Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. juni 2026 | 12:36   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: [Privat Projekt] - Mirifice Minor XT (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
syncroniq
Lukket konto
Lukket konto
DAT - lukket efter ønske fra bruger.

Bruger siden: 10 Maj 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 08 August 2005 kl. 10:32 | IP-adresse registreret  

Hey,

Jeg ville have postet før, men har været på ferie. Jeg vil barea lige vise mit projekt frem, lavet privat. Jeg har brugt Vifa XT enheder, både mellemtone og diskant. (Diskanten er en TG60 udgave)

OBS: Højttaleren er lavet PRIVAT, til PRIVAT brug. Den vil sikkert kunne købes i faktisk ALLE selvbyggerbutikker.

Billede af højttalere.

MirificeMinorXT

Her kan i se frekvensrespons og impedansforløb.

Frekresp

impresp

Højttaleren er én af to jeg har lavet. Den anden er med glasfibermembran (XG18)og XT19. Den kan i se på min hjemmeside.

Hvad syntes i? Kan sige at den spiller varmt og detaljeret. Bagpå er brugt biwire terminaler fra IT (wbt kloner). Audyn filter og kabinet i kirsebær lavet af min kammerat Kenn.

Kommentarer, ideer..... noget?

Til top Vis syncroniq's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af syncroniq Besøg syncroniq's Websted

Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 08 August 2005 kl. 10:51 | IP-adresse registreret  

Nydeligt, nydeligt - både udseende og målinger. Vi andre har jo selvfølgelig lidt svært ved at udtale os om lyden, men enhederne borger bestemt for god lydkvalitet.

Personligt synes jeg, at Audyn kondensatorerne er mindre gode - der bliver lukket en hel del mere op med Mundorf, i særdeleshed med Supreme-serien. Og skal det være godt, så er X-coils også et must. Men Supreme og X-coils er lidt dyrere end standardkomponenter, og man kan altid blive ved med at forbedre ...

"Life is too short for over-expensive hi-fi pretending to be high-end"
Til top Vis Aksa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Aksa

syncroniq
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 08 August 2005 kl. 11:31 | IP-adresse registreret  

Hey,

Tak for dit indput. Jeg er meget tilfreds med lyden i de audyn jeg har brugt. Men kunne da være sjovt at prøve andre i samme konstruktion en dag også :)

Det skal siges at frekvenskurven er ÆGTE. Ikke som dem man ser på mange netshops der er manipulerede til uvirkelighed.

Derfor virker den måske lidt skræmmende i mellemtone området. Men sån ser højttalere altså ud med frontplader.

Til top Vis syncroniq's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af syncroniq Besøg syncroniq's Websted

LAST
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 September 2003
Lokalitet: København
Sendt: 08 August 2005 kl. 12:08 | IP-adresse registreret  

Hej syncroniq

Det ser rigtigt godt ud

Jeg vil som AKSA varmt anbefale X-coil, de lyder bare så meget bedre end almindelige tråd spoler. Jeg kan også anbefale de induktionsfrie modstande fra Vishay, så bliver det super godt.

Hilsen LAST

http://www.nationupnorth.com
Til top Vis LAST's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LAST Besøg LAST's Websted

syncroniq
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 08 August 2005 kl. 13:03 | IP-adresse registreret  

Hey,

Modstande er MOX induktions frie. Jeg har lejet med fladspoler, og syntes ikke det giver alverden. I nogle tilfælde, og ikke alle. Men tak for indputtet. :)

Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 August 2005 kl. 16:26 | IP-adresse registreret  

Hvis din frekvensgang er målt i dit lytterum og i lyttepositionen, så må jeg klappe.

Men er den det?

Det er meget sjældent, at man ser målinger, der er "virkelige". Hifi-bladene laver næsten altid det, jeg kalder "pseudo-målinger", dvs. målinger på 1 meters afstand. Det kan bare ikke bruges til ret meget i virkeligheden, undtagen til at sammenligne med andre højttalere, målt samme sted. Men da højttalere kobler MEGET forskelligt til rummet, siger det uendeligt lidt om, hvordan højttaleren reelt spiller.

En af grundene til, at jeg bygger mine egne højttalere er, at jeg så kan sikre, at de passer i mit lytterum. Her er der uendeligt meget at vinde i forhold til købehøjttalere, og det er måske i virkeligheden en af de største fordele ved selvbyg, når det ellers er lavet ordentligt (og det er er jo heldigvis meget af, som man se på selvbygsiderne her med masser af fine konstruktioner ).

Det er fint at lave en højttaler med en nydelig frekvensgang målt i 1 meters afstand, men når det er gjort, så kommer det virkelige arbejde - nemlig tilpasningen til lytterummet.

Dette er bestemt ikke ment som en kritik af din fine højttaler, men mere som en opfordring til også at tage det sidste skridt

syncroniq
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 08 August 2005 kl. 16:38 | IP-adresse registreret  

Hey,

Aksa > Jeg forstår dig rigtig godt, og har samme holdning. Men jeg lever af at lave højttalere til rum jeg ikke har set, og derfor 1m målingen med vindue. Det jeg mente er de fup frekvesresponskurver der er mere lige end den strej koodinatsystemet laver.

Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 August 2005 kl. 16:43 | IP-adresse registreret  

syncroniq skrev:

Hey,

Aksa > Jeg forstår dig rigtig godt, og har samme holdning. Men jeg lever af at lave højttalere til rum jeg ikke har set, og derfor 1m målingen med vindue. Det jeg mente er de fup frekvesresponskurver der er mere lige end den strej koodinatsystemet laver.

Jeg er skam helt med - men forstod at denne lille sag var til dig selv?

syncroniq
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 09 August 2005 kl. 10:36 | IP-adresse registreret  

Hey,

Jow. Den er lavet til migselv. Men skal kunne bruges i butikker som Dat, osselv osv. Jeg vil ikke lave højttalere der ikke kan bruges i andre rum end mit eget. Den spiller også meget dejligt i mit rum :) Men det kunne være sjovt at eksperimenterer, men det tror jeg at jeg venter med til mit Elysium Grande projekt kommer igang (se hjemmeside).

Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 August 2005 kl. 00:04 | IP-adresse registreret  

Ja, Elysium Grande bliver nok lidt sværere at slæbe rundt på

Den ser i øvrigt ganske lovende ud

syncroniq
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 10 August 2005 kl. 10:11 | IP-adresse registreret  

Hey,

Jeg glæder mig også. De bliver mine stereohøjttalere derhjemme, hvor de andre enten bliver solgt eller brugt på kontoret når den tid kommer. XG'n er jeg lige blevet færdig med også, den tror jeg svigerfar kan bruge. Dybden af Grande bliver ændret drastisk skal lige siges. Den behøver slet ikke den dybde.

torkild
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Produktionsteknikker, Dynaudio

Bruger siden: 15 Juli 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 10 August 2005 kl. 20:24 | IP-adresse registreret  

Ser jo ganske fint ud !

Nørd
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 11 August 2005 kl. 12:04 | IP-adresse registreret  

syncroniq skrev:

Hey,

Modstande er MOX induktions frie. Jeg har lejet med fladspoler, og syntes ikke det giver alverden. I nogle tilfælde, og ikke alle. Men tak for indputtet. :)

Hej sync

Jeg har den samme opfattelse. Ved lavordensfiltre er der dog større forskel end ved højordensfiltre (min erfaring)

Ved højordens filtre er den helt rigtige værdi meget vigtigere end x-coil/almindelig spoler.

Nogen gange skal man jo også lige vurdere om det giver værdi for pengene at putte delefiltrekomponenter for 1000 kr i en højttaler til 1200 kr.

Fine højttalere ellers - kan de snart høre i Q-sound !?

Til top Vis Nørd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nørd

syncroniq
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 11 August 2005 kl. 12:48 | IP-adresse registreret  

Hey,

Hm, mine kommer ikke i butikken. Det andet sæt jeg lavede har været der, og er solgt desværre. Det er jo meningen folk skal købe kits, og ikke dem jeg laver . XG udgaven er ude ved en kunde. Hvis den kommer tilbage kan jeg lige give et kald. De har den til weekenden.

Fladvalsede spoler har mange fordele og ulemper. En er at der for hver vinding, er plastic. Det er der ikke i luftspoler  I 3ordens highpass filtre er værdien som nørd siger meget meget meget vigtig. Den mindste ændring og man får et stort udsving i frekvensresponsen

Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 August 2005 kl. 00:14 | IP-adresse registreret  

syncroniq skrev:

Hey,

Hm, mine kommer ikke i butikken. Det andet sæt jeg lavede har været der, og er solgt desværre. Det er jo meningen folk skal købe kits, og ikke dem jeg laver . XG udgaven er ude ved en kunde. Hvis den kommer tilbage kan jeg lige give et kald. De har den til weekenden.

Fladvalsede spoler har mange fordele og ulemper. En er at der for hver vinding, er plastic. Det er der ikke i luftspoler I 3ordens highpass filtre er værdien som nørd siger meget meget meget vigtig. Den mindste ændring og man får et stort udsving i frekvensresponsen

Endnu en god grund til ikke at benytte højordensfiltre, hvis man overhovedet kan slippe af sted med ikke at gøre det. Mine forsøg med X-coils kontra almindelige spoler har været i 2. ordensfiltre, og her har de givet særdeles hørbare forskelle i mine konstruktioner.

Den "plastik", der benyttes i X-coils, er iflg. mine oplysninger polyethylen, hvilket er ganske respektabelt (og milevidt bedre end PVC), selv om teflon ville have været bedre ud fra dielektriske betragtninger

syncroniq
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 12 August 2005 kl. 13:02 | IP-adresse registreret  

Hey,

Jeg har simuleret mange filtre, og lyttet til mange af dem også. Det jeg syntes fik den lyd frem jeg søgte, var 2ordens på basmellemtonen og 3ordens på diskanten (butterw). Både elektrisk og akustisk. Diskanten ligger faktisk helt op af target kurven, så man næsten ikke kan se den.

Xcoils er også fine, og jeg har også brugt dem før. Nu er filteret så sat fast, men hvis jeg får chancen vil jeg da prøve og hører med xcoils også.

syncroniq
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 22 August 2005 kl. 22:46 | IP-adresse registreret  

Hey,

Sad lige for sjovt og lejede lidt. Og syntes i skulle se XT'ns frekvenskurve sammen med targetkurven. Syntes det ser helt fint ud.  Target kurven er ButterW 3.orden ~ 3400Hz (den grå streg). Den røde er self XT'n.

xt25_target

Groove
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Marts 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 23 August 2005 kl. 00:14 | IP-adresse registreret  

LAST skrev:

Jeg vil som AKSA varmt anbefale X-coil, de lyder bare så meget bedre end almindelige tråd spoler. Jeg kan også anbefale de induktionsfrie modstande fra Vishay, så bliver det super godt.

Hvad har du testet op imod og har de alle haft samme elektriske parametre?

Nørd
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 23 August 2005 kl. 00:25 | IP-adresse registreret  

Hej

Det ser sgu´ da flot ud.

Skarpe flanker det dur´

Er enheden ikke endnu mere villig til at følge et target ved ca. 3000 Hz ?

Hilsen

Nørd

Til top Vis Nørd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nørd

LAST
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 September 2003
Lokalitet: København
Sendt: 23 August 2005 kl. 01:20 | IP-adresse registreret  

Hej Groove

Under udviklingen af "sin-cap" filteret til min Theobrome højttalere, udskiftede jeg et par alm 1,2mm trådspoler med X-coil og lyden blev klart bedre. Der var tydeligt mere "hul" igennem i mellemtone og bassen blev mere stram og fast.

Vishay modstandene har afløst alm trådviklede (Monacor) i flere projekter og hver gang positive resultater. Lyden bliver mere afslappet/naturlig uden tab af detaljer.

De indskiftede stumper har altid haft samme værdi

Hilsen LAST

http://www.nationupnorth.com
Til top Vis LAST's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LAST Besøg LAST's Websted

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes