mest "rigtige". Se bare på PassLab transistor udgave, men en virkningsgrad et godt stykke under 25% tager pusten fra de fleste.

Push-Pull giver en højere effekt. Husk at en 25 Watts rør forstærker kan spille en gennemsnit transistorforstærker tilbage i butikken igen uden at blive forpustet.

Hvorfor købe kit når der er diagrammer på nettet.

Det er dyrt. Hurtig overslag for Dynacor Mark III bygget som monotrin:

4 stk KT88 (€100) + 2 stk UDG trafo (€160) + 2 PSU (€180) + Kabinetter (€75) + elektrolytter og polypropylen (€100) + diverse komponenter og rør (€100) = ialt 5400 spir og det er købt i tyskland med tysk moms.

Jeg har ikke den store elektronikerfaring men jeg tager det stille og roligt så går det nok...håber jeg. 400 - 700 volt giver hurtig erfaring eller en hurtig begravelse.

Nogen forslag? Puha

Bach 

Hej

De er forholdvis simple at bygge. Yes og små watt effekt. Udg. trafo er 30 % dyre for den halve effekt.

Men 4000 kr er meget lidt..er du sikker på at det er en god ide?? 6000 er mere passende

Jeg ved ikke om du har adgang til alt det praktiske med chassiet, men tænk også på at du skal have stik, sokler osv..

Er dyr i køb og drift. Jeg vil prøve KT88 først (triodestrapped). Koster kun en tredje del.

Men, når du alligevel har proppen af, så byg da en SE med trioder. Det er min mening.

Billige udgangstraffoer kunne være James, Audio Note, SJS osv, alle disse er gode.

Pas på køb uden for EU. Jeg har stadigvæk et girokort fra Told og Skat på næsten 800 spir (told + gebyr + moms) for to SE trafoer. Jeg bruger Hammond købt i Tyskland.

VRT laver glimrende net og choke YPS og billig

Benny

Til top Vis Tubes's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tubes

Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Bruger siden: 25 Januar 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Online
Sendt: 08 August 2005 kl. 16:08 | IP-adresse registreret  

Hvorfor vælge dyre rør som KT88, EL34 er også rigtig gode og hvis 15W er nok, så er EL84 rør gode og billige.
Til top Vis Guests's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guests

tadman
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 August 2005 kl. 16:36 | IP-adresse registreret  

Tubes skrev:

Jeg har kommet kommentar ind med rød

Har arbejdet en del med selvbyg.

SE er nok den mest "rigtige". Se bare på PassLab transistor udgave, men en virkningsgrad et godt stykke under 25% tager pusten fra de fleste.

Push-Pull giver en højere effekt. Husk at en 25 Watts rør forstærker kan spille en gennemsnit transistorforstærker tilbage i butikken igen uden at blive forpustet.

Hvorfor købe kit når der er diagrammer på nettet.

Det er dyrt. Hurtig overslag for Dynacor Mark III bygget som monotrin:

4 stk KT88 (€100) + 2 stk UDG trafo (€160) + 2 PSU (€180) + Kabinetter (€75) + elektrolytter og polypropylen (€100) + diverse komponenter og rør (€100) = ialt 5400 spir og det er købt i tyskland med tysk moms.

Jeg har ikke den store elektronikerfaring men jeg tager det stille og roligt så går det nok...håber jeg. 400 - 700 volt giver hurtig erfaring eller en hurtig begravelse.

Nogen forslag? Puha

Bach 

Hej

De er forholdvis simple at bygge. Yes og små watt effekt. Udg. trafo er 30 % dyre for den halve effekt.

Men 4000 kr er meget lidt..er du sikker på at det er en god ide?? 6000 er mere passende

Er dyr i køb og drift. Jeg vil prøve KT88 først (triodestrapped). Koster kun en tredje del.

Pas på køb uden for EU. Jeg har stadigvæk et girokort fra Told og Skat på næsten 800 spir (told + gebyr + moms) for to SE trafoer. Jeg bruger Hammond købt i Tyskland.

VRT laver glimrende net og choke YPS og billig

Ja, der skal betales told og moms, også af fragt ( da denne er momsfri for afsender..)

Alligevel findes de bedste udgangstraffoer i udlandet. De Hammond har jeg ikke meget fidus til i forhold til japansk kvali..

Man kan få et sæt pottede James til ca. 1000 kr i udlandet, så..

Jeg synes heller ikke PP er særlig interessant og slet ikke pentoder eller tretoder..de er ofte ru i klangen..især EL34..

Så er der lige pludselig også transistor der er interessant..

Det er selvfølgelig bare min mening og andre har en anden..

Men jeg mener at skal det være, så prøv da varen første gang..

Tadman

Benny

TubeJ
Lukket konto
Lukket konto

Lukket konto efter brugers ønske!

Bruger siden: 01 Maj 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 08 August 2005 kl. 17:35 | IP-adresse registreret  

Jeg købte for 1-2 år siden en gammel Dynaco SCA-35 med diverse tilbehør for kun 700 kr. Den blev så brugt som udgangpunkt for at lære noget om at bygge med rør. Lyden kunne forbedres ret kraftigt, og jeg endte med en af de her modeller:
http://www.diyparadise.com/ultracompact.html

Det er det samme som differential forstærkere, som bl.a. Allen Wright får sindsygt gode anmeldeldser på.

Pt. bruger jeg en SE 2A3 forstærker, men jeg vil mene at princippet i en differential forstærkere er bedre. (Jamen det skulle jo også prøves, og man er nødt til at have 2 rørforstærkere når man tit skal prøve en lille ombygning........)

Jeg her en bekendt som lige har scoret en EICO HF81 forstærker på en genbrugsstation. Fælles for EICO og Dynaco er at de bruger EL84 rør, og har gode udgangstransformatorer. Selvom rør lyder forskelligt kan man nå temmelig langt med et godt kredsløb og billige rør som EL84.
Til top Vis TubeJ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TubeJ

Bach-Rock
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 August 2005 kl. 17:38 | IP-adresse registreret  

Jeg har selv den holdning at der ikke er nogen grund til at gøre noge hvis man ikke kan gøre det ordenligt...!

Jeg kan forstå at min idé med et budget på ca. 4000 kr. ikke holder helt i rette...eller?!

Jeg ved ikke hvor jeg skal kigge efter " de helt rigtige komponenter" og jeg er sku ikke interesseret i at bruge mange penge på komponenter jeg ikke aner hvordan passer sammen.

Alle input og meninger taget i betragtning sammen med min egen holdning - kan jeg konkluderer at jeg leder efter:

Et overkommeligt projekt med en udførlig vejledning, der ikke koster en arm ( SU'en trykker nok som det er i forvejen). Kabinettet kan jeg selv konstruerer så det drejer sig om komponenter, sokler, trafoer & rør... Kan dette lade sig gøre uden at røve en bank?

Jeg har kigget lidt på http://www.triodedick.com/ og har rimeligt meget fidus til fremgangsmåden med projekter der er oversat til engels og dokumenterede med billeder... (han anvender bare rimeligt dyre rør!)

Tak for de mange meninger og hjælpen indtil videre

Bach

TubeJ
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 08 August 2005 kl. 20:07 | IP-adresse registreret  

[QUOTE=Bach-Rock]

Jeg har selv den holdning at der ikke er nogen grund til at gøre noge hvis man ikke kan gøre det ordenligt...!

Tjøøø, men hvis man skal lære noget nytter det jo ikke kun at ville hvis man kan gøre det perfekt i første hug. Mit forslag vil være at få liv i en gammel oldsag, og så få den gode lyd frem efterhånden som man bliver klogere og får lyttet. Det kan man nok godt for under 4000 kr.

God fornøjelse, rør er dejlige

tadman
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 August 2005 kl. 20:18 | IP-adresse registreret  

TubeJ skrev:
[QUOTE=Bach-Rock]

Tjøøø, men hvis man skal lære noget nytter det jo ikke kun at ville hvis man kan gøre det perfekt i første hug. Mit forslag vil være at få liv i en gammel oldsag, og så få den gode lyd frem efterhånden som man bliver klogere og får lyttet. Det kan man nok godt for under 4000 kr.

God fornøjelse, rør er dejlige

Jeg er sådan set enig, men ens første forstærker, single ended eller ej aldrig perfekt i første hug, så øvelse får man.

Jeg er sådan set også enig i at en el84 spiller godt, men da ikke i nærheden af en god triode...

så hvorfor ikke have fundamentet i orden fra starten i stedet for dobbelt udskrivning..

en hver pilfinger skal jo prøve andre koblinger

der er jo andre trioder også som 2A3, 6B4G, R120 for nu bare at nævne dem der er til at få for penge..men fælles er at de stort set kører på samme spændinger, man kan i hvertfald få lagt et par extra udtag for en besked merpris på sin traffo..

vh

tadman
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 August 2005 kl. 20:23 | IP-adresse registreret  

i øvrigt er det det sjovere med foraet når det er folk som bygger selv..

så om man bygger det ene eller andet er vel næsten lige meget, man har glæden.

vh

Bach-Rock
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 August 2005 kl. 21:46 | IP-adresse registreret  

Hov hov nu!

Jeg ville bestemt ikke forsøge at lave super forstærkeren i første hug! Nej det ville der ikke være meget sjov i... Men det kunne jo være lidt mere en succesoplevelse at lave noget der ikke udartede sig til en brummende dims der ikke var særligt køn og og i øvrigt ikke spillede særligt godt... En måske bare lidt gennemprøvet idé som var nogenlunde til at gå til for én der ikke er ekspert i diagram-tydning eller lodning for den sags skyld.

VH B.

Tubes
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 August 2005 kl. 22:53 | IP-adresse registreret  

tadman skrev:
Tubes skrev:

Alligevel findes de bedste udgangstraffoer i udlandet. De Hammond har jeg ikke meget fidus til i forhold til japansk kvali..

Hmm ved at Tango er der vist ikke så meget kvalitet hvis man søger i diyAudios forum database. www10.big.or.jp/~dh/tamura/

Ifølge de forskellige indslag er svenske Lundahl (www.lundahl.se/) og canadiske Plitron (www.plitron.com) blandt toppen. Hvis man køber italienske Elettronica Novarria (www.elettronicanovarria.it/) får man meget for pengene.

James ( som de fleste ) måler deres frekvensgang ved 1 Watt og - 3 dB. Hammond måler ved fuld belastning og - 1dB. Hammond har én dårlig outputtrafo.

James er lavet i Taiwan og er derfor billige. www.thlaudio.com

Benny

Jeg synes heller ikke PP er særlig interessant og slet ikke pentoder eller tretoder..de er ofte ru i klangen..især EL34..

Tadman

Du nævnte EL84 SE. Det rør giver 3 Watt (håber at det er horn højtalere du har).

EL84 SE diagram "vedlagt" http://vintageradio.me.uk/amplifier/mullard33.htm.

Benny

tadman
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 August 2005 kl. 23:15 | IP-adresse registreret  

Tubes skrev:
tadman skrev:
Tubes skrev:

Hmm ved at Tango er der vist ikke så meget kvalitet hvis man søger i diyAudios forum database. www10.big.or.jp/~dh/tamura/

glem alt det snak, folk kan jo skrive hvad de vil. Har selv haft flere Tango og de er ganske gode, selv om en Tamura udklasser dem, men de udklasser jo alt..

Ifølge de forskellige indslag er svenske Lundahl (www.lundahl.se/) og canadiske Plitron (www.plitron.com) blandt toppen. Hvis man køber italienske Elettronica Novarria (www.elettronicanovarria.it/) får man meget for pengene.

God fornøjelse med de Lundahl..og jeg tror slet ikke på de ringkerner. Japanerne bruger mange 100 timer på at udvikle deres traffoer og vikleteknikken er i top!!

Det er efter min mening cremen..

James ( som de fleste ) måler deres frekvensgang ved 1 Watt og - 3 dB. Hammond måler ved fuld belastning og - 1dB. Hammond har én dårlig outputtrafo.

Det ved jeg ikke, men alle måler forskelligt. Tamura er ex. konservative og måler dem fuldt ud belastet

En ting er målinger, noget andet er hvad der kommer ud..

Og så er der lige det med kerne materialet, kernen osv osv..

James er lavet i Taiwan og er derfor billige. www.thlaudio.com

jeg er ikke sikker på at det er derfor...

Benny

Tadman

Du nævnte EL84 SE. Det rør giver 3 Watt (håber at det er horn højtalere du har).

Jeg spiller selvfølgelig horn - er det svært at gætte hvilke??

Jeg sagde intet om el84 SE??? Jeg kender godt effekten på det rør og jeg er holdt op med at læse på de fora for lang tid siden. Hvorfor, fordi jeg har hørt og prøvet det meste af det og synes ofte det er en gang sludder, hvor folk kun har dem selv og deres eget grej som reference og ikke har prøvet så forfærdelig meget. Det er snak snak snak og atter snak fra ende til anden...de skulle hellere undersøge sagen selv!

Og hvad er det for grej de spiller på?? Ofte ikke verdens mest nyancerede, men et og andet fancy vintage...fordi det er vintage..

Jeg har også hørt de fleste udgangstraffoer, så jeg læser heller ikke test af dem...Der er Tamura og så er der alt det andet...men der er også glimrende alternativer til en billig pris som ex. James..

TADman

EL84 SE diagram "vedlagt" http://vintageradio.me.uk/amplifier/mullard33.htm.

Benny

TubeJ
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 09 August 2005 kl. 09:57 | IP-adresse registreret  

Jeg synes nu de fleste har ret i hvad de siger her i tråden!
Så er det bare at finde ud af hvad man selv kan bruge!

Min første erfaring med rør var at bygge efter et diagram (SE 2A3) , og jeg var naturligvis pavestolt da skidtet virkede.

Min næste erfaring med rør, var at købe føromtalte Dynaco SCA-35, og så ændre forskellige ting i kredsløbet, for at lære lidt om hvordan man gjorde den slags. Den erfaring jeg fik af det var lidt en øjenåbner. Det var jo hovedsagligt de samme komponenter der blev anvendt, f.eks. kondensatorer, udgangstransformatorere og rør, men LYDEN ændrede sig langt mere end jeg havde forventet den kunne. Og så fik jeg jo også lært en del om rørteknik og diagramlæsning undervejs.
Learning by doing er en god ting!!! Og så er man i gang og ikke bare en drømmer………

Så selv om de nævnte komponenter sikkert både har egenlyd og begrænsninger, er der stadig mulighed for store variationer i lyden, og med store mener jeg så store, at også min kone undrede sig over hvor stor forskel mine ændringer kunne gøre. Det lød overhovedet ikke som den samme forstærker da første serie forsøg var overstået.

Det næste var så at samle den gamle SE 2A3 igen, og fortsætte med flere forsøg. Nu mangler jeg så at bygge min differential forstærker op med el84 rør igen i et andet kabinet, nye rørsokler, bedre kondensatorer etc. og de sidste nye ideer, og jeg tror den vil lyde en del bedre end min SE 2A3.

Et kommende projekt indenfor udgangtrin, skal så bygge på nogle af de erfaringer jeg har gjort mig, og have de rigtig gode komponenter. (Og her bliver det nok med 45 trioderør som differential forstærker.) Men her kan jeg se at f.eks. et sæt udgangstransformatorer af den type jeg vil have skyder en del over de 4000 kr. som var sat som ramme i den her tråd. Så det er min økonomi heller ikke til pt.

Jeg vil stadig mene, at det mest fornuftige med det 4000 kr. budget, er at finde en ældre forstærker sag at lege med. (Dynaco, Eico, Ortofon, Leak m.fl., gerne lidt defekte) Så får man selv en erfaring med hvilke komponenter, der har betydning for lyden. Og hvor meget kredsløbet har betydning for lyden. Senere (når man er færdig med SU, og inden de små børn kommer…….) kan man så gå ud og svælge i gode (ikke nødvendigvis dyre) komponenter til sit prestige projekt, med langhåret diskussioner om hvilket mærke rør og årgang der er bedst.

De sidste 3 råd:

1. Det nytter ikke at have topkvalitetskomponenter, hvis man ikke kan lave et kredsløb der får dem til at yde hvad de er værd. Et EL84 rør i et godt kredsløb lyder bedre end et 2A3 i et middelmådigt. (Selvom man vistnok ikke kan lave en SE 2A3 der decideret lyder dårligt ;-) ) (Personlig holdning, ikke objektiv sandhed)

2. Få fat i nogle letdrevne højttalere, gerne ældre og med papmembraner. Interfacet mellem forstærker og højttalere er en gåde i sig selv, især med rørforstærkere og horn!

3. På langt sigt er det langt billigere og sjovere at bygge sit Hi-FI selv, i stedet for at følge High Fidelitys seneste anmeldelser.

Tubes
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 August 2005 kl. 10:05 | IP-adresse registreret  

Hej

Der er nok 30 - 40 firmaer der lavet udgangstrafoer (også VRT). Sad og læste om nogle hånsvundne sølv tråds bestykkede til 11000 - 12000 US$ / stk. De vejede ca. 30 pund per styk. Kunne klare 10 Watt SE og gik ned til 2 Hz ved - 3 dB. Er sku bange for at min ingeniørløn er for lille til dem.

Du skal lige sige til den unge mand der begyndte tråden at Tamura udgangstrafoer koster i området 4 - 6000 kr / stk, og da han kun har 4000 kr at gøre godt med, skal det bedste til den pris findes.

Tilbage til Bach. Du har 4000 kr. Det bliver nok EL84 røret du skal regne med. Evt en ECL afart. Hvis du har interesse kan jeg give et overslag. Nej jeg vil ikke sælge komponenter men jeg har de fleste priser og navne i hovedet/putteren.

Benny

tadman
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 August 2005 kl. 17:24 | IP-adresse registreret  

Tubes skrev:

Hej

Der er nok 30 - 40 firmaer der lavet udgangstrafoer (også VRT). Sad og læste om nogle hånsvundne sølv tråds bestykkede til 11000 - 12000 US$ / stk. De vejede ca. 30 pund per styk. Kunne klare 10 Watt SE og gik ned til 2 Hz ved - 3 dB. Er sku bange for at min ingeniørløn er for lille til dem.

Du skal lige sige til den unge mand der begyndte tråden at Tamura udgangstrafoer koster i området 4 - 6000 kr / stk, og da han kun har 4000 kr at gøre godt med, skal det bedste til den pris findes.

Sig mig engang, lærte du ikke at at læse på dit studie?? Jeg skrev hvad jeg syntes allerførst, så blandede du dig med din mening ,og det er da kun godt, derefter kommenterede jeg dit svar osv..

Men, jeg har ikke sagt på noget tidspunkt at han skulle købe Tamura. Nej, jeg har derimod kommet med flere forslag på andre gode alternativer. James, AN, SJS osv..

Og jeg har heller ikke sagt noget om en SE EL84..

Men min erfaring siger mig, st der er masser af special lavede traffoer i verden og mine egne er også sådanne - men de er langfra Tamura klasse - desværre..

Det kræver altså mere en en kerne og gode hensigter at få god lyd. Og det sølv er desuden p***e overvuderet. Det har i virkeligheden ringe betyning, derimod betyder kernematerialet en hel del. Du burde du vide noget om i kraft af din uddannelse!

Og det EL84 er da ok og rimelig glat, men det har altså ikke en triodes gennesigtighed og klang, så hvorfor hele tiden spilde tiden på det??

Han kan da sagtens bygge en R120 eller 2A3 for små penge og evt en 300B for en tusse mere...

TADman

Tilbage til Bach. Du har 4000 kr. Det bliver nok EL84 røret du skal regne med. Evt en ECL afart. Hvis du har interesse kan jeg give et overslag. Nej jeg vil ikke sælge komponenter men jeg har de fleste priser og navne i hovedet/putteren.

Benny

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum